Így reagálnak a fizikai boltok a piac kihívásaira
Ingatlan

Így reagálnak a fizikai boltok a piac kihívásaira

Portfolio
Az e-kereskedelem látványos előretörése ellenére a hagyományos üzletek kora egyáltalán nem járt le, a magyar fogyasztók visszafogott költései azonban megnehezítik a szereplők helyzetét. A Portfolio RETAIL DAY 2025 konferencia résztvevői a kőboltokat és plázákat érintő piaci aktualitásokat vették górcső alá.

A Portfolio RETAIL DAY 2025 konferencia egyik délelőtti szekciójában a kőboltok világának trendjei kerültek terítékre. A hazai helyzetről Borbély Gábor, a CBRE kutatási igazgatója panelfelvezető előadásában elmondta, hogy a magyar lakosság a lehetőségei alatt fogyaszt, a megtakarítási ráta viszont évről évre nő, és ezzel leginkább a tipikus német, osztrák, svájci és cseh fogyasztóhoz hasonlít.

Ez a visszafogottság olyan mértékű, hogy például Lengyelországhoz vagy Romániához képest 15%-hoz kiskereskedelmi forgalom különbség alakult ki.

4S6A3901
Borbély Gábor, a CBRE kutatási igazgatója a Portfolio Retail Day 2025 konferencián

Cseresnyési Ádám, a ECE Projektmanagement Budapest bérbeadási igazgatója úgy véli, hogy a magyar vásárló inkább bizonytalan, mint óvatos, bár az eredmény ugyanaz.

Ha tovább nő az általános bizonytalanság, akkor nehéz év lesz 2025

– fogalmazta meg aggodalmát. A szakember emellett hiányolta az új brandek megjelenését, ami miatt a bérlői mix 90%-ban mindenhol ugyanolyan. Cseresnyési ennek kapcsán fontosnak tartja, hogy vidéken érdemes megőrizni mindazt, ami lokális és eltér a standardtól.

Ezeket a kereskedőket mindenki ismeri helyben, ők a lojalitásból élnek, de edukálni kell őket a fejlesztés fontosságáról, különben le fognak morzsolódni.

Csordás Stefánia, a Westend B2C üzletág vezetője úgy látja, hogy a fiatalabb Y, Z és alfa generációk az online felé tolódnak.

Ők kevésbé várják el a vásárlást, élmény és közösség – ez az, ami számít, ezt kell tudnunk kiszolgálni

– mondta. Fizikai környezetbe kell tehát áthelyezni az élményközpontúságot, aminek egyik lenyomata például a Pixim multimédiás látványdoboz, ahol a látogatók immerzív előadásokat élvezhetnek. Csordás Stefánia emellett az adatalapú metrikák fontosságára hívta fel a figyelmet, ami elengedhetetlen a vásárlók minél jobb megértéséhez.

4S6A3956
Borbély Gábor, a CBRE kutatási igazgatója, Cseresnyési Ádám, a ECE Projektmanagement Budapest bérbeadási igazgatója, Csordás Stefánia, a Westend B2C üzletág vezetője, Deutsch Krisztina MRICS, az Etele Plaza bérbeadási és marketing igazgatója, Simon Tamás, az Indotek Group értékesítési igazgatója (jobbról balra)

Mivel általános trend, hogy kevesebbszer, kevesebben mennek vásárolni, ellenben többet költenek, a plázáknak képeseknek kell lenniük valamennyi fizetőképes vásárlói csoportot kiszolgálni, mutatott rá Deutsch Krisztina MRICS, az Etele Plaza bérbeadási és marketing igazgatója. A bérlők területi igénye ugyanakkor folyamatosan változik, ezért a fejlesztők rugalmassága kulcs a projekt sikerességéhez.

A 2008-as válság után az akciós időszakok sokkal jobban kitolódtak, és az vált általánossá, hogy az emberek mára alig, csak 20-30%-ban vásárolnak teli áron, ami nem tesz jót a profitabilitásnak. Ezt már Simon Tamás, az Indotek Group értékesítési igazgatója jegyezte meg, aki hozzátette, hogy a kényelem és az árhatékonyság a két fő vásárlói motivációs tényező.

A portfóliónk nagy része első generációs bevásárlóközpont, amelyeket folyamatosan modernizálunk, ugyanis az általános elvárások megnőttek

– mutatott rá a szakember.

Címlapkép forrása: Portfolio

Kasza Elliott-tal

Target Corporation - elemzés

2022-ben vettem belőle 165-ön, leginkább kereskedési céllal, de osztalékot is fizetett, ha nem is sokat. 2024-ben adtam el kis bukóban. Most megint a szemem elé került, a Top10-es listám hetedikj

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

FIN-CON 2025

FIN-CON 2025

2025. szeptember 3.

Portfolio Sustainable World 2025

2025. szeptember 4.

Sikerklub hazai kkv-nak

2025. szeptember 16.

Követeléskezelési trendek 2025

2025. szeptember 16.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet