Átláthatóság vs. Varga Mihály: 12-1
A 2011-ben elrontott költségvetési szabályrendszer kijavításához előbb az alapvető elveket és feltételeket kellene tisztázni. Ezek közül az első az átláthatóság, amelyet a kormány továbbra sem kíván biztosítani (I. rész). De ha sikerülne is értelmes szabályrendszert törvénybe iktatni, mindaddig csak idő kérdése volna a bukás, amíg nem sikerül az adósságráta megcélzott ütemű csökkenését tartalmi intézkedésekkel is megalapozni. Az elmúlt három év ismét bebizonyította, hogy a magyar költségvetési rendszer elavult: sem a kiadások reálértékének általános csökkentésére, sem a nagy kiadási területek közti átsúlyozásra nem képes (II. rész). A kiadások funkcionális megoszlását vizsgálva láthatjuk, hogy utólag a tervek álmoknak bizonyultak és a tervektől gyakorlatilag teljesen független folyamatok mentek végbe. Mivel a jelenlegi trend növekedési ütemek mellett a 3 százalék közeli hiány nem elég az adósságráta csökkentéséhez, vagy az egyenleget kell tovább javítani, vagy a növekedésnek kellene beindulnia. Ha nem javul a kiadások hatékonysága, az egyenleg csak adóemelésekkel lesz javítható. A magasabb adók viszont a növekedést rombolják, tehát a hosszú távú fenntarthatóságot nem, vagy csak alig javítják. Ez egy csapda-helyzet. Többek között a rossz költségvetési rendszer csapdája. Sorozatunk befejező részében (III. rész) javaslatokat fogalmazunk meg a költségvetési szabályrendszer kijavításához, de ugyanezek a lépések előfeltételei a költségvetési rendszer átfogó reformjának is.
A rossz költségvetési rendszer csapdája
Márciusban bemutattuk, hogy ha a magyar költségvetési rendszer átláthatóságát a nemzetközileg elfogadott Open Budget Index módszertana szerint értékelnénk, akkor hazánk hol helyezkedne el a környező országokhoz képest. A lehetséges 100 pontból 40-et elérve a vizsgált 100 ország között Magyarország a 60. helyre került. Mivel a kép igen gyászosra sikeredett, levelet írtunk az államháztartásért felelős, frissen kinevezett miniszternek.
A levél mellékleteként 13+1 pontban olyan intézkedési lehetőségeket soroltunk fel egy képeslap méretű kártyán, amelyek még 2013-ban végrehajthatók, átlátható költségvetési rendszerrel rendelkező országokban a rutin részét képezik. Olyan lehetőségeket, amelyek nem kerülnek pénzbe, mégis jelentősen növelnék az átláthatóságot. Az első 13 javaslat megvalósulása a nemzetgazdasági miniszteren múlik, a +1 a parlamenti bizottságok kompetenciája. Miután a kormány benyújtotta a parlamentnek a 2014-es költségvetési törvényjavaslatot, itt az idő, hogy értékeljük az első 13 pont teljesülését.
1. Kérdés: A költségvetési irányelvek (vagy ezzel egyenértékű dokumentum) érthetően megfogalmazza-e a kormány gazdaságpolitikai szándékait és azok számszaki hatását a benyújtandó költségvetésre?
Miért fontos: A gazdasági szereplők hatékony működéséhez, a gazdaságpolitikai környezet kiszámíthatóságához elengedhetetlen, hogy az intézkedésekre legyen idő felkészülni, a különféle kockázatok értékelhetők legyenek.
Válasz: NEM
Indoklás: Jó költségvetési rendszerrel rendelkező EU-országokban a konvergencia program ill. eurózóna tagok esetében a Stabilitási Program mintegy mellékterméke a hazai középtávú tervezési folyamatnak. Magyarországon sajnos fordított a helyzet: a konvergencia program készítésére vonatkozó EU-s kötelezettség miatt tudhatunk meg egyáltalán valamit a következő költségvetési évre vonatkozó tervekről, de ez sem túl sok. Az idei konvergencia program a 2014-es évvel kapcsolatban például csak egyetlen intézkedést (pedagógusok béremelése) nevesített becsült költségvetési hatással együtt, a többi intézkedést pusztán felsorolta számszaki hatás nélkül. Az anyag semmilyen érdemi információt nem tartalmaz arra vonatkozóan, hogy a tervezett intézkedések milyen módon segítik a kormány gazdaságpolitikájának megvalósítását. (Csak a történelem iránt érdeklődők számára jegyezzük meg, hogy az államháztartási törvény szerint március 31-ig elkészítendő irányelvek műfaja a gyakorlatban már rég megszűnt.)
