
A jogalkotó 2020. december 31-én megjelent jogszabályváltoztatással vezette be az EKAER-hez kísértetiesen hasonló, ugyanakkor teljesen más jogi háttérrel és indokoltsággal rendelkező előzetes elektronikus engedélyregisztrációs rendszert, a BIREG-et. Komoly szankció kapcsolódik ahhoz, ha valaki nem tesz eleget a BIREG kötelezettségnek. A fuvarozók esetében szállítmányonként 800.000 forintig, míg a fel- és lerakóhelyek vonatkozásában 300.000 forintig terjed a kiszabható bírság mértéke.
Kiket érint a BIREG kötelezettség 2021 januárjától?
A jogszabály megjelenését követően szinte azonnal szükségessé vált a kötelezettség módosítása, a BIREG szabályrendszer ugyanis túl szigorúra sikerült. A jelenleg hatályos jogszabály szerint a 3,5 tonnás CEMT, bilaterális engedélyhez kötött, valamint kabotázs fuvarok esetében szükséges a BIREG rendszer használata.
Első lépésben a fuvarozókat érintette a BIREG kötelezettség, akik számára annyi újdonság volt, hogy az engedélyes fuvarokat egy elektronikus rendszerben a BIREG-ben is kezelni kellett.
A kötelezettség nem új keletű, az engedélyhez kötött fuvartevékenység adminisztratív kezelése eddig is létező kötelezettség volt, mind a fuvarozók mind a címzettek és feladók részéről. Ugyanakkor – annak köszönhetően, hogy a kötelezettség hatósági ellenőrzése nem volt túl hatékony korábban – a címzettek és feladók között sokan vannak, akik azzal sincsenek tisztában, hogy eddig is érintettek voltak.
A BIREG-et bevezető jogszabály 2021. január 1-vel egy hónap türelmi időt biztosított az érintetteknek, ami szimpatikus jogalkotói megoldás.
Kiket érint a BIREG kötelezettség 2021 júliusától?
2021 január eleje óta lehet tudni, hogy július 1-től a fel- és lerakóhelyek illetve a feladók és címzettek BIREG kezelési kötelezettsége is élesedni fog. Éppen ezért a 2021. július 1-én élesedő címzetti és feladói kötelezettségek megjelenésénél már nem várható ilyen türelmi idő.
Tapasztalatok szerint a fuvarozók jól vették az akadályt. Ehhez érdemes hozzátenni, hogy számukra sok újdonságot nem tartalmazott a szabályozás. Leszámítva azt, hogy az engedélyes fuvarokat a BIREG rendszerben is regisztrálni kellett.
Egészen más a helyzet a fel- és lerakók, illetve fuvarok feladói és címzettjei esetében.
Az első jelentős problémát alapvetően az jelenti az utóbbi érintetti kör számára, hogy beazonosítsa azt, hogy a szállítás amelyet megrendelt, az BIREG kötelezettség szempontjából engedély köteles fuvar-e egyáltalán.
Az ugyanis kifejezetten a fuvarozás szabályozási körébe tartozó kérdés, hogy egy fuvartevékenység elvégzéséhez szükséges-e CEMT, bilaterális engedély vagy az adott fuvar kabotázs fuvartevékenységnek minősül-e. Ebben a kérdésben a fuvarozók jellemzően képben vannak, mivel számukra alapkötelezettség ezeknek az engedélyeknek a kezelése. Ugyanakkor annak a feladónak vagy címzettnek, aki a fuvarfeladást megrendeli eddig ez a kérdés az érdeklődési körén kívül állt.
Hangsúlyozom, hogy a jogszabály a BIREG kötelezettség előtt is tartalmazott a címzettekre és a feladókra olyan jellegű kötelezettséget, hogy a tőlük induló és hozzájuk érkező szállítmányok esetében ellenőrizzék, hogy a fuvarozó rendelkezik-e ilyen jellegű engedélyekkel. Ugyanakkor azzal mindannyian tisztában vagyunk, hogy az a kötelezettség, amit a hatóság nem ellenőriz vagy nem követel meg, halálra van ítélve.
Ilyen volt eddig a CEMT és bilaterális engedélyhez kötött fuvarok feladók és címzettek általi ellenőrzésének a kötelezettsége. A tapasztalat ugyanis azt mutatja, hogy a feladók és címzettek jelentős része csak most szembesül ezzel a kötelezettséggel, amikor a BIREG rendszer rájuk vonatkozó előírásának élesedéséhez közeledünk.
Tisztán látva tehát a jogszabályi kötelezettséget, jelenlegi információk szerint 2021. július 1-et követően:
- a 3,5 tonnát meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépjárművel végzett CEMT és bilaterális engedéllyel végezhető,
- valamint a kabotázs fuvartevékenység esetében
nem kizárólag a fuvarozást végzőnek lesznek BIREG rendszer kezelési kötelezettségei! Mindenkinek, aki feladóként, címzettként vagy fel- és lerakóhelyként érintett, dolga lesz a BIREG rendszerrel.
Átmeneti időre nem számíthatnak az érintettek, ugyanakkor a korábbiakhoz képest komolyabb hatósági ellenőrzésre már igen!
Mely gazdálkodókat érinti a BIREG?
Az érintett gazdálkodói kör nagyon széles. A fuvartevékenységek egy jelentős részét csak a fenti engedélyek birtokában lehet elvégezni, és téves az a megközelítés, amely a kötelezettséget csak a nemzetközi fuvarfeladatokra korlátozza. A kabotázs fuvar lényege ugyanis éppen abban áll, hogy azt nem nemzetközi fuvarként teljesítik, hanem olyan belföldet érintő fuvarról van szó, amelyben a fuvareszköz, valamint a fuvarozó honossága nem magyar.
A BIREG kötelezettség elmulasztása esetén a jogalkotó által kilátásba helyezett szankció bírság mértéke a fuvarozók esetében szállítmányonként 800.000 forint, míg a fel- és lerakóhelyek vonatkozásában 300.000 forint.
Érdemes a hátralévő, kevesebb mint egy hónapban tájékozódni, hogy milyen módon tudja egy feladó vagy címzett felismerni a tőle induló vagy hozzá érkező fuvar esetében, hogy érintett-e a BIREG kapcsán. Amennyiben a gazdálkodót érinti a regisztrációs kötelezettség, akkor a júliusi határidőig a BIREG rendszer kezelését is el kell sajátítania a vállalat érintett munkatársainak.
Címlapkép forrása: MTI/Koszticsák Szilárd
Reagált Zelenszkij a moszkvai meghívásra: „Jöjjön Putyin Kijevbe!”
Ebből így nehezen lesz találkozó.
Alig tudunk róla, pedig volt egy igazán különleges fegyverünk a második világháborúban
Érdekes koncepció volt a Király-géppisztoly.
Szankciók ide, szankciók oda, úgy néz ki, Moszkva megtalálta a felvásárlóit
Pekinget nem érdekli túlzottan, hogy mit szeretne a Nyugat.
Trump lenne Európa elnöke? Bizarr kijelentés, de van benne némi igazság
Európának saját tervre van szüksége a Moszkvával szembeni fellépésre, véli a Sciences Po professzora.
Második hetébe lép az ország legnagyobb hadgyakorlata - Itt kell csapatmozgásokra számítani
22 ezer katona gyakorlatozik.
A remény rabjai: valóban elhozza a kánaánt az euró bevezetése?
Megnéztük, milyen jövő várhat régiós versenytársunkra.
Megbírságolta az EU a Google-t, aztán megérkezett Donald Trump a vámjaival
Nem örül az amerikai elnök a "ragyogó és példátlan" amerikai vállalat büntetésének.
Macy's Inc - kereskedés
Tavaly októberben vásároltam, nem is keveset, mert akkor azt hittem, hogy a korrekciónak vége, és már egy felfelé tartó impulzusba ülök bele pár hétre. Hát nem, az a korrekció idén április
Hasznos útmutatót ad Odüsszeusz az élet bolyongásaihoz
Az Odüsszeia kódja ma is friss. Fontos kérdésekben ad iránymutatást az eposz: mi múlik rajtunk és mi nem; mit lehet megúszni és mit nem; mi a nők szerepe a világban; milyen erők alakítják az
Hullámok hátán a zöldebb energia felé
A tengerek, óceánok hullámzása és az árapály régóta ismert, állandó és kiszámítható energiaforrás. Az energetikai szakértők egyre többen hangsúlyozzák, hogy az
Deák Ferenc eladná a lelkét egy lakásért? (feat. Szabó László)
Jó szórakozást! Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podcast, Google Podcasts és Soundcloud

HR trendek 2025-2026
A magyar munkaerőpiac 2025-ben fordulóponthoz érkezett. A gazdasági bizonytalanság, a technológiai fejlődés és a társadalmi elvárások együtt formálják át a vállalatok működését. Az elk

Sosem látott pénzt költött el a leggazdagabb liga, de megfizetik az árát
Több, mint 1.360 milliárd forint - ennyit költöttek el az angol első osztály, a Premier League focicsapatai játékosokra a nyáron. Bődületes rekord, amit egy másik... The post Sosem látott pén

Jóléti társadalom megoldja a problémáidat?
Talán senki számára nem kérdés, hogy a világ gazdagodásával nem szabadultunk meg a gondjainktól. Sőt, sokszor a "gazdagabb" országokban "rosszabbul" élnek az emberek, mint a "szegényebbek
Kik vehetnek fel 10% önerő mellett Otthon Startot és kikre nem érvényes a könnyítés?
Szeptember másodikától módosította az MNB az adósságfék szabályokat. Így szélesebb réteg vehet fel minimális 10% önerő mellett lakáshitelt. Mindenképpen érdemes leszögezni, hogy a válto

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Olyan csúcsokat támad a forint, amit kevesen hittek – Mi történik?
A Közgazdász-vándorgyűlésen elhangzottak a magyar devizát is megmozgatták.
A Labubu babák a tőzsdén is tarolnak
Amikor az eredetit gyártja Kína, a másolatot a világ.
Pickup tuning a határban: ezek az extrák most a gazdák és vadászok kedvencei
A pickupok ütőképességét az extrák adják.
