
Tényleg stagnálás?
Ahogy arra az előző cikkben kitértem, a magyar 15 évesek szövegértési eredményei 3 ponttal, matematikai eredményei 8 ponttal romlottak, természettudományi eredményeik pedig 5 ponttal javultak. Mindebből csupán a matematikai eredmények romlása van a statisztikai hibahatáron kívül.
Az átlagos eredményekről azonban tudnunk kell, hogy azokban mindig van egy kis torzítás, ugyanis az egyes országok tanulóinak átlagos családiháttér-indexe akár jelentős mértékben is eltérhet egymástól, s mivel a családi háttér mindenhol hatást gyakorol az eredményekre, a mért eredményekben keveredik az oktatás minősége és a tanulók országonként eltérő családi háttere.
A családi háttérben meglévő különbségek tehát szegényebb országokban rontják, gazdagabb országokban javítják a mért átlagos teljesítményeket. A 2018-as szövegértési eredmények 6 pontos javulásából például 5 pontot a magyar tanulók OECD-átlagnál alacsonyabb családi háttérindexe magyarázott, tehát ami a magyar iskolák képességeit – ha úgy tetszik, a potenciális oktatási minőséget – illeti, a javulás csak 1 pont volt, ami jócskán a statisztikai hibahatáron belül van.
Pontosabb képet kapunk tehát az egyes országok oktatási minőségéről, ha egy egyszerű számítással kiszűrjük az eltérő családi hátterek tanulási eredményekre gyakorolt hatását. Mivel minden országról tudjuk a tanulók átlagos családiháttér-indexét és a családi háttér teljesítményekre gyakorolt hatásának (pontszámokban kifejezhető) erősségét, a 2022-es magyar eredményeket is újra számolhatjuk. Abban a speciális helyzetben vagyunk, hogy ez esetünkben nem igényel külön erőfeszítést, mert további javulás következményeként 2022-ben a magyar tanulók átlagos családiháttér-indexe pontosan az OECD-átlaggal volt egyenlő, tehát a mért és számított eredmények között tavaly nem volt eltérés.
Ha az alábbi táblázat jobb szélső oszlopára tekintünk, azt látjuk, hogy a magyar iskolák képességeit tekintve 2018 és 2022 között két kompetenciaterületen is a statisztikai hibahatárt messze meghaladó, súlyos minőségromlás történt: az országok közötti egyenlőtlenségek hatásától megtisztított szövegértési eredmények 9 ponttal, a matematikai eredmények pedig 14 ponttal romlottak. A természettudományos kompetenciák tekintetében az 5 pontos javulás eltűnt, az eredmények lényegében nem változtak.
Elmondhatjuk tehát, hogy a Covid-járvány által okozott tanulási veszteségek és a közoktatásban az elmúlt fél évtized során zajló funkcionális leépülés (hátrányos helyzetű tanulók kiszorulása vagy szegregációja, magas státuszú tanulók exodusa és a növekvő pedagógushiány) együttesen jól dokumentálható minőségromlást okoztak.
Ennek fényében önáltatás lenne a teljesítmények stagnálásáról beszélni.
A 2022-es magyar teljesítmények változásának mértéke az országok közötti egyenlőtlenségek hatásának kiszűrése előtt (mért eredmények) és után (számított eredmények) a 2018-as eredményekhez képest a három kompetenciaterületen | |||
2018 | 2022 | Változás | |
Mért szövegértés | 476 | 473 | -3 |
Számított szövegértés | 482 | 473 | -9 |
Mért matematika | 481 | 473 | -8 |
Számított matematika | 487 | 473 | -14 |
Mért természettudomány | 481 | 486 | +5 |
Számított természettudomány | 487 | 486 | -1 |
Forrás: OECD PISA |
Erősödő oktatási egyenlőtlenségek
Az adatok mélyére ásva a következő kellemetlen meglepetés akkor ér minket, ha azokat az indikátorokat elemezzük, amelyek a magyar iskolák hátránykompenzációs – az alacsony társadalmi státusz tanulásra gyakorolt negatív hatásának ellensúlyozására való – képességét jelzik, ugyanis 2018 és 2022 között ez is súlyosan romlott.
A magyar közoktatás nemzetközi összehasonlításban rendkívül gyenge képessége a családi hátrányok ellensúlyozására régóta közismert. Az ezt mérő indikátor, a családiháttér-index egy pontnyi különbsége által okozott szövegértési pontszámkülönbség 2015-ben (47 pont) és 2018-ban is (46 pont) rendkívül magas, európai összehasonlításban az egyik legmagasabb volt. 2022-ben azonban ez is tovább romlott, mégpedig drámai mértékben: 50 pontra emelkedett.
A magyar közoktatás tehát nem gyengíti, hanem felerősíti a családi háttér tanulási eredményekre gyakorolt hatását.
Ez az adat igen sok európai országban romlott az elmúlt években, de sehol sem annyira magas az értéke, mint Magyarországon.
Hátránykompenzációs képesség: a családiháttér-index (ESCS) egy pontos eltérése által okozott szövegértési teljesítménykülönbség néhány európai országban 2022-ben (OECD PISA)

Növekvő szociális szelekció
A 2022-es PISA-eredmények által dokumentált következő súlyos negatív változás az eleve borzasztóan erős szociális szelekció drasztikus növekedése.
Mivel a különböző hátterű gyerekek újrarendeződése egy közoktatási rendszer intézményei között a dolog természeténél fogva általában meglehetősen lassú folyamat, az egyes országok oktatásban érvényesülő szelekciójának mértékét mérő PISA szociális inklúziós indexben szinte soha nincsenek hirtelen és jelentős – egy-két pontnál nagyobb - változások. Ennek fényében a magyar közoktatás szelektivitásának 5,3 pontos romlása négy év alatt egészen rendkívüli változás,
mára a magyar közoktatás vált Európa legszelektívebb rendszerévé.
A PISA vizsgálatban résztvevő 81 ország között is csupán egyetlen van, amelynek oktatási rendszerében erősebb a szociális szelekció: Kolumbia 57,7 pontos „inklúziós” index-szel.
Már egyáltalán nem túlzás tehát Magyarországon közoktatási kasztrendszerről beszélni.
A közoktatási rendszereken belüli szociális integráció/szelekció mértéke néhány európai országban és az USA-ban 2022-ben (Forrás: OECD PISA)

Növekvő teljesítményszakadékok
A tovább gyengülő hátránykompenzációs képesség és a növekvő szociális szelekció összegződő hatásaként Magyarországon a különböző tanulói csoportok közötti teljesítményszakadékok is tovább mélyültek.
Megint csak egy olyan indikátorral van dolgunk, amellyel összefüggésben európai összehasonlításban általában a legrosszabb eredményeket produkáló országok közé tartoztunk. Mint az alábbi ábrán látszik, most ezen is sikerült tovább rontanunk: a legjobban és legrosszabbul teljesítő 10 százaléknyi tanuló teljesítménye közötti különbség 2018-hoz képest szövegértésben 8 ponttal, matematikában pedig 10 ponttal lett nagyobb. (Természettudományban lényegében nincs változás.)
Ezzel függ össze, hogy a középiskolában (gimnáziumban és technikumban) valamint szakmunkásképzésben tanuló diákok matematikai kompetenciaszintje között hatalmas, 116 pontos különbség van. Ha ebből kiszűrjük a családi háttér hatását, csupán 24 pontos különbség marad, ami jól mutatja, hogy a szociális szelekció Magyarországon milyen erővel húzza szét a különböző hátterű tanulók közötti teljesítménykülönbségeket.
A legjobban teljesítő 10% és a legrosszabbul teljesítő 10% közötti teljesítménykülönbség mértékének változása a három kompetenciaterületen Magyarországon 2000 és 2022 között (Forrás: OECD PISA)

