bankkártyás vásárlás mobil e-kereskedelem
Bank

Pár hónap, és alaposan megváltozik, hogyan fizetünk az e-kereskedőknél

Az e-kereskedelem forgalma hatalmasat ugrott az idei első félévben, Magyarországon is tízezrek vásároltak életükben először a neten. A szektor felfutása mellett 2021-től fontos változások lépnek életbe az e-kereskedelem egyik kulcsterületén, a fizetéseknél: kötelező lesz az elektronikus tranzakcióknál az erős ügyfélhitelesítés alkalmazása bizonyos esetekben, és az azonnali fizetési rendszerre épülő szolgáltatások is megjelenhetnek az opciók között. Mindez arra sarkallhatja a kereskedőket, hogy felülvizsgálják, újratervezzék a fizetési folyamataikat. Az új világban való eligazodásban segít a Mastercard, a Frontira és a Big Fish közös riportja.
A Portfolio legtöbb tartalma ingyenesen hozzáférhető, ahogy ez a cikk is.
A médiapiaci helyzet azonban folyamatosan változik: ha támogatni szeretnéd a minőségi gazdasági újságírást, és szeretnél részese lenni a Portfolio közösségnek, akkor fizess elő a Portfolio Signature cikkeire. Tudj meg többet

A fizetési iparág legfontosabb trendjeiről és aktualitásairól is szó lesz november 12-ei Banking Technology konferenciánkon. Regisztráció itt!

Felpörgött az e-kereskedelem

A koronavírus-járvány első hulláma idején nagyot robbant az e-kereskedelem: a GKI legfrissebb felmérése szerint az év első félévében az online forgalom 35%-kal haladta meg a tavalyi év azonos időszakát, és mára az e-kereskedelem a teljes kereskedelmi szektor közel egyötödét teszi ki globálisan. Magyarországon ma a lakosság több, mint egyharmada (3,35 millió fő) aktív az online vásárlási felületeken és a becslések szerint a jelenlegi 7,6 százalékról öt éven belül 10-11%-ra nő majd az e-kereskedelem teljes kereskedelmen belüli aránya. Közel 50 ezer olyan felhasználó van, akik az utóbbi időben vásároltak először interneten, vagy fizettek különböző szolgáltatásokért elektronikusan - olvasható a Big Fish Payment Gateway szakmai partnerségével és a Mastercard támogatásával készült 2020-as Fizetési Élmény Riportból.  A tanulmány alapjául szolgáló kutatás célja, hogy feltérképezze, mit tudnak tenni a kereskedők a következő években várható változások kapcsán, hogy jobb legyen az online fizetési élmény.

Fontos változások a láthatáron

Az e-kereskedelemben a checkout folyamat egyik legfontosabb része a fizetés az adott termékért vagy szolgáltatásért, ezen a téren pedig fontos változások jönnek 2021-től: az azonnali fizetési rendszer (AFR) elindulásával új fizetési szolgáltatások érkezhetnek a- e-kereskedelmi piacra, és a PSD2 szabályozás nyomán - egy év haladék után - kötelező lesz az erős ügyfélhitelesítés alkalmazása az elektronikus fizetéseknél, a fizetési folyamathoz emiatt alaposan hozzá kell nyúlni.

Az erős ügyfélhitelesítés célja, hogy csökkentse a csalás veszélyét és növelje a vásárlások biztonságát azzal, hogy a vásárló kártyakibocsátója úgynevezett kétfaktoros autentikációt kér az ügyfelek által indított tranzakciók esetében annak biztosítására, hogy valóban az végzi a tranzakciót, akihez az adott információk tartoznak.

Bár a hitelesítés bonyolítja a fizetési folyamatot, a PSD2 egyben lehetőség is a kereskedőknek arra, hogy jobban megismerjék az ügyfélkörüket és javítsák a vásárlás élményét. A szabályozás bevezetése arra ösztönözheti a kereskedőket és online szolgáltatókat, hogy gondolják át az online fizetési stratégiájukat, és a fizetést az online ügyfélélmény részévé tegyék.

A meghiúsult tranzakciók és a fizetés

Online vásárlás során az emberek 57.5%-a érzi magát frusztráltnak, akiknek ötöde ezt a fizetés során tapasztalja, és 10-ből 9 ember már hagyott abba online vásárlást a fizetés során. A kosárelhagyás csökkentése érdekében a fizetési folyamatot érdemes megvizsgálni, ha kell, újratervezni. A tanulmány szerzői megvizsgálták, hol akadhatnak el a fizetési tranzakciók, most ezeket vesszük sorra.

A kutatási eredményeik szerint létezik egy jelenség, az úgynevezett választás paradoxona, amikor a túl sok választási opció a fizetési módok esetében “döntési bénuláshoz” vezet. Legrosszabb esetben a vásárló úgy is dönthet ilyenkor, hogy félbeszakítja a vásárlást, vagy a készpénzes fizetési módot választja. Ezért érdemes lehet logókkal, a sorrend és az alapértelmezett fizetési mód beállításával egyértelműen támogatni a fizetési mód minél egyszerűbb kiválasztását.

Szintén gyakori eset, hogy hibás fizetési adatok megadása vagy időtúllépés miatt hiúsul meg egy tranzakció. Előbbire a mentett kártyás megoldások (lásd később részletesen) kínálnak jó megoldást, míg az időtúllépésnél az üzleti modellnek megfelelően meghatározott időtúllépési limit segíthet kiszűrni a “valós” időtúllépéseket. Ételkiszállítás vagy taxirendelés esetén például indokolt a rövidebb limit megadása, de például egy repülőjegy foglalás esetén hosszabb időkorlát is indokolható. Emellett egy fizetési link utólagos kiküldése segít az időtúllépés miatt sikertelen tranzakciók esetén visszaterelni a vásárlót a fizetési folyamatba.

A tranzakciók erős ügyfélhitelesítéssel történő autentikációja nagyban növelheti a hibázási pontokat, például a számítógép és a mobil közötti váltás miatt a vásárló túllépheti a rendelkezésre álló időkeretet, vagy mivel még nem ismeri jó a fizetési folyamat ezen új elemét, nem tudja végrehajtani a tranzakciót. Az ügyfelek edukációja e tekintetben nagyon fontos a kereskedők és a fizetési szolgáltatók részéről. Mindezek mellett a kártyakibocsátó döntése alapján bizonyos tranzakciók mentességet élvezhetnek az erős ügyfélhitelesítés kötelezettsége alól, könnyítve ezzel az autentikációs folyamatot. Ide tartoznak a valós idejű kockázatelemzéssel szűrhető alacsony kockázatú tranzakciók és az alacsony érték tranzakciók (30 euró alatt, maximum az utolsó autentikáció után öt egymást követő alkalomig), valamint a vásárló által felhatalmazott megbízható kereskedők által indított tranzakciók.

A sikeres autentikáció után még mindig elképzelhető, hogy a tranzakció sikertelenül végződik az autorizáció szakaszában, például, ha nincs elég fedezet a kártyán, lejárt a káryta vagy a vásárlási limitet túllépte a vásárló. Lényeges, hogy mind a kereskedő, mind a vásárló azonnal értesüljön, hogy a sikeres autentikáció után végbement-e a tranzakció.

Mentett kártyás fizetés

A kereskedőknek lehetőségük van arra, hogy a visszatérő vásárlók fizetési folyamatát mentett kártya funkcionalitással (credentials-on-file) tegyék egyszerűbbé és kényelmesebbé, javítva ezzel a konverziót. A fizetési adatok elmentésével a vásárlónak nem kell minden alkalommal beírnia azokat, hanem egy kattintással fizethet a kosárban lévő termékekért.

A kereskedő a mentett kártyás tranzakcióknál nem tárol fizetési adatot, hanem kétféle megoldás közül választhat:

- Elfogadó banki tokenizáció során a kereskedőnél egy kártyára mutató token generálódik, amit be tud küldeni a saját kártyaelfogadójának egy fizetési tranzakció indításakor.

- Illetve olyan fizetési szolgáltatóhoz is átirányíthatja a kereskedő a vásárlót, amely mentett kártya funkcionalitással rendelkezik (például Simple, Barion vagy PayPal). Ebben az esetben az adott fizetési szolgáltatónál egyszer elmentett kártya minden további, ugyanazon fizetési szolgáltatónál történő tranzakciónál használható lesz - függetlenül attól, hogy melyik együttműködő kereskedőtől érkezünk a fizetési szolgáltató oldalára.

Amennyiben a vásárló megbízik a kereskedőben, úgy a mentett kártya mellett külön felhatalmazást adhat, hogy az a vásárló jelenléte nélkül, off-session, indítson el tranzakciókat (ez a korábban már említett Merchant Initiated Transaction). Ezek olyan esetekben hasznosak, ahol a szolgáltatás ellenértéke olyankor realizálódik, amikor a vásárló épp nincsen vásárlási folyamatban; például egy hotelfoglalás végleges összegének terhelésekor a távozás napján.

A rendszeres, használat alapú vagy előfizetés jellegű szolgáltatások esetében a kereskedő a saját rendszerében fejleszthet egy ismétlődő (recurring) fizetéseket vezérlő megoldást, melyek szintén mentett kártya alapúak és szintén a kereskedő indítja el őket, így fizetéstechnológiai szempontból csak a kereskedő oldalán kezelendők egy tranzakció menedzsment eszközzel.

ÖSSZESSÉGÉBEN A RIPORT EGYIK FŐ ÜZENETE, HOGY A KERESKEDŐK LEGFONTOSABB FELADATA MOST A VÁSÁRLÓK FELKÉSZÍTÉSE A MEGVÁLTOZOTT FIZETÉSI FOLYAMATRA, ÉS A FIZETÉSI FOLYAMAT ALAPOS ÁTGONDOLÁSA, ÚJRATERVEZÉSE. EZ PEDIG KÜLÖNÖSEN AZOKNÁL A WEBSHOPOKNÁL LESZ EZ ÉRDEKES, AHOL EDDIG REGISZTRÁCIÓ NÉLKÜL, VENDÉGKÉNT, NÉHÁNY ADAT MEGADÁSÁVAL LEHETETT VÁSÁROLNI.

A címlapkép forrása: Getty Images. 

A fizetési iparág legfontosabb trendjeiről és aktualitásairól is szó lesz november 12-ei Banking Technology konferenciánkon. Regisztráció itt!
boris johnson
aston martin
sebastian kurz
PSD2
Tabdi_1500px
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. november 10.
Miből lesz lakásunk, nyugdíjunk, luxusautónk?
2020. november 10.
Öngondoskodás 2020
2020. november 10.
Portfolio Private Health Forum 2020
2020. november 11.
Energy Investment Forum 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu
Online előadás
Hasznos elemzések, ötletek, lehetséges forgatókönyvek.
Online előadás
Útikalauz kezdő befektetőknek.
PSD2