Elektromobilitás és automatizáció: Kihívások és lehetőségek a magyar autóipar számára
Gazdaság

Elektromobilitás és automatizáció: Kihívások és lehetőségek a magyar autóipar számára

Portfolio
Az autóipar jövője egyre bizonytalanabb: a globális szereplők óvatosabbak, az európai elektromos járműpiac stagnál, és az automatizáció gyors fejlődése hatalmas kockázatokat hordoz magában. A KPMG legfrissebb tanulmánya szerint a nyereséges növekedés kilátásai világszerte romlanak, miközben az állami támogatások és a technológiai innováció szerepe felértékelődik. A konferencián a szakértők egyetértettek abban, hogy a magyar beszállítóknak alkalmazkodniuk kell a folyamatosan változó követelményekhez és az ázsiai versenytársak nyomásához. Vajon milyen stratégiák segíthetik a magyar vállalatokat a túlélésben és a versenyelőny megszerzésében az elektromobilitás új korszakában? A Portfolio - MAGE Járműipar 2025 konferencián ezekre keresték a résztvevők a válaszokat.
Az AI-forradalom legnagyobb innovációiról és a digitális transzformációról is szó lesz a Portfolio november 25-ei AI & Digital Transformation rendezvényén. Regisztráció és részletek itt!

Kórász Tamás, a KPMG Tanácsadó Kft. partnere, ügyvezető igazgatója előadásában az elektromobilitás globális trendjeit ismertette. A KPMG legfrissebb nemzetközi felmérése szerint, amelyben világszerte 1041 autóipari és kapcsolódó iparági vezetőt kérdeztek meg, az ágazat jövőképe egyre óvatosabbá válik. A tanulmány számos kulcsfontosságú trendet és kihívást azonosított az autóipar jelenlegi helyzetében.

Az autóipari vezetők egyre pesszimistábbak a nyereséges növekedés kilátásait illetően, kivéve Kínában"

- ez a felmérés egyik legfontosabb megállapítása.

Portfolio_MAGE_2Aszekció_020
Kórász Tamás, a KPMG Tanácsadó Kft. partnere, ügyvezető igazgatója

Az óvatosság hátterében olyan tényezők állnak, mint az emelkedő termelési költségek, az európai elektromos járművek iránti kereslet gyengülése és az erősödő globális verseny. A kutatás rávilágított arra is, hogy Európában a vezetők figyelme egyre inkább a hibrid elektromos járművek felé fordul. Ennek okai között szerepel a növekvő környezettudatosság, a költségmegtakarítási lehetőségek és a praktikus hatótávolság.

Ezzel párhuzamosan erősödik az igény az állami támogatásokra, különösen Európában.

Ez összefügghet azzal a ténnyel, hogy az elektromos járművek és a hagyományos, belső égésű motoros járművek közötti árparitás elérése kulcsfontosságú mérföldkő az elektromos járművek szélesebb körű elterjedésében. A tanulmány megállapítja, hogy ezt a paritást eddig csak Kínában sikerült elérni.  Bár az akkumulátorok ára 20%-kal csökkent, az európai elektromos járművek árai továbbra is magasak maradtak. Ennek oka, hogy az európai piac inkább a nagyobb, prémium kategóriás modellek felé orientálódik, így a tömegpiaci megfizethetőség terén Európa elmarad Kínától.

A növekvő környezettudatosság, a költségmegtakarítás és a praktikus hatótávolság az európai vezetőket a hibrid elektromos járművek felé tereli"

– emelt ki Kórász Tamás egy másik fontos trendet.

Van olyan termék, amit már olcsóbb megvenni magyar beszállítótól, mint kínaitól

Thomas Ziegler Moore INTARIA München ügyvezető partnere, a Moore Deutschland AG pénzügyi igazgatóságának elnöke vezette panelben főként a technológiai beruházások, a nagyfokú automatizáció kockázatairól, illetve a Magyarországon megjelenő ázsiai gyártókkal való partnerség kialakításáról beszéltek a beszállítók.

Portfolio_MAGE_2Aszekció_038

Fenyvesi József, az ElringKlinger Hungary ügyvezetője és Fükő László, a Robert Bosch Power Tool Elektromos Szerszámgyártó Kft. ügyvezető igazgatója egyetértettek abban, hogy olyan gyorsan változik például az elektromobilitáshoz kapcsolódó technológia, hogy most nagy a kockázata egy nagyösszegű beruházásnak. Ha kiderül, hogy más irányba fordul a technológia vagy a megrendelések nem az előzetes várakozásnak megfelelően alakulnak,

az könnyen a vállalat összeomlásához vezethet.

Kondás Béla, a thyssenkrupp Materials Services Kelet-Európai minőségügyi vezetője a vállalat alapanyagfejlesztéssel foglalkozó divízióját képviseli. Olyan innovációkat folytatnak, amelyek technológiasemlegesek, és például a hidrogéntechnológiához fejleszt új típusú, és a jelenleginél olcsóbban előállítható korrózióálló fémfelületeket.

Thomas Ziegler, az állami támogatások szükségességét firtató kérdésére vegyesen reagáltak a panelrésztvevők: Fükő László szerint például az új technológiák elterjedését csak állami támogatással lehetséges ösztönözni, azonban ennek is kiszámítható formában kell megtörténnie. Jól látható volt a napelem-boom esetében, hogy amíg a támogatás az iparág mögött állt, addig hatalmas volt a növekedés Európában, utána alábbhagyott a lelkesedés, és sokan kiléptek a piacról. Fenyvesi József szerint viszont a támogatások megszűnése után – amennyiben azok jól voltak felhasználva – már sokkal nagyobb versenyképességre tehettek szert a vállalatok, ezzel pedig

összességében sikeresebbek tudnak lenni a jövőben már támogatások nélkül is.

Erre pedig égető is a szükség a főként kínai megrendelőkkel, OEM-ekkel, Tier1-2-es beszállítókkal folytatott versenyben. A résztvevők egyetértettek abban, hogy egyelőre alig-alig van hozzáférése a hazai beszállítóknak a kínai vállalatokhoz. Teljesen új követelményrendszert fogalmaznak meg a beszállítók irányába, rendkívül komoly minőségvédelmi szabályoknak kell megfelelni. Ehhez gyorsan kell alkalmazkodni, hiszen a magyar ipar eddig a német és angolszász követelményeknek megfelelően folytatta a tevékenységét.

Portfolio_MAGE_2Aszekció_042

Nagyon erős a költségnyomás, ugyanakkor több olyan termékkör is van, amiben a hazai szereplők versenyképesebbek, mint a kínai beszállítók.

A nagyobb tömegű alkatrészek például tipikusan ilyenek, és az árversenyben már most helytállnak a szereplők.

Óriási lehetőség van az akkumulátor-újrahasznosításban. Jelenleg akkumulátor összeszerelés történik, és egyelőre előfordul az is, hogy az akkuk ledarálása után a Dél-Koreába szállítják az inputanyagot, ahonnan félkész termékként érkezik vissza Magyarországra. Ha a hazai ipar felkészül, akkor jelentős szeletet tud(na) kihasítani az újrahasznosítás-piacból.

Címlapkép és fotók forrása: Portfolio

RSM Blog

Egyre nehezebb TAO-felajánlással élni

Hosszú évek óta hatékonyan működött Magyarországon az a rendszer, amely lehetővé tette, hogy a gazdasági társaságok társasági adójuk egy részének felajánlásával támogassák a látván

Kasza Elliott-tal

Watsco, Inc. - elemzés

Itt a blogon egy kommentben kaptam az ötletet a cégre (köszi!), nem rossz célpont, bár van néhány furcsaság, ami zavar.CégismertetőA Watsco, Inc. (WSO) légkondicionáló, fűtő és hűtő beren

Ricardo

A hölgy nem hátrál meg

Az individualista blogon friss írásom olvasható Margaret Thatcher 100. A hölgy, aki nem hátrált meg címmel. Thatcher tegnap lett volna 100 éves. Köszönet Seres Lászlónak a közlésért.

SZEKSZÁRD - Finanszírozás a gyakorlatban

SZEKSZÁRD - Finanszírozás a gyakorlatban

2025. október 16.

DEBRECEN - Finanszírozás a gyakorlatban

2025. október 20.

A mindent meghatározó döntés

2025. október 21.

SZOLNOK - Finanszírozás a gyakorlatban

2025. október 21.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet