Ugrásra készen a takarékszövetkezetek

Ami a Jógazda esetét illeti, öt éve kizártuk őket szövetségünk és intézményvédelmi alapunk soraiból. Ha tagja lenne a szövetségnek, és kapcsolt tagja az intézményvédelmi alapnak, akkor az ilyen típusú felszámolás értelmezhetetlen kategória lett volna. Amikor a kormányzat és a takarékszövetkezetek egymás támogatásáról biztosítják egymást, akkor az integrált rendszerre gondolunk, és nem a Jógazdához hasonló szabadúszókra. Ezért is kértük, hogy ismét legyen kötelező az intézményvédelmi tagság, ezt ugyanis 2003-ban megszüntették. Igaz nem sok, mindössze néhány takarékszövetkezet léptette ki magát, náluk elő is fordultak problémák. Az integrációnak két nagyon jó sajátossága van: mivel a tagszervezetek üzleti döntése szabad benne, rugalmas a rendszer, másrészt védi a sérülékenységtől a kis szervezeteket az intézményvédelmi alap tőkéje.
P.: Miben alakult volna másként a Jógazda sorsa, ha tagjai az integrációnak?
V.A.: Nagyon egyszerű. A Jógazda problémája tőkeproblémaként kezdődött, a felügyelet fellépett ez ellen, kinevezett egy biztost. Ennek megjelenése az ügyfelek körében pánikot keltett, ami betétproblémává terebélyesedett. Mi még a tőkefázisban meg tudtuk volna fogni az esetet, ugyanis több mint 10 milliárd forintnyi készpénz-alappal rendelkezünk, amivel az ilyen problémákat megnyugtató módon lehet kezelni.
P.: Lát-e olyan veszélyt, hogy az integrációban lévő takarékszövetkezetek valamelyikénél is felmerül hasonló gond?
V.A.: Felszámolás és betétprobléma egészen biztosan nem lesz. Azt ma nem lehet előre megmondani, tőkeprobléma adódik-e, hiszen a válság megtépázza a tőkéket. Az elmúlt három évben nem kellett tőkét juttatni a takarékszövetkezeteknek, de nem tudom, hogy 2011-ben vagy 2012-ben kell-e majd. Logikailag nagyobb az esély erre, mint az elmúlt három évben volt.
P.: Orbán Viktor miniszterelnök tavaly ősszel jelezte, a takarékszövetkezetek egy ún. Nemzeti Hitelintézeti Programot tettek a kormány asztalára. Nagyon ambíciózus az elnevezése, de mind a mai napig alig derült ki valami a tartalmáról. Elárulná, mi van benne?
V.A.: A programot a takarékszövetkezeteknek három ún. központi szerve, a központi bankként működő Takarékbank, az intézményvédelmi alapként funkcionáló OTIVA (Országos Takarékszövetkezeti Intézményvédelmi Alap) és a tagok érdekképviseleti szerve, az OTSZ nyújtotta be közösen. Részleteiről ősz óta tárgyalunk, annyi publikus belőle, hogy a kormány százmilliárd forintos nagyságrendű tőkekeretet biztosít a takarékszövetkezetek számára. Hangsúlyozom, hogy ez egy keret, több év alatt lehet igénybe venni. Nem azért, mert a takarékszövetkezeteknek problémájuk lenne, hanem azért, hogy fokozzák üzleti aktivitásukat, ami nagyobb tőkeigényt keletkeztet.
P.: Mit jelent a megnövekedett aktivitás?
V.A.: Hitelezési aktivitást. Bejelentették az Új Széchenyi Tervet, pörgetni szeretné a kormány a gazdaságot. Mi több százmilliárd forint szabad likviditással rendelkezünk, ha ezt nem állampapírban pihentetjük, hanem hitelekbe helyezzük, annak kemény tőkevonzata van.
P.: A takarékszövetkezetek mintegy 125 milliárd saját tőkével, 740 milliárd kihelyezett hitelállománnyal s 440 milliárd forintnyi értékpapír-befektetéssel rendelkeznek. A hitelezési aktivitás fokozása elsősorban tőkeemeléssel, vagy az értékpapír-állomány leépítésével kezdődne meg?
V.A.: Az utóbbival kell kezdeni. Amit a szabad pénzünkből hitelre fordítunk, annyival csökken a vásárolható állampapír-állományunk. A tőkével nem ilyen egyenes az összefüggés, hisz tőkemegfelelési mutatónk az integrációban közel 15 százalék, ez majdnem a duplája a minimális 8-nak. De ez intézetenként változó, tehát van, aki elkezdhetne hitelezni, és nem kellene hozzá plusz tőke. Van, aki már most aktívabb hitelező, és a hitel/betét aránya magasabb, mint az országos 50 százalék, ott hamarabb felmerülhet a tőkepótlási igény.
P.: Honnan lesz az új hitelekre kereslet?
V.A.: A magyar közvéleményben még nem tudatosult, hogy a takarékszövetkezeti szektor egy magyar tulajdonú, professzionális pénzügyi csoport. Kevesen nyitották ránk az ajtót. A hazai bankfiókok csaknem 50 százalékát mi adjuk, de pénzügyi szereplőként kevésbé voltunk eddig ismertek a piacon. Mi elsősorban azt várjuk a kormányzat kommunikációjától is, hogy fordítsa figyelmét a magyar takarékokra, mint helyi pénzügyi szolgáltatókra, mert érdemes rájuk építeni. És ha a közfigyelem ide fordul, akkor több hitelt tudunk kihelyezni.
P.: Az állam által biztosítandó tőke nem versenytorzító tényező? Mit szól ehhez Brüsszel?
V.A.: Mivel nem vissza nem térítendő juttatásról beszélünk, hanem alárendelt kölcsöntőkéről, ennek a forrásnak is ára lesz, amit a pénzintézet meg is fizet majd. Lejárata lesz, és rendben vissza kell fizetni, ami nem vet fel versenyjogi aggályokat.
P.: Az utóbbi időben minden évben előfordult, hogy egy-egy takarékszövetkezet bankká alakult, ilyen a frissen létrejövő Pannon Takarékbank is. Támogatják a takarékszövetkezetek bankká alakulását?
V.A.: Tavaly az integráció tagszervezetei lefolytattak erről egy belső vitát. Végül úgy foglaltak állást, hogy egy integrációba tartozik a szövetkezet és a részvénytársaság. Ami a közeljövő fejleményeit illeti, idén és jövőre nem számítok további átalakulásra. Tőke és szándék kell ehhez, ez a kettő együtt a legtöbb helyütt nem áll fenn. Magát az átalakulási folyamatot az integráció szempontjából semlegesnek tartom.
P: Ugyanez a semleges álláspont vonatkozik a rivális REPIVA megalakulására is?
V.A.: Nem, ezt egyértelműen elítéljük. Egy joghézag kihasználásáról van szó, remélem, hogy az idei törvénymódosítás bezárja ezeket a kiskapukat.
P.: Személyes ellentét vagy szakmai nézeteltérés áll a háttérben?
V.A.: Nem személyi kérdés ez, kollégák voltunk, ám ők más utat választottak. A legnagyobb különbség a két integráció szerint véleményem szerint az lesz, hogy míg nálunk továbbra is csak profitelvárás jellemző a tulajdonosok részéről, náluk inkább profitnyomás lesz, és ezáltal másfajta filozófiát képviselnek a környezetükkel és a társadalommal szemben, mint mi.
P.: Bejelentette a kormány az Új Széchenyi Tervet. Milyen szerepet szánnak ebben a takarékszövetkezeteknek?
V.A.: Remélem, hogy nagyon aktívak leszünk, hisz a Széchenyi Terv erősen fókuszál a kkv-kra, ráadásul ez kör nekünk a természetes ügyfélkörünk. Azt szoktuk mondani, hogy mi a kkv-kkal vagyunk egy szemmagasságban, és nem a multicégeket finanszírozzuk. Egyetértünk a Széchenyi Terv céljaival, örülünk annak, hogy valaki nagyon komolyan gondolja a munkahelyteremtést, a minél kisebb szervezetek támogatását, forráshoz juttatását, és az eljárási rend racionalizálását. Utóbbiban nagy problémák voltak. Remélem, hogy nem csak a kommunikáció szintjén, hanem ténylegesen is támogatják a kkv szektort.
P.: Társul-e a takarékszövetkezetek aktivizálódásához termékinnováció is?
V.A.: Az elektronizált banki termékek körében eddig volt némi lemaradásunk, de most már bátran kijelenthetem, hogy az átlagos magyar pénzügyi kultúra által keletkeztetett igényt ki tudjuk elégíteni. Ami pedig a hiteltermékeket illeti, mindig kapcsolódunk ahhoz, amit a kormány preferál. Most szép számú új terméket tartalmaz a Széchenyi-kártyacsalád, a fiatalok körében fizetéskönnyítő megoldásinkkal szép számú új ügyfelet szereztünk, például legutóbb a PayPass karóra termékünkkel.
P.: Milyen jövőt lát a hazai takarékszövetkezetek előtt?
V.A.: A takarékszövetkezetek 5 százalékos piaci részesedése a pénzintézeti piacon hungarikum, hisz a Lajtától nyugatra 20-40 százalékos a helyi szövetkezeti bankok szerepe. Ha nálunk 25 százalékos súllyal szerepelnénk, egészen máshogy alakult volna a vállalkozások finanszírozási ellátottsága. Franciaországban vidéken nem éreztek likviditási válságot, mert ott 40-60 százalék e szervezetek piaci részesedése. Azon vagyunk, hogy erősítsük szerepünket, miközben a profitunk itthon marad. Filozófiám: segítsd a helyit, a magyart, mert nincs még egy pénzügyileg ennyire kiszolgáltatott ország az EU-ban.
