Hiba volna csodaszernek tekinteni a jegybanki programot (x)

Balássy László: Alapvetően egyetértek: égető szükség volt valamire, ami végre felkavarta az állóvizet, és mi is azt láttuk, hogy a program alapvetően pozitív hatást váltott ki az ügyfelekből, nagyon kedvező volt a fogadtatása. És ügyfélszerzés szempontjából sem volt utolsó: az MKB például a programhoz kapcsolódó hitelállomány több mint 20 százalékát új ügyfeleknek helyezte ki. Komoly fegyverténynek érzem, hogy 120 kis- és középvállalat bizalmát nyertük el, amelyek korábban nem voltak az ügyfeleink. Mivel azonban az ügyletek nagy része korábbi hitelek kiváltására irányult, a beruházásokhoz köthetők között pedig sok az elmúlt években elhalasztott állagmegőrző és kapacitás-fenntartó invesztíció, az nhp-tól nem várható közvetlen és azonnal érzékelhető, pozitív fordulat.
És a folytatásától?
Egyelőre kevés az információ ahhoz, hogy az nhp folytatásának hatását meg lehessen becsülni. Tény, hogy az első körben a nem ingatlancélú középvállalati hitelezésben 10 százalék feletti részesedést értünk el, és hasonlóan aktív szerepre törekszünk a folytatásban. De nem vállalunk 10 százalékot a 2000 milliárd forintos keretösszegből, ez első látásra irtózatosan magasnak tűnik.
Milyen értelemben?
Olyan értelemben, hogy kérdéses, vajon lesz-e elegendő olyan kkv-ügyfél a második körben, amelyeket hajlandóak lesznek finanszírozni a bankok a fennmaradó, tehát 2,5%-os maximális kamatmarzs mellett. Én nemmel válaszolnék, mivel a felügyelet féléves adatai alapján a teljes kkv-hitelállomány összesen 3794 milliárd forint volt, ebből 1003 milliárd volt beruházási hitel. A program második etapjának 2000 milliárd forintjából 1800 milliárd mehet új hitelre, és csupán 200 milliárd lehet hitelkiváltás. Ez annyit jelent, hogy egy év leforgása alatt a jelenlegi teljes kkv-állományt körülbelül 50 százalékkal kellene emelni. Ez önmagában sem látszik reálisnak, hiszen a gazdasági növekedés ezt nem teszi lehetővé. De nem is nagyon tudok olyan mértékű GDP-bővülést elképzelni, amely a hitelállomány ilyen mértékű és hangsúlyozottan: biztonságos növekedéséhez vezetne. Ráadásul a fenti számok a mikro és alsó középvállalatok állományát is tartalmazzák, vagyis azt a szektort, ahol a maximális 2,5%-os kamatfelár a kockázati költségek miatt erősen korlátozza a kihelyezéseket. Ilyen feltételek mellett a potenciális célpiac valójában a kkv-szektor krémje, amely egy jóval szűkebb, és hitelezés szempontjából "telítettebb" szektor.
Az nhp első körére jelentkező, de hoppon maradt cégek sem okozhatnak pozitív meglepetést ebből a szempontból?
Noha a részleteket még nem ismerjük, nem alaptalanul számítunk arra, hogy jó pár olyan ügylet is megvalósul, amely a nyári három hónap ütemezése miatt nem jöhetett létre. Ugyanakkor nagy meglepetés aligha várható, hiszen az elutasítás alapvető és leggyakrabban ismétlődő oka a program feltételeinek nem pontos ismerete volt. Sok olyan cég jelentkezett, amely nem teljesítette a feltételeket, akár a hitelcéllal, akár a kkv-státusszal összefüggésben. Ez a feltételrendszer nem fog lazulni a második felvonásban sem. A másik - egyébként általános, a programtól független - nagy problémakör a cégek hitelezhetősége: a 2,5%-os margin elég kemény korlát, hiszen ez meghatározza, hogy mely szegmens kockázati költsége térülhet meg egy ilyen viszonylag szűk bevételi sávban.
Nem tart esetleg attól, hogy a hitel fix árazása következtében azok a bankok nyernek piacot, amelyek a jóval nagyobb kockázatú ügyfeleket is meghitelezik 2,5%-os kamat mellett?
A piaci verseny már csak ilyen. A nagyobb kockázati étvágyú bankok korábban is élesebb helyzetekbe mentek be: akár az nhp-tól függetlenül is befogadtak nagyobb kockázatú ügyfeleket is, vagy azonos kockázat mellett alacsonyabb árral (amelynek az alacsonyabb kockázati felár is része) hiteleztek. Természetesen ennek hosszútávon ára van. Inkább az a kérdés, hogy mi lesz azzal a nem elhanyagolható számú kkv-val, amelyek ilyen feltételekkel nem hitelezhetők. Ők az egyébként is jó állapotú, nagyobb vállalkozásokkal szemben jelentős versenyhátrányban lesznek, mert hozzájuk viszonyítottan jóval kedvezőtlenebb feltételekkel juthatnak majd hitelhez. Eddig a különbség csupán a kockázati felárban jelent meg, most viszont ezen felül jelenik majd meg a forrásköltségek különbsége is. Ha az egyszerűség kedvéért a jegybank programon kívüli banki forrásköltségnek a BUBOR-t tekintem, akkor egy rosszabb, banki sajátforrásból finanszírozott ügyfél minimum 4-5%-al drágábban kapja majd a hitel, mint az nhp-ba befogadható kkv. Ez hosszútávon piaci anomáliákhoz vezethet.
