
Az elektromos mobilitás és az energiatárolás kérdésének összefüggéseiről Simon Anita, az Alteo Csoport fenntarthatóságért és körforgásos gazdaságért felelős vezérigazgató-helyettese tartott előadást, amelyet azzal kezdett, hogy egy felelős vállalat nem működhet anélkül, hogy nem tartja üzleti kompetenciának a fenntarthatóságot, és nem tekint úgy rá, mint egy üzleti előny és érték.
"Nagy energetikai vállalatként a villamosenergia-kapacitásunk 50%-át megújulókból fedezzük, amire borzasztó büszkék vagyunk. A vállalatunkban a hagyományos erőművi portfólió mellett a megújuló energiatermelés óriási szerepet képvisel" - mondta.

Kiemelte: megújuló energiákból jelenleg Magyarországon talán nagyobb arányban állítanak elő villamos energiát, mint ahogy az eredetileg tervezve volt, mivel a naperőművek térnyerése sokkal nagyobb arányú, mint ahogy ezzel korábban számoltak.
Ez is példa arra, hogy a piac öngerjesztő folyamatokat tud mutatni, hiszen ennek a felfutása egyébként hosszabb időtávot kellett volna, hogy igénybe vegyen. Ezzel párhuzamosan azonban az Alteo már rendelkezik energiatárolóval. Mi voltunk az elsők, akik az országban építettünk
- mondta Simon Anita.
Kihangsúlyozta: a megtermelt energiát valahol tárolni kell, és láthatóan 2030-ra ennek egy nagyon komoly felfutása lesz nemcsak Magyarországon, hanem az Európai Unió országaiban is.
Azt látjuk, hogy sokkal több megújuló energia lesz, a tárolókkal gyakorlatilag a hálózatfejlesztést el lehet kerülni, ami a legszűkebb keresztmetszet ma a piacon, nemcsak nálunk, hanem Európa-szerte is, hogy a megnövekedett igényhez, amit a megújulók jelentenek, ahhoz miként tud a hálózat csatlakozni
- emelte ki az Alteo vezérigazgató-helyettese.
Ahhoz, hogy a zöld átállás fejlődni tudjon, kiterjedt publikus töltőhálózatra van szükség a személyautók mellett a teherautók vonatkozásában is - hangsúlyozta. Cégükkel kapcsolatban elmondta: amikor egy nagy erőművi beruházást terveznek, akkor már a gondolkodásukban nemcsak az van, hogy egy gázmotoros erőmű kapacitás mellé akkumulátoros tárolót telepítenek, hanem az is, hogy a közlekedés zöldítését hogyan tudják töltők telepítésével elősegíteni.
A mobilitási szektorban elérhető karbonkreditekről, az önkéntes karbonpiacban rejlő lehetőségekről Tóth Levente, a mitigia vezérigazgatója tartott előadást. Cége elektromos gépjárműflották segítségével karbonkreditek keletkeztetését teszi lehetővé. Ezek a kreditek az önkéntes karbonkredit-piacon értékesíthetők, a cégek pedig a többletbevételt további zöld projektek megvalósítására fordíthatják.
Előadása elején arra hívta fel a figyelmet, hogy a közúti közlekedés az egyik legnagyobb üvegházhatásúgáz-kibocsátó, Európában az emisszió 17,5%-ért felelős. Az elektromobilitás gyorsabb terjedésének három fő akadályát említette meg:
- Magas összköltség, amely nem térül meg állami szubvenciók hiányában, melyek rendelkezésre állása esetleges.
- Elégtelen az elektromos töltési infrastruktúra kiépítettsége, amely hatótáv-szorongáshoz és elutasításhoz vezet.
- Sokkal több zöldáramtermelésre és lokális energiatárolásra van szükség, hogy bírja a villamos hálózat.
Bemutatta, hogy a klímavédelmi célok teljesítéséhez az elektromos autók értékesítésének milyen nagy mértékben kellene felpörögnie Európában. Ehhez a publikus töltőállomások számának is jelentősen emelkednie kellene. Ehhez pedig óriási forrásigényre van szükség.
A globális felmelegedés másfél fokos növekedési szintjének tartásához a jelenlegihez képest óriási befektetésekre lenne szükség az elektromobilitásban. Hogyan lehetne ezt finanszírozni?
– tette fel a kérdést. Erre lehet megoldás szerinte a karbonárazás, amely arról szól, hogy a szennyező iparágak, szolgáltatások, illetve az ilyen termékek előállítóit és forgalmazóit megterheli a karbonárral. Ezzel az adott termék ára megnövekszik, a kereslete ezáltal lecsökken, az összeget pedig, amely ebből befolyik, átirányítja a zöld beruházókhoz.

Kiemelte: a karbonadó helyett az emissziókereskedelmi rendszer jobb megoldást jelent, amely az Európai Unióban is megtalálható, és ennek lefedettsége folyamatosan bővül, bár jelenleg ez még a közúti közlekedésre nem vonatkozik. Szerinte az önkéntes karbonpiacnak nagyobb szerepet kellene kapnia, amely összeköti azokat a projektgazdákat, akik képesek nagy számban zöld projekteket megvalósítani azokkal a potenciális vevőjelöltekkel, akik ezt nem tudják megtenni, de önkéntes vállalás vagy kötelezettség miatt ellentételezik a kibocsátásukat. Ennek jelenléte Európában gyakorlatilag marginális, az ÜHG-kibocsátás kevesebb mint 1 százalékára vonatkozik.
Cégük az elektromobilitás zöld beruházóit kívánja támogatni, hogy zöld átmenetük megtérülését javíthassák az önkéntes karbonpiacon elérhető részleges utófinanszírozási eszközzel, és ezáltal az elektromobilitás terjedése felgyorsuljon.
Az elektromobilitás zöld beruházóit három csoportba osztotta:
- Lízingfinanszírozó társaságok: pénzügyi és operatív lízing-társaságok, akik nagyszámú ügyfél zöld beruházásait aggregálják.
- Megújuló energiaberuházások: saját felhasználási célú nap- vagy szélerőművet és lokális energiatárolást megvalósító zöld beruházók.
- Elektromobilitási szolgáltatók: mobilitási szolgáltatók vagy elektromos töltőállomás üzemel-tetők, akik az energiát igazoltan zöldáramból biztosítják.
Az aktuális elektromobilitási trendeket Kárpáti András, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke mutatta be. Kiemelte:
Budapesten, illetve az agglomerációban 2010-ben 1 millió volt az autók száma, ez 2019-re 1,25 millióra nőtt, ami 36%-os növekedést jelent.
Csak Budapesten 19%-kal emelkedett az autók száma. Az autós közlekedés azonban nemcsak Budapesten, hanem a vidéki nagyvárosokban is egyre nehezebb.

Nem meglepő módon így a tömegközlekedési eszközökön felül egyre erősebb a saját és megosztott (mikro)mobilitási eszközök (pl. kerékpárok, e-kerékpárok, rollerek) térnyerése. Ennek példájaként sorolta fel:
- A Bubi a modellváltás (havidíj) óta rendkívül népszerű, jelenleg több mint 100 ezer felhasználója van.
- A BKK 2023 végi mérése szerint 92%-kal nőtt a kerékpárral történő áthaladások száma az ellenőrzési pontokon.
- 2020-ban a magyar lakosság 16%-ának a kerékpár volt a leggyakrabban használt közlekedési eszköze.
Címlapkép forrása: Berecz Valter / Portfolio
Újabb biztosításközvetítő csatlakozik a Grantishoz
Átveszik az alkuszi megbízási szerződésállományát.
Fokozni kellene a tempót az EU energetikai szabályozásában
Az együttműködés elengedhetetlen.
Szakít az MBH a nyugdíjpénztárával és az egészségpénztárával
Év végéig kell megoldást találni a folytatásra.
Ellátásbiztonság: a magyar kormány nagyon komoly lépést tervez a tartalékolásnál
A szakma szerint az egész hazai energiaellátás veszélybe kerülhet, a tűzzel játszhat a kabinet.
Újabb akadály hárult el a Rába felvásárlása elől, ugrik az árfolyam
Nincs szükség GVH-engedélyre.
Sikerült a mesterterv a lakossági állampapíroknál, rakétaként lőtt ki a Magyar Állampapír Plusz
Ráugrottak a befektetők a fix kamatokra.
Béklyóba vernék az orosz diplomatákat az EU-ban, Magyarország lehet a mérleg nyelve
Komoly retorziós terv látott napvilágot Brüsszelben, de ezeket a magyar kormány általában ellenzi.
Így segít a nyugdíjbiztosítás abban, hogy ne kelljen a nyugdíjad miatt aggódni
A nyugdíjas kor a jól megérdemelt pihenés ideje, ahol tudunk magunkkal és a családunkkal annyi időt tölteni, amennyit csak szeretnénk. Ehhez elengedhetetlen az anyagi biztonság, amit öngondoskod
Babra megy a játék - nagyhatalmi játszmák az árupiacon
Sok áldozata van az Amerika és Kína közti kereskedelmi háborúnak, az egyik legnagyobb a szójapiac. A geopolitikai játszmák nemcsak a megszokott kereskedelmi vonalakat rúgták fel,... The post Bab

Jelentős EPR díjemelés októbertől!
2025 októberétől számottevően emelkednek a kiterjesztett gyártói felelősségi (EPR) díjak, amelyet a MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. állít ki a kötelezett vállalatok számára. Az emelé

Tudomány turbófokozatban: 26 milliárd a kutatás jövőjére
Megjelent a GINOP Plusz-2.2.1-25, ami esélyt ad arra, hogy a hazai kutatás ne a mezőnyt kergesse, hanem az élmezőnybe ugorjon.

Cser Tamás a Bloombergnek: A forint extra hátszelet kapott
A cikkből megtudhatod: Magyar Péter, az ellenzék vezetője a következő választások után újra kívánja építeni a befektetőkkel és az Európai Unióval való kapcsolatot, és ezzel... The post

A csúcs az új mélypont
Örülhet a fejének az egyszeri tőzsdei kereskedő: hiába Trump, a kereskedelmi bizonytalanságok és a háborúk, ömlik a pénz a részvénypiacokra. Az elmúlt egy évben világszerte... The post A c

Burgonyaválság a láthatáron: így hat a globális felmelegedés az élelmiszer-ellátásra
A klímaváltozás már nem a jövő problémája a mezőgazdaság területén sem. Kína kutatólaboratóriumaiban már most kísérletekkel mutatják ki, hogy milyen következmén
Vidéken még maradt valaki?
E heti vendégünk Móricz Dani és Cser Tamás. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podcast, Google Podcas


Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Október 17-én indul a Préda, a Portfolio kiberbűnügyi podcastsorozatának második évada
A témák között mesterséges intelligencia, online játék, kriptós befektetési csalások.
Váratlanul megszólalt a kamatról Nagy Márton, gyengült is a forint
A Budapest Economic Forum 2025 konferenciáról jelentkezik a keddi Portfolio Checklist.
Eljött a pragmatikus fejlesztések kora a logisztikai ingatlanpiacon
A sikerképlet egyre bonyolultabb.
