Repiadó, Dél-Korea – Új piacok nyílnak a magyar bor előtt

Repiadó, Dél-Korea – Új piacok nyílnak a magyar bor előtt

A magyar bor világpiaci értékének növelése az elsődleges feladata a Magyar Bormarketing Ügynökségnek, amely a tervezést követően a megvalósítás szakaszába lépett 2024-ben. A szervezet emellett a hazai borászatok innovációjának támogatását, a fiatalabb generációk megszólítását és a belföldi forgalom növekedését is célként tűzte ki maga elé - utóbbiban segítségükre volt a reprezentációs adó tavaly novemberi felfüggesztése, amely a vállalatokat arra ösztönzi, hogy közvetlenül a hazai borászatoktól vásároljanak bort. Mindezekről a témákról, és a magyar bor aktuális helyzetéről Rókusfalvy Pál, nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos beszélt a Portfolio Business podcast új adásában.

Autópályától dűlőútig: megnéztük, hogy veszi fel a versenyt egy feltörekvő egri pincészet a legnagyobbakkal

Autópályától dűlőútig: megnéztük, hogy veszi fel a versenyt egy feltörekvő egri pincészet a legnagyobbakkal

A hazai szőlészeti és borászati ágazatban a generációváltás gőzerővel zajlik, ugyanakkor az agrárium más szegmenseihez hasonlóan a pályát egyre kevesebben folytatják, akik viszont igen, azok határozott koncepció mentén képzelik el a pincészetük, és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások fejlesztését. Gombamód szaporodnak a bio- és natúrborokkal foglalkozó apró borászatok, amelyek jórészt szerelemprojektnek indulnak, de egy idő után elengedhetetlen a bizonyos fokú professzionalizálódás. Egy biztos: megfelelő géppark nélkül nem lehet hatékonyan termelni és értékesíteni, ezért szükség van olyan multifunkcionális járműre, amely nem riad vissza a traktornyomos dűlőutaktól és a borosrekeszektől sem, de a sales tevékenységben is hatékonyan részt tud venni. Az Egri borvidék egyik feltörekvő pincészetét, a Havas és Tímár Pincészetet egy Suzuki Vitarával látogattuk meg.

Megdöbbentő kutatás: a dinók kihalása lehet a felelős az emberiség borfogyasztásáért

Megdöbbentő kutatás: a dinók kihalása lehet a felelős az emberiség borfogyasztásáért

Amikor a több millió éve bekövetkezett nagy kihalásra gondolunk, akkor először talán mindenkinek a Földet akkoriban benépesítő dinoszauruszok eltűnése jut eszébe. Pedig a kataklizma a növényvilágot is jelentősen megváltoztatta. Egy friss kutatás szerint többek között a mai borászat megszületését is az akkor végbemenő ökológiai változások tették lehetővé, ugyanis fontos szerepet játszottak a szőlőfajok elterjedésében - szemlézte a tanulmányt az IFL Science.

Új stratégia alapján építenék újra a magyar bor nemzetközi hírnevét

Új stratégia alapján építenék újra a magyar bor nemzetközi hírnevét

2022 nyarán nevezték ki nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztosnak Rókusfalvy Pál borászt, kommunikációs szakembert, korábbi rádiós és televíziós műsorvezetőt. A hazai borágazat ismerői szerint a feladat könnyűnek semmiképp sem nevezhető: az elmúlt évtizedekben több próbálkozással találkozhattunk már, stratégiák születtek és tűntek el szinte nyomtalanul, miközben sokszor még borrégiókon belül sincs egységes marketing, a pincészetek jóval kisebb kérdésekben sem jutnak egységes álláspontra.

St. Andrea: érik a generációváltás az egri csúcsborászatnál

St. Andrea: érik a generációváltás az egri csúcsborászatnál

A St. Andrea borászat története annyiban mindenképpen sajátos, hogy egy elsőgenerációs borász vezeti, akinek saját bevallása szerint az üzleti ismereteit elsősorban a vállalkozói lét formálta. A generációváltás a pincészetnél emiatt nem megoldandó problémaként, hanem inkább lehetőségként, a fejlődés következő lépcsőfokaként jelenik meg, hiszen a fiatalok bevonásával a borászati -, a szőlészeti - és a menedzsment-ismeretek együttesen jelennek meg a napi munkában és a döntéshozatalban. A sikeres folyamatban szerepet játszott a kényszer mellőzése, a közös döntéshozatal, valamint az is, hogy az új generáció elképzeléseit el tudta fogadni és támogatandónak tartja a pincészet pénzügyi partnere, az MBH Bank.

Így tarolhatná le a magyar bor a világot

Így tarolhatná le a magyar bor a világot

A magyar bor „sztoriját” kellene megtalálni ahhoz, hogy a hazai pincészetek sikerrel szerepeljenek az exportpiacokon, és magasabb árakat tudjanak elérni az értékesítés során – mondta el Héjja Csaba, az MBH Bank Agrár és Élelmiszeripari Üzletágának stratégiai elemzője az Alapvetés Podcastban.

Bod Péter Ákos: sohasem késő kimondani, hogy baj van

Bod Péter Ákos: sohasem késő kimondani, hogy baj van

Már meghallgatható a Portfolio Checklist hétfői adása. A műsor első részében azt jártuk körbe, hogy tényleg egy gazdaságszerkezeti átalakulás kellős közepén vagyunk-e és elkövetjük-e azokat a hibákat, amelyeket az ország 1950-es és 70-es években elkövetett az erőltetett iparosítással. Vendégünk volt Bod Péter Ákos egyetemi tanár, a Magyar Nemzeti Bank korábbi elnöke. A második részben arról volt szó, hogy miért kerül válságba a magyar borágazat és egyáltalán mennyit lehet kérni a kiskereskedelemben egy elfogadható minőségű borért. Erről Braunmüller Lajost az Agrárszektor főszerkesztőjét kérdeztük.

Kedvezményes hulladékkezelési díjat alkudtak ki a borászok

Kedvezményes hulladékkezelési díjat alkudtak ki a borászok

A kormány a borászok kérését figyelembe véve, a rendkívül kiélezett borpiaci versenyben való eredményes helytállásuk elősegítése érdekében csökkenti a borosüvegek után a kiterjesztett gyártói felelősség keretében fizetendő díjtétel mértékét, ami nem fog nagyobb anyagi terhet jelenteni az ágazat szereplői számára az eddig fizetett termékdíjnál - jelentette be Nagy István agrárminiszter.

Részletes keresés
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Szép csendben megindultak a kirúgások Magyarországon, és még nincs vége a leépítési hullámnak
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.