A legnagyobb sztár volt, most 25 év börtön várhat rá és elveszítheti minden vagyonát
A csúcson
A koi pontyok érzékenyek. Nem nagyon szeretik a hideget, ha 10 foknál hűvösebb van, legyengül az immunrendszerük, és könnyen megfáznak. Ezért kell fokozottan figyelni arra, hogy milyen hőmérsékletű vízben úszkálnak, ha például egy kinti kerti tóban, akkor annak a vizét télen érdemes a megfelelő hőmérsékletre melegíteni. Figyeltek erre annak Wolfsburgtól fél órányi autóútra fekvő 400 négyzetméteres villának a kerti tavánál is, ahol Martin Winterkorn lakott, amikor a világ legnagyobb autógyártójának első embere volt. Állítólag 60 ezer eurót költöttek a vízmelegítőre, hogy a japánban népszerű, akár több ezer euróba kerülő pontyok jól érezzék magukat.

- irányítása alatt a Volkswagen csoport a világ egyik legnagyobb autógyártója lett, fej-fej mellet a Toyotával, 8-ról 12-re nőtt a csoporthoz tartozó márkák száma,
- a Winterkorn-érában a cégcsoport rendszeresen elhozta az év autója díjat (2009 Golf, 2010 Polo, 2012 Up, 2013 Golf, 2014 Audi A3),
- kifejlesztették az MQB platformot, amelynek második generációján most is ontja magából a konszern a különböző modelleket,
- Winterkorn irányításával nagyobb megrázkódtatás nélkül vészelte át a Volkswagen a 2008-as válságot, és verte vissza a Porsche támadását (a sportautógyártó nagyon közel volt ahhoz, hogy felvásárolja a nálánál jóval nagyobb VW konszernt)
- a vállalat bevétele Winterkorn irányítása alatt a duplájára emelkedett, profitabilitása nagyot javult,
- a vállalat jó eredményeit pedig csúcsfizetéssel jutalmazta a Volkswagen, Winterkorn teljes éves javadalmazása utolsó volkswagenes éveiben 14-17 millió euró volt, amivel a VW első embere a legjobban kereső német topmenedzserré vált.
Karrierje során számtalan elismerésben részesült, VW-vezetőként utolsó éveiben többek között a Manager Magazin az év menedzserének választotta, a Müncheni Műszaki Egyetem tiszteletbeli doktora lett, és megkapta a legmagasabb, nem államfőnek járó spanyol elismerést, a Katolikus Izabella-rend nagykeresztjét is. (Természetesen itt is van magyar szál, a második világháború után a magyarországi Zsámbékról kitelepített sváb szülők gyermekeként már Németországban született Winterkorn 2003-ban a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem díszpolgára és tiszteletbeli professzora lett, 2006-ban pedig a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjével is kitüntették.). És hát ne felejtkezzünk el a sportról sem, a Winterkorn futballrajongásától nyilvánvalóan nem független volkswagenes euró-százmilliók segítségével a VfL Wolfsburg 2009-ben német bajnok, a 2014/2015-ös szezonban, még a dízelbotrány kirobbanása előtt német kupa- és német szuperkupa győztes lett, vagyis Winterkorn nem csak az autógyártót, de a wolfsburgi focicsapatot is a csúcsra repítette.

