A borszektor gazdasági szempontból nemcsak jelentős hozzáadott értékkel bír, hanem kulturális dimenzióban is meghatározó szerepet játszik olyan országokban, mint Magyarország, ahol a szőlőtermesztés évezredes hagyományokra tekint vissza. A borászati termékek nemzetköziesítésének kérdése ezért egyaránt releváns a gazdaságpolitikai döntéshozók és az ágazati szereplők számára. Kutatásunk célja az volt, hogy empirikus alapokon vizsgáljuk meg az árrések és az exporttevékenység közötti összefüggéseket, különös tekintettel a kelet-közép-európai átalakuló gazdaságok sajátosságaira.
Elemzésünk három alapvető kutatási kérdés köré szerveződött.
- Először: a magasabb profitmarzsok statisztikailag szignifikáns módon növelik-e a borászatok exportpiaci belépésének valószínűségét?
- Másodszor: kimutatható-e az „exportálás általi tanulás" jelensége, azaz az exporttevékenység pozitív hatást gyakorol-e a vállalatok jövedelmezőségére?
- Harmadszor: milyen mértékű különbségek figyelhetők meg az exportáló, illetve a kizárólag belföldi piacra termelő borászatok profitabilitása között?
A 2004-2019 közötti időszakra vonatkozó, mintegy 200 magyar borászatot lefedő vállalati szintű adatbázis alapján végzett ökonometriai elemzésünk egyértelmű eredményeket hozott. A magasabb kezdeti profitmarzsokkal rendelkező vállalatok szignifikánsan nagyobb valószínűséggel lépnek be az exportpiacokra, és hajlamosabbak exporttevékenységük intenzitását növelni. Ez összhangban áll azzal az elméleti várakozással, hogy a jövedelmezőbb vállalatok azok, amelyek rendelkeznek a külpiaci belépés költségeinek finanszírozásához szükséges erőforrásokkal.
Az „exportálás általi tanulás" hipotézisének tesztelése során azt találtuk, hogy az újonnan exportálni kezdő borászatok profitmarzsai exporttevékenység megkezdését követően 17-20 százalékponttal növekednek. Ez a hatás még markánsabb volt azoknál a vállalatoknál, amelyek tartósan jelen vannak az exportpiacokon, ami a nemzetközi piaci tapasztalatok kumulatív jellegű pozitív hatására utal.
Az exportálás általi tanulás mechanizmusai több csatornán keresztül érvényesülnek.
- Az exportáló borászatok intenzívebb versenykörnyezetben működnek, ami hatékonyabb árképzési stratégiák kialakítására ösztönzi őket.
- A külpiacok eltérő fogyasztói preferenciái és versenyhelyzete innovációra késztet,
- míg a nemzetközi értékesítési csatornák diverzifikált bevételi forrásokat biztosítanak.
Hosszú távon ezek a tényezők együttesen a vállalati teljesítmény javulásához vezetnek.
Az exportáló és nem exportáló borászatok összehasonlítása további fontos különbségeket tárt fel.
Az exportáló vállalatok átlagosan 19%-kal magasabb profitmarzsokat realizáltak belföldi társaikhoz képest, ami alátámasztja az exporttevékenység jövedelmezőségre gyakorolt pozitív hatását.
Ez az eredmény nem csupán a növekedési stratégiák, hanem a vállalati versenyképesség szempontjából is releváns következtetéseket von maga után.
A kutatási eredmények gyakorlati implikációi több dimenzióban is jelentősek. A borászati vállalkozások számára egyértelmű üzenet, hogy
a stratégiai árképzés kulcsfontosságú tényező az exportsikerhez.
A nemzetközi piacokra való sikeres belépéshez és ott való tartós jelenlétre a magyar borászatoknak – és általában a hasonló piaci struktúrájú vállalatoknak – versenyképes, ugyanakkor rentábilis árképzési politikát kell kialakítaniuk és következetesen alkalmazniuk.
Gazdaságpolitikai szempontból az eredmények szintén egyértelmű következtetésekhez vezetnek. A helyi gazdaságfejlesztés támogatását célzó intézkedések között prioritást kellene élveznie a borászatok árképzési kompetenciái fejlesztésének. Ez megvalósulhat közvetlen támogatási programokon keresztül, amelyek a vállalatok márkaépítési és pozicionálási képességeinek erősítését szolgálják, valamint olyan oktatási kezdeményezések révén, amelyek különösen a kisebb termelők pénzügyi és marketing ismereteit fejlesztik.
Tanulmányunk metodológiai újdonsága, hogy speciálisan a magyar boripar sajátosságaira fókuszál, amely strukturális fragmentáltsággal és a közelmúltbeli EU-integrációval jellemezhető. Ez a kontextuális specifikusság eredményeinket különösen értékessé teszi a kelet-közép-európai átalakuló gazdaságok borászati szektorai számára, melyek hasonló kihívásokkal néznek szembe a nemzetközi piacokra való betörés során.
Az alkalmazott ökonometriai módszertan – különösen a kettős küszöb modell instrumentális változókkal történő alkalmazása – lehetővé tette az endogenitási problémák kezelését, növelve ezzel az eredmények megbízhatóságát. A jövedelmezőség és a termelékenység hatásainak precíz szétválasztása révén árnyalt képet kaptunk az exportdöntések meghatározó tényezőiről.
