"Az általános rezsicsökkentés biztosan visszaüt"
Ságodi Attila: A kormányzat egyértelműen stratégiai ágazatként tekint az energiaiparra, azonban látni kell azt is, hogy a figyelem sok esetben szinte csak a lakosság által a közművekre elköltött pénzösszegekre összpontosul. Az energiaszektor ezzel szemben sokkal komplexebb megközelítést igényel. Véleményem szerint mindenképpen szükséges lenne még legalább két további szempontot is bevonni az energiaellátásról alkotott szemléletbe. Az ágazat fejlesztése, a beruházások elősegítése a gazdaságba visszaforgatható jelentős hozzáadott értéket és új munkahelyeket teremthetne. Ezért szükséges átgondolni, hogy milyen intézkedésekkel lehet az ellátási lánc egyes elemeiben (értem ez alatt a termelést, szállítás-elosztást, kereskedelmet) új munkahelyeket teremteni, külföldi működő tőkét az országba vonzani, illetve hazai szereplőket, finanszírozókat beruházásra ösztönözni. Ugyancsak szükségét látom mindezt összevetni további, például környezetvédelmi célkitűzésekkel is, hogy egy jól átgondolt koncepció mellett fejlődhessen az energiaszektor.
Ezen túlmenően - a hazai energiavagyon szűkössége mellett - a mindenkori kormányzatnak olyan energiapolitikát kellene folytatnia, amely a fogyasztás mértékének csökkentését célozza. Ezáltal lehet mérsékelni az importfüggőséget, és azzal összefüggésben az energiaforrások beszerzésére fordított összeget is.

S.A.: A bejelentés valóban nincs összhangban az általam említett szempontokkal. Ahogy a beszélgetés elején említettem, a kormány nagy hangsúlyt fektet a lakossági árak mérséklésére, és vélhetően úgy gondolja, hogy a rendszerben vannak még tartalékok.
Ezzel összefüggésben látni kell, hogy ma a magyar energiaellátásban valódi profit tartalék csak az orosz exportőröknél található, erre azonban nincs hatással a magyar szabályozás. A földgáz végfogyasztói árának kb. kétharmada tisztán az importból származó termékhez kötődik, vagyis a bejelentett - végfogyasztói árhoz kötött 10 százalékos - árcsökkentés fedezetét a maradék egyharmadon kellene megtalálni. Ennek a kivitelezhetősége igencsak megkérdőjelezhető, kivéve, ha egy közbenső szereplő szabályozás révén kényszerül veszteséges értékesítésre. Ezt a veszteséget azonban előbb utóbb mi fogyasztók fogjuk megfizetni.
P.: Más, hasonló politikai berendezkedésű országokban miként igyekeznek elérni a fogyasztói terhek csökkenését?
S.A.: Akár infrastruktúra-fókuszált, akár szolgáltatás-fókuszált iparágat nézünk, Nyugat-Európában a lakossági fogyasztásban is engedélyezett a verseny. Több szolgáltató jelenik meg a piacon, amely igény szerinti választási lehetőséget biztosít a fogyasztóknak. Ez jelenthet fogyasztási profilt, kényelmi szempontokat, árszempontokat, a fizetés módszertanát, vagy akár többfunkciós mérési rendszer beépítését, a lényeg, hogy az egyén a számára legkedvezőbb kondíciók mellett vételezhessen energiát. Emellett a támogatásra szorulókat elkülönített, nem a tarifán keresztüli szociális rendszerben segítik. Hasonló, hosszú távon is fenntartható rendszer működik például Nyugat-Európa mellett az Egyesült Államokban is.
Magyarország esetében is beszélhetünk például más, a mindennapjainkat meghatározó iparágakról, pl. az üzemanyag-ellátás vagy a telekommunikáció, amelyek jó példák arra, hogy abban az esetben is van árverseny és valósulnak meg beruházások, ha a szükséges mértékben érvényesül a szolgáltatói és fogyasztói szabadság. Nem szabad úgy gondolkodni, hogy mindent központilag kontrollálunk, hiszen az elkényelmesítheti, vagy passzívvá teheti a szolgáltatókat és ez hosszú távon biztosan drágábbá teszi a termék, vagy a szolgáltatás árát.
P.: Az elmúlt hónap történéseit követően sokszor lehetett arról hallani, hogy veszélybe kerül az energiaellátás biztonsága? Ön, hogy látja ezt a kérdést?
S.A.: Hosszú távon valóban előfordulhatnak Magyarországon energiaellátási problémák, de én nem ezt emelném ki elsődleges szempontként. Akár a villamos energiát, akár a földgázt nézzük, jelenleg rendelkezésre áll egy kiépült infrastruktúra, az erőműpark, így nem az ellátásbiztonság a legfőbb kérdés, sokkal inkább az ezekhez tartozó eszközök hatásfoka, költségszintje, illetve szolgáltatási képessége. A hazai erőművek egy része sem a környezetvédelmi szempontok, sem a fennálló költségek alapján nem versenyképes. Ezért sokkal inkább az a kérdés, hogy miként és miből fog a hazai erőmű infrastruktúra úgy megújulni, hogy teljesítse a környezeti, hatékonysági és lokális gazdasági szempontú elvárásokat.
A földgázszektorban hasonló a helyzet. A földgázforrások tekintetében, mennyiségi hiányról nem lehet beszélni, sőt, egyes átvételi kötelezettséggel rendelkező kereskedőknek a túlkínálat okoz nehézséget. A probléma ott mutatkozik, hogy Magyarországon arányosan sokat fogyasztunk a többi energiatermékhez képest igen drága földgázból, amely nálunk ráadásul drágább, mint sok nyugat-európai országban. A megoldás az energiafogyasztás szerkezetének átalakításában rejlik, hogy tudatosan és csak a szükséges mértékben fogyasszunk a számunkra kedvezőbben árazott import energiaforrásokból. Ehhez a hazai infrastruktúrát és piaci szerkezetet kell úgy kialakítani, hogy a kereskedők képesek legyenek megversenyeztetni a külföldi földgázforrásokat. Európa nagy része erre tart, ezt nekünk sem szabad figyelmen kívül hagynunk.
P.: Egy állami szereplő képes a többi piaci szereplőhöz képest alacsonyabb árszintet biztosítani az energiaellátásban?
S.A.: Minden országban található példa állami tulajdonban vagy az adott nemzethez tartozó intézményi befektetők tulajdonában lévő erős energetikai vállalatra. Ez azt sugallja, hogy egy erős, nemzeti karakterű szereplőnek az energiaszektorban megvan a létjogosultsága. Ahhoz viszont már némileg naivnak kell lenni, hogy elhiggyük, az állam képes fenntarthatóan a piacinál alacsonyabb árszintet biztosítani az energiaellátásban.
Egy állami tulajdonos alapesetben két szerepet szánhat a tulajdonában lévő energetikai cég számára: az egyik a profittermelés, hogy a társaság aktivitása által termelt jövedelem teljes egészében az államhoz, illetve a nemzetgazdaságba kerüljön. A másik, hogy ezen szereplőn keresztül direkten kontrollálhassa az árakat. Ez a két szempont sok esetben konfliktusba kerülhet egymással, és a fogyasztóknak vonzó alacsony árat megfizetjük azzal, hogy az állami vállalat osztalékfizetési képessége csökken. A fogyasztók kegyét kereső árkontroll ugyanis az eredménytermelő képesség csökkenéséhez vezet, és az is előfordulhat, hogy csak tulajdonosi tőkeinjekcióval állítható helyre a cég működése. Véleményem szerint az állam akkor jár el helyesen, ha elsősorban a szereplők hatékonyságát és versenyképessé válását ösztönözi. A szociális célokat pedig más eszközökkel kezeli.
A most aktuális E.ON földgázüzletág-vásárlással összefüggésben úgy látom, hogy tulajdonosi háttértől függetlenül a legfontosabb tényezőt a szereplők földgázbeszerzési portfóliójának összeállítása és kezelése jelenti. Mindent el kell követni annak érdekében, hogy európai szinten versenyképes beszerzési portfóliója legyen a hazai gázpiacnak. Ehhez az állam elsősorban infrastruktúrafejlesztés, piacszerkezet-kialakítás, szervezett piac megszervezés, szakemberképzés területén járulhat hozzá.

