
A mára legnagyobb magyar tulajdonú flottakezelőként számon tartott Mercarius az elmúlt 25 év alatt saját szervizhálózat kiépítésével és úttörő üzleti szemléletével családi, hagyományos rent-a-car cégből vált piacvezetővé. A flottapiacon ma már megkerülhetetlen cég dinamikus fejlődését a koronavírus-járvány sem állította meg. A 25. évforduló alkalmából a tavalyi évet is sikeresen záró vállalat vezetőjével, Koleszár Róberttel az elmúlt két év nehézségeiről, a hazai piaci viszonyokról, a jövőbeli tervekről és további érdekességekről is beszélgettünk.
Bár a koronavírus-járvány lassan két éve velünk van, továbbra is jelentős közvetett hatása van több iparág, így az autószektor alakulására is. A Mercarius tevékenységét milyen mértékben befolyásolta a pandémia és milyennek értékeli a vállalat 2020-as évét?
A tavalyi év, ahogy minden cégnél, nálunk is a koronavírusról szólt. A pandémia és a korlátozások okozta folyamatos bizonytalanság minket is nehéz helyzetbe hozott, a járvány első hulláma alatt napról-napra kellett újraterveznünk. Emellett viszont pozitívumokat is hozott ez az időszak, hiszen megtapasztaltuk, hogy mekkora versenyelőnyt jelent a piacon az erős csapatunk és a saját kézben lévő szolgáltatásaink.
Ennek köszönhetően a járvány alatt is folyamatosan tudtunk szolgáltatni, természetesen a kollégáink és ügyfeleink egészségét, biztonságát, valamint a hivatalos kormányzati szabályozások betartását szem előtt tartva. Erre azért is szükség volt, mert vannak olyan partnereink, akiknek ez idő alatt is működnie kellett, ehhez pedig mi biztosítottuk a stabil hátteret. Ezt nagyon értékelték a régi ügyfeleink, de azt tapasztaltuk, hogy az újak számára is fontos szempont volt abban, hogy minket válasszanak. Így a pandémia ellenére 2020-ban is jó évet zártunk és tovább tudtunk növekedni: 5 ezer autóról év végére 9 ezerre növeltük a flottaautók számát és ma már jó úton haladunk a 11 ezer autó felé.
A tavalyi, nehézségekkel teli év után, hogyan értékeli a vállalat idei évét? Mi okozza most a legnagyobb kihívást?
2020 után azt gondoltuk, hogy idén már könnyebb lesz, de sajnos azzal is szembe kellett néznünk, hogy a COVID gazdasági hatásai még csak most jelentkeztek, ami az autóipart is jelentősen érinttette. Gondoljunk csak a beszállítói láncok összeomlására vagy a chiphiányra. Úgy látjuk, hogy az autóipar egyik legnagyobb válságát éli, hasonló a helyzet, mint a 2008-as devizahitel-válság után. Akkor a finanszírozás tűnt el a piacról, most pedig az autók. A Mercariusnál ebben a nehéz helyzetben is az a feladatunk, hogy a körülmények ellenére is a megszokott magas minőségben szolgáljuk ki az ügyfeleinket és rugalmasan, gyors döntésekkel azonnal reagáljunk a piaci változásokra.
Vezetőként mit gondol, az autóiparban tevékenykedő cégként hogyan tudnak talpon maradni?
A kezdeti sokk után most érti meg a piac minden szereplője, hogy a mostani egy több éves válság lesz, nem csupán pár hónapos. Fontosnak tartom, hogy az ügyfeleinkkel továbbra is folyamatos legyen a kapcsolat, partnerként kezeljük őket és őszintén tájékoztassuk őket arról, hogy a jelenlegi helyzet mivel jár, nekünk, mint szolgáltatónak. Emellett biztosítsuk őket arról, hogy ebben a kihívásokkal teli időszakban is a korábban megszokott minőségben vehetik igénybe a szolgáltatásainkat. Abban bízunk, hogy a stabil hátterünk miatt az ügyfeleink sokkal kevésbé fogják megérezni a válság hatásait.
Mit gondol, mikorra lábalhat ki az autóipar a mostani nehéz helyzetből?
A kérdés nagyon összetett, mert nem csak az ellátási rendszerben levő csúszásról van szó, az autós szektorban jelenleg forradalom zajlik, aminek még nem látni a végét. Az biztos, hogy a mindennapi mobilitás terén most minden az elektromobilitás felé mutat, bár ehhez itthon a megfelelő infrastruktúra és töltési hálózat kiépítése még várat magára.
A korábban hagyományos autóértékesítési modell is, amely szerint az importőrtől a márkakereskedőn és flottakezelőn át jutott el az ügyfélhez az autó, az elkövetkezendő három-öt évben nagy változáson fog átmenni. Mi, az országos szervihálózatunkkal és a saját kézben lévő szolgáltatásainkkal arra törekszünk, hogy a változások hatására átalakult igényeknek is megfeleljünk. Ennek ellenére arra számítunk, hogy a következő két év nagyon nehéz lesz, de talán a jövő év végére mérséklődhet a válság és látjuk majd a fényt az alagút végén.

Az idén elért eredmények közül mire a legbüszkébbek?
Büszkék vagyunk arra, hogy 2021 végére a két legjelentősebb energetikai vállalattal, az EON-nal és az MVM-mel is szorosabbra fűztük az együttműködést és olyan jövőbe mutató projekteket sikerült közösen megvalósítani, mint például az MVM Go, amely elektromos autókat töltési megoldással együtt kínál az ügyfeleknek. A szolgáltatásnak köszönhetően a tartósbérlet magányszemélyek számára is elérhetővé vált, ami teljes mértékben úttörőnek számít a hazai piacon, hiszen ezt a konstrukciót eddig csak a vállalatok vehették igénybe. A lízingelt elektromos járműveket ráadásul otthontöltési lehetőséggel biztosítja a cég.
Milyen terveik és céljaik vannak a jövő évre? Milyen fejlesztések, beruházások vannak folyamatban, illetve terveznek a közeljövőben?
A céljaink nem változtak a mostani nehéz helyzet ellenére sem. Egy-két éven belül szeretnénk az ország négy-öt pontján vidéki szervizbázissal üzemelni, ennek érdekében 2022-ben több vidéki szervizpontot is nyitunk. Emellett a szolgáltatásaink terén is a fő hangsúlyt a digitalizációra helyezzük. Olyan ügyfélbarát informatikai megoldást tervezünk, ami jelenleg még nincsen a magyar piacon azzal a céllal, hogy egy klasszikus flottakezelőből valóban 21. századi mobilitási szolgáltatóvá válhassunk. Töretlenül hiszünk abban, hogy saját kézben levő szolgáltatásaink, szakmai csapatunk és a saját innovációink kiemelnek majd minket a mezőnyből, így továbbra is elégedett ügyfeleket tudhatunk magunk mellett.
Ön szerint melyek azok a szolgáltatások, amelyek megkülönböztetik a Mercarius-t a hazai flottapiac más szereplőitől és hozzájárultak az elmúlt 25 év sikeréhez?
Azt gondolom, hogy az elmúlt negyed évszázad sikerének a kulcsa elsősorban a vállalat tudatos növekedési stratégiájának, az összetartó csapatmunkának és a saját szolgáltatásainknak köszönhető. Fontos látni, hogy az ügyfelek gondolkodásmódja sokat változott az elmúlt években, korábban a finanszírozás volt a fontosabb, ma viszont már a szolgáltatásfókuszú cégek tudnak inkább sikeresek lenni. Ebből adódóan jelentős versenyelőny, hogy saját szervizekkel, saját hozom-viszem és assistance szolgáltatással, valamint csereautó parkkal és saját kárrendezéssel is rendelkezünk, így az autóink üzemeltetését nagyrészt önerőből végezzük. Ezek a szolgáltatások megkülönböztetnek bennünket a piacon és lehetővé teszik, hogy rugalmasabbak legyünk, mint a banki hátterű finanszírozó cégek.
(x)
Politikai indíttatású támadás okozott tömeges áramszünetet Berlinben
A nemzetbiztonság megkezdte a nyomozást.
Történelmi bukás után totális politikai válság: jön az új név, amin felesleges gondolkodni
így sodródhat csődbe Európa második legnagyobb gazdasága.
Drón támadhatta meg Greta Thunberg hajóját - Kigyulladt a Family
A tunéziai hatóságok szerint nem drón, hanem eldobott cigaretta okozta a tüzet.
Lehull a lepel: ezek voltak a legnépszerűbb belföldi úti célok nyáron
A Szallas.hu adatai alapján.
Hosszú napokig tartó menekülés, bármi áron: így élte túl egy sebesült ukrán katona a "halálzónát"
A pásztázó drónok miatt lehetetlen volt az evakuálás.
Székesfehérváron indul az őszi kkv-rendezvénysorozat - Fókuszban a finanszírozás
Szeptember 19-én indul az országjárás.
Nagy a baj: lehet, hogy nem elég erős a magyar gazdaság a 13 százalékos béremeléshez
Még mennek a tárgyalások.
Zsiday Viktor: Az adósságpálya könnyen fenntarthatatlanná válhat
Eddig az volt a szokás, hogy háborúk idején adósodtak el az országok, most újdonság, hogy békeidőben növekszik az adósság a fejlett országokban - mondta a... The post Zsiday Viktor: Az adóss

Jövőre a fizetés kisebb részét teheti ki egy hitel törlesztőrészlete: Hány embert érinthet ez a változás?
A jegybank 2026. január elsejétől módosítja a jövedelem terhelhetőségére vonatkozó szabályokat. Ez határozza meg azt, hogy a havi fizetésnek legfeljebb mekkora részét lehet hiteltörlesztés
Olcsók a magyar részvények? - Interjú az Év Portfóliómenedzserével
A Donald Trump által okozott zűrzavar miatt most kevesebb figyelem irányul a klímavédelemre, de a zöldenergia-szektor már piaci alapon, támogatások nélkül robog előre. Egy sikeres... The post O

Azok a marhák...
Érzek némi bűntudatot a tegnapi dupla Angus-burger után. Még jó, hogy volt mellette sült krumpli is, legalább lefelé tolta az átlagos, kajánkénti szennyezésemet. Ám a... The post Azok a marh

Rejtett transzferár kockázatok
A magyar transzferár szabályozás keretében végzett NAV ellenőrzések során leggyakrabban az árképzés és az alkalmazott módszertan kerül előtérbe. Ugyanakkor egyre nagyobb figyelmet kap az is

Macy's Inc - kereskedés
Tavaly októberben vásároltam, nem is keveset, mert akkor azt hittem, hogy a korrekciónak vége, és már egy felfelé tartó impulzusba ülök bele pár hétre. Hát nem, az a korrekció idén április
Hasznos útmutatót ad Odüsszeusz az élet bolyongásaihoz
Az Odüsszeia kódja ma is friss. Fontos kérdésekben ad iránymutatást az eposz: mi múlik rajtunk és mi nem; mit lehet megúszni és mit nem; mi a nők szerepe a világban; milyen erők alakítják az
Hullámok hátán a zöldebb energia felé
A tengerek, óceánok hullámzása és az árapály régóta ismert, állandó és kiszámítható energiaforrás. Az energetikai szakértők egyre többen hangsúlyozzák, hogy az

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.
Állami tulajdonból a 4iG-hoz kerül a Rába
Bővül a cég védelmi portfóliója.
Olyan csúcsokat támad a forint, amit kevesen hittek – Mi történik?
A Közgazdász-vándorgyűlésen elhangzottak a magyar devizát is megmozgatták.
A Labubu babák a tőzsdén is tarolnak
Amikor az eredetit gyártja Kína, a másolatot a világ.
