Komoly változások a Corvinus háza táján – Kevesebb diák jut egy oktatóra
Gazdaság

Komoly változások a Corvinus háza táján – Kevesebb diák jut egy oktatóra

Portfolio
A minőségi oktatás elengedhetetlen része az élményszerű tanulmányok biztosítása, hogy izgalmas kihívásokat kaphassanak a diákok, komoly problémákon dolgozhassanak, a tanulás interaktív, , elméletileg megalapozott, gyakorlatorientált legyen. Ez akkor kivitelezhető, ha egy oktató egyidejűleg kevesebb diákkal foglalkozik. Szabó Lajos, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatási rektorhelyettese a Portfolio-nak elmondta, dolgoznak azon, hogy a jövőben kisebb csoportokban tanulhassanak, nagyobb figyelmet kapjanak az egyetem hallgatói, épp ezért új oktatási módszereket vezettek és vezetnek be a jövőben. A cél, hogy a következő években elérjék a tizenkettő-tizenhárom az egyhez körüli hallgató-oktató arányt.

A gazdasági és társadalmi változások jelentős hatást gyakorolnak az oktatásra. Verseny folyik a legkiválóbb hallgatókért, oktatókért, és elvárás a leendő munkahelyek részéről, hogy a végzős hallgatók már bizonyos szintű tapasztalattal, gyakorlati tudással rendelkezzenek. A 2020-as Világgazdasági Fórum a munka jövője (Future of Jobs) jelentésében kiemelte, a kritikus gondolkodás és a problémamegoldás vezeti azon készségek listáját, amelyekről a munkáltatók úgy vélik, hogy a következő öt évben egyre inkább előtérbe kerülnek majd. A jelentés szerint felértékelődik majd a csoportmunka és a kreativitás is.

Nem meglepő tehát, hogy többek között épp ezek azok a kulcskompetenciák, melyek fejlesztésére a Budapesti Corvinus Egyetem is jelentős figyelmet fordít.  Az alapítványi formára való átállás óta eltelt időben jelentős változások zajlottak az intézményben. Ennek eredményeképp, a magas szintű minőségi oktatás érdekében az egyetem idén a tavalyihoz képest jóval több jelentkezőből kevesebb diákot vett fel alapszakjaira, a korábbiakhoz képest magasabb ponthatárokkal. Emellett több szak megújult és Magyarországon korábban nem, vezető nemzetközi egyetemeken azonban már létező új szakok jönnek majd létre várhatóan a közeljövőben, mint például az üzleti adattudomány vagy a gazdasági viselkedéselemző szakok.

"A legfontosabb feladatunk a hallgatói kompetenciafejlesztés, ehhez kapcsolódóan pedig a kimeneti kompetenciák meghatározása volt, vagyis, hogy mit vár el a munkaerőpiac, ezáltal pedig az egyetem egy végzős hallgatójától. Ezután kezdtünk a szakok és az oktatási módszerek megújításába, amelynek középpontjában a hallgatói tanulás áll” – mondta a Portfolio-nak Szabó Lajos, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatási rektorhelyettese, hozzátéve, világhírű nemzetközi egyetemek, mint például a Harvard Egyetem, a Maastrichti Egyetem vagy az Aalto Egyetem volt a viszonyítási pont.

Új oktatási módszerek

Miután a cél a diákok aktivizálása, a kurzusok interaktívvá tétele volt, rengeteg új módszert vezettek be. Ilyen a vállalati esettanulmány alapú vagy a projektalapú oktatás, vagy épp az ún. tükrözött osztályterem módszere.

"Utóbbi bevett gyakorlat a Harvard Egyetemen. A lényege az, hogy az adott kurzuson részt vevő hallgatók eleve felkészülten érkeznek az órára, ehhez segédanyagot az oktató biztosít számukra, és a frontális oktatás, a tananyag ismertetése helyett az anyaggal kapcsolatos kérdések, a mélyebb összefüggések megvilágítása kerül a fókuszba az órán” – magyarázta a rektorhelyettes. A kooperatív oktatási módszer a skandináv országokban szintén régóta jelen van, azonban a magyar felsőoktatásban máig nem terjedt el széles körben, pedig hatékony, jól működik, a Corvinuson rendszeresen alkalmazzák is. Ennek segítségével a diákok megtanulnak hatékonyan együttműködni, alkalmazkodni egymáshoz, álláspontokat ütköztetni. Újdonság számít Magyarországon a kutatás alapú oktatás is, amely során a hallgató és az oktató közös kutatásban vesz részt, és annak mentén történik a tananyag elsajátítása.

