A kormányok előtt álló legfontosabb globális kihívások – a klímaváltozás, a gyorsuló technológiai fejlődés és a társadalmi átalakulások – olyan környezetet teremtenek, amelyben a szabályozási rendszerek hatékonysága közvetlenül befolyásolja a gazdasági és társadalmi stabilitást. Az OECD Regulatory Policy Outlook 2025 kiemeli: a meglévő szabályozási keretek sok országban túl lassan alkalmazkodnak a változásokhoz, ami rontja a kormányzati beavatkozások hatásfokát. A szervezet szerint éppen ezért kritikus, hogy a szabályozási folyamatok átláthatóak, adatvezéreltek és jól működők legyenek, mert csak így biztosítható, hogy a kormányok a gyorsan változó környezetben is képesek legyenek hatékonyan kezelni a társadalmi kockázatokat és támogatni a gazdasági növekedést.
Most jellemzően az okozza a problémát, hogy a legolcsóbb és legkézenfekvőbb megoldás egy állam számára, ha azonnal szabályozza az új kihívások – például a technológiai változások vagy a klímaváltozás okozta problémákat –, csakhogy ezt nem megalapozott módon teszik. Amint pedig arról az OECD részletes elemzést közölt már, az átgondolatlan intézkedések pedig már a növekedést fenyegetik egy sor országban.
Az OECD hangsúlyozza, hogy a megfelelően megtervezett, egyszerűsített szabályok elősegítik a gazdasági növekedést és a társadalmi bizalmat, míg a túlzottan terhes, elavult előírások éppen ellenkezőleg, visszafoghatják a fejlődést.
A kutatás szerint a szabályalkotásnak nemcsak védenie kell a polgárokat a feltételezett károktól, hanem be is kell vonnia őket a szabályok kialakításába. Az ilyen részvétel jobb minőségű jogszabályokat eredményez és növeli a lakosság elkötelezettségét az új rendelkezésekkel szemben. A jelentés megállapítja: az OECD-országok több mint háromnegyedében (75%-ában) már kötelezően bevezették a minimális konzultációs időszakot a jogalkotási folyamatban, és csaknem felük (49%-uk) legalább négy hétre növelte a társadalmi egyeztetés időkeretét. A közigazgatás egyre inkább alkalmaz digitális eszközöket is a nyilvánosság bevonására és a szabályok hatásainak feltérképezésére.
Mindemellett az OECD szerint további előrelépésre lenne szükség a konzultáció minőségének javításában.
Jelenleg a tagországok csupán harmada (33%) biztosít visszajelzést az érdekeltek számára arról, hogy a konzultációk során leadott észrevételeiket hogyan építették be a döntéshozatalba.

A szervezet ezért erősen javasolja, hogy a konzultációk szélesebb közönséget érjenek el, így különféle társadalmi csoportok hangja is érvényesülhessen, elkerülve egyes érdekcsoportok aránytalan befolyását. Emellett kiemelik, hogy a szabályozási rendszerek legyenek minél egyszerűbbek: a rendeletek és az államigazgatási eljárások „a lehető legegyszerűbbek” kell, hogy legyenek, csökkentve mind az állampolgárok, mind a vállalkozások költségeit és adminisztrációs terheit.
Zöld, csak fakó
A jelentés hangsúlyozza, hogy a zöld átállás csak jobb és céltudatosabb szabályozással valósítható meg. Fontos lépés az érintettek bevonása, hogy megértsék a környezeti kockázatok eltérő hatásait és a szabályozás elleni esetleges ellenállást kezelni lehessen. Az OECD megállapítja: egyre több tagország figyelembe veszi a környezetvédelmi hatásokat az új szabályozásoknál, ám ez többnyire magukra a környezetvédelmi szabályokra korlátozódik.
Átfogó zöld vizsgálatot viszont csak a tagországok 21%-a végez.
Ez azt jelenti, hogy a legtöbb ország nem elemzi rendszeresen a tiszta levegőre, a víz- vagy talajminőségre, a szén-dioxid-kibocsátásra és a biológiai sokféleségre gyakorolt hatásokat a meglévő vagy az új szabályok esetében. Az OECD szerint e környezetvédelmi felülvizsgálatokat ki kellene terjeszteni:
helyi és globális szennyezési hatásokat, valamint ökoszisztémákra gyakorolt következményeket is figyelembe kellene venni, hogy a szabályok valóban aktívan támogathassák a zöld átmenetet.
Ugyanakkor a tanulmány rámutat: a zöld átmenetet olykor egy komplex, rétegzett szabályozási rendszer lassítja. A rezsimekben átfedések és hiányosságok is akadnak. Több OECD-ország emiatt már bevezetett kockázatalapú megközelítéseket a környezetvédelmi szabályozásban – például engedélyezési eljárásokban, ellenőrzési gyakorlatban és koordinált hatósági akciók formájában – de ezek rendszeressé tétele a jelentés szerint tovább egyszerűsítené a szabályrendszert. Külön hangsúlyozza az OECD, hogy a hálózati szolgáltatásokat (energia, közlekedés, víz, távközlés) felügyelő hatóságok számára egyértelmű célokat és hatásköröket kellene kijelölni a zöld átmenet támogatására.
Azt sem tudjuk mit, de szabályozzuk
A technológiai fejlődés (mesterséges intelligencia, Internet of Things, kvantumszámítástechnika stb.) alapvetően formálja át a társadalmakat és gazdaságokat. Ez rengeteg előnnyel járhat, de új kockázatokat és károkat is rejt magában. Az OECD rámutat:
a jelenlegi szabályozási keretek számos országban lemaradnak a technológiai fejlődés mögött, ami átfedő hatásköröket, jogi töredezettséget és elavult rendelkezéseket eredményez, így végül a közigazgatásnak drágább és lassabb lesz a regulációk betartatása, míg a cégek csak költséges eljárásokkal tudnak ezekhez alkalmazkodni.
Érdekes jelenség, hogy a kormányok maguk is egyre gyakrabban vetnek be digitális technológiát a szabályozás érdekében. Például digitális adatgyűjtéssel és elemzésekkel hatékonyabban tudják nyomon követni az előírások hatását, és gyorsabban reagálhatnak a felmerülő kockázatokra. Ezzel párhuzamosan a technológiai lehetőségeket kihasználva javul a szabályozás általános eredményessége és átláthatósága, csökken a humánkapacitás terheltsége is.
Azonban néha épp a tagállamok AI-szabályozása akadályozza meg az adatelemzést, mert túlságosan végik az emberek személyes információit az algoritmusoktól. Más esetben túlságosan sok engedélyeztetési eljárással, kötöttséggel járna a mesterséges intelligencia alkalmazása, így végül a közigazgatás sem bajlódik vele a rossz kormányzati intézkedések miatt.
Az OECD szerint a szabályozás eredményessége szempontjából kritikus, hogy az előírásokat bizonyítékokra alapozzák. A tagországok többsége ma már igyekszik az előzetes hatásvizsgálat során nemcsak a gazdasági, hanem a társadalmi és környezeti következményeket is mérlegelni. Ennek köszönhetően sikeresebbek lehetnek a kitűzött célok – például a klíma- és jóléti intézkedések hatásáról szóló információk nyilvánossá tétele növelheti a közpolitikai támogatottságot.
Magyarországon bőven van tér a javításra
Magyarországon a szabályozási folyamat jogszabályi keretei átfogóak: minden törvényjavaslatot és valamennyi alacsonyabb szintű rendeletet kötelező előzetes hatásvizsgálatnak kell alávetni. A rendszer célja, hogy gyorsabb, egyszerűbb és kevésbé költséges eljárások jöjjenek létre az állampolgárok és a vállalkozások számára. A jogalkotónak a tervezetekhez mellékelnie kell a szabályozás célját bemutató összefoglalót, amelyet nyilvánossá tesznek az új, központi társadalmi egyeztetési portálon.
A folyamat korai szakaszában – amikor a probléma feltárása és az előzetes hatásvizsgálat készítése zajlik – azonban továbbra sem kötelező az érdekelt társadalmi vagy piaci szereplők bevonása, ami jelentős eltérés a nemzetközi jó gyakorlatoktól.
A 2024-es OECD-értékelés számszerűen is rámutat a magyar szabályozási rendszer erősségeire és hiányosságaira. A hatásvizsgálatok minőségét mérő iREG-mutató szerint Magyarország az elsődleges törvények esetében körülbelül 2,7 pontot ér el a 4 pontos skálán, ami ugyan elmarad az OECD-átlagtól, de összességében közel van ahhoz.
Az alacsonyabb szintű rendeletek esetében már gyengébb, körülbelül 2,2 pont körüli értéket mértek, főként a folyamat minőségének és az ellenőrzési mechanizmusok gyengeségének köszönhetően.
Az érintettek bevonásának területén ennél is erőteljesebb a lemaradás: Magyarország az elsődleges szabályoknál hozzávetőleg 1,6 pontot kap, a rendeleteknél pedig mindössze 1,2 pontot a maximális 4-ből.
Ezek a számok egyértelműen jelzik, hogy a konzultáció ritkán jelenik meg a szabályozási ciklus korai szakaszában, és a visszacsatolási mechanizmusok sem működnek megfelelően, ami az OECD-átlagot jelentő 2,3 pontos szinthez képest jelentős elmaradás.
Az utólagos hatásvizsgálatok területén is hasonló a kép: a 1,5 pont körüli magyar érték érdemi lemaradást jelent a 2,2 pontos OECD-átlagtól.
Bár Magyarországon jogszabály írja elő az utólagos vizsgálatok elvégzését, a gyakorlatban ezek nem valósulnak meg rendszeresen, és hiányzik az a központi minőségbiztosítási mechanizmus is, amely a felmérések mélységét és következetességét garantálná.
A jelentés ugyanakkor több pozitív fejleményt is kiemel, köztük a központi társadalmi egyeztetési portál bevezetését, amely átláthatóbbá teszi a szabálytervezeteket és az előzetes hatásvizsgálatok összefoglalóit. Hasonlóan előremutató változás, hogy a Központi Statisztikai Hivatal immár törvényi kötelezettséggel biztosít adatokat a hatásvizsgálatokhoz – ez megbízhatóbb, objektívebb döntés-előkészítést tesz lehetővé, és hosszabb távon javíthatja a jogalkotás szakmai színvonalát.
Mindezek ellenére az OECD világosan fogalmaz:
Magyarország akkor kerülhet közelebb a nemzetközi jó gyakorlatokhoz, ha a szabályozási ciklus teljes egészét átalakítja.
A szervezet javaslatai között szerepel az érintettek bevonása már a problémafeltárás szakaszában, az előzetes hatásvizsgálatok nyilvános és strukturált megvitatása, elegendő idő biztosítása a konzultációkra, a technikai minőségbiztosítás megerősítése, valamint az utólagos hatásvizsgálatok rendszeresítése. Az OECD értékelése szerint ezek a lépések nemcsak a szabályok hatékonyságát növelnék, hanem az intézmények elszámoltathatóságát és a közpolitikai folyamatba vetett társadalmi bizalmat is.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Korrupciós botrány Ukrajnában: megbuktatnák és elűznék Zelenszkij egész kormányát
A volt elnök indítványozta.
Átadták a Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinika új épületét
Ez az intézet történetének legnagyobb fejlesztése.
Így járnak a kritikusok: egykor Putyin jobbkeze volt, először ügynökké, most terroristának nyilvánították
Oroszországot már évekkel ezelőtt elhagyta.
Az OECD fájó adatokat közölt: Magyarország szabályozási rendszere is a növekedést fenyegeti
Globálisan is egyre jobban látszik: a növekedés legnagyobb kerékkötői maguk a kormányok.
Kiderült, mivel számol Ursula von der Leyen – Ekkor érhet véget a háború Ukrajnában?
Levelet küldött az Európai Bizottság elnöke.
Új tanulmány jelent meg a hosszú Covidról: ez állhat a kellemetlen tünetek hátterében
Ilyen elváltozáshoz vezet a szervezetben.
Nukleáris tűzzel játszik Vlagyimir Putyin Magyarország szomszédjában – Pusztító katasztrófa miatt kongatja a vészharangot a szakértő
Fel kell készülni egy fukusimaihoz mérhető tragédiára?
Késve küldte be az áfabevallást? Most a NAV is kíváncsi, hogy miért?
A NAV november 13-ai közleménye szerint, november 14-én pénteken levelet küld azoknak az adózóknak, akik 2025-ben késve nyújtották be havi vagy negyedéves áfabevallásukat. A hatóság célja n
Amikor racionális az irracionális viselkedés
Miután nagyobb összeget nyerünk, hajlamosabbak vagyunk kisebb kockázatot vállalni és "ráülni" az eredményre. Nagyobb veszteség után viszont inkább kockáztatunk. Ez Ön szerint is irracionál
Marathon Digital Holdings - kereskedés
Kedden eladtam a maradékot is, azon már 10% alatt volt csak a profit. Jobb lett volna zárni az egészet 23 dolláron, utólag persze könnyű okosnak lenni. A kérdés az, hogy érdemes-e még viss
Követett részvények - 2025. november
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
Sok hasznos tipp pénzügyi szakemberektől
Kun-Welsz Edit, a HOLD portfóliókezelője és Sándorfi Balázs, a Bankmonitor.hu alapítója volt a Friderikusz podcast vendége. A szakemberek most nem a közgazdaságtan mélyére ástak, hanem... The
A kamatos kamat végtelen ereje - könyvajánló
A kamatos kamat az Univerzum legnagyobb ereje - szól az Albert Einsteinnek tulajdonított és sokféle verzióban keringő mondás. Igazából nem tudjuk, ő mondta-e, de a... The post A kamatos kamat vé
Az általunk ismert állam gyökeresen át fog alakulni - Mi születik abból, hogy az elvásárok és bizalmatlanság egyszerre nőnek?
A 21. század új világrendjében az állam szerepe felértékelődik. Védőpajzs és problémamegoldó szerepet várunk tőle, habár sokszor az állami túlszabályozás köti gúzsba a fejlődést. Mi
Miért emelik a bankok a személyi hiteleknél a maximálisan igényelhető összeget?
Az UniCredit Bank is lépett, november 15-től ott is már 15 millió forint lesz a maximálisan igényelhető kölcsönösszeg az ingatlanfedezet nélküli személyi kölcsönnél. De miért tolják egyre
Terézvárosi AirBnb tiltás: indul az országos lavina?
Mi lesz a rövidtávú lakáskiadással?
Préda: Ami már nem játék
Az online játékiparban akkora pénz van, hogy az már a bűnözői csoportok figyelmét is felkeltette.
Csökkent a Telekom bevétele - Mit várhatunk a papírtól?
Jelentett a cég.
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!


