
Az elektromos mobilitás és az energiatárolás kérdésének összefüggéseiről Simon Anita, az Alteo Csoport fenntarthatóságért és körforgásos gazdaságért felelős vezérigazgató-helyettese tartott előadást, amelyet azzal kezdett, hogy egy felelős vállalat nem működhet anélkül, hogy nem tartja üzleti kompetenciának a fenntarthatóságot, és nem tekint úgy rá, mint egy üzleti előny és érték.
"Nagy energetikai vállalatként a villamosenergia-kapacitásunk 50%-át megújulókból fedezzük, amire borzasztó büszkék vagyunk. A vállalatunkban a hagyományos erőművi portfólió mellett a megújuló energiatermelés óriási szerepet képvisel" - mondta.

Kiemelte: megújuló energiákból jelenleg Magyarországon talán nagyobb arányban állítanak elő villamos energiát, mint ahogy az eredetileg tervezve volt, mivel a naperőművek térnyerése sokkal nagyobb arányú, mint ahogy ezzel korábban számoltak.
Ez is példa arra, hogy a piac öngerjesztő folyamatokat tud mutatni, hiszen ennek a felfutása egyébként hosszabb időtávot kellett volna, hogy igénybe vegyen. Ezzel párhuzamosan azonban az Alteo már rendelkezik energiatárolóval. Mi voltunk az elsők, akik az országban építettünk
- mondta Simon Anita.
Kihangsúlyozta: a megtermelt energiát valahol tárolni kell, és láthatóan 2030-ra ennek egy nagyon komoly felfutása lesz nemcsak Magyarországon, hanem az Európai Unió országaiban is.
Azt látjuk, hogy sokkal több megújuló energia lesz, a tárolókkal gyakorlatilag a hálózatfejlesztést el lehet kerülni, ami a legszűkebb keresztmetszet ma a piacon, nemcsak nálunk, hanem Európa-szerte is, hogy a megnövekedett igényhez, amit a megújulók jelentenek, ahhoz miként tud a hálózat csatlakozni
- emelte ki az Alteo vezérigazgató-helyettese.
Ahhoz, hogy a zöld átállás fejlődni tudjon, kiterjedt publikus töltőhálózatra van szükség a személyautók mellett a teherautók vonatkozásában is - hangsúlyozta. Cégükkel kapcsolatban elmondta: amikor egy nagy erőművi beruházást terveznek, akkor már a gondolkodásukban nemcsak az van, hogy egy gázmotoros erőmű kapacitás mellé akkumulátoros tárolót telepítenek, hanem az is, hogy a közlekedés zöldítését hogyan tudják töltők telepítésével elősegíteni.
A mobilitási szektorban elérhető karbonkreditekről, az önkéntes karbonpiacban rejlő lehetőségekről Tóth Levente, a mitigia vezérigazgatója tartott előadást. Cége elektromos gépjárműflották segítségével karbonkreditek keletkeztetését teszi lehetővé. Ezek a kreditek az önkéntes karbonkredit-piacon értékesíthetők, a cégek pedig a többletbevételt további zöld projektek megvalósítására fordíthatják.
Előadása elején arra hívta fel a figyelmet, hogy a közúti közlekedés az egyik legnagyobb üvegházhatásúgáz-kibocsátó, Európában az emisszió 17,5%-ért felelős. Az elektromobilitás gyorsabb terjedésének három fő akadályát említette meg:
- Magas összköltség, amely nem térül meg állami szubvenciók hiányában, melyek rendelkezésre állása esetleges.
- Elégtelen az elektromos töltési infrastruktúra kiépítettsége, amely hatótáv-szorongáshoz és elutasításhoz vezet.
- Sokkal több zöldáramtermelésre és lokális energiatárolásra van szükség, hogy bírja a villamos hálózat.
Bemutatta, hogy a klímavédelmi célok teljesítéséhez az elektromos autók értékesítésének milyen nagy mértékben kellene felpörögnie Európában. Ehhez a publikus töltőállomások számának is jelentősen emelkednie kellene. Ehhez pedig óriási forrásigényre van szükség.
A globális felmelegedés másfél fokos növekedési szintjének tartásához a jelenlegihez képest óriási befektetésekre lenne szükség az elektromobilitásban. Hogyan lehetne ezt finanszírozni?
– tette fel a kérdést. Erre lehet megoldás szerinte a karbonárazás, amely arról szól, hogy a szennyező iparágak, szolgáltatások, illetve az ilyen termékek előállítóit és forgalmazóit megterheli a karbonárral. Ezzel az adott termék ára megnövekszik, a kereslete ezáltal lecsökken, az összeget pedig, amely ebből befolyik, átirányítja a zöld beruházókhoz.

Kiemelte: a karbonadó helyett az emissziókereskedelmi rendszer jobb megoldást jelent, amely az Európai Unióban is megtalálható, és ennek lefedettsége folyamatosan bővül, bár jelenleg ez még a közúti közlekedésre nem vonatkozik. Szerinte az önkéntes karbonpiacnak nagyobb szerepet kellene kapnia, amely összeköti azokat a projektgazdákat, akik képesek nagy számban zöld projekteket megvalósítani azokkal a potenciális vevőjelöltekkel, akik ezt nem tudják megtenni, de önkéntes vállalás vagy kötelezettség miatt ellentételezik a kibocsátásukat. Ennek jelenléte Európában gyakorlatilag marginális, az ÜHG-kibocsátás kevesebb mint 1 százalékára vonatkozik.
Cégük az elektromobilitás zöld beruházóit kívánja támogatni, hogy zöld átmenetük megtérülését javíthassák az önkéntes karbonpiacon elérhető részleges utófinanszírozási eszközzel, és ezáltal az elektromobilitás terjedése felgyorsuljon.
Az elektromobilitás zöld beruházóit három csoportba osztotta:
- Lízingfinanszírozó társaságok: pénzügyi és operatív lízing-társaságok, akik nagyszámú ügyfél zöld beruházásait aggregálják.
- Megújuló energiaberuházások: saját felhasználási célú nap- vagy szélerőművet és lokális energiatárolást megvalósító zöld beruházók.
- Elektromobilitási szolgáltatók: mobilitási szolgáltatók vagy elektromos töltőállomás üzemel-tetők, akik az energiát igazoltan zöldáramból biztosítják.
Az aktuális elektromobilitási trendeket Kárpáti András, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke mutatta be. Kiemelte:
Budapesten, illetve az agglomerációban 2010-ben 1 millió volt az autók száma, ez 2019-re 1,25 millióra nőtt, ami 36%-os növekedést jelent.
Csak Budapesten 19%-kal emelkedett az autók száma. Az autós közlekedés azonban nemcsak Budapesten, hanem a vidéki nagyvárosokban is egyre nehezebb.

Nem meglepő módon így a tömegközlekedési eszközökön felül egyre erősebb a saját és megosztott (mikro)mobilitási eszközök (pl. kerékpárok, e-kerékpárok, rollerek) térnyerése. Ennek példájaként sorolta fel:
- A Bubi a modellváltás (havidíj) óta rendkívül népszerű, jelenleg több mint 100 ezer felhasználója van.
- A BKK 2023 végi mérése szerint 92%-kal nőtt a kerékpárral történő áthaladások száma az ellenőrzési pontokon.
- 2020-ban a magyar lakosság 16%-ának a kerékpár volt a leggyakrabban használt közlekedési eszköze.
Címlapkép forrása: Berecz Valter / Portfolio
Súlyos ukrán támadás érte Oroszországot, Iszkander-rakétát lőttek ki Ukrajnára - A háborúról percről percre csütörtökön
Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború eseményeivel.
Veszélyes ellenfelet kapott Ukrajna: az egész orosz hadsereget megkapta Mordvicsev tábornok
Ő volt eddig az invázió egyik legsikeresebb parancsnoka.
