Az árstopok már nemcsak a kisebb boltok számára, hanem a nagy élelmiszerláncoknak is egyre nagyobb kihívást okoznak. A szektor problémáit csak fokozza, hogy a növekvő beszerzési költségek mellé hirtelen megugranak az energiaszámlák is – egyebek mellett erről beszélt Hornyák József, a Portfolio Makro rovatának elemzője a Portfolio Checklist keddi adásában.
Elsődlegesnek nevezte a Nitrogénművek a magyar gazdák műtrágyaigényének kiszolgálását közleményében, de fontosnak tartja a cég a régiós szerepének a fenntartását is, ezért külföldre is értékesíti termékeit. A cég megerősítette, hogy a műtrágyapiacon kialakuló hiány ellenére teljes kapacitással termel.
Komoly esély van rá, hogy az elkövetkező hónapokban világszerte hiány lép fel a műtrágya piacán, ahol már jelenleg is rekordmagas árak uralkodnak. Az ok elsősorban a legfontosabb alapanyag, a földgáz árának kiugró emelkedésében és az ennek nyomán érkező termeléscsökkentési döntésekben keresendő. Néhány hete még a régió legnagyobb gyáránál, a Nitrogénműveknél is fontolgatták a leállást, mára azonban úgy látják: olyan hiány és ezzel párhuzamosan olyan áremelkedés alakul ki a piacon, amikor nem szabad abbahagyni a termelést. Bige László a Portfolio-nak elmondta: decemberben egy napig a magyar vevőket szolgálják ki, de onnantól fogva májusig minden árut külföldre kötnek le.
Az üzemanyag és a munkaerő drágulása csak két összetevője egy vészjósló folyamatnak. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének szóvivője az InfoRádiónak mondta el a részleteket - tudósít az Infostart.
Egy mélyhűtött ételekre specializálódott élelmiszerlánc vezetője arra kéri a vásárlókat, ne kezdjenek felhalmozásba karácsonyra készülve annak ellenére sem, hogy valósak a félelmek a szokásosnak megfelelő választék elérhetőségével kapcsolatban.
„A nyersanyag- és félkész termékek beszerzése körüli zavarok fékezik a német gazdaságot, a feldolgozóipar a szűk keresztmetszet miatti recessziót tapasztal” – ezeket fűzte hozzá a német Ifo intézet elnöke, Clemens Füst ahhoz a friss eredményhez, amely szerint sorozatban harmadik hónapja süllyedt Németország legfontosabb konjunktúra-indexe és a felmérés szerint egyelőre nincs is kilátás arra, hogy az ellátási láncok zavara enyhülne.
Júliusban közel 200 millió eurós hiány keletkezett a magyar külkereskedelmi mérlegben. Utoljára tavaly áprilisban, a koronavírus-válság miatti leállás okozta exportsokknál láthattunk hiányt az áruforgalomban. Most összetettebb okok vezethettek a deficithez, az import növekedési üteme harmadik hónapja meghaladja az exportét.
Az üzemanyagszállítmányok késlekedése miatt egyes járatainak leállítására kényszerülhet az American Airlines. A légitársaság azt kéri a kisebb repülőterektől, illetve a pilótáktól, hogy ahol lehetséges, takarékoskodjanak az üzemanyaggal. Az amerikai légitársaságok a belföldi utazási kereslet váratlanul gyors helyreállása miatt munkaerőhiánnyal is küzdenek.
Egyre több jel utal arra, hogy az ellátási láncok koronavírus-válság utána helyreállása a vártnál több időt fog igénybe venni. Erre utal az is, hogy az Ikea kénytelen szűkíteni termékkínálatát.
Érdekes fejlemények zajlanak a világgazdaságban a koronavírus válság (remélhetőleg) kései szakaszában. Az egyes ágazatok, földrajzi térségek kereslet-kínálati viszonyai eltérő ütemben és mértékben normalizálódnak, ami látványos piaci súrlódásokat okoz. A nyersanyagok drágulásáról (és a vele feléledő reflációs forgatókönyvekről), illetve az egyes területeken megjelenő áruhiányról már írtunk, a leglátványosabb folyamatok azonban a szállítmányozásban indultak be: négy-ötszörösére ugrott az Ázsiából Európába való szállítás költsége az utóbbi hónapokban a globális konténerhiánynak köszönhetően. A kínai exportőrök öldöklő harcot folytatnak a szabad kapacitásokért, miközben Európából szinte üresen mennek vissza a konténerek.
Magyarországon a koronavírus-járvány ellenére nincs áruhiány és ez a következő hónapokban is így lesz - fejtette ki Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára az M1 aktuális csatornán vasárnap este.
Mivel a lakosság már korábban felkészülhetett, nem okozott különösebb sokkhatást a kereskedelemben a koronavírus magyarországi megjelenésének bejelentése - jelezte a Magyar Nemzetnek az Országos Kereskedelmi Szövetség a pénteki lapszámban megjelent cikk szerint.
Napok óta rossz a hangulat a részvénypiacokon.
Hírfolyamunk az ukrajnai háborúról percről percre.
A közel-keleti konfliktus nem tett jót a hangulatnak.
Megállapodást kötött a BMW és a Lufthansa.
Hírfolyamunk a közel-keleti konfliktusról.
A magyarok fejében az él, hogy Románia fejletlenebb ország, de ez már nincs így.
Mire készül az EU?
Közvetlenül lehet őket Brüsszelben megpályázni.