Az Európai Bizottság az idei őszi szemesztercsomag részeként azt értékelte, hogy a túlzottdeficit-eljárás alatt álló országok – köztük Magyarország – mennyiben tartják be az Európai Tanács által előírt nettó kiadási pályákat. A stabilitási és növekedési paktum tavalyi reformjában ez utóbbi lett a túlzottdeficit-eljárások fő mérőszáma: ennek a lényege az, hogy mennyivel növelheti egy kormány az előző évhez képest a költségvetés kiadási oldalát. A magyar kormány tavaly év végén egy 4,3 százalékos kiadásnövekedési szintben állapodott meg, azonban ezt az idei évre túllépte.
A kiadások a vállaltnál nagyobb gyorsulása miatt a friss uniós értékelés szerint kockázatos, hogy Magyarország nem felel meg a túlzottdeficit-eljárás lezárásához szükséges feltételeknek. Azt viszont jelzik, hogy a túllépés még a két évre megengedett 0,6 százalékpontos határon belül marad.
Emiatt a Bizottság az eljárásban nem alkalmaz korrekciós lépéseket, azt továbbra is függőben tartja a tavaszi újraértékelésig – közölte egy uniós tisztviselő egy háttérbeszélgetésen a túlzottdeficit-eljárás eredményeiről.
Érdekesség, hogy a magyar kormány október 31-én benyújtott hivatalos állapotjelentése ennél még jóval kedvezőbb képet mutatott. A dokumentum szerint a 2024-es eredményszemléletű hiány 5,0% volt, az államadósság 73,5%-on állt, és a nemzeti finanszírozású elsődleges kiadások növekedése mindössze 2,8%-ot tett ki, vagyis jóval a Tanács által elfogadott 4,6%-os maximum alatt maradt. A 2025-re szereplő 4,3%-os hiánycél is az EU által elvárt korrekció ütemét tükrözte, ahogy a 2026-ra megadott 4,0 százalékos előrejelzés is. A kormány akkori – ahogy arra majd rátérünk, azóta felülvizsgált – állítása szerint Magyarország a 2025-ös és 2026-os időszakban is teljesíti az Európai Tanács ajánlásait, különösen a védelmi kiadások elszámolhatóságát lehetővé tévő nemzeti mentesítési záradéknak köszönhetően.
Magyarország jelenleg még a túlzottdeficit-eljárás megengedett sávján belül marad, mert a védelmi kiadások beszámíthatósága miatt a kontrollszámla a GDP mínusz 0,65 százalékán áll, jóval a pozitív – vagyis kiadásnövekedést jelző – 0,60 százalékos küszöb alatt. Az EU új fiskális szabályai szerint minden ország esetében működik egy ilyen kontrollszámla. Ez rögzíti, hogy a kormány a valóságban mennyire tér el attól a kiadási pályától, amelyet az Európai Tanács jóváhagyott, hogy az a kiadáscsökkentés teljesüljön, amelyet a túlzottdeficit-eljárásban elvárnak.
Az Európai Bizottság azonban az őszi előrejelzés alapján már rosszabb helyzetet lát. Magyarország 2025-ös hiánya az uniós végrehajtó testület szerint 4,6% lehet, vagyis magasabb a magyar jelentésben szereplő 4,3%-nál – igaz ezt az október végén beadott EDP állapotjelentése után a magyar kormány is felülvizsgálta és 5 százalékra módosította, mint azt november elején Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter is bejelentette.
A 2026-os deficitet az uniós előrejelzés már 5,1%-ra teszi, és a kiadási dinamika alapján Magyarország 2025-ben és 2026-ban egyaránt meghaladja az Európai Tanács által rögzített pályát. A nemzeti mentesítési záradék (national escape clause, NEC) miatt a védelmi kiadások többlete is levonható a kiadási eltérésekből, de önmagában már nem biztosítja a teljes megfelelést – közölte egy uniós tisztviselő egy háttérbeszélgetésen.
A magyar kormány november 11-én bejelentett új, 5%-os hiánycéljai mindkét évre – 2025-re és 2026-ra – érdemi feszültséget okoznak a Brüsszelbe beadott dokumentumok és a tényleges fiskális politika között. Ugyanakkor az Európai Bizottság pesszimistább is: a hiány 2027-ben is 5% körül maradna, az államadósság pedig 73–75% között stabilizálódna, ami messze van a tartós csökkenéstől.
Ugyanakkor Magyarország a védelmi rugalmasságnak köszönhetően belefér a szabályokba, noha a tényleges egyenleg-javulást viszont nem mutatja.
A többi EDP alatt álló ország közül Olaszország, Franciaország, Belgium, Ausztria, Lengyelország, Románia és Szlovákia a kiadási plafon alatt teljesít, így megfelelők.
