Ez az igazi sikersztori - Egy fiatal magyar lett sztár a Porschénál
Német karrier magyarként
A zalaegerszegi fiatalember a magyarországi érettségi után két évig egy németországi autóipari beszállítónál, a Dräxlmaiernél dolgozott tervezőként, majd diplomát szerzett a világ egyik legjobb dizájnerképzését adó felsőoktatási intézményében, a pforzheimi főiskolán, gyakornokként a Jaguárnál és a Porschénál dolgozott, diplomamunkáját utóbbinál készítette, 2004 óta különböző pozíciókat tölt be a Porsche külső dizájnjáért felelős csapatában. Jelenleg Varga Péter a Porschénál az autók, így a Porsche 911 és az új Panamera, a Cayenne és a Macan külső formatervezéséért felelős osztályvezető, a csapatában huszonnyolcan dolgoznak, külsősként pedig közel ötvenen segítik a munkájukat. Az első autó, amin a Porschénál már a külső dizájnért felelős vezetőként dolgozott, a 2011 óta gyártott 911-es, vagyis a 991 első szériája volt, az aktuális modellek közül a 718 Boxster és az új Panamera már az ő irányítása alatt nyerte el a külső formáját, de Péterhez tartozik a Porsche 2019-től gyártásba kerülő teljesen elektromos hajtású modelljének, a Misson E külső dizájnjának a tervezése is.
A szakma csúcsán
Varga Péter a Pforzheimi Főiskolán tanult, amit a dizájnoktatásban a világon az egyik legjobbnak tart, már ott az volt a terve, hogy egyszer a Porschénál dolgozzon dizájnerként. Onnan nézve most tényleg a szakma csúcsán van, a hétköznapok azonban nála is munkával telnek, néha interjúkat ad vagy előadásokat tart, de olyan eseményből, mint az egymilliomodik Porsche 911-es megünneplése, vagy az, hogy ennek kapcsán részben ő és a csapata is rivaldafénybe kerül, ritka pillanat. A magyar dizájner szerint a Porsche-közeget is meg lehet szokni, ami veszélyes dolog, neki már tizenkét céges Porschéja volt, a weissachi munkahelyén a külső parkolóban is sok Porsche áll, a belső területen szinte kizárólag Porschékat lehet látni, az ember egy idő után "vak lesz", ő például a korábbi Porschékon már csak a hibákat látja, azt, hogy a következő szériákon mit kell majd máshogy csinálni.És hogy mi a siker titka, hogyan jutott el relatíve fiatalon, külföldiként a szakma csúcsára? Varga Péter szerint a szorgalom elengedhetetlen, és bár szorgalmas és jó szakemberekből is sok van, a magyar dizájner szerint minden pillanatban oda kell tennie magát az embernek, egy napra sem szabad kihagyni. A másik dolog a szerencse, Péter karrierjében ez az a pillanat volt, amikor lehetőséget kapott 1998-ban a Dräxlmaier nevű cégnél, ahol egy autó belső terét tervezte meg. A sikerben a harmadik fontos összetevő pedig a tehetség, ez Péternél például abban mutatkozik meg, hogy kiválóan rajzol és erőssége a perspektivikus ábrázolásmód, a pályájának a mostani szakaszában pedig leginkább abban mutatkozik meg a tehetsége, hogy jól tud lobbizni a csapata által kidolgozott tervek ötletek mellett, és jól tud együttműködni más részlegekkel, a konstruktőrökkel, az aerodinamikai csapattal, a felsővezetéssel.

A 911-es
Péterrel az egymilliomodik Porsche 911 átadása kapcsán beszélgettünk, az új 911-es egyike azoknak az autóknak, amelyek már egyértelműen az ő irányítása alatt nyerték el a külső formájukat. A teremben, ahol beszélgettünk, a legelső és a legújabb 911-es is ki volt állítva, a magyar formatervező azokon keresztül mutatta meg a modell legmarkánsabb formajegyeit.


Hogy zajlik a tervezés a Porschénál?
Hosszú folyamat az, hogy egy autó vonalvezetése hogyan alakul. A dizájnstúdión belül különböző javaslatokat készítenek, ha egy új autó tervezése elkezdődik, akkor legalább 8-10, 1:4-es arányú, nagyjából 1-1,2 méter hosszú modell készül el plasztilinből, ott a formatervezők igyekeznek teljesen új dolgokat is kipróbálni, a lehetséges dizájnvariációk köre folyamatosan szűkül azáltal, hogy a modelleket rendszeresen megmutatják a Porsche vezetőinek.
A mérnökökkel is folyamatos az egyeztetés, az ő elképzeléseik is változtathatnak a külső dizájnon. Egy autó fejlesztése több éven, gyakran 3-4 éven át tart (a 993-as modellnél az első rajzoktól a szériagyártásig három és fél év telt el), közben is sok minden változhat, de már a fejlesztés kezdetén ismert néhány paraméter, ami miatt az új autó alapjaiban különbözik a korábbitól. A 997-eshez képest például a legújabb 911-esnél már a fejlesztés kezdetekor tudták a formatervezők, hogy a tengelytáv és a beltér is hosszabb lesz, a kerekek nagyobbak lesznek, az új futóművek miatt változik a nyomtáv, és a gyalogosvédelem is fontos szempont volt, ezt is figyelembe kellett venni a tervezőknek a külső dizájnnál.
A költségekért nem a dizájnerek a felelősek, de nyilván figyelembe kell venniük a kereteket. Minden alkatrész esetében vannak olcsóbb és drágább megoldások, például a hátsó lökhárítót is le lehet gyártani több darabból, és minél több elemből áll, annál drágább, ezért a dizájnerek több variációt is felkínálnak, amiből végül például esztétikai és a költségszempontok alapján választják ki az ideális komponenst. Varga szerint nagyon ritka, hogy végül nem fér be a költségvetésbe egy olyan elem, amit a dizájnstúdió nagyon szeretne, de a magyar formatervező elárulta, hogy a fekete műanyag felületeket nem szereti, esztétikusabbak a fényezett felületek, szóval, ha egy Porschén fekete, akár fényes műanyag felületet látunk, akkor az nem azért van úgy, mert a magyar dizájner ragaszkodott volna hozzá.

Korábban a tervezés egy vezető dizájner feladata volt, Péter a 991-as első szériáját, a Cabriolet és a Turbó modellek tervezése is hozzá került, mostanában azonban inkább két dizájner dolgozik egy autón, ők és a csapataik sokat kommunikálnak egymással, ami korábban nem feltétlenül volt jellemző, az egotripek helyett most már sokkal jellemzőbb a csapatmunka, amit nem úgy kell elképzelni, hogy az egyik csapat az autó elején, a másik a hátulján dolgozik, hanem az egyik például a szélcsatornában tesztel, a másik pedig kisebb részegységek dizájnját tervezi, külön csapat dolgozik egyébként az első fényszórókon, a hátsó lámpákon és az amerikai piacon fontos prizmákon.
Arra a kérdésünkre, hogy egy új modell bevezetése előtt a potenciális vevőkön tesztelik-e az új dizájnt, Varga azt mondta, jelenleg a Porsche annyi autót ad el, mint még soha, ez jó visszajelzés, valószínűleg a dizájn jól működik, ezért bár a Porsche is készít felméréseket a potenciális vevők körében, az nem mindig célravezető, a cég vezetői és a dizájnerek közösen jól el tudják dönteni, hogy milyen formák fognak jól működni, ráadásul ez egy nagyobb csapat munkája, a fejlesztési központban több ezren dolgoznak, és bár van egy dizájner, akinek a neve alatt fut egy projekt, mire egy autó elkészül, több százan látják és mondanak róla véleményt.

Tetszik, nem tetszik
Péter a Porsche kínálatából nagyon kedveli a GT3 RS-t, a nagy hátsó szárnyával, elsősorban azért, mert már vezetett ilyen autót, tudja, hogy mit tud. A GT3 RS-ből a lila színű eleinte nagyon nem nyerte el a tetszését, idővel azonban megszokta, de mivel ritka, és keveset látni belőle, egyre jobban tetszik neki, de a fekete alap 911-est is gyönyörű autónak találja. Megkérdeztük, hogy mit szól az első generációs Panamera, sokak szerint (szerintünk sem) nem túl jól sikerült dizájnjához, főleg, ami a hátulját illeti, Varga elmondta, annál az autónál csak a Turbo lökhárítóján dolgozott, egyébként pedig óvatosan fogalmazva tudják, hogy az első Panamerán voltak kritikus részek, amiket igyekeztek a második generációnál korrigálni. Többek között az autó hátulja volt ilyen kritikus hely, amiről viszont tudni kell, hogy volt olyan döntéshozó, aki azt szerette volna, ha a hátsó beltér nagyobb, ez pedig befolyásolta a külső dizájnt is, ez az autó tetővonalára és hátuljára is hatással volt.A formatervező szerint Angliában jelenleg szép autókat terveznek, a Jaguárt és a Land Rovert említette azok között a márkák között, amelyek legfrissebb modelljeinél jól sikerült a dizájn, tiszta a vonalvezetés, letisztultak a formák, de elismerően beszélt a Skoda új modelljeinek formájáról is. És hogy mi az, ami nem igazán tetszik a magyar dizájnernek? Péter alapvetően mindvégig óvatosan fogalmazott, és erősen semelyik márkát vagy dizájnert nem kritizálta, szavaiból azonban kitűnt, hogy a japán autók formavilágért nem nagyon rajong, a Tesla Model S kapcsán pedig elmondta, hogy az a modell teljesítette azokat a célokat, amiért létrehozták, a Teslánál prioritásokat definiáltak, azokhoz az autó tökéletesen passzolt, és ez a legfontosabb. Megkérdeztük Pétertől, hogy mit szól Chris Bangle ámokfutásához a BMW-nél, a magyar dizájner szerint bár elképzelhető, hogy azt a néhány autót, amit Bangle tervezett, el lehetett volna hagyni, de azoknak a modelleknek fontos szerepük volt abban, hogy a BMW megújuljon, ami nehéz, és az emberek sokszor nehezen fogadják el, de például a BMW-nél szükség volt rá.
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Donald Trump: Izrael beleegyezett a Gázában meghatározott zóna határvonalaiba, ahonnan kivonná katonaságát
Amennyiben a Hamász elfogadja az amerikai béketervet.
Felszálltak a lengyel vadászgépek, a legmagasabb készültségi fokozatban a légvédelmi rendszerek
Oroszország a lengyel határhoz közeli területeket támad.
Az újrahasznosítás nem elég: drasztikusabb megoldásokra lenne szükség
Nagy veszélyt jelentenek az emberi egészségre a mikroműanyagok.
Új, elektromos modellt kezdett el gyáratni Zsolnán a KIA
Több mint 100 millió eurós beruházással készítették fel a gyárat.
Világszerte lázad és kormányokat dönt a Z generáció – Mi váltotta ki egy egész nemzedék haragját?
Új típusú forradalmi hullám söpör végig a világon.
Lényegében lezárult a cseh választás, Andrej Babis hatalmas győzelmet aratott
Fővároson kívül elhódított minden kerületet.
Könnyebben kaphatnak Otthon Start hitelt egyes vállalkozók
Egy társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabály alapján az átalányadózók egy része és az őstermelők könnyebben kaphatnak Otthon Start hitelt. Ugyanis a ezen támogatott hitelnél a bankoknak
Burgonyaválság a láthatáron: így hat a globális felmelegedés az élelmiszer-ellátásra
A klímaváltozás már nem a jövő problémája a mezőgazdaság területén sem. Kína kutatólaboratóriumaiban már most kísérletekkel mutatják ki, hogy milyen következmén
EU Bíróság ítélete a közösségi értékesítésről
A közelmúltban egy érdekes ítélet született az Európai Unió Bíróságán (EUB), amely iránymutatást adhat a közösségi értékesítések és az exportértékesítések áfamentességének meg

Vidéken még maradt valaki?
E heti vendégünk Móricz Dani és Cser Tamás. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podcast, Google Podcas

Minden jónak vége lesz egyszer?
A világ egyik kellemetlensége, hogy folyamatosan változik. Ugyan sokan örülhetnek is ennek, hiszen kevesen tudják ugyanazt a játékot játszani 40-70-100 éven keresztül, azonban megvan ennek a kom
A rézszektor és a Trump-adminisztráció vámjai
Az Egyesült Államok saját réz kitermelése és újrahasznosítása a belső szükséglet felét fedezi, a fennmaradó mennyiség importból származik.
A kutatói indikátor kritikus pontjai és a biztos megoldás
A GINOP PLUSZ-2.1.1-21 közleménye pontosítja az RCO06 indikátort, és elérhetővé teszi az FTE-nyilatkozat kötelező Excel-sablonját. A benyújtás feltétele a szabályszerűen kitöltött sablon.

Drága a forint vagy csak mi érezzük annak?
Sokan panaszkodnak az utóbbi időben, hogy Magyarország nagyon drága hellyé vált, külföldön a nyaralás alatt olcsóbb volt az élet. Az ilyen típusú észrevételek döntően szubjektív... The p


Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.
Megmentették a magyar költségvetést, de mire lesz ez elég?
Egyszeri tételek javították a számokat.
Előttünk hever az aranyat érő termék, de kevesen hajolnak le érte
A terület eddig jobbára kiaknázatlan maradt, aminek egyik oka az összefogás hiánya.
Magyar piactól a világmárkákig: így hangolják újra a BDPST Konceptet
Márton Szabolcs márkafejlesztési és stratégiai igazgatót kérdeztük.
