
Haszongépjárműveknél alapvetően három, egymástól jól elkülöníthető kategóriáról beszélhetünk:
- a személyautókról;
- az ún. transporter szegmensről (ezek a kisáruszállítók, a 3,5 tonna körüli autók);
- és a nagyhaszongépjármű-kategóriáról, ami a 7,5 tonna feletti autókat jelenti.
A Pappas Autónál – annak ellenére, hogy ezek a kategóriák egy márkanév alatt futnak –, teljesen más ügyfélkört jelent a három kategória. Egy személyautó-ügyfélkör egészen más oldalról motiválható, mint az, amelyik a nagyhaszongépjárműveket keresi – mondta el a Portfolio-nak Pais József, a cégcsoport ügyvezető igazgatója.
Az az ügyfélkör, amelyik kifejezetten fuvarfeladatra vásárol gépjárművet, alapvetően azt számolja, hogy a 3-7 év alatt, amíg tulajdonolja, mennyibe kerül neki ténylegesen az autó. Pont ebből adódóan a transporter- és a nagyhaszon-szegmensben az ügyfélkör 98 százaléka valamilyen speciális finanszírozási formával jut hozzá a járműhöz. Ennek oka az, hogy bevételei is havonta jelentkeznek, ehhez próbálja a költségeit is igazítani. Nem akar az elején egy nagy cash-flow mínuszt, amit sok év alatt kell visszatermelnie. Általában az a legfontosabb, hogy a havi lízing, a biztosítás és az egyéb költségek kiszámíthatóak, előre láthatóak legyenek.

A személyautóknál egészen más a helyzet, sokkal inkább emocionális termékről beszélünk, sokkal fontosabb a márkának a minőségi, luxus oldala. Ebből adódóan itt az egyedi finanszírozási arány is alacsonyabb.
„A Mercedes esetében kiemelnék három szempontot a lízingnél. A presztízs, a tulajdonszerzés és maga a pénzügyi konstrukció kérdése. Nagyon jól látszik, hogy az ügyfeleinknél a személyautónál elsősorban a presztízs a döntő, de természetesen objektív szempontból, például az üzemeltetési költség szempontjából is magas elvárásoknak kell, hogy megfeleljen az autó.
A haszongépjárműveknél pont fordítva látjuk, elsősorban racionálisan kell nagyon jónak lenni, de az is jó dolog, hogy az embléma rajta van. Ugyanakkor a személyautók esetében minden esetben tulajdonszerzés a cél, tehát vagy zárt végű, vagy nyílt végű pénzügyi lízing az alkalmazott konstrukció. Haszongépjárműben gyakorlatilag soha nem szereznek tulajdonjogot ügyfeleink, pont azért, mert a gazdaságos üzemeltetés a cél. Itt nyílt végű pénzügyi lízing a használt konstrukció” – tette hozzá a cégvezető.
„Finanszírozási szempontból is kiemelkedő tulajdonságokkal rendelkezik a márka, legyen szó akár haszongépjárműről, akár személyautóról. Egyszerűen azért, mert olyan eszközről beszélünk, ami értékállóság szempontjából az egyik legjobb a piacon, ennek megfelelően az esetleges visszabirtoklása, a másodlagos értékesíthetősége nagyon jó. Úgy is fogalmazhatnék, hogy szinte minden esetben megteremti a saját fedezetét egy Mercedes finanszírozása” – mondta Fekete Csaba, a CIB Lízing vezérigazgatója. Ennek megfelelően egy személyautó a minimálisan elvárható, 20 százalékos önerővel indítható minden esetben. A nagyhaszongépjárműnél pedig az alaphelyzet a nulla százalék önerő.

A teherautó-ügyfélkör szereti konkrétan ismerni az üzletkötőt, tudni, hogy ki fogja finanszírozni az autóját. Nekik kiemelten fontos, hogy olyan partner legyen, aki ismeri a cégét, a problémáit, tudja, hogy mi az, amit megengedhet magának akár cash-flow-ban, akár lízingdíjban.
A webshopok egyre több autót igényelnek
Az általunk megkérdezett szakemberek szerint, ha kifejezetten a teherautó és transporter üzletágat nézzük, akkor nagyon fontos, hogy ahhoz, hogy egy hitelbírálat elinduljon, megfelelően felkészült legyen az ügyfél. Ugyanakkor tud meglepetést okozni, hogy erősen változott az árazás az elmúlt hónapok autóipari gyártási lassulása, például a chiphiány miatt: mintegy 20 százalékkal magasabban vannak az árak. Ezt részben kompenzálja, hogy jobbak a kondíciók a finanszírozói oldalon, jól hasznosítható támogatott konstrukciók léteznek az eszközlízingre, sőt, aki 3-4 évvel ezelőtt vett ilyen autót, az meglepődve tapasztalhatja, hogy mennyivel jobb jelenleg a kamatszint.
„A csúszások a teherautóknál, furgonoknál is hasonlóak, mint a személyautóknál, ugyanakkor pozitívum, hogy a gyár a tavalyi és idei mennyiséget tudja biztosítani jövőre is. Azonban tapasztalható egy nagyon erős ügyféloldali igénynövekedés is: ha a gyártási kapacitások lehetővé tennék, akár 30 százalékos növekedés is lehetne. Ennyit fog vissza a gyártási ritmus rugalmatlansága” – válaszolta kérdésünkre a Pappas Auto ügyvezetője.

Teherautókra pedig lenne igény: a vírushelyzet rendkívül erős felfutást produkált a kiskereskedelmi forgalomban, a közúti árufuvarozás intenzíven növekszik, a csomagküldő szolgáltatók folyamatosan igénylik a járműveket.
A jövő évre már nincs kvótánk, és bármennyire is furcsa, úgy tűnik, hogy a Merkur-időszak tér vissza, hiszen már a 2023-as évet kezdtük el felosztani a megrendeléseknél.
Ugyanakkor abból adódóan, hogy nincs új teherautó, a használt teherautók értéke 40 százalékot emelkedett. Ez azt jelenti, hogy az ügyfeleknél egy sokkal értékesebb portfólió van, azaz, ha olyan eset fordulna elő, hogy visszakerül hozzánk egy lízingelt eszköz, a kockázat jelen pillanatban biztos, hogy mindenki számára minimális.”
Fekete Csaba úgy látja, tavaly közel 40 százalékot visszaesett a szegmens finanszírozói szempontból. Így az a kiesett mennyiség, amire alapvetően szükség van, hozzáadódik a normál növekedéshez a következő 1-3 évben. Egy ilyen fáziseltolódás pedig komoly kihívások elé állítja a gyártókat kapacitás szempontjából.
Címlapkép és fotók: Stiller Ákos/Portfolio
A cikk megjelenését a CIB Lízing támogatta.
Valóságos tűzfészekké változott Európa, megindult a tömeges evakuáció
Évtizedes lángok martalékává válunk néhány hét alatt, és még csak most jön az igazi veszedelem.
Bacsa György: Brüsszelben kitörölték az elmúlt 80 évet a történelemkönyvekből
Fontos kijelentések hangzottak el.
Kimondta az orosz ezredes: nem lesz béke, ideje minden erővel lerohanni Ukrajnát
Fokozni kell az offenzíva tempóját.
Hihetetlen növekedés: évek óta nem látott boom, az eddig ballasztként berohadó szektorban
Minden várakozást felülmúlt a mostani adat.
Helyet szerez magának az EU az ukrajnai tárgyalóasztalnál
Az ukrán EU-csatlakozási folyamat is felgyorsulhat.
Majdnem 50 milliárdos nyereségnél jár idén a magyar Raiffeisen
Közzétette első féléves jelentését a bank.
Adót csökkent a kormány - Mégis mi lesz ebből?
Azt üzeni a kormány: mindenkire gondol, senkit nem hagynak az út szélén. Miközben elvárja a magas béremelést.
Mindenki az Inteltől fog chipet venni, ha beszáll az amerikai kormány? - Tisztázta a helyzetet a pénzügyminiszter
Stabilizálni akarják a céget.
SPB: Alacsony kereslet és növekvő költségek veszélyeztethetik az amerikai vállalatok nyereségességét
Emelkedésnek indult a román CPI az energia ársapkák kivezetésének köszönhetően. A piac összességében pozitívan reagált a költségvetés rendbetételére irányuló kormányzati erőfeszít
Transzferár-adatszolgáltatás: mit lát valójában a NAV az ATP lapokon?
A transzferár-adatszolgáltatás (ATP lapok) bevezetése gyökeresen átalakította a kapcsolt vállalkozások ellenőrzési logikáját. Az eddigi transzferár dokumentációs kötelezettség mellett mos

Mi a baj dollárral?
Cudar év van eddig a dollár mögött: a világ első számú devizája nagyon gyengült Donald Trump protekcionalista politikája mellett. De mi várhat még a zöldhasúra,... The post Mi a baj dollárr

Ingatlanvásárlás 3%-os hitellel - érdemes alaposan átgondolni
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Ingatlanvásárlás 3%-os hitellel - érdemes alaposan átgondolni Mindenki jól jár a 3%-os hitellel? - Nem biztos. Sokan úgy gondolják, hogy a 3%-os kamat
Az AI gazdasági ára: Mibe kerül a terminátor-forgatókönyv elkerülése?
Amióta a szakértőkön kívüli világ is AI-lázban ég, a félelmek gyakran nagyobb sajtót kapnak, mint a technológiával járó előnyök. Vendégszerzőnk kutatások alapján vizsgálja meg, hogyan

Otthon Start Program - Büntetési szabályok
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Otthon Start Program - Büntetési szabályok A 3%-os kamattámogatott Otthon Start Hitel óriási segítség lehet az ingatlanvásárlás előtt állóknak, a
Amikor Soros és Trump együtt szív
Donald Trump egész frissen szállt síkra a marihuána dekriminalizálása mellett, amivel váratlanul egy platformra keveredett Soros Györggyel. Zentai Péter, Zentucció elmélkedik arról, milyen elő

Követett részvények - 2025. augusztus
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért

A 2025-ös FIDE Iskolák Világbajnoksága és a Smart Moves Summit az Egyesült Államokban ért véget (x)
Magyarország csapata az 55 versenyző közül a 23. helyet szerezte meg
Stratégiai lehetőség ipari és kereskedelmi vállalkozások számára (x)
Mit bír ki egy tető 2025-ben? (x)
A szélsőséges időjárás nem a jövő problémája, te felkészültél?
Így változtatja meg Újbudát a Metrodom River: nem csak lakások épülnek (x)
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.
A magyar milliomosok titkai: így lehetsz te is tagja a klubnak
Ismét elkészült a Portfolio Prémium Banki Felmérése.
Döbbenetes új csúcsokon a világ tőzsdéi – Mi jöhet most?
Meddig tarthat a lendület?
Nagyra nőtt a fontos eszköz - Újabb robbanás vagy összeomlás jön?
A bitcoinon túl is lehet élet?
