Ez az áruházlánc egymaga értékesíti a teljes magyar bortermelés közel tizedét
Gazdaság

Ez az áruházlánc egymaga értékesíti a teljes magyar bortermelés közel tizedét

Nincs könnyű helyzetben az európai borágazat, a csökkenő borfogyasztás és az újvilági borok térnyerése egyre nagyobb versenyre készteti a hagyományos bortermelő országokat, így Magyarországot is. A klímaváltozás hatásai egyelőre szinte beláthatatlanok, a szőlőtermelés ökológiai határa is egyre északabbra húzódik, amit mi sem mutat jobban, mint hogy Kanada, az Egyesült Királyság vagy Svédország is belépett a globális szereplők közé. A hazai boreladások tavaly vegyes képet mutattak, mennyiségben és értékesítési árakban is emelkedtek az előző évhez képest. A borexport mennyisége viszont 17 százalékkal csökkent, és értékben is visszaesett 11 százalékkal, 31,4 milliárd forintra. A kiszámíthatatlan nemzetközi piaci körülmények miatt a hazai borászatok jövedelmezőségének hosszútávú biztosításában nagy segítség lehet egy olyan nemzetközi áruházlánc, mint a Lidl, amely az elmúlt években 17 országba juttatta el a magyar palackos borokat, és a hazai piacon is az egyik legnagyobb forgalmazónak számít. Az elmúlt 10 évben 200 millió palack magyar bort értékesített, amellyel 90 milliárd forint realizálódott a beszállítóknál. A magyar borok elsősorban Csehország, Németország, az Egyesült Királyság és Lengyelország áruházainak polcain találnak gazdára, az eladási statisztikákból pedig az is kiderül, hogy az Egri Bikavér kezdi visszanyerni a megérdemelt hírnevét.

A globális szőlőtermelés és borágazat egyre több és egyre égetőbb kihívással találta magát szemben az elmúlt években. A világ borpiacain alapvetően túltermelés tapasztalható, amely párhuzamosan a folyamatos globális fogyasztáscsökkenéssel egyre nagyobb problémát okoz a borászatoknak.

A tavalyi év világszinten 1961 óta a leggyengébb termését hozta, a becslések szerint kb. 244 millió hektoliter bor készült.

A fogyasztás viszont mélyen ezalatt marad, a párizsi székhelyű OIV (International Organisation of Vine and Wine) a világ borfogyasztását 2023-ban 221 millió hektoliterre becsülte, ami 2,6%-kal kevesebb, mint 2022-ben, és 7,5%-kal kevesebb, mint 2018-ban. A fogyasztás folyamatos csökkenésével párhuzamosan a világ szőlőültetvényeinek nagysága is zsugorodik, tavaly 0,5%-os csökkenéssel 7,2 millió hektárra csökkent.

A globális trendeket jórészt a magyar piac is leköveti, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa kutatása jelentős csökkenést tapasztal a borfogyasztók száma és fogyasztási intenzitása terén. Kisebb-nagyobb kilengésekkel egyértelmű tendencia látszik:

50 év alatt a felére csökkent az egy fogyasztóra jutó bormennyiség, 2022-ben átlagosan 18,1 liter bort ittak fejenként a magyarok.

A rendkívül rossz tavalyelőtti termés után viszont több mint 100 ezer hektoliterrel többet, kb. 2,8 millió hektoliter bort állítottak elő tavaly a pincészetek, és az átvételi árak is valamelyest növekedtek. Összességében mégis látványos nagyobb távlatban a visszaesés, a 20 évvel ezelőtti rekordtermés jószerivel lefeleződött két évtized alatt.

Pozitív hír ugyanakkor a termelők számára, hogy az Agrárközgazdasági Intézet tavalyi adatai szerint a földrajzi jelzés nélküli és az oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott borok feldolgozói értékesítési ára hektoliterenként összességében 17 százalékkal emelkedett, elérve a 29,2 ezer forintot. Az oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott borok között a fehér borok ára 26 százalékkal, míg a vörös- és rozéboroké körülbelül 15 százalékkal emelkedett. Azonban a literenkénti árak még mindig nem érték el a 280, illetve 330 forintot sem. Az exportált borok ára hektoliterenként összességében csak kevesebb mint 3 százalékkal emelkedett, elérve a 28,3 ezer forintot. Az oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott fehérborok ára 2 százalékkal nőtt, míg a vörös- és rozéboroké 7 százalékkal emelkedett az exportpiacokon.

A számokból az látszik, hogy a jóval magasabb vásárlóerővel rendelkező nyugati-európai piacokon olcsóbban lehet csak eladni a magyar bort, mint Magyarországon (!).

Globális átrendeződés

A világ bortermelésének felét Franciaország, Olaszország és Spanyolország adja, azonban sorrendben utánuk 5 – bortermelés szempontjából – újvilági ország: az USA, Ausztrália, Chile, Argentína és Dél-Afrika következik. A hagyományos európai borrégiók egyre komolyabb versenybe kerülnek, nem csak mennyiségben, hanem minőségben és ár-érték arányban is.

Magyarország a világ 16. legnagyobb bortermelője, megelőzve Ausztriát, de lemaradva Romániától.

A klímaváltozás különösen érzékenyen érinti a borászatokat, Olaszország a tavalyi évben azért csúszott le a bortermelés mennyiségében Franciaország mögé, mert az ország középső és déli régióiban a hőség, illetve a legyengült tőkéket megtámadó betegségek akár 50 százalékos terméskiesést is okoztak. Mindeközben a szőlőtermesztés ökológiai határa is egyre északabbra húzódik, a világpiacon is megjelentek kanadai és svéd borok. A francia pezsgő hazájában Champagne-ban olyan drasztikus következményei vannak az éghajlatváltozásnak, hogy a nagy pezsgőházak dél-kelet angliai szőlőtelepítésbe fogtak, ahol a klimatikus viszonyok jobban megfelelnek a hagyományosan pezsgőkbe kerülő chardonnay, pinot noir és pinot meunier fajtáknak.

Az éghajlatváltozás a magyar szőlősgazdákat sem kíméli: a csapadékhiány miatt a Kunsági borvidék gazdái komoly bajba kerülhetnek az elkövetkezendő években. Szakértők szerint ugyanakkor a magyar borrégiók közül például Villányban pozitív folyamatokat is elindíthat a felmelegedés, és a terület egyértelműen vörösbor termelésére állhat át.

Árnyalja az optimizmusukat, hogy a fogyasztói szokások egyértelműen a vörösborok kárára változnak az alacsonyabb alkoholtartalmú fehér- és rozéborokkal, proseccokkal, pezsgőkkel szemben.

Magasabb polcon – akár Kínában is

Minden termelő számára kiemelt fontossággal bír, hogy olyan értékesítő partnerekkel dolgozzon együtt, amelyek korrekt piaci áron, kiszámíthatóan és megfelelő mennyiségben tudják átvenni a bort. A Lidl Magyarország az elmúlt 10 év alatt 200 millió palack hazai bort értékesített itthon és a külföldi Lidl áruházakban. Utóbbi azért is kiemelkedően fontos, mert a bormarketinggel és borértékesítéssel foglalkozó szakemberek egyöntetű véleménye, hogy a magyar bor külföldön nem kerül a minőségének kijáró polcra (átvitt és gyakorlati értelemben egyaránt), a borexport jelentős része lédig, vagyis palackozatlan, hordós kiszerelésben hagyja el az országot.

A Lidl azonban szinte csak jó ár-érték arányú és jó minőségű palackos magyar bort forgalmaz, ezzel is emelve a termék nemzetközi ázsióját.

Egyre komolyabb törekvések vannak a magyar bor globális láthatóságának növelésében. A Magyar Bormarketing Ügynökség a magyar borok jelenlétét erősíti Németországban és az Egyesült Királyságban, de egyre aktívabbak Dél-Korea, Lengyelország és az Egyesült Államok piacain is, a következő időszakban pedig a skandináv országok vannak a fókuszban. Különösen hangsúlyos a magyar borágazat kínai jelenléte, amely potenciálisan óriási piacot jelenthet – igaz a belföldi termelők súlya is egyre nagyobb.

A diszkontáruházlánc a magyar palackozott borok egyik legjelentősebb exportőre

A Lidl még 2014-ben határozta el, hogy a „Lidl a magyar beszállítókért” programjának részeként kiemelten kezeli a magyar palackos borok népszerűsítését és a belföldi értékesítés növelése mellett a „Lidl Wine Expo”-n keresztül a külpiacokra jutásban is segíti a hazai borászatokat, pincészeteket. Az áruházlánc célja, hogy minél szélesebb magyar borkínálatot tegyen elérhetővé a hazai üzletekben, mindamellett a hazai családi pincészetek exportlehetőséghez jussanak az áruházlánc hálózatán keresztül, ami szervesen illeszkedik a magyar kormány nemzetstratégiai elképzeléseibe is.

A program elindulásának évében 6 millió palackot értékesítettek, ez azonban 10 év alatt ötszörösére nőtt, és tavaly már 29 millió palack magyar bor talált gazdára a boltok polcain.

Ez körülbelül 220-240 ezer hektoliter bornak felel meg, tehát kijelenthető, hogy a teljes hazai bormennyiség közel 10 százalékát (!) a Lidl értékesítette tavaly. Kezdetben a magyaron kívül 6 országba exportált a vállalat, ez a szám tavalyra megháromszorózódott, és immár 17 ország fogyasztói ismerkedhettek meg a magyar borokkal.

Bár a magyar bor legnagyobb külföldi felvevőpiaca Szlovákia, a Lidl hálózatán keresztül viszont Németországba, Csehországba, az Egyesült Királyságba és Lengyelországba jut el a legtöbb hazai bor. Az export révén az áruházlánc további lehetőségeket teremt a hazai borászatok számára, hogy tovább fejlődjenek és bővítsék piaci jelenlétüket világszerte.

Az elmúlt 10 évben több mint 90 milliárd forint realizálódott a hazai beszállítóknál,

amelyek köre ráadásul igen széles, a kínálatban egyaránt megtalálhatók a kisebb családi pincészetek termékei és nagy termelők borai is.

Hogy lehet a szortimentbe bekerülni?

Az áruházlánc a polcokra kerülő borokat több ezer különböző hazai és nemzetközi bor közül alapos és hosszú mérlegelés után választja ki. Első lépésként a szakemberek stílusukban és árkategóriájukban hasonló borok közül választják ki a kiváló minőséget képviselő palackokat, majd a kiválasztott borok újabb kóstoláson esnek át, ahol visszaellenőrzik, hogy minden tétel megfelel-e a magas kritériumoknak. Végül a harmadik kóstolás a polcra kerülés előtt történik, ekkor egy rövid leírás is készül a borok ízvilágáról. A szortimentben állandó és akciós jelleggel egyaránt megtalálhatóak mind a neves hazai, mind pedig a kisebb családi- és kézműves pincészetek termékei, így a vásárlók az összes hazai borrégió italaiból válogathatnak a polcokon.

A hazai fogyasztók körében leginkább az illatos borok, a könnyed rozék, a különféle gyöngyöző- és habzóborok, valamint a pezsgők kedveltek.

Az illatos fajták – a királylányka, az Irsai Olivér – mellett nagy népszerűségnek örvend a fogyasztók körében az Egri Bikavér, valamint természetesen a Tokaji furmint is.

„Leginkább a globális fogyasztói ízlésnek, valamint a folyamatosan változó piaci trendeknek, például az alacsonyabb alkoholtartalom iránti igénynek tulajdonítható, hogy főként ezek a borfajták – döntően fehérborok - kedveltek a külföldi piacokon. Azonban fontos megemlíteni, hogy az Egri Bikavér az egyik legismertebb magyar vörösbor, amely komplex ízvilágával és történelmi hátterével vonzza a külföldi borkedvelőket“ – mondta el Piskor Fanni, a Lidl borszakértője.

A habzóborok, prosecco-k és a pezsgők egyre kedveltebbek Magyarországon. Ez nem csupán egy múló divathullám, hanem egy hosszú távú változás a borfogyasztási szokásokban,

a fiatalabb generációk körében népszerűbbek az olyan könnyű, alacsonyabb alkoholtartalmú borok, mint a habzóborok és a prosecco-k, az élénk, frissítő ízvilág rendkívül vonzó számukra. Ezek az italok ráadásul jól illenek a különböző ételkombinációkhoz, így egyre inkább beépülnek a gasztronómiai kultúrába, legyen szó előételről vagy különböző ételpárosításokról” – tette hozzá a szakértő.

Sajátmárkás borok és pezsgők az élmezőnyben

A Lidl a pincészetek saját borain kívül sajátmárkás termékeket is kínál, amelyek akár nemzetközi megmérettetésben is szép eredményeket érnek el. Ilyen például a Feind Irsai Gyöngyözőbor, amit az Országos Borversenyen aranyéremmel jutalmaztak, vagy a Villányi Syrah, ami a 2024-es Berliner Wein Trophy nemzetközi borversenyen érdemelte ki az aranyérmet. Legutóbb pedig a nemzetközi VinAgora versenyen a Lidl saját házasítású bora, a tokaji Dereszla Pincészet hordós érlelésű furmintja és a Dereszla Brut pezsgő kapott aranyérmet.

A cikk megjelenését a Lidl Magyarország támogatta.

Címlapkép forrása: Getty Images

MNB Intézet

A szignifikanciatesztelés logikája

Egy viselkedéses közgazdaságtan területén végzett kutatás során arra voltak kíváncsiak a kutatók, hogy a reptéri piszoárok belsejébe ragasztott legyet ábrázoló matrica növeli-e annak az e

GDPR

Nagy nyelvi modellek és adatvédelem

Az elmúlt bő másfél évben, mióta a ChatGPT széles körben elérhetővé vált, a nagy nyelvi modelleken (Large Language Model, LLM) alapuló megoldások hihetetlen tempóban váltak mind a munkahely

Kiszámoló

Olajkrízis várható Magyarországon?

Egy múlt heti hír nem annyira bolygatta fel az ország közvéleményét, mint kellett volna. Az ukránok megtiltották a Lukoilnak, hogy Ukrajnán keresztül szállítsák a kőolajat Európába. Az ukr

Holdblog

Mi az értelmetlen befektetés?

Értelmetlen befektetés az, ami a dráguláson kívül semmire sem képes? Vagy önmagában a drágulás tényétől máris nem lehet az? Egyik olvasónk vendégcikkben elmélkedik arról, lehet-e... The

Holdblog

Egyre kevesebb emberre számítanak

Azt sem tudjuk pontosan, hány ember él a Földön, pláne nehéz megbecsülni, hányan fognak száz év múlva. Az ENSZ azért pár évente megteszi, a jelen... The post Egyre kevesebb emberre számítan

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Európa legrosszabb rémálma válhat valóra Donald Trumppal – Tényleg Kamala Harris maradt a kontinens utolsó reménysége?
Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Követeléskezelési trendek 2024
2024. szeptember 18.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Ez is érdekelhet
tizezer forint bankjegy