
2024 márciusára rendkívüli lakásbiztosítás-váltási időszakot hirdetett a kormány azzal a céllal, hogy a piaci versenyt ösztönözze. Az Impetus Research 2023 decemberében online reprezentatív kutatást végzett a 18-69 éves, lakásbiztosítással rendelkező magánszemélyek körében, amely feltárta, hogy a kampány ismertsége egyelőre alacsony az ügyfelek körében. A tájékozatlanság megakadályozhatja a kampány által kitűzött célok elérését, miközben a váltás az ügyfelek jelentős része számára hozhatna kedvezőbb lakásbiztosítási kondíciókat vagy díjakat. A felmérés eredményei is alátámasztják azt a feltételezést, miszerint a magyarok ritkán váltanak lakásbiztosítást, emiatt a szerződések jelentős része lehet elavult, drága konstrukció.
Minden harmadik szerződést több mint 5 éve kötöttek meg az ügyfelek, sőt, ha a 3-5 éves lakásbiztosításokat is ide számítjuk, akkor minden második szerződés nevezhető réginek,
míg a friss, 1-2 éves szerződések aránya csupán 35 százalékot tesz ki.

A lakásbiztosítási ügyfelek csupán kétötöde nézi meg évente legalább egyszer az aktuális piaci ajánlatokat, míg további harmaduk ennél ritkábban tájékozódik. Ezzel szemben négyből egy ügyfél sosem tekinti át az elérhető lakásbiztosításokat, így nem követi, hogy a biztosítási konstrukciója mennyire tekinthető kedvezőnek az aktuális piaci viszonyok között. Azok, akik nem érdeklődnek a friss ajánlatok iránt, leginkább arra hivatkoznak, hogy elégedettek a jelenlegi biztosításukkal vagy a biztosítójukkal, nem gondolják, hogy jobb áron kapnának biztosítást, nem akarnak foglalkozni a váltással, vagy megbíznak a személyes tanácsadójukban.

A lakásbiztosítási ügyfelek ötöde egyáltalán nem tudja, hogy mikor van a biztosításának évfordulója, 8 százalékuk pedig csak az évszakkal van tisztában, de a forduló hónapjával már nem. Tízből hét ügyfél számára ezzel szemben ismert, hogy melyik hónapban van lakásbiztosításának a fordulónapja.
A lakásbiztosítási díj nem jelent jelentős kiadást az ügyfelek többsége számára, 12 százalék pedig meg sem érzi ezt a kiadási tételt a háztartás költségvetésében. Tízből csak négy ügyfél érzi érdemi tehernek a biztosítási díj fizetését, de komoly kiadásnak már csak 6 százalék mondja. A falvakban élő lakásbiztosítási ügyfelek, valamint az alacsonyabb végzettségűek nagyobb arányban érzik azt, hogy a biztosítási díj megterheli a családi költségvetést, ami feltehetően az átlagosnál rosszabb anyagi helyzetüknek köszönhető.
Azok az ügyfelek, akik számára nem jelent számottevő kiadást a lakásbiztosítás, hajlamosabbak arra, hogy egyáltalán ne, vagy sokkal ritkábban vizsgálják felül a piaci ajánlatokat. Ők azok, akik ritkábban is váltanak biztosítást, és kevésbé tudják, hogy mikor van az éves fordulójuk, így a márciusi kampány során is kisebb arányban terveznek váltani.

A lakásbiztosítás ügyfelek csupán 16%-a hallott a márciusi váltási kampányról 2023 végén. A kezdeményezés nagyobb arányban ismert a 45 évnél fiatalabbak körében, valamint azok számára, akik komolyabb kiadási tételnek látják a lakásbiztosítási díjak fizetését. Az átlagosnál tájékozottabbak továbbá azok az ügyfelek is, akik aktívan kezelik a biztosításukat, azaz évente utánanéznek a piaci ajánlatoknak, illetve gyakran váltanak lakásbiztosítást.

A válaszok alapján a digitális összehasonlító oldalak dominálják a lakásbiztosítással kapcsolatos tájékozódást és a biztosításkötést. A biztosítók ajánlatairól legtöbben online összehasonlító oldalak segítségével tájékozódnának a márciusi időszakban: a kampány iránt nyitott ügyfelek kétharmada ezt a csatornát nevezte meg információforrásként. Minden hetedik ügyfél független biztosítási tanácsadónál (is) érdeklődne, a saját biztosítója oldalát pedig 16 százalék keresné fel. Független pénzügyi tanácsadótól már csak az érdeklődő ügyfelek tizede kérne ajánlatot, de hasonló arányban jelölték a biztosítói saját tanácsadókat is a megkérdezettek.
Kedvező ajánlat esetén legtöbben online alkuszoldalakon kötnék meg új biztosításukat, míg a második legnépszerűbb csatornának a független biztosítási tanácsadókat jelölték meg az ügyfelek.

