FONTOS A történelem sötét fejezetét nyithatja ki újra Donald Trump – Visszatér a boszorkányüldözés, ami felforgatta Amerikát?
Hatalmas fordulatok a Posta Biztosítónál – Eljött az építkezés ideje?
Üzlet

Hatalmas fordulatok a Posta Biztosítónál – Eljött az építkezés ideje?

Nagy változások terepe volt az utóbbi három évben a Posta Biztosító: a kétszeri tulajdonosváltás és vezérigazgató-váltás, illetve székhelyváltoztatás mellett az országos postai értékesítési hálózat átalakulása, a bevételek gerincét adó egyszeri díjas életbiztosítások adózási okokból történt ellehetetlenülése, majd feltámadása is az elmúlt időszak viharos krónikájához tartozik. Volt miről beszélgetni Freund Lászlóval, aki október 1-je óta irányítja vezérigazgatóként a társaságot. Szerinte most jött el az idő, amikor már az építkezésre fókuszálhat a biztosító, amely egyébként a tulajdonos Gránit Biztosítóétól megkülönböztetett branddel, a Magyar Postával együttműködve képzeli el a jövőjét.

Portfolio: Jelentős események sorozata zajlott le az elmúlt időszakban a Posta Biztosítónál: 100% magyar tulajdonba került a két társaság, majd a Gránit Biztosító többségi tulajdont szerzett bennük, október 1-jével pedig Kovács Zsolt távozása után Önt nevezték ki vezérigazgatónak. Milyen hatással van mindez a működésükre?

Freund László: A biztosító történetében ezek valóban rendkívül fontos mérföldkövek, ezek közül a vezérigazgató-váltás aktív részeseként természetesen a korábbi változások örökségét és azok hatásait viszem tovább. Meglehetősen nehéz időszakon van túl a cég: a tulajdonosváltások sorozata a kollégáknak rengeteg többletfeladatot adott, miközben viszonylag kevés idő maradt az üzletfejlesztésre. Ennek ellenére a munkatársaim nagyon jól állták a sarat, sikerült megőrizni a cég stabilitását. Az elmúlt fél évben már új életbiztosítási termék bevezetésére is sor került, és a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) tarifájában is történtek jelentős változások. Mindezek eredményeként a társaság az idei első félévben kiváló eredményeket tudott produkálni a megelőző évhez képest. Úgy gondolom,

most jött el az idő, amikor már az építkezésre fókuszálhatunk.

Bár még csak három és fél hónapja érkeztem a céghez, és tanulom a biztosítót, a 26 éves biztosítási üzletágban eltöltött időm és a számos bankbiztosítói modellben szerzett tapasztalatom nagyban segíti a jövőbeni feladataim ellátását, hiszen a Magyar Postával is egy bankbiztosítási modellel dolgozunk.

VAL_08800

Amely szintén nagy átalakuláson eshetett át az elmúlt években, hiszen fiókhálózatának struktúrája átalakult, gondoljunk például az egyre növekvő arányban üzemelő postapartnerségekre. Ez hogyan érintette a Posta Biztosítót?

A Magyar Posta a legfontosabb partnerünk, és ez a jövőben is így marad. A fő feladatunk az, hogy a kor elvárásainak megfelelő eszközökkel és technológiákkal támogassuk az értékesítést a postai hálózatban.

Az ügyféligények és a postai szolgáltatások igénybevételének folyamatos átalakulásával együtt a Posta is változik.

Azonban azt fontos hangsúlyozni, hogy a Posta még mindig a legnagyobb személyes ügyfélkiszolgálást nyújtó hálózat idehaza és komoly értékesítési potenciállal bír - különösen vidéken, ahol más pénzügyi szolgáltató nem elérhető. A klasszikus postai működtetésben lévő posták mellett a társasággal együttműködve egyre több postapartnerség nyújt postai szolgáltatásokat. A Posta 2023-ban indította el a postapartneri programját, amelyben együttműködési lehetőséget kínál a legkisebb, 1500 fő alatti települések önkormányzatainak, vagy helyi vállalkozásoknak a postai szolgáltatások nyújtására azért, hogy a postai ügyek helyben intézhetők legyenek.  A tapasztalatok szerint a program népszerű, már több mint 860 postapartnerég működik az országban, így mi is vizsgáljuk annak a lehetőségét, hogy ezeket az adottságokat hogyan tudjuk a biztosítás értékesítésben a leghatékonyabban, az ügyfelek érdekében kihasználni.