A magyar gazdaságpolitika két legfontosabb irányítójával indult el a Hitelezés 2025 konferencia
Zajlik a magyar bankszektor legnagyobb éves találkozója.
Döntött a kormány: jön a béremelés, támogatást kapnak az önkormányzatok
A 10 ezer fő alatti településeken.
Kezdő befektető kalauz - grafikonok, megbízások - díjmentes online előadás
Gyakorlati, hasznos, érthető
Megszólaltak a magyar gazdaságpolitika nagyágyúi - Hogy reagált a forint?
Meddig maradhat beragadva?
Javaslat a GDPR szerinti nyilvántartási kötelezettség egyszerűsítésére
Az Európai Bizottság összeállított egy csomagot az egységes belső piac hatékonyabb, kevesebb adminisztrációval járó működtetése érdekében, amely egy ún. egyszerűsítési javaslatcsomagot
Mi lesz a cégemmel utánam? A bizalmi vagyonkezelés alapjai
Adóoptimalizálás, folyamatosan finomított szabályozás, és ezt kísérő heves viták - sok szó esik ezekben a hetekben is a bizalmi vagyonkezelésről. Arról azonban, hogy mire is...
The post Mi l
Munkaszüneti napok, áthelyezett munkanapok 2026 - így tervezzen!
Megjelent a Magyar Közlönyben a 2026-ban esedékes ünnepnapok, pihenőnapok és plusz munkanapok végleges listája. A rendelet azt is meghatározza, hogy mely hétvégén kell majd dolgozni, és mely h
Zöld és digitális jövő a KKV-knak: itt a legújabb GINOP Plusz Hitelprogram
2025 júniusától új lehetőséget kapnak a hazai kis- és középvállalkozások (KKV-k), hogy technológiai megújulásukkal és fenntarthatósági törekvéseikkel lendületet adjanak a magyar gazdas
Mennyivel kerül többe egy horvát nyaralás, mint egy éve?
Közeleg a jó idő, egyre többen kezdik tervezni a nyaralást. A K&H felmérése alapján már az is kiderült, hogy mennyit költenének a nyaralást tervezők idén. Jelentősen, 21 százalékkal e
Így írunk mi: mérlegen az Economania első 499 írása
Blogunkon hét és fél éve jelentetünk meg rendszeresen gazdasági, pénzügyi témájú posztokat. Jubileumi, 500. bejegyzésünkben áttekintjük, hogyan alakult az olvasói érdeklődés blogunk irá
Én megmondtam
Pár hete írtam egy cikket arról, hogy nem feltétlen van jó helyen a pénzed a mobilodról elérhető banki alkalmazásokban, különösen nem akkor, ha a mobilt és az alkalmazásokat is az ujjlenyoma
Brüsszel 2025-re elszórja az innovációs milliókat
2025 új lehetőségeket tartogat a kutatás-fejlesztés és innováció területén: az Európai Bizottság több mint 400 új pályázati felhívást tesz közzé a Horizont Európa keretprogramban.


- Megjelent a 100 leggazdagabb magyarról szóló lista, mutatjuk a százmilliárdos vagyonokat
- Extraprofitadók: megjöttek a kormány legújabb tervei
- Hatalmas adóváltozások jönnek 2026-ban, és ez még nem minden
- Itt a fordulat: ez lehet az első jel arra, hogy megmenekülhet a Föld
- Véget ért az orosz-ukrán béketárgyalás: itt van minden, amit tudni lehet
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?
Megérkeztek a számok: meglepő helyen kötöttek ki az állampapírkamatok
Körvonalazódik, mihez kezdtek a magyarok a felszabaduló megtakarításaikkal.
Lemond a kormány több száz milliárdról a választások után – Mi történik?
Eltűnik az egyik legfontosabb bevétel?
Lantos Csaba: történelmi hétvége volt a magyar árampiacon, de van még teendő
Az energiaügyi miniszter értékelte Magyarország energiaszuverenitási törekvéseit
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.