„A márciusi kampány célja, hogy növelje a tarifálók és váltók arányát a lakásbiztosítási ügyfelek körében, és így élénkítse a versenyt a szektorban. Ennek eléréséhez viszont három fontos feltételnek kell teljesülnie. Először is a szereplők aktív kommunikációs tevékenységére van szükség, mert az ügyfelek többségéhez még nem jutott el a márciusi váltási időszak híre. Ha ilyen kommunikáció nem valósul meg, vélhetően nem lesz nagy mozgás a lakásbiztosítások piacán.” – értelmezi az eredményeket Schauermann Péter, az Impetus Research üzletfejlesztési vezetője.
„A második fontos szempont szintén a kommunikációhoz kapcsolódik. A váltást leginkább az alacsonyabb díjak megszerzésének lehetősége ösztönzi, ezért az ügyfelek érdeklődésének felkeltéséhez és aktivizálásához elengedhetetlen, hogy valódi, releváns árelőnyt feltételezzenek a kampány során. Csak ez esetben fognak utánanézni az ajánlatoknak. Ez azért is fontos, mert az ügyfelek többségének a lakásbiztosítási díj jelenleg sem jelent komoly megterhelést és sokan nem hiszik, hogy kedvezőbb díjakat érhetnének el egy váltás során. Az ügyfelek átszerződésének harmadik feltétele, hogy a tarifálás során ingerküszöböt átütő ajánlatokat kapjanak az új biztosításra: olyan ajánlatot, amit már tényleges megtakarításként értékelnek, és amiért érdemes biztosítást, vagy biztosítót váltaniuk. A kutatásban adott válaszok alapján ugyanis néhány százalékos árkülönbség esetén a piacnak csak kis része akarja lecserélni jelenlegi biztosítását. Ha a három feltétel teljesül, a piac érezhető része mozdulhat meg idén márciusban, amely komoly lehetőséget tartogat a kisebb biztosítók és az alkuszok számára.” – tette hozzá a szakember.
Címlapkép forrása: Getty Images
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Felszámolták az önjelölt király birodalmát Európa legerősebb országában: bilincsben vitték el I. Pétert
Állam volt az államban a „Német Királyság”.
Ellepték a befektetők a budapesti lakáspiacot, átlagosan 75 millióért vesznek már ingatlant
A Duna House tette közzé áprilisi adatait.
Hullámvasúton a forint, délután jöhet a tűzijáték
Hétfőn jelentős gyengüléssel kezdett a forint, kedden is izgalmas nap vár a devizapiacokra.
Egyre nagyobb a baj Moszkva fő pénzforrásánál, aggódhatnak a Kremlben
A nyugati szankciós fenyegetések is erősödnek.
Sorra jönnek a vámháborús bejelentések - Mit csinálnak a piacok?
Inflációs adatra figyelnek a befektetők.
Olyan történt a tőzsdéken, amire csak nagyon ritkán van példa - Mutatjuk, mi vár a befektetéseidre
A vámenyhülés új helyzetet hozott.
Azonnal lépett a hatóság a súlyos mellékhatásokkal járó vakcina ügyében
Fontos figyelmeztetést kaptak az utazók.
Mit jelenthet XIV. Leó pápa beiktatása a Katolikus Egyház mesterséges intelligenciával kapcsolatos álláspontja szempontjából?
Az elmúlt napokban óriási figyelem övezte az új pápa megválasztását és természetesen ez a figyelem kiterjed arra...
Az áram ára Európában
A tegnapi hozzászólásokból az jött le, hogy rengetegen úgy gondolják, hogy mennyire olcsó az áram Magyarországon....
Csődbe menni nem jó, de utána is jöhetnek a sikerek
Számos fociklub jut csődközelbe, egyesek konkrétan át is élik, vagy tulajdonosuk jut hasonló sorsra. Még a legmélyebb...
Tudod, hogy nem engedheted meg magadnak!
Már rég nem újdonság a buy now, pay later fizetési séma, de most találtam egy terméket, ami több szempontból is...
USA munkaerőpiac: közelgő elbocsátási hullám?
Makrogazdasági területen az elmúlt hét nem okozott számottevő meglepetést. Az USA, Kína és az eurózóna gazdaságát...
Beszámolókészítés: mire érdemes figyelni az év végi záráskor?
A beszámolókészítés a vállalati könyvelés egyik legösszetettebb, évente ismétlődő feladata. Az éves pénzügyi...
491 milliárd forintos energialöket: tarol a Jedlik Ányos Program
2025-ben a hazai energetikai fejlesztések soha nem látott mértékű támogatást kapnak.
Egyre kínosabb lehetőségek közül kell választani az USA államadóssága miatt
Az Egyesült Államok reálgazdaságának és részvénypiacának tartós szárnyalása az elmúlt másfél évtizedben nagyrészt...
Buffett 30 évig alázta a piacot, aztán csak hozta, akkor nem ő a legnagyobb?
- Miután nyugdíjba megy, sosem lesz hasonló, Buffett 60 éven keresztül évi 20 (!) százalékot hozott, a piaci átlag...


- Megrettent Amerika az üres polcoktól - Hamarosan nagy bejelentések jönnek a vámháborúban
- Kihúzzák a szőnyeget a magyar szankciós vétók alól
- Itt a friss inflációs adat, beütött az árrésstop
- Pápaválasztás 2025: Elhangzott a habemus papam, az új pápa: XIV. Leó, Robert Francis Prevost bíboros
- Megszólalt a szakértő: hónapokon belül 30 ezer forint lesz az OTP
Ingatlanpiaci elemző
Váratlan emelkedés a piacokon – látszik a vámháború vége?
Az OTP lehet a nap nyertese?
Pannonhalmi főapát: komoly egyetértés lehetett a bíborosok között
Nagyon gyorsan döntött a konklávé.
Jó menedék az agrárrészvény? Ha minden zuhan, ez lehet a megoldás
Egyre több befektető figyelmét vonzza az agrárium, ami a bizonytalan piaci környezetben az egyik legstabilabb növekedési pályát kínálhatja.
Kiadó modern irodaházak
Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.
Sikeres befektető online tanfolyam
Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.