Mivel korábban nem volt biztos, hogy folytatódik a program, számos vállalkozás előbbre hozhatta hitelfelvételi döntését, és már a nyár folyamán szerződött. Nem okoz ez alacsonyabb hitelkeresletet a következő hónapokban, különösen a jó minőségű ügyfelek részéről?
A kereslet mindenképpen lassulni fog. A már megtervezett beruházásokat beindították, nincs időnyomás, és a fentiek alapján a keret korlátossága - pontosabban korlátlansága - sem indokol különösebb sietséget.
Az, hogy több idő áll majd rendelkezésre, az ügyfeleknek és a bankoknak is komoly könnyebbséget jelent, ugye?
Az idő rövidsége az első nhp idején erős korlátot jelentett az új beruházási hitelek szempontjából. Három hónap alatt nagyon nehéz az ügyfeleknek olyan szintig előkészíteni, pénzügyileg, gazdaságilag, műszakilag megalapozni egy beruházást, hogy befogadható legyen az egy hitelintézet számára. Ezért valóban mindenkinek öröm, hogy most több idő áll majd rendelkezésre az ügyletek tető alá hozásához.
A Növekedési Hitelprogram nemcsak növelheti a mérleget, de részben át is alakíthatja a bankok forrásszerkezetét. A kötvénykibocsátások, a betétgyűjtés, vagy éppen az anyabanki forrásbevonás intenzitása csökkenhet inkább az MKB-nál?
A program valóban kihat a bankok forrásgyűjtési tevékenységére. Az anyabanki forrásokat annyiban érinti a program, amilyen mértékben a devizahitel állományok forint hitellé alakulnak át. A forrásgyűjtésben továbbra is fontos eszköz marad a kötvénykibocsátás és a betétgyűjtés is. Ugyanakkor az alacsonyabb finanszírozási szükséglet volumen hatása mérsékli a forrásbevonásban korábban tapasztalt árversenyt.
Az MKB vállalati hitelezési volumenének mekkora hányadát foglalhatja le a növekedési hitelprogram?
Nehéz erre pontos számot mondani, hiszen a program második fejezetének pontos feltételeit még nem ismerjük. Megkockáztatom, hogy az új kihelyezések nagy része feltehetően a program keretein belül fut majd. Ugyanakkor tisztában vagyunk azzal, hogy az nhp-n kívül is van élet, a legjobb példa talán a korábbinál kiterjedtebb mozgásterű Eximbank vonzó és vállalkozásbarát felhozatala. Hiba volna csodaszernek tekinteni a jegybanki programot, amely minden cég finanszírozási igényére alkalmas. A célunk az, hogy a vállalkozásoknak differenciált ajánlatokat tegyünk, számos egyéb hitelkonstrukciónak vagy más finanszírozási megoldásnak (okmányos műveletek, faktoring) kell kiegészíteni a nyilvánvalóan nagyon keresett nhp hiteleket. Ezen kívül nagy erőkkel készülünk arra, hogy a programból - elsősorban az imént taglalt szempontok miatt - kimaradó vállalkozásoknak is versenyképes ajánlatokat adhassunk.
(x)
Véleményt mondott Oroszország a Kirk-gyilkosságról
Moszkva sem hagyta szó nélkül a megrázó esetet.
Az EU beleáll a kínaiakba: jön az olcsó, európai e-autók gyártását és vásárlását támogató program
Hamarosan jön a támogatási program a teljesen Made in EU autókhoz.
Van egy hely Horvátországban, ami mindennél népszerűbb lett a magyarok körében
Legalábbis a Szallas.hu foglalási adatai szerint.
Megszólalt Brüsszel Paks II. engedélyének elkaszálásáról – mérlegelik a Roszatom visszafizetési kötelezettségét
A Bizottság tudomásul vette az Európai Bíróság ma kihirdetett ítéletét, már értékelik a bővítés jövőjét.
Újabb orosz szankciók: megszólalt Brüsszel az olajvásárlás megtorlásáról
Kiderült, mikor jöhetnek a Trump-adminisztráció által várt EU-s lépések.
Jó hitelből is megárthat a sok – Túlzott ingatlankitettséghez vezethet az Otthon Start
A bérleti piac is beleremeg a változásokba.
Bíróság elé állt a férfi, aki meg akarta gyilkolni Donald Trumpot
Ügyvéd nélkül védekezik, életfogytig tartó börtön várhat rá.
Otthon Start kamatok, kedvezmények: meglepő különbségek a bankok között!
Az Otthon Start program elrajtolt, a bankok pedig - szinte versenyt futva - igyekeznek rálicitálni egymásra nem csak kamatokban, de kedvezményekben és extra jóváírásokban is. Mutatjuk, mit kínál
Elérhetőek-e az EU-s zöldítési célok?
Az IRENA 2025 júniusi jelentése átfogó képet ad az EU energiaátállási kilátásairól, szektoronkénti bontásban, valamint ismerteti a dekarbonizáció várható társadalmi és gazdasági hatása
100 milliárd forint a magyar vállalkozásoknál
Elértük a 100 milliárdot! - hangzik a hír, de mit takar ez a szám a valóságban? Csak egy újabb számadat, vagy tényleg változást hoz a mindennapokban?

Az egykulcsos szja kelet-európai szokás
A legtöbb európai ország progresszív adórendszert üzemeltet: a fizetendő személyi jövedelemadó arányos a keresettel. A grafikonon a legmagasabb személyi jövedelemadó-kulcsok és a kiegészít

Két éves a bejelentővédelmi törvény
2023 nyarán lépett hatályba a 2023. évi XXV. törvény, - a panasztörvény - amely a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentéséről szól. A bejelentővéd

A kötvénypiac csendes forradalma
Sokan temették már a kötvénypiacot az utóbbi évek során, azonban a jelenlegi hozamszintek mellett épp most kínálkozhat kivételes lehetőség a hosszú távban gondolkodó befektetőknek. A mosta
A "hedonisztikus fenntarthatóság" és az innovatív urbanizmus szimbiózisa
A koppenhágai CopenHill egyszerre modern erőmű, városi park és közösségi tér, amely 2021-ben elnyerte az Év Épülete díjat.
GINOP Plusz 2.1.1-24: A visszatérő K+F pályázat nagy fordulatai
Minden idők egyik legnagyobb innovációs pályázati kerete nyílt meg: több mint 106 milliárd forint várja azokat a cégeket, akik mernek nagyot álmodni.


Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.
Mi lesz veled magyar búza? Drasztikus váltás kell
Aduász lehet a búza itthon, a fajtaválasztáson és a technológián azonban nagyon sok múlik.
Állami tulajdonból a 4iG-hoz kerül a Rába
Bővül a cég védelmi portfóliója.
Testközelből Trump támadása a Harvard ellen
Izgalmas időszak van az Ivy League-es magyar diákok mögött.