Ezek a módszerek nem működnek nagy létszámú csoportokban. Jelenleg huszonnégy az egyhez a hallgató-oktató arány, ezen változtatnunk kell. A neves külföldi egyetemeken általában ez a szám tizenkettő az egyhez, ezt a mértéket kellene megvalósítanunk

– tette hozzá a szakember.

Heti másfél óra helyett hónapokon át tartó intenzív foglalkozás egy témával

Szabó Lajos kitért arra is, hogy közgazdasági elemző, vállalkozásfejlesztés és vezetés és szervezés mesterképzési szakokon már a Maastrichti Egyetem példáját követve a tárgyakat tömbösítve oktatják.

Egy-egy kurzussal negyedéven át foglalkoznak a hallgatók, így van idő és lehetőség minden felmerülő kérdésre figyelmet fordítani, belemélyedni egy-egy témába, mindezt a szétszabdalt, heti másfél órában oktatott kurzusok nem teszik lehetővé

– jegyezte meg.

Élményalapú oktatás és egyetemi szolgáltatás kéz a kézben jár

Az oktatás fejlesztésén túl az egyetem nagy hangsúlyt fektet a hallgatói szolgáltatások megújítására is, ebben is a regionálisan kiemelkedő versenytársak nyújtanak példát, mint a Bécsi Közgazdaságtudományi Egyetem, a varsói SGH Közgazdasági Egyetem, a Ljubljanai Egyetem, vagy a Prágai Közgazdasági Egyetem. Ezeken a helyeken már a legtöbb hallgatói ügyintézés digitálisan történik.

"Nagy előrelépést jelentett a MyCorvinus applikáció bevezetése és folyamatos fejlesztése, az alkalmazás ugyanis jelentősen megkönnyíti a hallgatók életét gyors és gördülékeny ügyintézést tesz lehetővé"– mondta Szabó, hozzátéve, nagyon fontos a diákok visszajelzése, hiszen ez alapján tudnak változtatni, fejleszteni.

Eddig leginkább félév végén volt lehetősége a diákoknak értékelni egy adott kurzust vagy egy adott oktató teljesítményét, munkáját, ez azonban változni fog. Hamarosan bevezetik a Voice névre keresztelt szolgáltatást, amely lehetővé teszi, hogy a diákok anonim módon, egy-egy óra után azonnal visszajelzést adjanak, mi tetszett nekik, mit tartottak jónak, hasznosnak és mivel nem voltak elégedettek.

"A komplex visszajelzés segítségével folyamatosan tökéletesíthetjük a folyamatokat az egyetemen, legyen szó akár a hallgatói szolgáltatásokról, ügyintézésről, akár egy-egy kurzusról” – mondta Szabó Lajos, aki szerint ez a kulcsa annak, hogy valóban a lehető legjobbat tudják nyújtani a diákoknak. A szakember kitért arra is, hogy nagyon fontosak a diákok nemzetközi lehetőségei is.

"A nemzetközi együttműködések erősítése és a nemzetköziesedés következtében nagyon sok külföldi lehetősége van a hallgatóknak a kettős diploma programoktól kezdve az Erasmusig. Egy külföldi egyetemen, nemzetközi környezetben eltöltött félév rengeteg élményt, tapasztalatot nyújt, amit a későbbiekben hasznosítani tudnak a diákok a munkaerőpiacon is” – mondta Szabó Lajos.

Címlapkép: Stiller Ákos

PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Extraprofitadók: megjöttek a kormány legújabb tervei
Díjmentes előadás

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?

A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.

Tanfolyam

Sikeres befektető online tanfolyam

Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Portfolio Hitelezés 2025
2025. május 22.
Kelet - magyarországi Gazdasági Fórum 2025
2025. június 4.
Portfolio Financial IT 2025
2025. május 27.
Portfolio Property X 2025
2025. május 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet