A Követeléskezelési trendek 2025 konferencián az EOS Faktor ügyvezető igazgatója ismertette a legfrissebb európai fizetési trendekről készült felmérés eredményeit, amiből kiderült, hogy a vállalati szektorban jelenleg minden negyedik számla késve vagy soha nem kerül kifizetésre. Vagyis a vállalatok által kibocsátott számlák 25%-ánál késedelmes fizetéssel vagy nemfizetéssel kell számolni. Bár országonként jelentős eltérések mutatkoznak, Magyarország az európai átlagnak megfelelő számokat mutat.
A késedelmes fizetés a vállalatok szerint 67%-ban körbetartozás miatt alakul ki, az esetek egyharmadában vélelmezik, hogy szándékos nemfizetés áll a háttérben.
Itt az újratervezés ideje?
A konferencia előadásaiból kiderült, hogy miközben a vállalati szektorban súlyos problémákat okoz a késve fizetés, a nem teljesítő hitelek (NPL) intézményi állománya Magyarországon folyamatosan apad.
Nem látjuk azt, hogy akár a bankoknál, akár a nem banki termékeknél felépülne egy nagyobb állomány, ami el tud tartani ennyi követeléskezelőt. Jelenleg 230 pénzügyi vállalkozás van a piacon, amely közül 120 kezel követelést. Úgy tűnik, hogy eljött a konszolidáció ideje
– mondta a Portfolio-nak Lencsés Tamás. Az új uniós NPL direktívának ráadásul éppen az a célja, hogy kinyissa, liberalizálja ezt a piacot, bár a szakember szerint nem életszerű, hogy tömegével jelennének meg új szereplők a piacon. „Valószínűleg nem Magyarország az az ország, ahol meg fognak jelenni tömegesen a piacon a külföldi szereplők, mert egyszerűen nincsen akkora állomány, amiért érdemes lenne bejönni” – mondta Lencsés, aki szerint, ha visszatekintünk, akkor azt látjuk, hogy 2015-ben, 20%-os NPL ráta mellett az összes nagy pénzügyi amerikai befektető jelen volt a magyar piacon, de mára mind kivonultak, mert nincs a piacon akkora volumen, hogy megérje jelen lenniük.

A szakember szerint ezért érdemes újragondolni a megbízásos követeléskezelés üzletágának visszahozását, mivel erre egyértelműen igény mutatkozik a vállalati szektorban. "Minden követeléskezelő leépítette a megbízásos követeléskezelés üzletágát, de most úgy tűnik, hogy eljött az idő, hogy újrakezdjük, mert láthatóan igény van rá a cégeknél" – mondta Lencsés.
A szakember a jelenlegi piacon az alacsony állományon kívül abban látja a legnagyobb kihívást, hogy a cégek hogyan tudnak új termékekben, szolgáltatásokban fejlődni, hogy a követeléskezelés még hatékonyabb legyen, és más területeken is megjelenhessenek, illetve mennyire tudnak életképesek és rugalmasak maradni, kihasználni például az adódó felvásárlási lehetőségeket. A másik kihívást a folyamatos, kiszámíthatatlan jogszabályi környezetben látja: „Kis túlzással egyik napról a másikra változnak jogszabályi feltételek, ezekhez alkalmazkodni és ezt lekezelni jelentős erőforrás és költségráfordítással jár” – tette hozzá a cég ügyvezetője.
Vannak előremutató területek is
Meglepő módon Magyarország a szektor digitalizációjának területén jobban teljesít, mint például Németország, ahol még mindig jelentős a manuális folyamatok aránya. A kutatás szerint Németországban minden nyolcadik vállalatnál még 2025-ben is manuálisan, telefonon keresztül zajlik a követeléskezelés, míg Magyarország nagyjából az európai átlagnak megfelelő szinten áll a digitalizáció terén.

A mesterséges intelligencia (AI) alkalmazása a követeléskezelésben egyelőre gyerekcipőben jár, bár sokan használják már ezt a kifejezést. Lencsés szerint a technológia alkalmazásnak terjedését korlátozza, hogy nincsenek még megfelelő use case-ek: a helyes megközelítés az lenne, ha a cégek először feltérképeznék folyamataikat, megvizsgálnák, mit tudnak automatizálni, és csak ezután választanák ki a megfelelő eszközt, ami nem biztos, hogy minden esetben az AI lesz.
De vannak már pozitív példák: egyes követeléskezelő cégeknél az írásos megkeresésekre adott válaszlevelek előkészítésére használnak mesterséges intelligenciát. Az AI figyelembe tudja venni az adós életkorát, így a megfelelő hangnemet üti meg, kielemzi a kérdés jogi hátterét, így segítséget nyújt az ügyintézőnek a gyorsabb válaszadásban. Ez növelheti az ügyfélelégedettséget, hiszen a jogszabályban előírt 30 napos válaszadási határidő helyett akár 5 nap alatt is választ kaphat az ügyfél. Az adatvédelmi szabályok azonban jelentősen korlátozzák az AI alkalmazási lehetőségeit, inkább folyamatoptimalizálásra és hatékonyságnövelésre lehet majd alkalmas.
A cikk megjelenését az EOS Faktor támogatta.
Címlapkép forrása: Portfolio
Végéhez közeledik a nagy SIM-kártya csere – 150 ezer magyar ügyfél érintett
Fontos, hogy megtegyék a szükséges lépéseket.
Döntött a világmárka: épphogy megnyitott, máris bezárják a romániai központot - Hatalmas leépítés jön
Egyetlen döntés miatt 150 ember veszti el a munkáját.
Minden ötödik dolgozójától megválik az egykor Magyarországot is megjárt bank
Hatékonyságot növel és áramvonalasít az ABN Amro.
Elmondta Macron, milyen kikötései vannak az ukrajnai béketerv kapcsán
A francia elnök szerint az amerikai terv jó irány, de még van mit javítani rajta.
Súlyos vádak a Deutsche Bank ellen: egy volt alkalmazott robbantotta ki a botrányt
Vizsgálatot indított az EKB.
Palkovics László üzent: így néz ki Magyarország mesterterve a mesterséges intelligenciával
A cél, hogy Magyarország a közép-európai régió digitális és innovációs központjává váljon.
Megtörte a csendet Oroszország: véleményt mondott a Kreml a kiszivárgott béketervekről
Ez Oroszország álláspontja.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Devizában még az osztalék sem egyszerű
A HOLD privátbankárai ugyan nem tanácsadók, ügyfeleink mégis ezernyi problémával fordulnak hozzánk. Ezekből szemezgetünk, egyfajta edukációs jelleggel: melyek azok a tipikus kérdések és pro
Energetikából finanszírozott oktatás: a texasi egyetemi rendszer
A texasi egyetemi rendszert ma már a fosszilis bevételek mellett a zöldenergia-értékesítésből és az adatközpontok telepítéséből származó források is finanszírozzák.
A politika első számú fegyvere: a gazdasági fantazmagória
Egyik napról a másikra 7 millió gyermek tűnt el az Egyesült Államokban. Franciaországban sokan próbálnak "karriernyugdíjasok" lenni. New Yorkban volt idő, amikor inkább felgyújtották a... T
Franklin Resources Inc. - kereskedés
Júniusban néztem rá legutóbb, akkor 18%-os pluszban voltam, ez mostanra 7%-ra olvadt. De szerintem nincsen semmi baj, ez csak egy korrekció, és nemsokára megint emelkedni fog.Hetes:Pont ugyanúgy l
Kihívások éve a könyvvizsgálatban - tapasztalatok trendek
A könyvvizsgálat kívülről gyakran statikus szakmának tűnik: szigorú standardok, jól körülhatárolt eljárások, kiszámítható munkarend. Az előző év azonban ismét bebizonyította, hogy a s
Megjelent a tervezet: meghosszabbítják a kamatstopot a diákhiteleknél
A tervezet alapján a szabad felhasználású Diákhitel1 esetében a kormány meghosszabbítja félévvel a kamatstopot, az érintett kölcsönök kamata 2026. január 1-től 2026. június 30-ig érvényb
Olcsó energiát akarunk? Tekintetünk a Napra vessük!
A nyári napokon a napenergia annyira olcsó, hogy egy egységnyi energia előállítása kevesebbe kerül, mint bármilyen más forrásból - derül ki egy most publikált tanulmány
Tényleg soha nem álltunk ilyen közel a háború lezárásához?
Vajon sikerül kompromisszumot kötni?
Kiderült, mire készülnek a magyarok a pénzükkel – Megszólalt az Erste vezérigazgató-helyettese
Cselovszki Róberttel beszélgettünk.
Példátlan beruházási hullám indult: ezermilliárdokat tolnak a magyar agráriumba
Most van itt a fejlesztések ideje.
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!