S.A.: Versenykorlátozó kockázat jelentkezhet, de ez részben piacfejlődési kockázat. Azt látni kell, hogy a kontrollpozícióban lévő szereplő is szenvedhet el veszteségeket. A piac már indirekt kockázattal szembesül, egy jelentős pozícióval rendelkező szereplő viszont óriási pénzügyi kockázatokkal is szembenéz. Az biztosan nem lenne szerencsés, ha a következő években kisebb verseny alakulna ki a hazai gázpiacon, mert az pont szembemenne azzal a szándékkal, hogy Magyarországon kiépüljön egy regionális szinten is értékelhető kereskedelmi aktivitás. Nem működőképes modell, ha van egy erős kontrollpozícióban lévő szereplő, aki korlátozza a versenyt, de mindeközben elvárjuk, hogy egy regionális viszonylatban is értelmezhető piac épüljön ki. A kettő ellentmond egymásnak. Amennyiben megtörténik az adásvétel, úgy az állami tulajdon mellett is olyan szereplőre van szükség, amely nem egy árszabályozási eszköz, hanem profitorientált, és képes a megfelelő érdekérvényesítésre. Ez a kulcsa annak, hogy képes legyen tartani a versenyt a többi piaci szereplővel.
P.: Tanácsadóként milyen javaslatot fogalmazna meg az energiapolitika jelenlegi formálói számára?
S.A.: Nehéz erre röviden válaszolni, de megpróbálok a legaktuálisabb kihívásokra reflektálni.
A kormányzat helyében két célt tűznék ki. Az egyik cél, hogy legyenek reális végfogyasztói árak, a másik a hatékonyabb energiafogyasztás elérése. Ha ehhez plusz adók kivetése, vagy teljes mértékű iparági árkontroll párosul, és emellett még a beruházásokat is ösztönözni szeretnénk, akkor könnyen belátható, hogy ezek együtt nem érhetők el. Lényegében ki kellene választani az iparággal, az energiaszektor jövőjével kapcsolatos legfontosabb célkitűzéseket, mert ellenkező esetben sajnos azt lehet mondani, hogy a kormányzati kommunikáció nem érthető, és ez biztosan befektetői bizonytalansághoz vezet.
A fogyasztók terheinek racionalizálása, mérséklése érdekében a fogyasztókat a tarifarendszeren keresztül ösztönözném a hatékonyabb energiafelhasználásra. Ezt szolgálná a fogyasztási időszakonként differenciált tarifák kialakítása, az ezt lehetővé tevő "smart" rendszerek támogatása, több szolgáltatási csomag bevezetése. Bizonyos szegmensekben engedném érvényesülni a piaci árakat, és határozottan ösztönözném a fogyasztókat, hogy tartozás-felhalmozás nélkül fizessék a számláikat. Ma ugyanis a szektor egyik nagy problémája, hogy a kintlévőségek nagy mértékben megnövekedtek, amelyek a többi, pontosan fizető fogyasztónak okoznak többletterhet.
A már megtérült, vagy tartalékokkal rendelkező szállítási, infrastruktúra oldalon szabályozási eszközök révén keresném a költségcsökkentést. Ehhez persze egy új szemléletű eszköz-felülvizsgálatra is szükség van.
Végül ismét hangsúlyozni szeretném, hogy az energiaszektorra jellemző szociális szempontú megközelítés átalakítását elkerülhetetlennek látom. Nem a közel négymillió lakossági fogyasztónak kellene egységesen megkönnyíteni a terheit, hanem csak a valóban rászorulókat (az összes fogyasztó maximum 15-20 százalékát) lenne szükséges támogatni. A kiterjedt szintű támogatás mindenképpen visszaüt, mivel az adók vagy egyéb központi források csökkenését jelenti, illetve a veszteségokozás miatt a befektetések, beruházások eltűnését vonja magával.
Nicușor Dan nyerte a romániai elnökválasztást, már holnap kormányalakításról tárgyalna – Híreink percről percre
Nagy részvétel mellett George Simion alulmaradt a bukaresti főpolgármesterrel szemben.
Súlyos prosztatarákot diagnosztizáltak Joe Bidennél
A család jelenleg is keresi a legjobb kezelési lehetőségeket.