2. Kérdés: A féléves jelentés keretében megtörtént-e az aktuális gazdasági helyzet számszaki összevetése a kormány által várt pályával?
Miért fontos: 2013 közepére a nemzetközi és hazai makrogazdasági környezet nyilvánvalóan sok tekintetben eltért attól, mint amire a 2013-ra vonatkozó költségvetési terveket alapozták. Az eltérés részben a gazdasági környezet előre nem látható megváltozásából, részben tervezési hibából ered. A 2014-es tervek megalapozása érdekében feltétlenül szükséges volna szétválasztani azokat a tervezési hibákat, amelyek utólag visszagondolva kivédhetők lettek volna és azokat, amelyek valamilyen külső előre nem kivédhető kockázat miatt következtek be.
Válasz: NEM
Indoklás: A kormány nem publikált féléves jelentést. A szeptember végén benyújtott 2014-es költségvetési törvényjavaslatban közöl ugyan néhány 2013-ra vonatkozó makrogazdasági mutatót, de az eredeti tervekkel való összevetés, az eltérések elemzése és a tanulságok levonása nem történt meg.
3. Kérdés: A féléves jelentés aktualizálja-e a költségvetési tételekre vonatkozó tervszámokat a törvény 1. számú mellékletében megtalálható részletezettségben?
Miért fontos: Korábban is volt hagyománya Magyarországon, de az utóbbi három évben kifejezetten rendszeressé vált a költségvetési törvények évközi módosítása - ritka kivételtől eltekintve a költségvetési egyenlegcél elérése érdekében. Sajnos a kiigazító intézkedések bejelentésekor és parlamenti elfogadtatásakor a kormány soha nem mutatta be a költségvetési tételek aktuálisan várható értékét, amire az intézkedéseket alapozta. Az egyik kirívó példa a tranzakciós illeték esete. 2013 közepén a kormány a nélkül emelte meg 50 százalékkal a díjtételt és állapított meg további 75 milliárdos pótbefizetést, hogy közölte volna saját idei bevételi előrejelzését az intézkedések nélkül, ill. azokkal együtt.
Válasz: NEM
Indoklás: A kormány nem publikált féléves jelentést, a különféle költségvetési tételek 2013-ra várt értékét a kormány nem közli.
4. Kérdés: A 2012. évi zárszámadás bemutatja-e az eredetileg tervezett makrogazdasági pálya és a tényadatok közötti eltérés tartalmi és számszaki magyarázatát?
Miért fontos: A tervezési hibák jövőbeli elkerülésének elemi feltétele a korábbi hibák feltárása és elemzése, a hibák tovább öröklődésének megakadályozása az előrejelzésekben.
Válasz: NEM
Indoklás: A zárszámadások korábban is tartalmaztak némi információt a makrogazdasági pálya alakulásáról, a terv és tényadatok eltéréséről, de az eltérések érdemi elemzését soha nem mutatták be. Márpedig az események interpretációja szempontjából éppen ez lenne a lényeg. Egy példával illusztráljuk a problémát.

Látható, hogy 2012-ben a külkereskedelmi egyenleg 260 milliárd forinttal jobb lett, mint azt a kormány 2011 tavaszán várta, ezzel szemben a belföldi végső felhasználás 703 milliárd forinttal elmaradt a tervektől. A rossz mezőgazdasági termés elsősorban a készletváltozást és az exportot érinthette. Teljesen egyértelmű tehát, hogy a GDP növekedése nem a külső, hanem a belső tényezők miatt maradt el a tervezett ütemtől, ezen belül a mezőgazdaság alulteljesítése legfeljebb másodlagos szerepet játszhatott. Ennek ellenére a zárszámadás általános indoklásában az alábbi mondat olvasható: "A gazdaság teljesítményének visszaesését nagyrészt egyedi tényezők magyarázzák. Egyfelől a 2012. év során fokozatosan romlottak a növekedési kilátások a világgazdaságban, különösen az európai országokban, mely a Magyarországon termelő exportőrök fő exportpiacait képezi. Másfelől 2012-ben a mezőgazdaság teljesítménye mintegy ötödével esett vissza a kedvezőtlen, aszályos időjárás következtében."
Az eltérések elemzéséhez szükséges információ - az ezeket kötelezően tartalmazó konvergencia programok tanúsága szerint - nyilvánvalóan rendelkezésre áll, a "hazai fogyasztásra szánt" zárszámadás mégsem tartalmazza, sőt az adatokkal éppen ellentétes állítást fogalmaz meg.
5. Kérdés: A zárszámadás bemutatja-e az eredetileg tervezett bevételek és kiadások és a tényadatok közötti eltérés tartalmi és számszaki magyarázatát?
Miért fontos: Ugyanazért, mint az előző. A jó tervezés feltétele a korábbi hibák feltárása és elemzése.
Válasz: NEM
Indoklás: A zárszámadás a költségvetési törvény utolsó módosítása utáni állapothoz képest mutatja be a költségvetési bevételek és kiadások eltérését, ám ezeket nem elemzi. Az esetek döntő részében az összehasonlítás pusztán az aktualizált terv- és tényszámok egymás mellé helyezését jelenti, tartalmi és számszaki magyarázat nincs.
6. Kérdés:A 2014. évi költségvetési törvényjavaslatban megtalálható-e a makrogazdasági feltevések között külön a versenyszektor és az állami szektor foglalkoztatotti létszáma?
Miért fontos: A költségvetési egyenleg szempontjából a versenyszféra foglalkoztatotti létszáma javító, az állami szféráé rontó tényező. A krónikusan alacsony magyar foglalkoztatási ráta növelése csak akkor járul hozzá a költségvetési politika fenntarthatóságához, ha a foglalkoztatás bővülése a versenyszektorban következik be. A tényadatok szerint 2012-ben a versenyszféra foglalkoztatotti létszáma nem nőtt.
Válasz: NEM
Indoklás: A makrogazdasági mutatók mellékletben (2014-es költségvetési törvényjavaslat 242. o.) mindössze a munkatermelékenység növekedési üteme található, mint munkaerő-piaci mutató.
7. Kérdés: A 2014. évi költségvetési törvényjavaslatban megtalálható-e a makrogazdasági feltevések között a bruttó és a nettó átlagbér?
Miért fontos: A vállalkozások profitabilitása szempontjából és a munkát terhelő adóbevételek szempontjából a bruttó bérek a fontosak, de a háztartások rendelkezésre álló jövedelme, fogyasztása és megtakarítása szempontjából a nettó bérek számítanak.
Válasz: NEM
Indoklás: Lásd fentebb. A munkatermelékenység növekedési ütemén kívül más munkaerő-piaci mutató nem található.
8. Kérdés: A 2014. évi költségvetési törvényjavaslatban megtalálható-e a makrogazdasági feltevések között a jegybanki alapkamat?
Miért fontos: A feltételezett jegybanki alapkamat abból a szempontból kulcskérdés, hogy a költségvetés mekkora bevételt vár a jegybanknál elhelyezett forintbetétei után, illetve mekkora jegybanki eredményre számít. Amennyiben ugyanis a jegybanknak vesztesége keletkezik, akkor azt az Államnak a következő évben meg kell térítenie. Az összeg akár a százmilliárdos nagyságrendet is elérheti.
Válasz: NEM
Indoklás: A jegybanki alapkamat nem szerepel a makrogazdasági mutatók mellékletében.
9. Kérdés:A 2014. évi költségvetési törvényjavaslatban megtalálható-e a makrogazdasági feltevések között a HUF/EUR árfolyam?
Miért fontos: Az állami kamatkiadásokon és néhány egyéb, devizában meghatározott költségvetési tételen keresztül közvetlenül, a többi makrogazdasági mutatóra (infláció, külkereskedelem, lakossági devizahitel-törlesztési terhek) gyakorolt hatásán keresztül közvetve befolyásolja az árfolyam a költségvetési egyenlegre.
Válasz: IGEN
Indoklás: A HUF/EUR árfolyam éves átlagára vonatkozó adat - az évtizedes gyakorlattal szemben - szerepel a makrogazdasági mutatók mellékletében (2014-es költségvetési törvényjavaslat 242. o.).
10. Kérdés: A 2014. évi költségvetési törvényjavaslat tartalmazza-e a feltételezett, de ki nem hirdetett intézkedések hatását a makrogazdasági pályára?
Miért fontos: A költségvetési év során új információk látnak napvilágot arról, hogy az új intézkedések milyen hatékonysággal működnek. Például a 2013 elején bevezetett új adónemek, a KATA és a KIVA elterjedése nyilvánvalóan messze elmaradt az előzetes kormányzati várakozásoktól. Ennek megfelelően a kormánynak újra kellett volna értékelnie a foglalkoztatási, növekedési és adóbevételi terveit, amihez viszont szükség lett volna arra, hogy a kormány a bevezetéskor megmondja, hogy mekkora foglalkoztatási és növekedési többletet, ill. adókiesést vár az intézkedés hatására.
Válasz: NEM
Indoklás: Az általános indokolás leírja a makrogazdasági mutatókat (2014-es költségvetésre vonatkozó törvényjavaslat 170. o.), amelyben említést tesz arról, hogy melyik mutatóra mely intézkedések vannak számottevő hatással. Az egyes hatások számszerűsítése azonban hiányzik a benyújtott javaslatból.
11. Kérdés: A 2014. évi költségvetési törvényjavaslat bemutatja-e a gazdaságpolitikai intézkedések számszerű költségvetési hatását?
Miért fontos: Az átláthatóság elemi feltétele, hogy ismert legyen az a költségvetési hatás, amivel a benyújtott költségvetési törvényjavaslat az adott szaktörvény-javaslat kapcsán számolt.
Válasz: NEM
Indoklás: Az általános indokolásban bemutatja a kormány gazdaságpolitikai intézkedéseit (törvényjavaslat 172-180. o.), de ezek hatását a költségvetésre csak néhány esetben fejtik ki. Nem lehet megtudni például, hogy a családi adókedvezmény kiterjesztése a járulékokra mekkora bevételkiesést okoz, ahogy a "devizahitelesek megmentésének érdekében tett eddigi lépések" hatása sem szerepel.
12. Kérdés: A 2014. évi költségvetési törvényjavaslat összehasonlítható módon bemutatja-e a 2013-as várható (nem előirányzat!) részletes bevételi és kiadási tételeket?
Miért fontos: A 2014-es költségvetési tervszámoknak tartalmazniuk kell minden olyan információt, amely a 2013-as költségvetés tavaly decemberi elfogadása és a 2014-es költségvetési törvényjavaslat idén szeptemberi benyújtása között ismertté vált. Ha például már látszik, hogy nem teljesülnek az eredeti tervek tranzakciós illetékből vagy áfából, akkor a 2014-es tervszámok megalapozottságának megítéléséhez különösen fontos ismerni a kormány szerint 2013-ra várható értékeket.
Válasz: NEM
Indoklás: A 2013-as várható bevételi és kiadási tételek nem szerepelnek a benyújtott törvényjavaslatban.
13. Kérdés: A 2014. évi költségvetési törvényjavaslat érthetően és a melléklet számaival összhangban írja-e le a kormány több évre előretekintő gazdaságpolitikáját?
Miért fontos: A gazdaság hatékony működéséhez elengedhetetlen, hogy a háztartások és a vállalatok a lehető legteljesebb információk alapján alakíthassák ki várakozásaikat, melyek alapján dönteni tudnak. A világméretű gazdasági és pénzügyi válság körülményei között különösen káros, ha a kormány a bizonytalanságot még jelentősen tovább növeli, ahelyett, hogy csökkenteni próbálná. (Gondoljunk csak a bankadó eredetileg 3 évre tervezett bevezetésére.)
Válasz: NEM
Indoklás: A törvényjavaslat csak a jövő évre vonatkozó gazdaságpolitikai intézkedések egy részét említi. Távlati terveiről egy szót sem szól.
+1. Kérdés: A költségvetési bizottság nyilvános ülésen meghallgat-e bármilyen független szervezetet (MNB-n és ÁSZ-on kívül)?
