Ez az igazi sikersztori - Egy fiatal magyar lett sztár a Porschénál
Német karrier magyarként
A zalaegerszegi fiatalember a magyarországi érettségi után két évig egy németországi autóipari beszállítónál, a Dräxlmaiernél dolgozott tervezőként, majd diplomát szerzett a világ egyik legjobb dizájnerképzését adó felsőoktatási intézményében, a pforzheimi főiskolán, gyakornokként a Jaguárnál és a Porschénál dolgozott, diplomamunkáját utóbbinál készítette, 2004 óta különböző pozíciókat tölt be a Porsche külső dizájnjáért felelős csapatában. Jelenleg Varga Péter a Porschénál az autók, így a Porsche 911 és az új Panamera, a Cayenne és a Macan külső formatervezéséért felelős osztályvezető, a csapatában huszonnyolcan dolgoznak, külsősként pedig közel ötvenen segítik a munkájukat. Az első autó, amin a Porschénál már a külső dizájnért felelős vezetőként dolgozott, a 2011 óta gyártott 911-es, vagyis a 991 első szériája volt, az aktuális modellek közül a 718 Boxster és az új Panamera már az ő irányítása alatt nyerte el a külső formáját, de Péterhez tartozik a Porsche 2019-től gyártásba kerülő teljesen elektromos hajtású modelljének, a Misson E külső dizájnjának a tervezése is.
A szakma csúcsán
Varga Péter a Pforzheimi Főiskolán tanult, amit a dizájnoktatásban a világon az egyik legjobbnak tart, már ott az volt a terve, hogy egyszer a Porschénál dolgozzon dizájnerként. Onnan nézve most tényleg a szakma csúcsán van, a hétköznapok azonban nála is munkával telnek, néha interjúkat ad vagy előadásokat tart, de olyan eseményből, mint az egymilliomodik Porsche 911-es megünneplése, vagy az, hogy ennek kapcsán részben ő és a csapata is rivaldafénybe kerül, ritka pillanat. A magyar dizájner szerint a Porsche-közeget is meg lehet szokni, ami veszélyes dolog, neki már tizenkét céges Porschéja volt, a weissachi munkahelyén a külső parkolóban is sok Porsche áll, a belső területen szinte kizárólag Porschékat lehet látni, az ember egy idő után "vak lesz", ő például a korábbi Porschékon már csak a hibákat látja, azt, hogy a következő szériákon mit kell majd máshogy csinálni.És hogy mi a siker titka, hogyan jutott el relatíve fiatalon, külföldiként a szakma csúcsára? Varga Péter szerint a szorgalom elengedhetetlen, és bár szorgalmas és jó szakemberekből is sok van, a magyar dizájner szerint minden pillanatban oda kell tennie magát az embernek, egy napra sem szabad kihagyni. A másik dolog a szerencse, Péter karrierjében ez az a pillanat volt, amikor lehetőséget kapott 1998-ban a Dräxlmaier nevű cégnél, ahol egy autó belső terét tervezte meg. A sikerben a harmadik fontos összetevő pedig a tehetség, ez Péternél például abban mutatkozik meg, hogy kiválóan rajzol és erőssége a perspektivikus ábrázolásmód, a pályájának a mostani szakaszában pedig leginkább abban mutatkozik meg a tehetsége, hogy jól tud lobbizni a csapata által kidolgozott tervek ötletek mellett, és jól tud együttműködni más részlegekkel, a konstruktőrökkel, az aerodinamikai csapattal, a felsővezetéssel.

A 911-es
Péterrel az egymilliomodik Porsche 911 átadása kapcsán beszélgettünk, az új 911-es egyike azoknak az autóknak, amelyek már egyértelműen az ő irányítása alatt nyerték el a külső formájukat. A teremben, ahol beszélgettünk, a legelső és a legújabb 911-es is ki volt állítva, a magyar formatervező azokon keresztül mutatta meg a modell legmarkánsabb formajegyeit.


Hogy zajlik a tervezés a Porschénál?
Hosszú folyamat az, hogy egy autó vonalvezetése hogyan alakul. A dizájnstúdión belül különböző javaslatokat készítenek, ha egy új autó tervezése elkezdődik, akkor legalább 8-10, 1:4-es arányú, nagyjából 1-1,2 méter hosszú modell készül el plasztilinből, ott a formatervezők igyekeznek teljesen új dolgokat is kipróbálni, a lehetséges dizájnvariációk köre folyamatosan szűkül azáltal, hogy a modelleket rendszeresen megmutatják a Porsche vezetőinek.
A mérnökökkel is folyamatos az egyeztetés, az ő elképzeléseik is változtathatnak a külső dizájnon. Egy autó fejlesztése több éven, gyakran 3-4 éven át tart (a 993-as modellnél az első rajzoktól a szériagyártásig három és fél év telt el), közben is sok minden változhat, de már a fejlesztés kezdetén ismert néhány paraméter, ami miatt az új autó alapjaiban különbözik a korábbitól. A 997-eshez képest például a legújabb 911-esnél már a fejlesztés kezdetekor tudták a formatervezők, hogy a tengelytáv és a beltér is hosszabb lesz, a kerekek nagyobbak lesznek, az új futóművek miatt változik a nyomtáv, és a gyalogosvédelem is fontos szempont volt, ezt is figyelembe kellett venni a tervezőknek a külső dizájnnál.
A költségekért nem a dizájnerek a felelősek, de nyilván figyelembe kell venniük a kereteket. Minden alkatrész esetében vannak olcsóbb és drágább megoldások, például a hátsó lökhárítót is le lehet gyártani több darabból, és minél több elemből áll, annál drágább, ezért a dizájnerek több variációt is felkínálnak, amiből végül például esztétikai és a költségszempontok alapján választják ki az ideális komponenst. Varga szerint nagyon ritka, hogy végül nem fér be a költségvetésbe egy olyan elem, amit a dizájnstúdió nagyon szeretne, de a magyar formatervező elárulta, hogy a fekete műanyag felületeket nem szereti, esztétikusabbak a fényezett felületek, szóval, ha egy Porschén fekete, akár fényes műanyag felületet látunk, akkor az nem azért van úgy, mert a magyar dizájner ragaszkodott volna hozzá.

Korábban a tervezés egy vezető dizájner feladata volt, Péter a 991-as első szériáját, a Cabriolet és a Turbó modellek tervezése is hozzá került, mostanában azonban inkább két dizájner dolgozik egy autón, ők és a csapataik sokat kommunikálnak egymással, ami korábban nem feltétlenül volt jellemző, az egotripek helyett most már sokkal jellemzőbb a csapatmunka, amit nem úgy kell elképzelni, hogy az egyik csapat az autó elején, a másik a hátulján dolgozik, hanem az egyik például a szélcsatornában tesztel, a másik pedig kisebb részegységek dizájnját tervezi, külön csapat dolgozik egyébként az első fényszórókon, a hátsó lámpákon és az amerikai piacon fontos prizmákon.
Arra a kérdésünkre, hogy egy új modell bevezetése előtt a potenciális vevőkön tesztelik-e az új dizájnt, Varga azt mondta, jelenleg a Porsche annyi autót ad el, mint még soha, ez jó visszajelzés, valószínűleg a dizájn jól működik, ezért bár a Porsche is készít felméréseket a potenciális vevők körében, az nem mindig célravezető, a cég vezetői és a dizájnerek közösen jól el tudják dönteni, hogy milyen formák fognak jól működni, ráadásul ez egy nagyobb csapat munkája, a fejlesztési központban több ezren dolgoznak, és bár van egy dizájner, akinek a neve alatt fut egy projekt, mire egy autó elkészül, több százan látják és mondanak róla véleményt.

Tetszik, nem tetszik
Péter a Porsche kínálatából nagyon kedveli a GT3 RS-t, a nagy hátsó szárnyával, elsősorban azért, mert már vezetett ilyen autót, tudja, hogy mit tud. A GT3 RS-ből a lila színű eleinte nagyon nem nyerte el a tetszését, idővel azonban megszokta, de mivel ritka, és keveset látni belőle, egyre jobban tetszik neki, de a fekete alap 911-est is gyönyörű autónak találja. Megkérdeztük, hogy mit szól az első generációs Panamera, sokak szerint (szerintünk sem) nem túl jól sikerült dizájnjához, főleg, ami a hátulját illeti, Varga elmondta, annál az autónál csak a Turbo lökhárítóján dolgozott, egyébként pedig óvatosan fogalmazva tudják, hogy az első Panamerán voltak kritikus részek, amiket igyekeztek a második generációnál korrigálni. Többek között az autó hátulja volt ilyen kritikus hely, amiről viszont tudni kell, hogy volt olyan döntéshozó, aki azt szerette volna, ha a hátsó beltér nagyobb, ez pedig befolyásolta a külső dizájnt is, ez az autó tetővonalára és hátuljára is hatással volt.A formatervező szerint Angliában jelenleg szép autókat terveznek, a Jaguárt és a Land Rovert említette azok között a márkák között, amelyek legfrissebb modelljeinél jól sikerült a dizájn, tiszta a vonalvezetés, letisztultak a formák, de elismerően beszélt a Skoda új modelljeinek formájáról is. És hogy mi az, ami nem igazán tetszik a magyar dizájnernek? Péter alapvetően mindvégig óvatosan fogalmazott, és erősen semelyik márkát vagy dizájnert nem kritizálta, szavaiból azonban kitűnt, hogy a japán autók formavilágért nem nagyon rajong, a Tesla Model S kapcsán pedig elmondta, hogy az a modell teljesítette azokat a célokat, amiért létrehozták, a Teslánál prioritásokat definiáltak, azokhoz az autó tökéletesen passzolt, és ez a legfontosabb. Megkérdeztük Pétertől, hogy mit szól Chris Bangle ámokfutásához a BMW-nél, a magyar dizájner szerint bár elképzelhető, hogy azt a néhány autót, amit Bangle tervezett, el lehetett volna hagyni, de azoknak a modelleknek fontos szerepük volt abban, hogy a BMW megújuljon, ami nehéz, és az emberek sokszor nehezen fogadják el, de például a BMW-nél szükség volt rá.
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Repteret kellett lezárni Európában: egyre-másra okoznak káoszt az elképesztő légi incidensek
A balti állam szerint egyértelmű, ki a tettes.
Elárulta Donald Trump: ekkor fog találkozni Vlagyimir Putyinnal a békecsúcs keretében
Egy dolog kell hozzá.
Földcsuszamlásszerű győzelmet aratott az ellenzék – Baloldali, pacifista elnököt választott Európa gazdasági motorja
Azt ígéri, a béke hangja lesz.
Az asztalra csapott a világ egyik legnagyobb országának vezetője: nem működik az ENSZ
Azt is elárulta, ezt miből szűrte le.
Küszöbön a nyílt háború – Súlyos fenyegetést küldött az atomhatalom
Fennáll az esélye, már ha nem jutnak dűlőre.
"Nem végeztem" – Hiába a vereség, nem adja fel Trump korábbi ellenfele, ismét indulhat a Fehér Házért
Szerinte az elnök valódi zsarnokként viselkedik.
Elüldözték a fiatal tüntetők a 30 milliós ország első emberét, most még az állampolgárságától is megfosztották
Bár eddig is ismert volt az indok.
Magyar vállalkozás: viharban, jó irányba
Habár a vállalkozások számára komoly csapások sorát hozta a COVID-dal megnyíló bizonytalanság kora, a magyar gazdaságot azonban nem meggyengítik, hanem termelékenysége és minősége javítá
KIVA 2025 - Mi változott?
A többi adónemhez hasonlóan a kisvállalati adó (KIVA) szabályok is változtak az elmúlt évek során. A KIVA mértéke 2025-ben is 10 százalék, de van egy fontos KIVA-változás is, amit a 2025 ta
Ezüstpénz rézből? - Római sztori a fiat valutákkal
Aurelianus császár nem értette jól a fiat valuták rendszerét: növelni akarta a pénz vásárlóerejét, ehelyett hiperinflációt okozott. Tanulságos közgazdasági sztori a Krisztus utáni III. sz
Falatnyi területről jön a globális GDP fele
Itt van ez a térkép, ami első ránézésre talán túlzó állításnak tűnik: a világ GDP-jének fele mindössze a Föld felszínének 3,6 százalékán termelődik. A pontos... The post Falatnyi ter
Személyes pénzügyek válságos helyzetben
A jelenlegi gazdasági berendezkedés gyakran kerül komolyabb válságba, amit az emberek is megéreznek. Ez nem újdonság, a világtörténelemben sokszor volt olyan körülmény, ami nehezebbé tette a
A vizes élőhelyek pusztulása több billió dolláros kárt okozhat
A halászatot, mezőgazdaságot és árvízvédelmet támogató vizes élőhelyek pusztulása súlyos gazdasági károkat okozhat világszerte, derül ki a Vizes élőhelyek egyezmén
Belefulladunk az ingyen puncsos tálba, pedig egyszer le kell jönni róla
Rossz ómen a pénzügyeidre nézve, ha pénzügyminisztered szemében könnyek gyűlnek. Nagyon nehéz ugyanis leszokni a költségvetési alkoholizmusról: kényelmetlen és politikailag öngyilkosság i
Az Otthon Start mellett a CSOK Plusz feltételeibe is belenyúlna a kormány
Egy éjszaka társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabálytervezet alapján a CSOK Plusz két fontos részletébe is belenyúlna a kormány. Nem kell megijedni a változás inkább kedvező a támogatá
Tűzeset Százhalombattán: mit fogunk ebből érezni?
A Mol dolgozik a kapacitások helyreállításán.
Nem az a kérdés, hogy lufi-e az AI-boom, hanem, hogy mikor lesz vége
Milyen jövő vár a mesterséges intelligenciára?
Budapestre jön Trump és Putyin: ennél nagyobb realitása még nem volt a békének
Bár maradtak még kérdőjelek.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod

