
A borszektor gazdasági szempontból nemcsak jelentős hozzáadott értékkel bír, hanem kulturális dimenzióban is meghatározó szerepet játszik olyan országokban, mint Magyarország, ahol a szőlőtermesztés évezredes hagyományokra tekint vissza. A borászati termékek nemzetköziesítésének kérdése ezért egyaránt releváns a gazdaságpolitikai döntéshozók és az ágazati szereplők számára. Kutatásunk célja az volt, hogy empirikus alapokon vizsgáljuk meg az árrések és az exporttevékenység közötti összefüggéseket, különös tekintettel a kelet-közép-európai átalakuló gazdaságok sajátosságaira.
Elemzésünk három alapvető kutatási kérdés köré szerveződött.
- Először: a magasabb profitmarzsok statisztikailag szignifikáns módon növelik-e a borászatok exportpiaci belépésének valószínűségét?
- Másodszor: kimutatható-e az „exportálás általi tanulás" jelensége, azaz az exporttevékenység pozitív hatást gyakorol-e a vállalatok jövedelmezőségére?
- Harmadszor: milyen mértékű különbségek figyelhetők meg az exportáló, illetve a kizárólag belföldi piacra termelő borászatok profitabilitása között?
A 2004-2019 közötti időszakra vonatkozó, mintegy 200 magyar borászatot lefedő vállalati szintű adatbázis alapján végzett ökonometriai elemzésünk egyértelmű eredményeket hozott. A magasabb kezdeti profitmarzsokkal rendelkező vállalatok szignifikánsan nagyobb valószínűséggel lépnek be az exportpiacokra, és hajlamosabbak exporttevékenységük intenzitását növelni. Ez összhangban áll azzal az elméleti várakozással, hogy a jövedelmezőbb vállalatok azok, amelyek rendelkeznek a külpiaci belépés költségeinek finanszírozásához szükséges erőforrásokkal.
Az „exportálás általi tanulás" hipotézisének tesztelése során azt találtuk, hogy az újonnan exportálni kezdő borászatok profitmarzsai exporttevékenység megkezdését követően 17-20 százalékponttal növekednek. Ez a hatás még markánsabb volt azoknál a vállalatoknál, amelyek tartósan jelen vannak az exportpiacokon, ami a nemzetközi piaci tapasztalatok kumulatív jellegű pozitív hatására utal.
Az exportálás általi tanulás mechanizmusai több csatornán keresztül érvényesülnek.
- Az exportáló borászatok intenzívebb versenykörnyezetben működnek, ami hatékonyabb árképzési stratégiák kialakítására ösztönzi őket.
- A külpiacok eltérő fogyasztói preferenciái és versenyhelyzete innovációra késztet,
- míg a nemzetközi értékesítési csatornák diverzifikált bevételi forrásokat biztosítanak.
Hosszú távon ezek a tényezők együttesen a vállalati teljesítmény javulásához vezetnek.
Az exportáló és nem exportáló borászatok összehasonlítása további fontos különbségeket tárt fel.
Az exportáló vállalatok átlagosan 19%-kal magasabb profitmarzsokat realizáltak belföldi társaikhoz képest, ami alátámasztja az exporttevékenység jövedelmezőségre gyakorolt pozitív hatását.
Ez az eredmény nem csupán a növekedési stratégiák, hanem a vállalati versenyképesség szempontjából is releváns következtetéseket von maga után.
A kutatási eredmények gyakorlati implikációi több dimenzióban is jelentősek. A borászati vállalkozások számára egyértelmű üzenet, hogy
a stratégiai árképzés kulcsfontosságú tényező az exportsikerhez.
A nemzetközi piacokra való sikeres belépéshez és ott való tartós jelenlétre a magyar borászatoknak – és általában a hasonló piaci struktúrájú vállalatoknak – versenyképes, ugyanakkor rentábilis árképzési politikát kell kialakítaniuk és következetesen alkalmazniuk.
Gazdaságpolitikai szempontból az eredmények szintén egyértelmű következtetésekhez vezetnek. A helyi gazdaságfejlesztés támogatását célzó intézkedések között prioritást kellene élveznie a borászatok árképzési kompetenciái fejlesztésének. Ez megvalósulhat közvetlen támogatási programokon keresztül, amelyek a vállalatok márkaépítési és pozicionálási képességeinek erősítését szolgálják, valamint olyan oktatási kezdeményezések révén, amelyek különösen a kisebb termelők pénzügyi és marketing ismereteit fejlesztik.
Tanulmányunk metodológiai újdonsága, hogy speciálisan a magyar boripar sajátosságaira fókuszál, amely strukturális fragmentáltsággal és a közelmúltbeli EU-integrációval jellemezhető. Ez a kontextuális specifikusság eredményeinket különösen értékessé teszi a kelet-közép-európai átalakuló gazdaságok borászati szektorai számára, melyek hasonló kihívásokkal néznek szembe a nemzetközi piacokra való betörés során.
Az alkalmazott ökonometriai módszertan – különösen a kettős küszöb modell instrumentális változókkal történő alkalmazása – lehetővé tette az endogenitási problémák kezelését, növelve ezzel az eredmények megbízhatóságát. A jövedelmezőség és a termelékenység hatásainak precíz szétválasztása révén árnyalt képet kaptunk az exportdöntések meghatározó tényezőiről.
Jövőbeli kutatási irányként kínálkozik a vizsgálat kiterjesztése más régiók borászati szektoraira, valamint hasonló karakterisztikájú mezőgazdasági ágazatokra. Érdekes kérdés, hogy a magyar esetben azonosított összefüggések mennyiben általánosíthatók más átalakuló gazdaságok kontextusára, illetve milyen szerepet játszanak az intézményi tényezők az exportteljesítmény alakulásában.
Összefoglalva: kutatásunk empirikus bizonyítékokkal támasztja alá, hogy a stratégiai árképzés nem csupán mikroökonómiai optimalizálási kérdés, hanem makrogazdasági szempontból is releváns tényező a külkereskedelmi teljesítmény alakításában. A magyar borászati szektor példáján keresztül demonstráltuk, hogy a megfelelő árképzési stratégiák kulcsfontosságú szerepet játszanak az exportpotenciál realizálásában, hozzájárulva ezzel mind a gazdasági növekedéshez mind a kulturális örökség megőrzéséhez.
Csurilla, G., Bakucs, Z., & Fertő, I. (2025). Wine, markups, and export behavior: Evidence from Hungary. Journal of Wine Economics, 1-13.
Csurilla Gergely a HUN-REN Közgazdasági- és Regionális Tudományi Kutatóközpont (KRTK) Közgazdaságtudományi Intézetének (KTI) tudományos munkatársa
Bakucs Zoltán a HUN-REN KRTK KTI tudományos főmunkatársa
Fertő Imre a HUN-REN KRTK főigazgatója, a Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára
A cikk a szerzők véleményét tükrözi, amely nem feltétlenül esik egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
„Eltűntek a régi bizonyosságok” – Nagy összeg folyhat a német hadiiparba, nem is akárhonnan
A gazdasági miniszter vázolta fel az elképzelést.
Új offenzívára készülhet az orosz hadsereg, de versenyt kell futniuk az idővel
Sziverszk lehet a következő célpont?
Az oroszok foghatják a fejüket attól, amit Ursula von der Leyen Romániában mondott
Az Európai Bizottság elnöke meglátogatta Konstancát.
Mankóval támadtak rá a cseh ellenzék vezérére, Orbán Viktor fontos szövetségesére
Andrej Babišt kórházba szállították.
Hatalmas pofon az orosz hadseregnek: ismét ukrán zászló lobog Novoekonomicsnében
Kéthetes harc után szabadították fel az ukrán erők a Donyeck megyei települést.
Az UniCreditnél is kedvező kamat mellett érhető el az Otthon Start hitel
Szeptember elsejétől az UniCredit Banknál is elérhető a kedvező kamatozású Otthon Start hitel. A bank kamatkedvezménnyel, jóváírással és díjelengedéssel is várja az érdeklődőket. Az Uni
A bitcoinmágnás finnek
Ott voltam, amikor Kína hatodjára is betiltotta a Bitcoint - áll egy, a kriptós közösségben évek óta keringő mémen. Az ország egykor dominálta a bányászatot,... The post A bitcoinmágnás fi

ESG és adózás: így kapcsolódik össze a társadalmi felelősségvállalás és a vállalati adományozás
Az elmúlt években egyre nagyobb figyelmet kapott az ESG, azaz a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontokat figyelembe vevő működés. Az ESG nem csupán trend vagy megfelelési k

Az osztalék portfólióm - 2025. augusztus
Emelkedett a portfólióm hozama, egyrészt az Altria osztalékemelése, másrészt a nulla hozamú Walgreens kivezetése miatt. Az utóbbi nem éppen az ideális módszer egy portfólió hozamemelésére.
Novo Nordisk - elemzés
Végre találtam egy európai céget, ami kiszámíthatóan fizeti és emeli az osztalékot. A Finvizen keresgéltem kereskedési célpontok után, és ott találtam rá. Megnéztem a számait és a chartj
Mi vált valóra a 25 évvel ezelőtti jóslatokból?
Évtizedes fogadások közül válogattunk, és megnéztük, mi vált közülük valóra. Nagyot futott az elmúlt évben a Polymarket, a decentralizált előrejelzési piac, mi is több anyagot... The pos

Walgreens Boots Alliance, Inc. - ennyi volt
Tegnapi hír, hogy A Sycamore Partners lezárta a Walgreens Boots Alliance, Inc. felvásárlását....Az akvizíció lezárultával a WBA törzsrészvényeinek kereskedése megszűnt, és azok többé
Ön befektető? Érdemes néznie az USA fogyasztói bizalmi mutatóját
Az Egyesült Államok gazdasági ciklusának egyik legérzékenyebb előrejelző indikátora a fogyasztói bizalmi mutató. Ez a mérőszám nem csupán a háztartások rövid távú hangulatát tükrözi

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Másfél millióig húzza a legtöbb lakás árát az Otthon Start - Mi lesz ebből?
Elindult az Otthon Start.
Velünk marad az árrésstop, de mit fizetünk érte valójában?
Utánajártunk, vajon mit mutatnak a számok és mi várható a következő hónapokban
Meddig fékezheti az inflációt az árrésstop?
Kozák Tamással, az OKSZ főtitkárával beszélgettünk.