Málta már a lényeges – a Bizottság által – nem-megfelelési kockázatúnak nevezett kategóriájába esett, ezért tavasszal szinte biztosan új lépésekre lesz szükség.
A Bizottság minden EDP-eljárást változatlanul nyitva hagy, vagyis egyik ország sem kerül ki az eljárás alól, amíg a 2025-ös tényleges adatok nem állnak rendelkezésre.
A magyar helyzet sajátossága, hogy a szabályok alapján még megengedett sávban marad, ugyanakkor az idei kiadási dinamika és a jövő évi 5% körüli hiánycél együttesen azt jelenti, hogy tavasszal a kiigazítási kötelezettség valószínűsége is nőhet.
Az Európai Bizottság világossá tette, hogy a 2026-os fiskális terveket már úgy kell alakítani, hogy a nettó kiadási pálya igazodjon a Tanács által jóváhagyott középtávú vállalásokhoz.
A következő hónapok így döntő jelentőségűek lesznek: a 2025-ös tényszámok és a 2026-ra készülő költségvetési tervek együttesen határozzák meg, hogy Magyarország ellen a költségvetési helyzet miatt lépéseket tesz-e az Európai Bizottság, mindez pedig az ország megítélésére is hatással lehet.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Brüsszel figyelmezteti Magyarországot: veszélyes kategóriába kerültünk a költségvetési helyzet miatt
A túlzottdeficit-eljárás alól egyelőre nem szabadul Magyarország.
Bemondták az oroszok: van egy titkos fegyverük, ami percek alatt meg tudja bénítani egész Európát
Szerintük nyílt háború során ez "humánusabb" megoldás lenne, mint egy atomrobbanás.
Szivárognak a felvételek: letarolták az ukránok a taganrogi légibázist, megsemmisült az oroszok egyetlen A-100LL-ese
Még csak tesztelték az új gépet.
Equilor: érdemes venni az MBH Bank részvényeiből, itt a célár
A bank osztalékfizetési politikája is stabil.
Baj van a MÁV-nál: akadozik a jegyvásárlás, fontos tudnivalók jöttek az utasoknak
Vannak alternatív megoldások - Íme a javaslatok.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Energiatároló cégeknek: itt a rég várt pályázat
A 2025. júniusában meghirdetett pályázat célja nem más, mint felpörgetni a vállalkozások saját energiatároló és megújulóenergia-termelő kapacitásainak kiépítését.
Devizában még az osztalék sem egyszerű
A HOLD privátbankárai ugyan nem tanácsadók, ügyfeleink mégis ezernyi problémával fordulnak hozzánk. Ezekből szemezgetünk, egyfajta edukációs jelleggel: melyek azok a tipikus kérdések és pro
Energetikából finanszírozott oktatás: a texasi egyetemi rendszer
A texasi egyetemi rendszert ma már a fosszilis bevételek mellett a zöldenergia-értékesítésből és az adatközpontok telepítéséből származó források is finanszírozzák.
A politika első számú fegyvere: a gazdasági fantazmagória
Egyik napról a másikra 7 millió gyermek tűnt el az Egyesült Államokban. Franciaországban sokan próbálnak "karriernyugdíjasok" lenni. New Yorkban volt idő, amikor inkább felgyújtották a... T
Franklin Resources Inc. - kereskedés
Júniusban néztem rá legutóbb, akkor 18%-os pluszban voltam, ez mostanra 7%-ra olvadt. De szerintem nincsen semmi baj, ez csak egy korrekció, és nemsokára megint emelkedni fog.Hetes:Pont ugyanúgy l
Kihívások éve a könyvvizsgálatban - tapasztalatok trendek
A könyvvizsgálat kívülről gyakran statikus szakmának tűnik: szigorú standardok, jól körülhatárolt eljárások, kiszámítható munkarend. Az előző év azonban ismét bebizonyította, hogy a s
Megjelent a tervezet: meghosszabbítják a kamatstopot a diákhiteleknél
A tervezet alapján a szabad felhasználású Diákhitel1 esetében a kormány meghosszabbítja félévvel a kamatstopot, az érintett kölcsönök kamata 2026. január 1-től 2026. június 30-ig érvényb
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Most kiderült, mitől tartanak a legjobban a szupergazdag magyarok
Szépen nőtt a vagyonuk.
Tényleg soha nem álltunk ilyen közel a háború lezárásához?
Vajon sikerül kompromisszumot kötni?
Kiderült, mire készülnek a magyarok a pénzükkel – Megszólalt az Erste vezérigazgató-helyettese
Cselovszki Róberttel beszélgettünk.


