FONTOS Lakossági felzúdulás Debrecenben - Ki áll Magyarország történetének legnagyobb beruházása mögött?
adat kábel internet szerver adatközpont
Üzlet

Új szabályozást kapnak az online szolgáltatók: túl rövid az idő a felkészülésre?

Bár az Európai Unió mindent elkövet, hogy a nagy platformokkal szembeni és a kisebb online szolgáltatók helyzetének javításáért tett lépésként pozícionálja, a várhatóan 2024 elejétől alkalmazandó digitális szolgáltatásokról szóló EU-s rendelet (DSA) valójában minden online szolgáltatóval szemben komoly új követelményeket támaszt, ami jelentős felkészülési terhet ró az érintett vállalkozásokra. Nem túlzás azt mondani, hogy a felkészülés a GDPR-t megelőző kapkodást hozhat a szektorba - írja elemzésében Tóásó Bálint, a KPMG Legal Tóásó Ügyvédi Iroda partnere és Márkus Fanni, a KPMG Legal Tóásó Ügyvédi Iroda DSA szakértője.

A DSA célja, hogy az átlátható és biztonságos digitális környezet megteremtése érdekében a digitális szolgáltatók számára előírt új kötelezettségek révén a fogyasztókat jobban védő szabályokat érvényesítsen, amelyek többek között elősegítik a kisebb internetes szolgáltatók versenyképességét is.

A DSA hatálya alá tartozik minden olyan, az EU-ban üzleti tevékenységet folytató digitális szolgáltató - annak székhelyétől függetlenül -, amely közvetítő szolgáltatóként akár hosting, akár tartalomszolgáltatást nyújt, vagy az internetes kereskedelem területén működik.

A rendelet négy különböző kategóriába sorolja a hatálya alá tartozó szolgáltatókat és ezek számára különböző jogszabályi kötelezettséget ír elő annak érdekében, hogy megvédje a felhasználókat az átverésektől, a dezinformációktól, vagy az őket sértő, jogellenes tartalmaktól. Az első három kategóriába tartozó kis- és közepes méretű szolgáltatók (közvetítő szolgáltatók, a tárhelyszolgáltatók, és online platformok) az EU-ban a rendelet által érintett cégek 90 százalékát teszik ki, a magyar cégek között ez az arány még magasabb.

A DSA ezeken felül megkülönbözteti az online óriásplatformokat és a nagyon népszerű keresőprogramokat, amelyeknek átlagosan havonta 45 millió főnél több felhasználójuk van (legyen az kereskedő, vagy fogyasztó). Számukra valamennyi digitális szolgáltatónak előírt kötelezettségeken felül (pl. átláthatósági jelentéstétel, kiskorúak védelme, alapvető jogok figyelembevétele stb.), további kötelezettségek teljesítését írja elő (pl. jogellenes tartalomhoz, dezinformációhoz kapcsolódó rendszerszintű kockázatok értékelése, kockázatcsökkentési intézkedések, független ellenőrzés biztosítása stb.). Ezáltal a jogalkotó tisztább piaci helyzetet teremt, és csökkenti az óriásplatformok kvázi ”monopol” helyzetéből származó előnyöket.

Nem lehet azonban nem észrevenni, hogy a rendelet valamennyi digitális szolgáltató esetében szigorú szankciókkal körülbástyázott előírásokat tartalmaz:

a szabályok megsértése esetén a szolgáltatók az előző pénzügyi év teljes globális forgalmának 6 százalékig terjedő bírsággal is sújthatók.

A közvetítő szolgáltatásokat nyújtó vállalkozásnak 2024 elejétől biztosítania kell többek között, hogy átláthatósági jelentéseket készítsen és tegyen közzé rendszeres időközönként (pl. határozatok, jogellenes tartalmak kapcsán érkezett panaszok számáról stb.), bejelentés cselekvési mechanizmust alkalmazzon, vagy hogy biztosítsa, hogy kiskorúak számára és a felhasználók különleges adatait használó, profilalkotáson alapuló célzott hirdetéseket ne közvetítsen.

Ez pedig nem lesz egyszerű. A felkészüléshez mindenekelőtt szükség van egy alapos feltárásra annak megállapítása érdekében, hogy a vállalkozás, illetve szolgáltatása mennyiben tér el a nemsokára hatályba lépő rendeletben előírtaktól. Ezután jöhet egy ütemterv létrehozása, ami egy adott időtartamra vonatkozóan megfelelően priorizálja a felkészüléshez szükséges teendőket oly módon, hogy azok ne érintsék a vállalkozás működését az átállásig. Ezután kezdődhet meg a tényleges felkészülés és az azonosított feladatok végrehajtása.

Bár a rendelet deklarált célja az óriásplatformok megregulázása, és ezáltal a kisebb szolgáltatók helyzetbe hozása, a DSA egykönnyen az új GDPR-rá válhat, amennyiben minden szolgáltató számára olyan megfelelési követelményeket ír elő, amikhez alkalmazkodni komoly erőforrásokat igényel 2023-ban. Év végén, a vállalati büdzsék tervezése során célszerű lesz odafigyelni az ezzel kapcsolatos fejlesztési költségekre. 

A szerzők a KPMG Legal Tóásó Ügyvédi Iroda munkatársai.

Címlapkép: Getty Images

Szentkirályi Alexandra kormányszóvivõ kupecki nóra
vihar fakidőlés

Holdblog Időgépem, a hitel

"Még ha egy sátorban is kell élned hozzá, az adósságot kerüld el!" (Sara Quin) Meglepő idézet, pláne mivel nem...

Több mint 3000 milliárd forint beruházást generálhat az EKR

KPMG: elsősorban vállalatok generálhatnak energiahatékonysági fejlesztéseket.

Számtalan buktatót kell kivédenie annak, aki jól akar járni az EKR-rel

A KPMG szerint a tudatos energiagazdálkodóknak áll a zászló.

Díjmentes online előadás
Megmutatjuk hogyan tudsz kezdőként a forinttal kereskedni.
Díjmentes online előadás
Mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát?
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Senior Privát Bankár (Miskolc)

Senior Privát Bankár (Miskolc)
2023. március 21.
Agrárium 2023
2023. március 8.
Biztosítás 2023
2023. március 30.
Építőipar 2023
2023. április 25.
Sustainable Tech 2023
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
bull bear