Tényleg nem sok hiányzott ahhoz, hogy Martin Winterkorn korunk autóiparának egyik legnagyobb alakjaként vonulhasson nyugdíjba, a dízelbotrány azonban mindent borított, a korábbi VW-vezető szinte mindenét elveszítheti.
Példaértékű karrier
Martin Winterkorn egy rövid kitérőtől eltekintve szinte egész életét a Volkswagennek szentelte, közeli ismerősei szerint nem is nagyon létezett számára más, mint a konszern autói, és a cég, amelynél közel három és fél évtizeden át dolgozott. Az 1980-as évek elején az Audi minőségbiztosítási részlegénél dolgozott, ott végig járva a ranglétrát 1990-re a részleg vezetője lett, két évvel később pedig már az Audi felügyelőbizottságának elnökévé választották, egyben ő lett az Audi márkacsoport vezetője is, amelyhez akkor az Audin kívül a SEAT és a Lamborghini is tartozott. Az Audi vezetőjeként a Volkswagen felsővezetésének is tagja lett, 2007-től pedig az igazgatóság elnökeként már ő vezette a Volkswagen konszernt.Jött a dízelbotrány
Winterkorn bukásának okait sokan sokféle képpen magyarázzák, van, aki szerint már egy évekkel ezelőtti ingatlanvásárlás megpecsételte a sorsát, amikor egy olyan villát vásárolt meg, amelyet a Ferdinand Piech, a Volkswagen korábbi vezérigazgatójának, és a felügyelőbizottság elnökének felesége is szeretett volna megvenni, ezzel a hölgy személyében egy komoly ellenséget szerzett magának Winterkorn, mások szerint személyes konfliktusa korábbi mentorával, Ferdinand Piechhel vezetett oda, hogy Piech bukása után Winterkornt is magával rántotta, abban azonban mindenki egyetért, hogy a bukásban a dízelbotrány játszotta a legfontosabb szerepet, anélkül a VW első emberének karrierje nem úgy ért volna véget, ahogy.
olyannyira sikerült elhitetni még a szakmával is, hogy a dízeles autók kímélik a környezetet, hogy a Los Angeles-i Autószalonon 2008-ban a VW Jetta TDI lett az Év Zöld Autója.
Az amerikai autópiacon egymás után jelentek meg a konszern dízeles autói, a kisebbek a 2 literes, a nagyobb Volkswagenek, Audik és Porschék pedig a 3 literes motorokkal. Néhány évvel később, 2013 elején azonban a kaliforniai környezetvédelmi hivatal megbízásából elkezdték vizsgálni a VW dízelek (egy 2012-es Jettát és egy 2013-as Passatot vizsgáltak) károsanyag-kibocsátását, amikről kiderült, hogy valós körülmények között nagyságrendekkel több károsanyaggal szennyezték a környezetet, mint amit a szabályok engedtek volna. 2014-ben értesült a Volkswagen a vizsgálatokról, nem sokkal később kapcsolatba kerültek a kaliforniai hivatallal, amely magyarázatot kért a Volkswagentől, a német konszern azonban úgy döntött, hogy bár együttműködik a hatóságokkal, de tagadja, hogy csalt volna. Az azt követő hónapokban egyre kevésbé volt tartható a Volkswagen álláspontja, végül 2015 őszén az amerikai hatóságok felé elismerték, hogy a konszern a dízelautóinál manipulálta a kibocsátási értékeket. 2015. szeptember 18-án robbant a bomba, az Amerikai Környezetvédelmi Hivatal (EPA) hivatalosan is bejelentette, hogy több százezer amerikai autónál szándékosan csalt a VW konszern, a lehetséges bírság összege pedig akár a 18 milliárd dollárt is elérheti. Rá két napra a Volkswagen is elismerte a csalást, másnap a Volkswagen árfolyama közel 19, a rákövetkező két napban még 28 százalékot esett, szeptember 23-án Martin Winterkorn lemondott.
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Ismét titokzatos drónok bénították meg a münhceni repteret
Péntek este megint le kellett állítani a légiforgalmat.
Az egész világ erre épült fel, de most minden megváltozik: lezárulhat az olajkorszak
Ez Magyarország számára is nagy lehetőség.
Kiszivárgott: lényegében bárki megszerezhette volna az amerikai hadsereg minden titkát
Kritikus probléma bukott ki a Pentagon szupermodern rendszerében.
A keleti nagyhatalom már telepíti a hiperszonikus ballisztikus rakétákat: valójában Amerika lehet a célpont
Felvázolták a lehetséges taktikát.
Ezt tényleg nem láttuk jönni: visszatérhet a lovasság a frontvonalra!
A világ második legerősebb hadseregénél, természetesen.
Európa két hatalma eshet egymásnak az évtizedes határvita miatt: Varsóban már készülnek
Évtizedes adósságot emlegetnek.
EU Bíróság ítélete a közösségi értékesítésről
A közelmúltban egy érdekes ítélet született az Európai Unió Bíróságán (EUB), amely iránymutatást adhat a közösségi értékesítések és az exportértékesítések áfamentességének meg

Így szerezhetsz a lakáshiteleddel 20%-os adóvisszatérítést
Az önkéntes nyugdíjpénztári megtakarítások 2025-ben egyszeri, időszakos lehetőséget adnak arra, hogy a pénztárban felhalmozott összeg egy részét lakáscélra (hiteltörlesztésre vagy felúj
Burgonyaválság a láthatáron: így hat a globális felmelegedés az élelmiszer-ellátásra
A klímaváltozás már nem a jövő problémája a mezőgazdaság területén sem. Kína kutatólaboratóriumaiban már most kísérletekkel mutatják ki, hogy milyen következmén
Vidéken még maradt valaki?
E heti vendégünk Móricz Dani és Cser Tamás. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podcast, Google Podcas

Minden jónak vége lesz egyszer?
A világ egyik kellemetlensége, hogy folyamatosan változik. Ugyan sokan örülhetnek is ennek, hiszen kevesen tudják ugyanazt a játékot játszani 40-70-100 éven keresztül, azonban megvan ennek a kom
A rézszektor és a Trump-adminisztráció vámjai
Az Egyesült Államok saját réz kitermelése és újrahasznosítása a belső szükséglet felét fedezi, a fennmaradó mennyiség importból származik.
A kutatói indikátor kritikus pontjai és a biztos megoldás
A GINOP PLUSZ-2.1.1-21 közleménye pontosítja az RCO06 indikátort, és elérhetővé teszi az FTE-nyilatkozat kötelező Excel-sablonját. A benyújtás feltétele a szabályszerűen kitöltött sablon.

Drága a forint vagy csak mi érezzük annak?
Sokan panaszkodnak az utóbbi időben, hogy Magyarország nagyon drága hellyé vált, külföldön a nyaralás alatt olcsóbb volt az élet. Az ilyen típusú észrevételek döntően szubjektív... The p


Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.
Megmentették a magyar költségvetést, de mire lesz ez elég?
Egyszeri tételek javították a számokat.
Előttünk hever az aranyat érő termék, de kevesen hajolnak le érte
A terület eddig jobbára kiaknázatlan maradt, aminek egyik oka az összefogás hiánya.
Magyar piactól a világmárkákig: így hangolják újra a BDPST Konceptet
Márton Szabolcs márkafejlesztési és stratégiai igazgatót kérdeztük.