Válasz: Még nem dőlt el
Összefoglalva tehát az elmúlt félév során a szaktárca mindössze egyetlen egyet valósított meg a 13 költségmentes, átláthatóságot növelő intézkedés közül. Ez azt bizonyítja, hogy a pénzügyi kormányzatnak nem áll szándékában növelni a költségvetési rendszer átláthatóságát, és így a gazdasági környezet kiszámíthatóságát sem.
A Vatikán ültetheti össze újra Moszkvát és Kijevet, Washington támogató szerepet vállal – Híreink az orosz–ukrán háborúról szerdán
Folyamatosan frissülő hírfolyamunk.
Hatalmas áttörést jelentettek az oroszok, de valami nagyon nem kerek a történetben
Teljesen ellentmondanak egymásnak a felek.
Nő a pesszimizmus: Európa legerősebb hatalma egyre sötétebben látja a jövőt
Egyre többen vélekednek hasonlóan.
Dagad a botrány Amerikában: titkosszolgálati csevejek kerültek illetéktelen kezekbe
Fókuszban ismét Mike Waltz.
Megrengette a Covid-vírussal kapcsolatos tudást egy új kutatás
Nem igazán kell az antibiotikum.
Átverést szimatol Moszkva: ez lehet az ukrajnai béke legfőbb akadálya
Ezért nem akarják elsietni a dolgot.
Mennyivel kerül többe egy horvát nyaralás, mint egy éve?
Közeleg a jó idő, egyre többen kezdik tervezni a nyaralást. A K&H felmérése alapján már az is kiderült, hogy mennyit költenének a nyaralást tervezők idén. Jelentősen, 21 százalékkal e
Így írunk mi: mérlegen az Economania első 499 írása
Blogunkon hét és fél éve jelentetünk meg rendszeresen gazdasági, pénzügyi témájú posztokat. Jubileumi, 500. bejegyzésünkben áttekintjük, hogyan alakult az olvasói érdeklődés blogunk irá
Én megmondtam
Pár hete írtam egy cikket arról, hogy nem feltétlen van jó helyen a pénzed a mobilodról elérhető banki alkalmazásokban, különösen nem akkor, ha a mobilt és az alkalmazásokat is az ujjlenyoma
Brüsszel 2025-re elszórja az innovációs milliókat
2025 új lehetőségeket tartogat a kutatás-fejlesztés és innováció területén: az Európai Bizottság több mint 400 új pályázati felhívást tesz közzé a Horizont Európa keretprogramban.
Fenntartható-e az észak-afrikai földgázexport?
Észak-Afrika továbbra is meghatározó szereplő lehet a globális földgázpiacon, ha sikeresen lépést tud tartani a növekvő kihívásokkal.
A dollár világpénzszerepe alapjaiban kérdőjeleződik meg
Az Egyesült Államok fizetőeszköze manapság egyértelműen a világgazdaság első számú devizája. A dollár központi szerepe azonban a világgazdaság strukturális változásával meginogni láts
Az osztalék könyvelése és az osztalék adózása - útmutató vállalatoknak
Az osztalékról szóló döntést évente egyszer a beszámoló elfogadásakor lehet meghozni, amikor a társaság legfőbb szerve dönt az osztalék mértékéről, és az osztalék kifizetéséről. A h
Ne vásárolj ingatlant úgy, mint egy zsák krumplit!
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Ne vásárolj ingatlant úgy, mint egy zsák krumplit! Az ingatlanvásárlás sokkal komolyabb döntés, mint gondolnánk Miközben egy használt autót alapos


- Extraprofitadók: megjöttek a kormány legújabb tervei
- Hatalmas adóváltozások jönnek 2026-ban, és ez még nem minden
- Itt a fordulat: ez lehet az első jel arra, hogy megmenekülhet a Föld
- Véget ért az orosz-ukrán béketárgyalás: itt van minden, amit tudni lehet
- Érdekesen takarítanak meg a magyarok: olyat műveltek, mint Európában senki
Megérkeztek a számok: meglepő helyen kötöttek ki az állampapírkamatok
Körvonalazódik, mihez kezdtek a magyarok a felszabaduló megtakarításaikkal.
Lemond a kormány több száz milliárdról a választások után – Mi történik?
Eltűnik az egyik legfontosabb bevétel?
Lantos Csaba: történelmi hétvége volt a magyar árampiacon, de van még teendő
Az energiaügyi miniszter értékelte Magyarország energiaszuverenitási törekvéseit
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?