Összességében tehát a 2022-es PISA-eredmények legfontosabb tanulsága, hogy
ami eddig is szörnyű volt a magyar közoktatásban, az most még szörnyűbb lett.
Mint 2012 óta folyamatosan, gurulunk tovább a lejtőn, mert ezek a belső összefüggések a jövőre nézve is elkerülhetetlen további teljesítményromlást vetítenek előre.
EZ ITT AZ ON THE OTHER HAND, A PORTFOLIO VÉLEMÉNY ROVATA.
A cikk a szerző véleményét tükrözi, amely nem feltétlenül esik egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával. Ha hozzászólna a témához, küldje el cikkét a velemeny@portfolio.hu címre. A Portfolio Vélemény rovata az On The Other Hand. A megjelent cikkek itt olvashatók.
Címlapkép forrása: Getty Images
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató- díjmentes, interaktív előadás
Hasznos, gyakorlati, érthető.
Bécsi választás: nyertek a szociáldemokraták, de erősödött a szélsőjobb
Itt vannak az eredmények.
Érettségi 2025: már csak egy hét maradt, itt a menetrend
Adatokat közölt az Oktatási Hivatal.
Egyre biztosabb: súlyos politikai leszámolás zajlik a keleti nagyhatalomban
Sokasodnak a jelek.
Majd egy év után szorult ki Kijev a kulcsrégióból, áttörés jöhet a tárgyalásokban - Háborús híreink hétfőn
Cikkünk folyamatosan frissül.
Kína is tud ám, ha akar...
Kedves Olvasó, nem untatlak az elmúlt néhány hétben lezajlott tőzsdei mozgásokkal egy sokadig cikkben, sőt még napi rekordokkal és \"milyen világot élünk\" szlogennel sem fárasztalak....
The
Zöld energiával meleg otthonokat: új lehetőség a távhőtermelőknek
A 2025/MA/TÁVHŐ/02 kódszámú, társadalmi egyeztetésre bocsátott pályázati felhívás új lendületet adhat a hazai távhőrendszerek megújításának.
Kína AI-ban is leversenyez mindenkit
Peking legutóbbi karácsonyi ajándéka a Nyugatnak a DeepSeek nevű AI-bomba volt, amely komoly felfordulást okozott a Wall Streeten, legalábbis annak techorientált részén. A nyugati féltekén...
T
Egy despota harca a piaccal
Egy fékeket vesztett rezsim épp visszaél egy fékevesztett helyzettel. Amióta Erdoğan az elnök, a török líra folyamatosan gyengül. Ez a folyamat az elmúlt négy évben...
The post Egy despota ha
Unicredit ingyenes számlacsomag
Mint mindenki másnak, nekünk is megszüntették a Raiffeisen Gold2 számlacsomagunkat, helyette választhattuk volna az új Prémium számlákat, aminek a legnagyobb hátulütője az, hogy havi egymilli
Lassan, de zöldül a globális villamosenergia-termelés
Kedvező folyamatok látszanak a villamos energia terén is, hiszen a tavalyi termelésnövekedés nyolcvan százalékát már a megújuló energiaforrások és a nukleáris energ
Sokszínűség és befogadás: ESG fókuszban a vállalati kultúra
A fenntarthatósági szempontok (ESG - Environmental, Social, Governance) ma már nem csupán a környezetvédelemről és a szabályozási megfelelésről szólnak. A \"Social\" (társadalmi) pillér ugya
Zöld hidrogén és ipari kereslet: segíti-e a tagállamok kibocsátáscsökkentését az EU hidrogénstratégiája?
A zöld hidrogén uniós bevezetését a tagállami eltérések, a növekvő költségek és a szabályozási bizonytalanságok lassítják.

Óriási siker az új Duna-parti negyed, itt tart az építkezés (x)
A budapesti átlagot is felülmúlja a Marina City iránti kereslet

- Utódlás: Csányi Péter az OTP új vezérigazgatója
- Karnyújtásnyira volt az ukrajnai háború lezárása – Tényleg egyetlen dolog miatt borul most minden?
- Mától kaphatók az új lakossági állampapírok – melyikbe érdemes most befektetni?
- Brüsszel bekeményít: az EU komolyan nekimegy a belső fenyegetéseknek
- Elhunyt Ferenc pápa - Egy korszak ért véget a katolikus egyházban
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.
Évtizedek óta nem látott változás az OTP-nél – Mi jöhet most?
Csányi Péter veszi át édesapjától a vezérigazgatói pozíciót.
Megállíthatatlan a földek drágulása, de nem mindenki profitálhat belőle
Drámai áremelkedés tapasztalható: 2010 óta közel négyszeresére emelkedtek a termőföldárak Magyarországon.
Miért járt kétszer Magyarországon Ferenc pápa? És mi lesz az egyházfő öröksége?
A Checklistben Hortobágyi T. Cirill főapátot, a Pannonhalmi Főapátság vezetőjét kérdeztük.
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.