VAL_08172

A Posta Biztosító díjbevételeinek a döntő része hagyományosan az egyszeri díjas életbiztosításokból származik, amelyet viszont 2022-ben szinte ellehetetlenített az extraprofitadó bevezetése, hiszen teljes egészében elvonta ezek nyereségtartalmát. Idén év eleje óta ebben változás történt: állampapír-vásárlásért cserébe adókedvezményt kaptak a biztosítók, az egyszeri díjas életbiztosítások értékesítése és díjbevétele pedig valósággal felrobbant, köszönhetően az állampapír-kamatkifizetéseknek is. Hogyan érintette ez a Posta Biztosítót?

Valóban több tényező épült egymásra. Először is az extraprofitadó bevezetése, amely miatt a teljes magyar biztosítási piac, beleértve a Posta Biztosítót is, kénytelen volt leállítani vagy minimálisra szorítani az egyszeri díjas biztosítások értékesítését 2022 közepétől. Ez 2023-ban és 2024-ben szinte nullás értékesítési volument eredményezett. A 2025-ös adóváltozás viszont lehetővé tette minden biztosító számára az adóterhelés csökkentését állampapír-vásárlással, és

kedvező hatást gyakorolt az egyszeri díjas életbiztosítások nyereségtartalmára és értékesíthetőségére.

Emellett 2025 januárjától komoly kamatbevételek érkeztek a lakossági piacra, amelyek új megtakarításként a helyüket keresték. Mi elsősorban hozamgarantált termékeket nyújtunk, ami unikális a piacon, hiszen a legtöbb biztosító elsősorban unit-linked termékeket értékesít.

Ami az állampapírokkal való versenyt illeti, inkább kiegészítik egymást ezek a termékek,

mintsem versenytársai lennének egymásnak, ezt alátámasztja az is, hogy az ügyfelek többsége megosztja köztük a megtakarításait. Az életbiztosításokkal kapcsolatban ki szoktuk hangsúlyozni, hogy a biztosító tragédia esetén is nyújt szolgáltatást, amely illeték és adó mentes az örökösök, illetve a kedvezményezettek részére. Utóbbi fontos haszonérv a biztosítások értékesítése során.

VAL_09156

Tulajdonosukkal, a Gránit Biztosítóval való szoros együttműködés kézenfekvőnek látszik. Az már korábban kiderült, hogy nem cél az összeolvadás, de a szinergiák kihasználására törekednek. Hogy állnak e téren?

A két biztosító ügyfélköre és csatornái nagyon jól kiegészítik egymást. A Gránit Biztosító a kgfb-ben és egyes, szállítmányozáshoz kapcsolódó vállalkozói termékekben erős, míg a Posta Biztosító a hálózati adottságokból adódóan nagyobb életbiztosítási és lakásbiztosítási portfólióval rendelkezik, ami addicionális előnyt jelent a csoporton belül. Utóbbi

az Otthon Start Programnak és a Gránit Bankkal való együttműködésnek köszönhetően új lendületet kaphat.

Ami a szinergiák kihasználását illeti, az első lépés megtörtént: egy helyre költöztünk a Gránit Biztosítóval abba a váci úti irodaházba, ahol most is beszélgetünk. A Gránit Csoport többi tagja is fokozatosan ide fog költözni, ami megkönnyíti a kommunikációt és az együttműködést. Az informatikai és háttérfolyamatok szinergiáinak megvalósítása jórészt még tervezés alatt van, de már megtettük az első lépéseket. Csökkent a munkaerő-létszámunk, és fokozatosan lesznek közös vezetők, például a kockázatkezelési területen, ahol október elsejével neveztünk ki új csoportszintű vezetőt Szászi Gergő személyében. Ami a termék aspektust illeti,

multibrand stratégiával szeretnénk továbbmenni, és a Posta Biztosító brandet mindenképpen meg szeretnénk tartani.

A szinergiákat még keressük, és most kezdődik el az a munka is, amelyben meghatározzuk, melyik csatornán mely termékekkel és hogyan jelenjenek meg a biztosítók.

VAL_08416

Elérkezett az intenzívebb termékfejlesztés időszaka is?

Igen, az életbiztosítások tekintetében a befektetési egységhez kötött életbiztosítások (unit-linked) kerültek a fókuszba. Követve a piaci trendet

tavaly egy folyamatos díjas, idén pedig egy egyszeri díjas unit-linked biztosítást is bevezettünk, mostani feladatunk elsősorban az értékesítési kompetenciák fejlesztése.

Ezek a termékek magasabb hozampotenciállal bírnak, így elsősorban a kockázatvállalóbb postai ügyfélkör számára lehetnek vonzóak. Ugyanakkor egyedülálló és rendkívül sikeres termékünk a temetkezési biztosítás, amely közel 70 ezres ügyfélszámával a biztosítási veszélyközösség stabilitását is megalapozza. Ennek sikere a szépkorú ügyfelek számára nyújtott magas ügyfélértekben  rejlik, amely azzal az egyedülálló szolgáltatással büszkélkedik, hogy minden szükséges dokumentum birtokában a szolgáltatást két órán belül fizetjük ki; gyakran készpénzben, a Postán.

Ami a kgfb-t illeti, a tavalyi gyenge eredményt korrigálnunk kellett, ennek érdekében tarifaváltozásra került sor az év elején.

A díjbevételeink emiatt kisebb mértékben csökkentek, viszont cserében fenntarthatóvá vált a szerződésállományunk. Idén a jövedelmezőség minden szegmensben javult, amit egy idei évben végrehajtott költséghatékonysági program is segített. Folytatva az eddigi munkát a jövőben még komolyabb fókusz kerül az építkezésre, így olyan termékek piacra dobására is, amelyek kidolgozása során a magas ügyfélérték nyújtása mellett a vállalatok jövedelmezőségének javítása a fő célunk.

VAL_09144

A biztosítási piac a fiatalabb ügyfelek megszólításának kihívásaival küzd, ez különösen igaz lehet a Posta Biztosítóra, hiszen a fiatalok kevésbé járnak a postára. Hogyan tudják ezt kompenzálni digitális fejlesztésekkel?

Bár eddig csak a postáról beszéltünk, három fő értékesítési csatornánk van: a Posta mellett a független alkuszok, illetve a digitális csatornáink. A magyar biztosítási szektor sok szempontból fejlett, sokszor digitalizáltabb is, mint némely nyugati biztosítási piac – a kgfb digitalizációja például korán indult idehaza és régóta élen jár. A bankszektorhoz képest a biztosítók jóval kevesebbet költhetnek az informatikai fejlesztésekre, így van még hova fejlődni, főleg az életbiztosítások terén. Azonban úgy gondolom, hogy a digitalizáció ellenére az életbiztosításoknál a személyes tanácsadás továbbra is megkerülhetetlen lesz.

A Posta Biztosító ügyfélköre valóban nem a legfiatalabb, de engem is meglepett, hogy a Postai hálózatban mégis képesek vagyunk a fiatalabb generációkat is megszólítani.

Fejlesztésének egyik fontos kulcsa az ügyfélkiszolgálást támogató digitális eszközök alkalmazása. Az ügyfeleinket már most is ki tudjuk szolgálni digitálisan is, hiszen a legfontosabb funkciók, amelyek a biztosítások kezeléséhez kellenek, az ügyfeleink rendelkezésére állnak az ügyfélportálunkon;  lekérdezhetőek a szerződések adatai és a kárrendezés státusza, valamint az ügyfelek befizethetik a folytatólagos díjaikat, vagy kárt jelenthetnek a nap 24 órájában. A következő időszakban célunk, hogy felhívjuk az ügyfelek figyelmét ezekre a funkciókra, illetve prioritásként kezeljük a digitális ügyfélkiszolgálásban az ügyfélélmény javítását.

Fotók: Berecz Valter / Portfolio

A cikk megjelenését a Waberer's támogatta.

RSM Blog

Fókuszban a KKV-k

A mikro-, kis- és középvállalkozások (KKV-k) gazdasági szerepe kiemelten fontos, ezért nem véletlen, hogy a társasági adó rendszerében is számos adóalap- és adókedvezmény érhető el kimon

Holdblog

A csúcs az új mélypont 

Örülhet a fejének az egyszeri tőzsdei kereskedő: hiába Trump, a kereskedelmi bizonytalanságok és a háborúk, ömlik a pénz a részvénypiacokra. Az elmúlt egy évben világszerte... The post A c

VESZPRÉM - Finanszírozás a gyakorlatban

VESZPRÉM - Finanszírozás a gyakorlatban

2025. október 9.

SZOMBATHELY - Finanszírozás a gyakorlatban

2025. október 13.

Portfolio Nyugat-magyarországi Gazdasági Fórum 2025

2025. október 14.

EGER - Finanszírozás a gyakorlatban

2025. október 15.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet