Ilyen lesz az E-útdíj
Egy évvel ezelőtt éves szintem 100 milliárd forint körüli bevétel szerepelt a bevezetendő E-útdíj hatásaként, míg a mostani tervezet már kezdetben is 150 milliárdos összeggel kalkulál, amit magasabb km-enkénti díjjal, vagy a jelenleginél hosszabb díjköteles úthálózattal lehet elérni - változatlan forgalom esetén.
A területért felelős szaktárcának a Kormány által már első olvasatban megtárgyalt előterjesztése szerint a díjszedéssel érintett országos közutak használatáért fizetendő útdíjak mértékét a megtett távolsággal arányosan kell megállapítani, a következők figyelembevételével:
- a 3,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó gépjárművek besorolása tengelyszám alapján történik, J2 a kéttengelyes, J3 a háromtengelyes, J4 a négy- és többtengelyes tehergépjármű,
- a 3,5 tonna megengedett össztömeget el nem érő gépjárművek bármilyen vontatmánnyal is a jelenlegi D1 díjkategóriában maradnak,
- a 3,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó buszok tengelyszámtól és vontatmánytól függetlenül további döntésig B2 díjkategóriába kerülnek besorolásra,
- az E-útdíj bevezetésekor a J2, J3 és J4 kategóriájú tehergépjárművek fizessenek útdíjat a megtett úttal arányosan, a díjszedési rendszerbe integrált díjellenőrzési rendszer fokozatosan kiépülő funkcionalitása mellett,
- a D1 és B2 díjkategóriák vonatkozásában továbbra is érvényben marad az időtartamhoz kötött gyorsforgalmi út használati díjfizetési rendszer, legkorábban az E-útdíj bevezetését követő fél év múlva a megtett úttal arányos díjszedési rendszerhez történő önkéntes csatlakozás lehetőségével,
- induláskor a gyorsforgalmi utakon és az országos közúthálózat külterületi főúti szakaszain kell a J2, J3 és J4 kategóriájú tehergépjárműveknek megtett úttal arányos rendszerben díjat fizetni,
- az induló díjszint az Eurovignetta irányelv szerinti költségszámítás alapján kivethető J4 díjszint,
- a J2 és J3 díjszintjének az Eurovignetta irányelv szerinti költségokozási arányokból adódó kategóriaszorzókkal arányosaknak kell lenniük,
- a környezetvédelmi alkategóriák J2 és J3 díjkategóriákban ±15, a J4 díjkategóriában ±20% díjeltérítéssel indulnak, a későbbiekben a hazai járműállomány összetételének függvényében félévente módosítva 6-10 év alatt éri el az Eurovignetta irányelv szerinti maximális 100%-os díjeltérítési értéket,
- a díjszintek minden év január 1-jén és július 1-jén reálértékben is emelkednek,
- az E-útdíj bevezetését követő fél év múlva a maximális 13%-os mértékkel elindul egy gyakori használói kedvezményrendszer,
Az E-útdíj kormányzati felügyeletének kialakításával a Kormány a közlekedésért felelős, nemzeti fejlesztési minisztert bízza meg. A rendszer 2013. július 1-jei indulását megalapozandó, a Korm. előterjesztés elfogadását követően a nemzeti fejlesztési miniszter - haladéktalanul gondoskodik az E-útdíj megvalósításához szükséges szerződés előkészítéséről és a kormányzati felügyelet ellátásához szükséges auditor kiválasztásáról, az E-útdíj rendszer beszerzésének versenyeztetési eljáráshoz szükséges részletes díjpolitikai adatszolgáltatásról, a díjszedéshez és díjellenőrzéshez szükséges szolgáltatási szintek meghatározásáról;
- május 31-ig intézkedik az ellenőrzést is magában foglaló integrált E-útdíj rendszer kiépítéséhez szükséges eszközök beszerzésével, működtetésével és a tanácsadással kapcsolatos közbeszerzési gyorsított eljárás megindításáról;
- június 30-ig előkészíti az ellenőrzést is magában foglaló integrált E-útdíj rendszer szervezeti finanszírozási modelljét, továbbá az ellenőrzés feladatainak szabályozásához szükséges koncepciókat és jogszabály-tervezeteket; valamint intézkedik az elektronikus díjszedéshez és ellenőrzéshez kapcsolódó intézmények kijelöléséről;
- december 31-ig előkészíti - az E-útdíj bevezetésével egyidejűleg - Magyarország csatlakozását az európai elektronikus útdíjszedési szolgáltatáshoz (EETS) az Európai Parlament és Tanács 2004/52/EK irányelve szerint, előkészíti az ezzel kapcsolatos jogszabály-tervezeteket; felállítja az EETS-szolgáltatók és a hazai díjszedő közötti vitás esetekben közvetítő Elektronikus Díjszedési Egyeztető Bizottságot. A megtett úttal arányos tarifarendszer bevezetésének eredményeként a hazai úthálózati rendszer használatának költségei arányossá válnak a terheléssel. A használatarányos elektronikus útdíjrendszer bevezetésével csökkenthető a közúti közlekedés vasúti közlekedéssel szembeni előnye. Ha az új elektronikus útdíjfizetési rendszer a megadott határidőre nem épülne ki, az e-útdíj bevezetéséig a jelenlegi matricás rendszer érdemi kiterjesztésével is jelentős többletbevétel garantálható.
A vesztébe rohan Zelenszkij, ha beadja a derekát Trumpnak? – Európai békecsúcs jöhet, de úgy tűnik, van egy feltétel
Sokat tárgyalt téma került újra napirendre.
Visszafordíthatatlan összeomlás felé tartunk, a tudósok utolsó figyelmeztetése is megérkezett
A világ egyre közelebb sodródik a „forró Föld” forgatókönyvhöz.
Belenyúlt a kormány az Otthon Start Programba: egyetlen szó törlésével tízezrek járhatnak jól
Nem kell, hogy belterületi legyen az a bizonyos lakóingatlan.
Időjárás: kiadták a figyelmeztetést fél Magyarországra
11 vármegyében extra óvatosságra int a Hungaromet.
Van elfekvőben 1 millió dollárja? A Trump Aranykártyával tárt karokkal várja Amerika a tehetős bevándorlókat
Lesz platina csomag is 5 millió dollárért.
Megtámadták Moszkvát: tűz alatt az orosz főváros – Vörös riasztást adtak ki
Dolgozik a katasztrófavédelem.
A Labubuk jósolhatják meg a következő válságot?
A Labubuk iránti növekvő érdeklődést több szakértő a gazdasági bizonytalanság jelzőjeként értelmezi, mivel ilyenkor a háztartások a nagy kiadások helyett olcsóbb, de érzelmileg értékes
Viszlát T1041, üdv 08E - Új korszak a jogviszony-bejelentésben
2026. január 1-jével egy jelentős változás lép életbe a foglalkoztatói adminisztrációban: a jól ismert T1041-es jogviszony bejelentő nyomtatvány átadja helyét a 08E adatlapnak. A bejelentő
Támogatás jöhet napelemes tárolókra hamarosan
Vissza nem térítendő támogatás indul hamarosan, melyből a háztartások a napelemekhez kapcsolódó tárolót telepíthetnek. A programra szánt keretösszeg 100 milliárd forint, egy igénylő 2,5 m
A dollárválság mítosza: miért nem rendült meg a dollár iránti bizalom?
A 2025 első félévében látványosan gyengülő dollár valóban a globális bizalom megrendülését jelzi, vagy inkább átmeneti piaci folyamatok eredménye? A gyengülő árfolyam, úgy tűnik, nem.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Az AI-láz árnyoldala: kilőttek a technológiai cégek CDS-felárai
Az elmúlt hónapokban látványos és szokatlan mozgások jelentek meg a hitelkockázati piacokon: több nagy technológiai és különösen AI-érintett vállalat CDS-felára hirtelen, rövid idő alatt
Hajtunk a bónuszért
Rendhagyó adásunkban Radnai Károllyal rakjuk rendbe az adózást, meg a filmipart. Előtte meg ketten a kommentelőket. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours... The post Hajtun
"A piac alulbecsli az inflációs tényezőket"
A mai, mindent átszövő globális kereskedelmi feszültségek és a deglobalizálódás jelei nemcsak a nagy világpiacokat rengetik meg – figyelmeztet Tuli Péter. A HOLD Alapkezelő intézményi.
Digitális arany vs. arany - Melyiké a jövő?
Feltérképezzük, hogyan viszonyul egymáshoz a digitális és a hagyományos értéktárolás világa, az előadás végére átlátod a Bitcoin és az arany fő különbségeit, előnyeit és kockázatait.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Indulhat a nagy roham az ingyenpénzért – 40 ezer család érintett
Mire lehet elég a 2,5 millió forint?
Kiszerethetnek a magyarok a Revolutból, csúnya pofon érkezett
A falvakat nem szórja tele ATM-ekkel a litván neobank.
A legrosszabbkor drágul az útdíj: vajon ki fogja ezt a végén megfizetni?
Sikerül majd átterelni a nehézgépjárműveket?