Az egészséges fejlődés ugyanakkor mindig időt igényel, a nagy boomokat nem szeretjük, ez mindig a visszájára sül el. Ami úgy nő meg, mint a rizsfelfújt, az annyit is ér. Naivitás lenne a részünkről azt mondani, hogy egy éven belül megháromszorozzuk a piaci részesedésünket. Az időigényen túl humán kapacitás, technikai háttér is kell. Törekvéseink hosszú távon azonban be fognak érni.

Légy Te az év pénzügyi vezetője! Már lehet nevezni a CFO of the year 2025 díjra
Idén is díjazzuk a vállalatok legjobb pénzügyi-gazdasági vezetőit.
MÁV-vezérigazgató: jön az erősítés, a nyolcvanas évek óta nem volt ilyen
A menetrendszerűség javulását várják.
Kezd magához térni az ingatlanpiac európa legnagyobb gazdaságában
A kilátások továbbra is bizonytalanok maradtak.
Idén is folytatódik a nyugdíjasok lecsúszása, semmit nem éreznek a bérnövekedésből
Nincs is tervben a felzárkóztatásuk.
Megtámadta Izsevszket Ukrajna, Putyin Odesszára pályázik - Keddi híreink az orosz-ukrán háborúról percről percre
Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború eseményeivel.
Példátlan proxyháborút vívhat Donald Trump: az ellenség pedig nem más, mint a világ leggazdagabb embere
Úgy tűnik, tovább mélyülnek a frontvonalak.
Finomhangolás a bizalmi vagyonkezelők és a vagyonkezelő alapítványok szabályozásában
2025. június 19-én hirdették ki az egyes adókötelezettségekről és egyes adótörvények módosításáról szóló 2025. évi LIV. törvényt. A módosítások egy része az osztalékkövetelések
A londoni ultraalacsony kibocsátású zóna
Az utóbbi években heves viták folytak a közlekedés környezeti hatásairól és a járműkorlátozásokról.
Albérlet vagy hitel? - Fiatalok lakhatási dilemmái
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Albérlet vagy hitel? - Fiatalok lakhatási dilemmái A fiatalok egyik legnagyobb dilemmája ma Magyarországon: albérletben lakjanak, vagy inkább saját ing
Franklin Resources Inc. - kereskedés
Most éppen 18% felett van a profit a tavaly szeptemberben vásárolt BEN részvényeimen, gondoltam ránézek, hogy tartsam, vagy esetleg adjam el és fektessem másba a pénzt.Megnéztem a roic.ai alapj
ESG-szabályozás és trendek: így alakul át a pénzügyi szektor
Az utóbbi években robbanásszerűen nőtt az érdeklődés a fenntartható befektetések iránt. Az ESG-kritériumok - vagyis a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási
PORTRÉ - Két hazai "reneszánsz" privátbankár, akik a leggazdagabbak pénzét kezelik
Az SPB Befektetési Zrt. a hazai befektetési szolgáltatói piac egyik legpatinásabb, 25 éve a piacon lévő szereplője, amely elsősorban private banking szolgáltatásokat kínál ügyfelei számár
Devizahitelek tanulságai és a nyugdíjrendszer kihívásai
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Devizahitelek tanulságai és a nyugdíjrendszer kihívásai Mi történt a devizahitelekkel? 2006 környékén sok fiatal pár nagy reményekkel vágott bele
Végső soron a NATO is csak üzlet
Indul az emelt NATO-kiadások rendszere, 5 százalék lesz az előirányzott szint. De a hadiiparban Európa versenyképtelen, az amerikai gyártók már el is kezdték körbeudvarolni a...
The post Végs

Mobilról igényelhető hitelkártyát kínál a Gránit Bank (x)

- Nagy megszorításról döntött a magyar kormány
- Figyelem, napelemesek: holnap jön az új adatszolgáltatási kötelezettség
- Szép csendben megindultak a kirúgások Magyarországon, és még nincs vége a leépítési hullámnak
- Megjelent a kormány új ingyenhitele, élelmes magyarok tízezrei mozdultak rá azonnal
- Ezért sem jutsz be az állami kórházakba
Meddig tart még a dollár mélyrepülése és a forint diadalmenete?
Nincs bizalom az amerikai gazdaság iránt.
Így jött létre a magyar Blackrock deal: új korszak az alternatív befektetések piacán
Hogyan épít portfóliót a világ legnagyobb alapkezelője Magyarországon?
Kiderült, mennyit lehet keresni a JYSK-nél
A bútorlánc két vezetőjével beszélgettünk.
Ügyvédek
A legjobb ügyvédek egy helyen
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Számolj háromig és start!
Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.