Jövőbeli kutatási irányként kínálkozik a vizsgálat kiterjesztése más régiók borászati szektoraira, valamint hasonló karakterisztikájú mezőgazdasági ágazatokra. Érdekes kérdés, hogy a magyar esetben azonosított összefüggések mennyiben általánosíthatók más átalakuló gazdaságok kontextusára, illetve milyen szerepet játszanak az intézményi tényezők az exportteljesítmény alakulásában.
Összefoglalva: kutatásunk empirikus bizonyítékokkal támasztja alá, hogy a stratégiai árképzés nem csupán mikroökonómiai optimalizálási kérdés, hanem makrogazdasági szempontból is releváns tényező a külkereskedelmi teljesítmény alakításában. A magyar borászati szektor példáján keresztül demonstráltuk, hogy a megfelelő árképzési stratégiák kulcsfontosságú szerepet játszanak az exportpotenciál realizálásában, hozzájárulva ezzel mind a gazdasági növekedéshez mind a kulturális örökség megőrzéséhez.
Csurilla, G., Bakucs, Z., & Fertő, I. (2025). Wine, markups, and export behavior: Evidence from Hungary. Journal of Wine Economics, 1-13.
Csurilla Gergely a HUN-REN Közgazdasági- és Regionális Tudományi Kutatóközpont (KRTK) Közgazdaságtudományi Intézetének (KTI) tudományos munkatársa
Bakucs Zoltán a HUN-REN KRTK KTI tudományos főmunkatársa
Fertő Imre a HUN-REN KRTK főigazgatója, a Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára
A cikk a szerzők véleményét tükrözi, amely nem feltétlenül esik egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Nukleáris dominóhatástól tart a diktatúra: kemény válaszlépéseket lengetett be Phenjan
Évek óta nem tapasztalt felkérésre érkezett reakció.
Meglett a hatása Trump pálfordulásának: ritka egyetértésben szavazták meg a képviselők a titkos akták kiadását
Az alsóházban szinte egyhangú döntés született az Epstein-ügyről.
Gyűlnek a viharfelhők Trump feje fölött: zuhanórepülésben a népszerűsége, különösen egy ügy tett be neki
Lassan eléri Joe Biden legrosszabb eredményét.
Van egy komoly problémája az egész világ átformálására fejlesztett amerikai szuperfegyvernek
A riválisok válaszra készülnek.
Aresztovics: összeállt a nagy terv, le fogják váltani Zelenszkijt
Kész forgatókönyvről beszélnek.
Ezermilliárd dolláros bomba: a közel-keleti hatalom majdnem megduplázza befektetéseit Amerikában
Nagy bejelentést tettek a Fehér Házban.
Mikor jöhet az első nagyobb hó Magyarországon? – Már látszik valami az előrejelzési térképeken
Még sok a bizonytalanság.
Egyre többet buknak a magyarok azon, hogy nem kötik le a pénzüket
Az idei harmadik negyedévében tovább emelkedett a lekötés nélkül, készpénzben, látra szóló betétben tartott összeg. Ezek az összegek jellemzően nem kamatoznak, emiatt nagyon sokat veszíten
Black Fridayből Black November: hogyan lesz egyre kiterjedtebb az akciózási időszak?
A Black Friday mára egész szezonra kiterjedő, globális vásárlási jelenséggé nőtte ki magát.
Ki fizeti meg végső soron a bankadó növelését?
4,9 százalékos GDP-arányos hiányadatról érkezett hír, ami jóval magasabb, mint a kormány várakozásai. Ezután a kormány megemelte a hiánycélt, és kétszeres bankadót jelentett be. Szabó...
Amikor racionális az irracionális viselkedés
Miután nagyobb összeget nyerünk, hajlamosabbak vagyunk kisebb kockázatot vállalni és "ráülni" az eredményre. Nagyobb veszteség után viszont inkább kockáztatunk. Ez Ön szerint is irracionál
Marathon Digital Holdings - kereskedés
Kedden eladtam a maradékot is, azon már 10% alatt volt csak a profit. Jobb lett volna zárni az egészet 23 dolláron, utólag persze könnyű okosnak lenni. A kérdés az, hogy érdemes-e még viss
Követett részvények - 2025. november
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
Késve küldte be az áfabevallást? Most a NAV is kíváncsi, hogy miért?
A NAV november 13-ai közleménye szerint, november 14-én pénteken levelet küld azoknak az adózóknak, akik 2025-ben késve nyújtották be havi vagy negyedéves áfabevallásukat. A hatóság célja n
Sok hasznos tipp pénzügyi szakemberektől
Kun-Welsz Edit, a HOLD portfóliókezelője és Sándorfi Balázs, a Bankmonitor.hu alapítója volt a Friderikusz podcast vendége. A szakemberek most nem a közgazdaságtan mélyére ástak, hanem... The
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Nem igazán látszik, ki vagy mi tudná megállítani a forintot
A befektetőket a magas kamatokon kívül semmi nem hatja meg.
Nagy változás jön az adóbevallásban – Mire kell most figyelni?
A WTS Klient szakértőjével beszélgettünk.
Terézvárosi AirBnb tiltás: indul az országos lavina?
Mi lesz a rövidtávú lakáskiadással?