Lengyel elnökválasztás: több meglepetéssel is szolgál az exit poll
Kis különbséggel győzhetett Rafał Trzaskowski varsói polgármester.
Sosem látott dróneső hullott Ukrajnára, kiderült a következő nagy megbeszélés időpontja - Háborús híreink vasárnap
Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfontosabb híreivel.
Exit pollok: Nicușor Dan győzött a romániai elnökválasztáson
A diaszpóra szavazataira azonban nem vonatkoznak a felmérések.
Súlyos vád: a Telegram alapítója szerint egy nyugati kormány bele akart avatkozni a román elnökválasztásba
A hírbe hozott Franciaország kormánya tagadja a vádat.
Megszólalt Trump neves golfpartnere: kezd besokallni az amerikai elnök Putyin miatt
A finn elnök szerint „lassan, de biztosan” haladunk egy Ukrajna számára kedvezőbb tűzszünet felé.
Lomborg: veszélyes és drága hazugság övezi a nap- és szélenergiát
A kutató szerint összefüggés van a megújulók nagyobb használata, valamint a magasabb árak között.
Követett részvények - 2025. május
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
Napelemekkel lefedett csatornák kínálhatnak megoldást a víz- és energiahiányra
A Dél-kaliforniai Egyetem új kezdeményezése Kalifornia állam közel 6,5 kilométernyi csatornarendszerét tiszta energiaforrássá alakíthatja amellett, hogy hozzájárulhat a
Kevesebb gyerekkel is, többel is élni fog az emberiség
A mai fiúk tényleg cukik (they are so cute!), minden érdekli őket, de valójában semmi se. Legkevésbé, hogy feleségük és családjuk legyen. Félszegek, rettegnek, hogy...
The post Kevesebb gyerek
A nagyvállalatok árnyoldala: fenntarthatóság vagy megtévesztés?
Szabályozó előírás, fogyasztói elvárás, marketingeszköz: a fogyasztói termékek egyre nagyobb részénél kerül elő a \"zöldítés\". De több ismert márka és nagyvállalat gyakorlatában ta
Így kerüld el a leggyakoribb hitel-elutasításokat - legális kiskapuk banki fedezetekre
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Így kerüld el a leggyakoribb hitel-elutasításokat - legális kiskapuk banki fedezetekre Miért utasítanak el a bankok? Ingatlanvásárláskor gyakori, hog
Megverik az inflációt a magyar befektetési alapok?
A kérdés és a blog témája alapján úgy tűnhet, hogy a válasz egyértelműen nem lesz. Meglepú módon jobb a helyzet, mint gondoltam, de a jó nem ilyen. Persze okozhatta ezt az utóbbi 10+ év ré
Vagyonmegosztás 2025 - tények tévhitek
A házasság felbomlása után a vagyonmegosztás nem csak jogi, hanem érzelmi kihívás is. A családjogi kérdések területén a legtöbb félreértés ezen a területen alakult ki. Dr. Bagi Éva csal
Trump tervével Amerika sokkal többet veszít, mint amennyit nyer
Az ipari termelés önmagában nem érték, a rozsdaövezeti kétkezi munkások támogatása politikailag fontos, de gazdaságilag nem jár előnyökkel. Pedig nem kellene nagy változás, az Egyesült...


- Hatalmas adóváltozások jönnek 2026-ban, és ez még nem minden
- Itt a fordulat: ez lehet az első jel arra, hogy megmenekülhet a föld
- Véget ért az orosz-ukrán béketárgyalás: itt van minden, amit tudni lehet
- Érdekesen takarítanak meg a magyarok: olyat műveltek, mint Európában senki
- Hozzányúl a kormány a szocho-szabályokhoz
Ingatlanpiaci elemző
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Sikeres befektető online tanfolyam
Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.
Stipsicz András matematikus nyerte az idei Bolyai-díjat
A friss díja kapcsán beszélgettünk vele számos témáról.
A Fülöp-szigeteken keresztül vezet a Gloster útja Amerikába
Szekeres Viktorral a Gloster Nyrt. alapítójával beszélgettünk
Mindenkit meglepett Kína csodacége – Mit hoz Magyarországnak a BYD?
Kilépünk az összeszerelő-üzem szerepből?
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen