
A jogalkotó 2020. december 31-én megjelent jogszabályváltoztatással vezette be az EKAER-hez kísértetiesen hasonló, ugyanakkor teljesen más jogi háttérrel és indokoltsággal rendelkező előzetes elektronikus engedélyregisztrációs rendszert, a BIREG-et. Komoly szankció kapcsolódik ahhoz, ha valaki nem tesz eleget a BIREG kötelezettségnek. A fuvarozók esetében szállítmányonként 800.000 forintig, míg a fel- és lerakóhelyek vonatkozásában 300.000 forintig terjed a kiszabható bírság mértéke.
Kiket érint a BIREG kötelezettség 2021 januárjától?
A jogszabály megjelenését követően szinte azonnal szükségessé vált a kötelezettség módosítása, a BIREG szabályrendszer ugyanis túl szigorúra sikerült. A jelenleg hatályos jogszabály szerint a 3,5 tonnás CEMT, bilaterális engedélyhez kötött, valamint kabotázs fuvarok esetében szükséges a BIREG rendszer használata.
Első lépésben a fuvarozókat érintette a BIREG kötelezettség, akik számára annyi újdonság volt, hogy az engedélyes fuvarokat egy elektronikus rendszerben a BIREG-ben is kezelni kellett.
A kötelezettség nem új keletű, az engedélyhez kötött fuvartevékenység adminisztratív kezelése eddig is létező kötelezettség volt, mind a fuvarozók mind a címzettek és feladók részéről. Ugyanakkor – annak köszönhetően, hogy a kötelezettség hatósági ellenőrzése nem volt túl hatékony korábban – a címzettek és feladók között sokan vannak, akik azzal sincsenek tisztában, hogy eddig is érintettek voltak.
A BIREG-et bevezető jogszabály 2021. január 1-vel egy hónap türelmi időt biztosított az érintetteknek, ami szimpatikus jogalkotói megoldás.
Kiket érint a BIREG kötelezettség 2021 júliusától?
2021 január eleje óta lehet tudni, hogy július 1-től a fel- és lerakóhelyek illetve a feladók és címzettek BIREG kezelési kötelezettsége is élesedni fog. Éppen ezért a 2021. július 1-én élesedő címzetti és feladói kötelezettségek megjelenésénél már nem várható ilyen türelmi idő.
Tapasztalatok szerint a fuvarozók jól vették az akadályt. Ehhez érdemes hozzátenni, hogy számukra sok újdonságot nem tartalmazott a szabályozás. Leszámítva azt, hogy az engedélyes fuvarokat a BIREG rendszerben is regisztrálni kellett.
Egészen más a helyzet a fel- és lerakók, illetve fuvarok feladói és címzettjei esetében.
Az első jelentős problémát alapvetően az jelenti az utóbbi érintetti kör számára, hogy beazonosítsa azt, hogy a szállítás amelyet megrendelt, az BIREG kötelezettség szempontjából engedély köteles fuvar-e egyáltalán.
Az ugyanis kifejezetten a fuvarozás szabályozási körébe tartozó kérdés, hogy egy fuvartevékenység elvégzéséhez szükséges-e CEMT, bilaterális engedély vagy az adott fuvar kabotázs fuvartevékenységnek minősül-e. Ebben a kérdésben a fuvarozók jellemzően képben vannak, mivel számukra alapkötelezettség ezeknek az engedélyeknek a kezelése. Ugyanakkor annak a feladónak vagy címzettnek, aki a fuvarfeladást megrendeli eddig ez a kérdés az érdeklődési körén kívül állt.
Hangsúlyozom, hogy a jogszabály a BIREG kötelezettség előtt is tartalmazott a címzettekre és a feladókra olyan jellegű kötelezettséget, hogy a tőlük induló és hozzájuk érkező szállítmányok esetében ellenőrizzék, hogy a fuvarozó rendelkezik-e ilyen jellegű engedélyekkel. Ugyanakkor azzal mindannyian tisztában vagyunk, hogy az a kötelezettség, amit a hatóság nem ellenőriz vagy nem követel meg, halálra van ítélve.
Ilyen volt eddig a CEMT és bilaterális engedélyhez kötött fuvarok feladók és címzettek általi ellenőrzésének a kötelezettsége. A tapasztalat ugyanis azt mutatja, hogy a feladók és címzettek jelentős része csak most szembesül ezzel a kötelezettséggel, amikor a BIREG rendszer rájuk vonatkozó előírásának élesedéséhez közeledünk.
Tisztán látva tehát a jogszabályi kötelezettséget, jelenlegi információk szerint 2021. július 1-et követően:
- a 3,5 tonnát meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépjárművel végzett CEMT és bilaterális engedéllyel végezhető,
- valamint a kabotázs fuvartevékenység esetében
nem kizárólag a fuvarozást végzőnek lesznek BIREG rendszer kezelési kötelezettségei! Mindenkinek, aki feladóként, címzettként vagy fel- és lerakóhelyként érintett, dolga lesz a BIREG rendszerrel.
Átmeneti időre nem számíthatnak az érintettek, ugyanakkor a korábbiakhoz képest komolyabb hatósági ellenőrzésre már igen!
Mely gazdálkodókat érinti a BIREG?
