A környezetvédő szervezet 31 országban 109 nemzetközi és 33 belföldi útvonalat vizsgált meg, és azt találta, hogy a határon átnyúló kapcsolatok több mint felénél (54%) a repülés olcsóbb, mint a vonatozás.
A belföldi útvonalakon ezzel szemben a vonatok bizonyultak kedvezőbb árú opciónak az esetek 70%-ában.
A jelentés szerint egyes útvonalakon hatalmas árkülönbségek tapasztalhatók. A Barcelona-London útvonalon például egy repülőjegy mindössze 14,99 euróba került, míg ugyanazon a napon a legolcsóbb vonatjegy 389 euró volt, vagyis 26-szor drágább. Hasonló különbségeket találtak a London-Pozsony (23-szoros árkülönbség), a Párizs-Koppenhága (22-szeres) és a Madrid-Brüsszel (11,5-szeres) útvonalakon is.
Ezzel szemben Közép- és Kelet-Európában – különösen a balti államokban és Lengyelországban – alacsonyabb vonatjegyárakat kínáltak.
A Vilnius-Varsó útvonal bizonyult a legolcsóbbnak az utasok számára: egy vonatjegy mindössze 25 euróba került, szemben a 337 eurós repülőjeggyel.
Más megfizethető vasúti összeköttetések közé tartozott a Prága-Budapest, a Berlin-Prága és a Riga-Vilnius útvonal, amelyek a vizsgált napok szinte mindegyikén olcsóbbak voltak vonattal.
Litvániában találhatók a legolcsóbb vonatjegyek, míg Lengyelország (89%) és Szlovénia (80%) szintén jó eredményeket ért el. Ezzel szemben Franciaország szerepelt a legrosszabbul – az útvonalak 95%-a olcsóbb volt repülővel, ezt követte Spanyolország (92%), az Egyesült Királyság (90%) és Olaszország (88%).
Pozitív fejlemény, hogy azon útvonalak aránya, ahol a vonatok a legolcsóbbak, 14 százalékponttal 41%-ra emelkedett 2023 óta, főként a rendkívül olcsó járatok számának csökkenése és a vasúti viteldíjak lassabb emelkedése miatt.
A Greenpeace a légitársaságoknak nyújtott adómentességet és a vasúti üzemeltetők magas költségeit okolja az árak torzulásáért. "Miközben az éghajlati válság súlyosbodik, Európa adórendszere továbbra is a legszennyezőbb utazási módot részesíti előnyben" - nyilatkozta Herwig Schuster, a Greenpeace közép- és kelet-európai közlekedési kampányfelelőse.
A civil szervezet uniós szintű "klímajegyeket", jobb határon átnyúló összeköttetéseket és a légi közlekedési támogatások megszüntetését szorgalmazza, hogy a vonatok legyenek a legmegfizethetőbb választás az európaiak számára. Egy felmérés szerint tíz uniós polgárból kilenc elégedetlen az EU-országok közötti jelenlegi közlekedési lehetőségekkel.
„Ezek az árak nem egy működő piacot tükröznek – hanem egy manipulált rendszert” – fogalmazott Schuster.
A 2028-2034-es közös hétéves uniós költségvetésből viszont jóval több mehet vasútépítésre: a Mario Draghi által készített versenyképességi reformcsomag egyik sarokköve a kötött pályás közlekedés és az intermodális csomópontok fejlesztése. Erre a jövőben jóval több kohéziós forrást is elkölthetnek.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Itt az új influenza variáns, ami kikerüli az oltásokat: súlyos járvány jöhet
Veszélyesek a kilátások.
Elhúzódó háborúra készül Románia - Felkészül a hadsereg
Fel kell gyorsítani a román védelmi ipar újjáélesztését.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
A politika első számú fegyvere: a gazdasági fantazmagória
Egyik napról a másikra 7 millió gyermek tűnt el az Egyesült Államokban. Franciaországban sokan próbálnak "karriernyugdíjasok" lenni. New Yorkban volt idő, amikor inkább felgyújtották a... T
Franklin Resources Inc. - kereskedés
Júniusban néztem rá legutóbb, akkor 18%-os pluszban voltam, ez mostanra 7%-ra olvadt. De szerintem nincsen semmi baj, ez csak egy korrekció, és nemsokára megint emelkedni fog.Hetes:Pont ugyanúgy l
Kihívások éve a könyvvizsgálatban - tapasztalatok trendek
A könyvvizsgálat kívülről gyakran statikus szakmának tűnik: szigorú standardok, jól körülhatárolt eljárások, kiszámítható munkarend. Az előző év azonban ismét bebizonyította, hogy a s
Megjelent a tervezet: meghosszabbítják a kamatstopot a diákhiteleknél
A tervezet alapján a szabad felhasználású Diákhitel1 esetében a kormány meghosszabbítja félévvel a kamatstopot, az érintett kölcsönök kamata 2026. január 1-től 2026. június 30-ig érvényb
Olcsó energiát akarunk? Tekintetünk a Napra vessük!
A nyári napokon a napenergia annyira olcsó, hogy egy egységnyi energia előállítása kevesebbe kerül, mint bármilyen más forrásból - derül ki egy most publikált tanulmány
Nem is drága a digitális nomád élet?
Valamivel több, mint egy éve két ismerősöm, Tóni és Jucus úgy döntöttek, hogy másfél évig digitális nomádkodnak. Digitális nomádság alatt azt értjük, ha valaki ugyanazt a pénzkereső t
Bordeaux, a "napelemváros"
2026-ra a város áramigényének 41%-át szeretné megújuló energiából fedezni, napelemekkel borítva középületeit, köztereit és még a kerékpárutakat is.
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Tényleg soha nem álltunk ilyen közel a háború lezárásához?
Vajon sikerül kompromisszumot kötni?
Kiderült, mire készülnek a magyarok a pénzükkel – Megszólalt az Erste vezérigazgató-helyettese
Cselovszki Róberttel beszélgettünk.
Példátlan beruházási hullám indult: ezermilliárdokat tolnak a magyar agráriumba
Most van itt a fejlesztések ideje.


