
2024 márciusára rendkívüli lakásbiztosítás-váltási időszakot hirdetett a kormány azzal a céllal, hogy a piaci versenyt ösztönözze. Az Impetus Research 2023 decemberében online reprezentatív kutatást végzett a 18-69 éves, lakásbiztosítással rendelkező magánszemélyek körében, amely feltárta, hogy a kampány ismertsége egyelőre alacsony az ügyfelek körében. A tájékozatlanság megakadályozhatja a kampány által kitűzött célok elérését, miközben a váltás az ügyfelek jelentős része számára hozhatna kedvezőbb lakásbiztosítási kondíciókat vagy díjakat. A felmérés eredményei is alátámasztják azt a feltételezést, miszerint a magyarok ritkán váltanak lakásbiztosítást, emiatt a szerződések jelentős része lehet elavult, drága konstrukció.
Minden harmadik szerződést több mint 5 éve kötöttek meg az ügyfelek, sőt, ha a 3-5 éves lakásbiztosításokat is ide számítjuk, akkor minden második szerződés nevezhető réginek,
míg a friss, 1-2 éves szerződések aránya csupán 35 százalékot tesz ki.

A lakásbiztosítási ügyfelek csupán kétötöde nézi meg évente legalább egyszer az aktuális piaci ajánlatokat, míg további harmaduk ennél ritkábban tájékozódik. Ezzel szemben négyből egy ügyfél sosem tekinti át az elérhető lakásbiztosításokat, így nem követi, hogy a biztosítási konstrukciója mennyire tekinthető kedvezőnek az aktuális piaci viszonyok között. Azok, akik nem érdeklődnek a friss ajánlatok iránt, leginkább arra hivatkoznak, hogy elégedettek a jelenlegi biztosításukkal vagy a biztosítójukkal, nem gondolják, hogy jobb áron kapnának biztosítást, nem akarnak foglalkozni a váltással, vagy megbíznak a személyes tanácsadójukban.

A lakásbiztosítási ügyfelek ötöde egyáltalán nem tudja, hogy mikor van a biztosításának évfordulója, 8 százalékuk pedig csak az évszakkal van tisztában, de a forduló hónapjával már nem. Tízből hét ügyfél számára ezzel szemben ismert, hogy melyik hónapban van lakásbiztosításának a fordulónapja.
A lakásbiztosítási díj nem jelent jelentős kiadást az ügyfelek többsége számára, 12 százalék pedig meg sem érzi ezt a kiadási tételt a háztartás költségvetésében. Tízből csak négy ügyfél érzi érdemi tehernek a biztosítási díj fizetését, de komoly kiadásnak már csak 6 százalék mondja. A falvakban élő lakásbiztosítási ügyfelek, valamint az alacsonyabb végzettségűek nagyobb arányban érzik azt, hogy a biztosítási díj megterheli a családi költségvetést, ami feltehetően az átlagosnál rosszabb anyagi helyzetüknek köszönhető.
Azok az ügyfelek, akik számára nem jelent számottevő kiadást a lakásbiztosítás, hajlamosabbak arra, hogy egyáltalán ne, vagy sokkal ritkábban vizsgálják felül a piaci ajánlatokat. Ők azok, akik ritkábban is váltanak biztosítást, és kevésbé tudják, hogy mikor van az éves fordulójuk, így a márciusi kampány során is kisebb arányban terveznek váltani.

A lakásbiztosítás ügyfelek csupán 16%-a hallott a márciusi váltási kampányról 2023 végén. A kezdeményezés nagyobb arányban ismert a 45 évnél fiatalabbak körében, valamint azok számára, akik komolyabb kiadási tételnek látják a lakásbiztosítási díjak fizetését. Az átlagosnál tájékozottabbak továbbá azok az ügyfelek is, akik aktívan kezelik a biztosításukat, azaz évente utánanéznek a piaci ajánlatoknak, illetve gyakran váltanak lakásbiztosítást.

A válaszok alapján a digitális összehasonlító oldalak dominálják a lakásbiztosítással kapcsolatos tájékozódást és a biztosításkötést. A biztosítók ajánlatairól legtöbben online összehasonlító oldalak segítségével tájékozódnának a márciusi időszakban: a kampány iránt nyitott ügyfelek kétharmada ezt a csatornát nevezte meg információforrásként. Minden hetedik ügyfél független biztosítási tanácsadónál (is) érdeklődne, a saját biztosítója oldalát pedig 16 százalék keresné fel. Független pénzügyi tanácsadótól már csak az érdeklődő ügyfelek tizede kérne ajánlatot, de hasonló arányban jelölték a biztosítói saját tanácsadókat is a megkérdezettek.
Kedvező ajánlat esetén legtöbben online alkuszoldalakon kötnék meg új biztosításukat, míg a második legnépszerűbb csatornának a független biztosítási tanácsadókat jelölték meg az ügyfelek.

„A márciusi kampány célja, hogy növelje a tarifálók és váltók arányát a lakásbiztosítási ügyfelek körében, és így élénkítse a versenyt a szektorban. Ennek eléréséhez viszont három fontos feltételnek kell teljesülnie. Először is a szereplők aktív kommunikációs tevékenységére van szükség, mert az ügyfelek többségéhez még nem jutott el a márciusi váltási időszak híre. Ha ilyen kommunikáció nem valósul meg, vélhetően nem lesz nagy mozgás a lakásbiztosítások piacán.” – értelmezi az eredményeket Schauermann Péter, az Impetus Research üzletfejlesztési vezetője.
„A második fontos szempont szintén a kommunikációhoz kapcsolódik. A váltást leginkább az alacsonyabb díjak megszerzésének lehetősége ösztönzi, ezért az ügyfelek érdeklődésének felkeltéséhez és aktivizálásához elengedhetetlen, hogy valódi, releváns árelőnyt feltételezzenek a kampány során. Csak ez esetben fognak utánanézni az ajánlatoknak. Ez azért is fontos, mert az ügyfelek többségének a lakásbiztosítási díj jelenleg sem jelent komoly megterhelést és sokan nem hiszik, hogy kedvezőbb díjakat érhetnének el egy váltás során. Az ügyfelek átszerződésének harmadik feltétele, hogy a tarifálás során ingerküszöböt átütő ajánlatokat kapjanak az új biztosításra: olyan ajánlatot, amit már tényleges megtakarításként értékelnek, és amiért érdemes biztosítást, vagy biztosítót váltaniuk. A kutatásban adott válaszok alapján ugyanis néhány százalékos árkülönbség esetén a piacnak csak kis része akarja lecserélni jelenlegi biztosítását. Ha a három feltétel teljesül, a piac érezhető része mozdulhat meg idén márciusban, amely komoly lehetőséget tartogat a kisebb biztosítók és az alkuszok számára.” – tette hozzá a szakember.
Címlapkép forrása: Getty Images
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Lép Brüsszel, nagy változás jön a boltok polcain
Évek óta várt döntés születhet ősszel.
Mit tud Bulgária, amit Magyarország nem? Így lehet végigmenni az euróbevezetés rögös útján
Megnéztük, miért koronázta siker két évtized erőfeszítéseit.
Rendkívüli jelenetek a Trump által megszállt főváros utcáin: videóra vették, amiért csattant a bilincs
Ez volt az utolsó dobása.
Az EU-s állampolgárok 88%-a kudarcot vall, amikor beleszólna az uniós döntésekbe
Egyre magasabb a brüsszeli elefántcsonttorony?
Az EU mostantól Trump világában él
Trump a kiszámíthatatlan viselkedést intézményesíti, mint Amerika nemzetközi magatartásának új normáját.
Robotokkal csatlakoztatnák az EU-hoz a legújabb tagállamát
Teljesen átadnák a gyeplőt a számítógépeknek a politikusoktól.
Így bukhatod el a támogatást: a projekt jelenléti ív rejtélyei
A támogatott kutatás-fejlesztési projektek egyik legfontosabb, mégis gyakran alábecsült dokumentuma a projekt jelenléti ív, pedig ezen is múlhat a sikeres elszámolás.

A külföldi beruházások és a klímacélok kapcsolata
A zöld-FDI-t vizsgálva már több kutatás megállapította a korrelációt a megújuló energiahordozókba történő befektetések és a klímaváltozás elleni hatékony fellépés között.
Transzferár-adatszolgáltatás: mit lát valójában a NAV az ATP lapokon?
A transzferár-adatszolgáltatás (ATP lapok) bevezetése gyökeresen átalakította a kapcsolt vállalkozások ellenőrzési logikáját. Az eddigi transzferár dokumentációs kötelezettség mellett mos

Tényleg a mohóság és lobbi miatt ilyen drága egy-egy gyógyszer?
Nehéz megdönteni azt a vélekedést, hogy a gyógyszergyártók mohósága miatt nagyon drága egy-egy gyógyszer ára. A valóság ennél bonyolultabb: a gyártók ugyanis még így kisebb... The post T

Az AI a kor vasútja, csak arányosan kevesebbet költenek rá
A 19. század amerikai vasútépítési láza a busás megtérülésekről és a kor technológiai fejlettségének kiaknázásáról szólt: a tengerentúlon a GDP nagyjából 6 százalékát beletolták

Egyszerre két csapatnak - tisztességtelen játék a világ legnagyobb opciós piacán
A Jane Street kezdetben a hihetetlen magas, havi majdnem 8 millió forintos gyakornoki fizetéseiről híresült el. Az összeget egyedi stratégiák kidolgozására kapták a gyakornokok -... The post Egy

Égető kérdések Franciaország jövőjéről
A helyi infrastruktúrák és közszolgáltatások sebezhetőségének rendszerszintű felmérése nélkülözhetetlen a hatékony alkalmazkodáshoz.
Hozamot, de másképp? Certifikátok a portfólióban
2025 augusztusában a nemzetközi pénzpiacokat továbbra is fokozott volatilitás, a geopolitikai feszültségek és az inflációs várakozások körüli bizonytalanság jellemzi. Az európai és amerik


Döbbenetes új csúcsokon a világ tőzsdéi – Mi jöhet most?
Meddig tarthat a lendület?
Nagyra nőtt a fontos eszköz - Újabb robbanás vagy összeomlás jön?
A bitcoinon túl is lehet élet?
Így befolyásolják a profik az élelmiszerárakat: kiderült, mi zajlik a háttérben
Az árupiac a nagy játékosok terepe.
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.