Ebben bezzeg élen járunk: minden negyedik magyar az államnak dolgozik
20% feletti azoknak az adót fizető munkavállalóknak az aránya, akik államtól, állami vállalattól vagy az állami szektortól kapják a fizetésüket. Ez Csehországban, Lengyelországban és Szlovákiában 15% körüli maximum, Ausztriában 11, Németországban meg 8%.
- mondta Lázár János néhány napja. A Miniszterelnökséget vezető miniszter ezekkel az adatokkal kívánt érvelni a bürokráciacsökkentési program mellett, amitől a versenyképesség javulását várja.Első pillantásra meglepőnek tűnhetnek a számok, hiszen az OECD legfrissebb, 2013-as adatai nem egészen ezt a képet mutatják. Igaz ugyan, hogy Magyarország valóban a magas állami foglalkoztatással jellemezhető országok között volt (sőt, az említett 20% helyett 23,9%-os az arány), de a magyar adattól alig marad el az észt, a szlovák és a lengyel érték. Vagyis ezen a listán nemigen látszik a túlfoglalkoztatás a régiós társakhoz képest. Pedig a nemzetközi szervezet szerint a statisztika magába foglalja a klasszikus állami szektort és az állami vállalati kört - pont úgy, ahogyan azt Lázár János mondta.

Megkérdeztük hát a Miniszterelnökséget, hogy milyen számok mutatják a kiugró magyar állami foglalkoztatást, ami bürokrácialeépítő program egyik alapját jelenti. A válasz szerint "az OECD 2015-ben publikált, a Magyar kormányzásról és a kormányzati mutatókról szóló, Government at a Glance: How Hungary Compares c. kiadványában szereplő adatok alapján, Magyarországon a közszférában dolgozók aránya a teljes foglalkoztatottsághoz képest, nagyságrendileg megközelíti a 20 százalékot (pontosan 18,8 százalék). Magyarország szempontjából összehasonlítási alapot képező visegrádi országokban, így például Lengyelország tekintetében ez a mutató 9,7 százalék, Csehországban és Szlovákiában 13-13 százalék körüli. A magyar gazdaság szempontjából nagy jelentőséggel bíró Németország és Ausztria esetében a fenti mutatók 10 százalék körül alakulnak (10,6 és 10,7 százalék)."
Ettől a választól persze kicsit összezavarodhatunk, hiszen
- mind a miniszter által ismertetett adatokhoz,
- mind pedig az OECD legfrissebb számaihoz képest
- más értékeket kaptunk a ME-től - szintén az OECD-re hivatkozva.
Akkor most melyik a helytálló a három közül?
A megoldás a következő: az OECD két adatsora két fontos különbség is van. Az egyik, hogy a Miniszterelnökség válaszában idézett változat a szűkebb állami körre vonatkozik, így nem tartalmazza az állami vállalatok dolgozóit, a másik, hogy (az összehasonlíthatóság érdekében) minden ország esetén 2011-re vonatkoznak. Lázár János adatai elvileg ezeket idézik, de néhány számbeli pontatlanságon kívül hibás volt az a megjelölés, hogy ezek az emberek " az államtól, állami vállalattól vagy az állami szektortól kapják a fizetésüket", hiszen kizárólag a szűken értelmezett állami szektorról van szó.
Vagyis a helyzetet leíró ábra így fest:

- a teljes állami szektorban dolgozók aránya az egész KKE-régióban magasnak számít;
- ezen belül a magyar adat az egyik legnagyobb, ugyanakkor a különbség nem látványos;
- ha azonban az állami vállalatok dolgozóit kivesszük a körből , akkor a szűken vett állami szektor foglalkoztatása valóban kiemelkedő Magyarországon;
- ennek oka, hogy a legtöbb KKE-országban az állami foglalkoztatást a sok állami vállalati alkalmazott emeli meg, a szűkebben vett kormányzati szektorban viszont már lényegesen kevesebben dolgoznak;
- Magyarország e szempontból a nyugati trendbe simul: már kevés az állami cégeknél foglalkoztatott.
- vagyis két szempontból is régiós kakukktojások vagyunk: a kiterjedt bürokrácia és a kevés állami vállalati dolgozó is sajátos jelenség Közép-Európában.
Végezetül érdemes megemlíteni egy tényezőt, ami a képet a ténylegesnél még előnytelenebbé varázsolja. A magyar statisztika szerint a közmunkások állami alkalmazottak, ők pedig számításaink szerint a közszférában dolgozók arányát (a teljes munkaerő-állományhoz viszonyítva) bő két százalékponttal emeli. A közmunka azonban sokkal inkább tekinthető egyfajta munkanélküli ellátásnak, mintsem az állami feladatok ellátásához szükséges foglalkoztatásnak.
Hatalmas káoszt okoz az amerikai reptereken a kormányzati leállás
Erős számokat közöltek a légitársaságok.
Oroszország lefékezte a nagyhatalmakat, rátenyereltek a stop gombra
Győzött a nyomás, de vannak más okok is.
Hatalmas bejelentést tett Zelenkszij, aligha fognak ennek örülni Moszkvában
Nagy dolog van készülőben.
Forint a reflektorfényben, régiós devizák a kulisszák mögött
2025-ben a forint a régió sztárja, miközben a cseh korona, a lengyel zloty és a román lej vegyes képet mutat. Mit üzen ez az EUR/HUF pályáról és a hozamgörbékről? The post Forint a reflektor
Az osztalék portfólióm - 2025. október
Ebben a hónapban is bevásároltam rendesen, általában a jelentések után. A cégek nagy részét nem örökre, hanem csak pár hónapra terveztem megvenni, aztán majd eladom, ha felmennek. Ha mégsem
Top10 upgrade
A roic.ai pár hónapja kijött egy API fejlesztéssel (v2), kipróbáltam, mert az AAPL ticker minden adatához hozzá lehet férni az API-n keresztül, hogy tesztelhessük a dolgot, és előfizettem rá.
A tudás gazdasága: Joel Mokyr és a fenntartható növekedés Nobelje
A közgazdsági Nobel-díjban eddig már 99 ember részesült, mégis közülük nagyon kevesen foglalkoztak kifejezetten gazdaságtörténettel. 2025-től már Joel Mokyr is a ritka kivételek közé tart
Kamu MI videók a politika szolgálatában: mit lehet tenni a visszaélések ellen?
A mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségek visszaélésszerű alkalmazására régóta figyelmeztetnek, mostanra azonban saját bőrünkön tapasztalhatjuk ezt. Egymás után, szinte naponta jel
VSME keretrendszer: egyszerű ESG és fenntarthatósági jelentés KKV-knak
Bár a fenntarthatósági jelentéstétel egyre inkább az üzleti működés része, a kis- és középvállalkozások számára továbbra is önkéntes marad. A VSME (Voluntary Sustainability Reporting S
AI-buborék Kaposváron (HOLD After Hours)
Szavazz a HOLD-ra! Most először a Portfolio is díjazza a magyar vagyonkezelési, alapkezelői és privátbanki piac legjobbjait — és a Te szavazatod is számít! Add... The post AI-buborék Kaposvár
Repülés, kutyatartás, húsfogyasztás: valóban tisztában vagyunk a karbonlábnyomukkal?
A fogyasztók nagyobb jelentőséget tulajdonítanak az energiatakarékos izzóknak és háztartási gépeknek, mint amennyire az valóban hozzájárul a klímavédelemhez - derül ki
Elfeledett adónemre vetett szemet a kormány: újra jön a reklámadó?
Váratlan emelés jöhet.
Jelentősen változhat a kibercsalásokhoz kötődő kártérítési felelősség rendszere
Jön a digitális euró is, nem kevés aggállyal.
Három forgatókönyv létezik: az egyik Ukrajna támogatásának felfüggesztése
Mi lesz a lefoglalt orosz vagyonnal?
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod

