Üzlet

Minden a Type R-ről!

Hámor Iván
Egy kifejezetten dinamikus menettulajdonságokkal rendelkező, sok esetben későbbi versenyautók alapját jelentő rétegmodell egyetlen volumengyártó esetében sem tekinthető olyan autónak, mely az eladások, a bevételek jelentős hányadáért lenne felelős, főleg nem a hazai piacon, ahol a céges beszerzések tartják életben a legtöbb szereplőt. Néha mégis érdemes kitekinteni erre a szegmensre is, mert kifejezetten érdekes modellek tűnnek fel benne, illetve a sajátságos piaci helyzet miatt ezek jelentős részének forgalmi engedélyébe jogi személy kerül a tulajdonos rovatba, tehát mégis csak cégautók lesznek. Ilyen a Honda Civic Type R is, melyről most már mindent tudni lehet.
A Honda számára presztízs és piaci szempontból is létkérdés volt a Civic Type R léte és piaci bevezetése. A márka arculata nagymértékben megváltozott az elmúlt 10-15 évben, az akkori dinamikus imidzset felváltotta a fenntarthatóságra, az élhető jövőre fókuszáló szemlélet, és ez néhány legendássá vált modell "feláldozását" is megkövetelte. A modellpaletta - európai - beszűkülése és vásárlók - főleg a magánvásárlók - érzelmi alapon hozott piacbefolyásoló döntései azonban rávilágítottak arra, hogy nem szabad azokat az egykor sikeres, tartalommal is teli neveket veszni hagyni, amik meghatározták a márka hírét, hírnevét. Ennek köszönheti létét az új NSX és a Civic Type R-is.

Minden a Type R-ről!
A Honda kompakt modelljének 9. generációja már a ráncfelvarrásig is eljutott, tehát modellciklusa felén túl van, mégis egészen idáig kellett várni a csúcsmodell, a Type R megérkezésére. Ennek az az oka, hogy egy olyan modellről van szó, amivel nem hibázhatott a japán gyártó, a megjelenésekor egyszerűen a legjobbnak kellett lennie. Ezt némi taktikázással, időzítéssel lehet ugyan befolyásolni, de alapvetően a termék tulajdonságai a mérvadók. Egy rövid idő alatt a nagy volumenben gyártott modell kisebb módosításaival létrehozott Type R ugyan kisebb beruházást és gyorsabb piacra lépést eredményezett volna, de ezzel szemben az autónak valódi tudását, képességet kívántak adni, a késlekedés árán is. A részletek egészen mostanáig "titkosak" voltak, de június elején mindenről lehullott a lepel.

Minden a Type R-ről!
Az már eddig is tudni lehetett, hogy a 2,0 literes turbós benzinmotor - mely teljesíti az Euro 6-ot - teljesítménye 310 lóerő, de maximális nyomaték értéket eddig homály fedte. Az előzetes "találgatások" nem jártak mesze az igazságtól, a gyári adat végül kereken 400 newtonméter lett, ami 2500-as fordulatszámnál jelentkezik a főtengelyen. A WTCC-ben szereplő - sajnálatos módon eddig csak részsikereket elérő - 1,6 literes motorral hajtott versenyautóban is alkalmazott technológiák átültetésével készülő erőforrás egyesíti a bő 25 éve megalkotott VTEC és a mai turbófeltöltéses technológiák legjobb tulajdonságait. A korigényeinek és megfizethető áron rendelkezésre álló gyártástechnológiának köszönhetően a VTEC vezérlés ugyan teljesen más elven és fizika megvalósítással működik, mint legendás elődje, de a motor működésére gyakorolt hatása ugyanaz, amit kiegészít a modern turbó technológia is. Ennek az eredménye a 3 év vagy 100 ezer kilométerig garanciális 310 lóerős, 400 Nm-es motor.

Minden a Type R-ről!
A hajtáslánc további eleme - a hagyományos tengelykapcsoló után - a 6-fokozatú sebességváltó, mely áttételezése kivételesen a nem a lehető leggazdaságosabb üzemet, hanem a dinamizmust szolgálja, a 270 km/h-s végsebességet a teljesítménycsúcshoz tartozó 6500/min fordulatnál éri el a Type R. A váltó egy 3,842 arányú végáttételen - tehát a másodlagos gyártók számára adott még jobb gyorsulást biztosító a rövidebb áttétel készítésének a lehetősége - keresztül forgatja a féltengelyeket, melyek egymáshoz képesti jelentős elfordulását önzáró differenciálmű akadályozza meg gyorsítás esetén. Ez utóbbi, a dinamikus autózás feltételének számító alkatrész tehát nem csak bizonyos évjáratok, kivitelek és piacok kiváltsága lesz, hanem minden Civic Type R szerves része.

Minden a Type R-ről!
Az elsőkerék-hajtású, 1,5 tonna alatti utcai autók között ritkaságszámba menő teljesítmény minél hatékonyabb talajara vitelében a volument jelentő Civic és Civic Tourer változatokétól eltérő futómű gondoskodik. Egyrészt a MacPherson rugóstag alsó kialakítása is más - kanyarodáskor nem az egész gólyaláb fordul, hanem csak az alsó része, a csonkállvány -, másrészt az un. utánfutása is nagyobb, ami jobb egyenesfutást és forszírozott tempónál stabilabb kanyarodást biztosít. Ez az oka annak, hogy a Type R tengelytávolsága is - és nem csak a nyomtávja - nagyobb, mit a többi, 9. generációs Honda Civicé.

A hátsó kerekek megfelelő úton tartásának megtervezésekor sem voltak könnyű helyzetben a mérnökök. Mivel az előző és a jelenlegi Civic generációk - kivéve a 4-ajtósokat - jelentősen egyszerűbb felépítésűek, mint a korábbiak voltak, az elődök soklengőkaros, független felfüggesztésnek előnyös tulajdonságait nem örökölték. Mivel a Type R számára a hétköznapi közlekedéshez tökéletesen megfelelő csatolt lengőkaros megoldásnál kicsit szofisztikáltabb konstrukciót kellett alkotni, a WTCC-s debütálás évében alkalmazott versenytechnológia köszön vissza a hátsó futómű egyes elemeiből, nevezetesen nem tömör elemeket, hanem speciálisan formázott csöveket használtak. Ez a megoldás nem igényel stabilizátorrudat, 177%-kal merevebb, mint a klasszikus kivitel, és súlya is sokkal alacsonyabb. A merevségben és biztos úttartásban a rendkívül nagy ellenállású szilentblokkoknak is kiemelkedő szerepe van.

A megfelelő futómű geometria mellett a rugózás és lengéscsillapítás hangolása is nagy fontossággal bír, ezért négypontos Adaptív Lengéscsillapító Rendszer fejlesztettek ki. Ennek egy egyszerűbb változata egyébként megtalálható a Civic Tourer bizonyos kiviteleinek hátsó futóművében is, ott is a mindenkor legideálisabb csillapítás és stabilitást szolgálva. A mindenkori útfelülethez történő alkalmazkodáson túl a gyorsításnál és lassításnál, illetve a kanyarokban jelentkező bólintásra, dőlésre is jó hatást gyakorol, csökkenti ezek mértékét. Ami a működését illeti, az elektronika elektromágneses úton szabályozza a lengéscsillapítókban üzemelő szelepek áteresztő képességét, ezzel változtatva csillapítási tulajdonságaikat.

A talajjal való - jó esetben egyetlen - kapcsolatot jelentő gumiabroncsokat a Continentallal szoros együttműködésben választotta ki a Honda, átmérőjük 19 col, míg a szélességük 235 mm. A pótlásukra valószínűleg nem lesz lehetőség minden gumisnál azonnali határidővel, de csak ezekkel érhető el a 7 perc 50 másodperces köridő a Nürburgring legendás Nordschleife-jén.



Fontos, és a megbízható, hosszú ideig tartó működés szempontjából nagy jelentőséggel bír a motor hőháztartásának biztosítása, ami a karosszéria átalakítását is megkövetelte. A nagy teljesítmény folyamatos kiaknázásakor jelentős hőmennyiség keletkezik, aminek az elvezetését újabb, a kisebb, gyengébb motorokkal szerelt Civic változatokétól eltérő sárvédő kialakítás teszi lehetővé. Az ezen kialakított nyílásokon távozik a motor és az első fékek által "termelt" hő jelentős része. Az aerodinamika másik látványos megjelenése a hátsó szárny, de nagyobb hatást értek el az autó aljának teljesen sima burkolatával, valamint annak hátul történő felfelé emelkedő formájával. Az első, a hátsó és az alsó "légterelők" együttes hatása az autóra ható felhajtóerő gyakorlatilag 0-ra történő redukálása, ami ugyan nem teszi lehetővé a Formula-1-es autókkal elérhető "fejjel lefelé" haladást, de sokkal nagyobb stabilitást jelent a legtöbb utcai autónál.

Minden a Type R-ről!
Az utóbbi évek során a világ autósportjában bekövetkezett változásoknak köszönhetően az új Civic Type R már nem jelent kiindulási pontot a versenyzők számára, a legyártott példányok nagyon nagy része - ellentétben az elődökkel - megmarad utcai autónak, így a kényelmi és biztonsági berendezésekre is nagy figyelmet kellett fordítani a tervezése során. Gyakorlatilag megtalálható benne minden, ami ma az alsó-középkategóriás autók számára a beszállítói piacon elérhető áron beszerezhető, a táblafelismerő rendszertől kezdve a hátsó, keresztirányú forgalomra figyelmeztető jelzésen át az internetes kapcsolatig, tehát azért, mert a Civic Type R egy versenypályán is nagyon jól mozgó, nagyon jól használható élményautó, a hétköznapi közlekedés során is minden igényt kielégít. Aki nem szeretne sok-sok hónapot, netán fél évnél is hosszabb időt várni a sajátjára, már most megrendelheti a Honda márkakereskedésekben.
Holdblog

Végső soron a NATO is csak üzlet

Indul az emelt NATO-kiadások rendszere, 5 százalék lesz az előirányzott szint. De a hadiiparban Európa versenyképtelen, az amerikai gyártók már el is kezdték körbeudvarolni a... The post Végs

Holdblog

Donald, a 001-es ügynök

Nagy lendülettel és talán még nagyobb reményekkel indult Donald Trump második elnöksége. Értékeljük az eddigi eredményeket, lássuk, mi valósult meg a várakozásokból és mi nem.... The post

PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Megjelent a kormány új ingyenhitele, élelmes magyarok tízezrei mozdultak rá azonnal
Portfolio Sustainable World 2025
2025. szeptember 4.
REA SUMMIT 2025 – Powered by Pénzcentrum
2025. szeptember 17.
Portfolio Future of Finance 2025
2025. szeptember 18.
Portfolio Private Health Forum 2025
2025. szeptember 30.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes előadás

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?

A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.

Díjmentes online előadás

Számolj háromig és start!

Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.

Ez is érdekelhet