Az érintett gazdálkodói kör nagyon széles. A fuvartevékenységek egy jelentős részét csak a fenti engedélyek birtokában lehet elvégezni, és téves az a megközelítés, amely a kötelezettséget csak a nemzetközi fuvarfeladatokra korlátozza. A kabotázs fuvar lényege ugyanis éppen abban áll, hogy azt nem nemzetközi fuvarként teljesítik, hanem olyan belföldet érintő fuvarról van szó, amelyben a fuvareszköz, valamint a fuvarozó honossága nem magyar.
A BIREG kötelezettség elmulasztása esetén a jogalkotó által kilátásba helyezett szankció bírság mértéke a fuvarozók esetében szállítmányonként 800.000 forint, míg a fel- és lerakóhelyek vonatkozásában 300.000 forint.
Érdemes a hátralévő, kevesebb mint egy hónapban tájékozódni, hogy milyen módon tudja egy feladó vagy címzett felismerni a tőle induló vagy hozzá érkező fuvar esetében, hogy érintett-e a BIREG kapcsán. Amennyiben a gazdálkodót érinti a regisztrációs kötelezettség, akkor a júliusi határidőig a BIREG rendszer kezelését is el kell sajátítania a vállalat érintett munkatársainak.
Címlapkép forrása: MTI/Koszticsák Szilárd
Üvegpalackba zárt műanyaghalált iszunk minden nap – figyelmeztet egy új kutatás
Nem hiszed el, mi szennyezi jobban az italod!
Elképesztő fegyvert villantott Európa legerősebb hatalma: akár hónapokon keresztül is levegőben marad
Ráadásul a sztratoszférában rejtőzik el.
Visszatért a régi harapófogóba a forint – Mi lökhetné ki innen?
Megint hetekig megfagy az árfolyam?
Az elsőlakás-vásárlók fáztak rá leginkább az ingatlanpiaci boomra
Közöttük is főleg azok, akik a fővárosban nézelődtek.
Atomenergiával a klímaváltozás ellen: lehetőség vagy zsákutca?
Miközben a világ egyre égetőbb kihívásokkal néz szembe a klímaváltozás terén, egy jól ismert, de erősen megosztó energiaforrás is újra reflektorfénybe kerül: a nukle
Változások a költözési jogban: Mit jelent ez a gyakorlatban?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Változások a költözési jogban: Mit jelent ez a gyakorlatban? Mi történik 2025. július 1-jétől? Az Országgyűlés elfogadta azt a törvénymódosít
8 működő stratégia a saját ingatlanhoz
Mivel nagyon sokaknak célja, álma, hogy saját ingatlanban lakhassanak, összeszedtem pár tipikus módszert, amivel próbálkozni lehet. Arról már sokat írtam, hogy minden egyéb híreszteléssel ell
Idén minden tizedik lakásvásárláshoz Munkáshitelt igényelhettek
Az év első 4 hónapjában nagyságrendileg 20 ezren vették fel a Munkáshitelt mintegy 77 milliárd forint összegben. Az MNB felmérése alapján nagyságrendileg az igénylők negyede lakásvásárlá
Zöld energiával meleg otthonokat: Megjelent a távhőtermelők új fejlesztési felhívása!
Elstartolt a pályázat, amely a távfűtés zöld átállását ösztönzi: megújuló energián alapuló rendszerek kiépítésére és fejlesztésére kínál támogatást.
Életet lehelni egy megfáradt sportágba
Mivel az atlétika kicsit ellaposodott, kevésbé felel meg a modern tartalomfogyasztási elvárásoknak, egy csapat új lebonyolítással igyekszik életet lehelni a legősibb sportágba. Ez a Grand...
Th
Módosított kiberbiztonsági határidők!
A 2024. évi LXIX. törvény 2025. május 31-én hatályba lépett módosításai fontos változásokat hoztak, NIS2 irányelv szerinti megfelelési kötelezettségek terén. A módosítás célj
Gondolkodik-e az AI, vagy csak úgy tesz?
A nagy nyelvi modellek jól el tudják játszani, hogy értik, amit mondanak. De ha tényleg értenék, az lenne az igazi lépés a valódi intelligencia felé. Csakhogy ezen még sokat kell dolgozni. The

Egyre többen intézik befektetéseiket a mobiljukon (x)
Digitális ugrás a csomagolástechnikában: új dimenziót nyit a Dunapack (x)

- Kilőtte Irán a Fatah-1-es rakétát – Ez lehet a legsúlyosabb csapás Izrael ellen?
- Irán jelzést adott – máris eldőlt a háború?
- Olyan történhet a forinttal, amire ebben az évtizedben még nem volt példa
- Elszabadult a pokol a Közel-Keleten: ez most már tényleg háború?
- Megdöbbentő igazság derült ki az inflációról: nem az árrés okozta a nagy drágulást
Iráni-izraeli konfliktus – 200 forintos drágulás is jöhet a benzinkutakon
A brent ára a 100 dollárt is elérheti.
Sorozatos mélyütések az agráriumban – Mikor jöhet a várva várt fordulat?
92 milliárd forinttal csökkent a magyar agrárium hitelállománya, ami 10 éve nem látott mértékű csökkenést jelent.
Vészjelzés érkezett: nincs jövőképe a magyar cégeknek
Baj van a hitelezéssel.
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?