A kormány soha nem látott figyelmeztetést adott ki - Közel a nagy brüsszeli alku?
Ez arra utal, hogy pénzügyi korrekció bevállalása mellett bizonyos konkrét vállalásokat tettek a magyar hatóságok a Bizottságnak azért, hogy a jövőben a közbeszerzések és azok ellenőrzése terén ne állhassanak elő újra rendszerszintű problémák.
Ebben a két figyelmeztető anyagban a tárca újra emlékezteti az EU-pályázatok elnyerésére, vagy már a megvalósítására készülő érintetteket, hogy mikre figyeljenek a közbeszerzési eljárások értékelési szempontjainak meghatározása és az egész eljárás lebonyolítása során, illetve az ellenőrző rendszer milyen szempontok szerint fog eljárni. Mint emlékezetes: egy korábbi uniós rendszeraudit szerteágazó, rendszerszintű hibákat talált a Miniszterelnökséghez tartozó Közbeszerzés-Felügyeleti Főosztály működésében (KFF), mert például számos olyan projekt átment az ellenőrzési rendszeren, amelynek a nagy vízügyi keretközbeszerzés során a nyilvános szempontok mentén nem lett volna szabad, míg olyan ajánlatokat zártak ki tömegesen, amelyeknek nyernie kellett volna.A magyar hatóságok és az Európai Bizottság közötti elszámolási viták egyik síkja a közbeszerzési ellenőrzési rendszerre vonatkozik (amelynek módosítása a jelek szerint most elindult és várhatóan egyéb intézményrendszeri átalakítások is lesznek a következő hónapokban). A másik síkja pedig az egyes Operatív Programokban (főként a környezetvédelmi és energiahatékonysági fejlesztéseknél (KEHOP), illetve a terület- és településfejlesztési programnál (TOP)) benyújtott számlák tartalmával, azok Bizottság által kalkulált átlagos hibaarányával függ össze.
Amint május végi cikkünkben levezettük: az egyeztetések leginkább arra koncentráltak, hogy a vizsgált projektszámláknál a különböző korábbi auditok eredményeként megállapítható-e a 10% feletti átlagos hibaarány, vagy sem. Mert ha igen, akkor a vizsgált projektekkel kapcsolatos Operatív Programokban (szinte az összeset érinti) a szabályok alapján azonnal teljesen felfüggeszthető a támogatások folyósítása, hiszen a Bizottság az időközi kifizetéseknél a benyújtott számláknak csak a 10%-át tartja vissza az éves zárásig a pénzügyi érdekeinek védelme érdekében.
Ha viszont kiderül az audit vizsgálatok összesítése alapján, hogy a magyar projektszámlák esetén 10% feletti a kalkulálható átlagos hibaarány, akkor a Bizottság pénzügyi érdekei sérülnének (kevesebb pénzt tart vissza, mint amennyi indokolt), így az általa feltárt hibák kijavításáig (a közbeszerzési felügyeleti rendszer módosításáig és a problémás számlák brüsszeli elszámolásból való kivételéig, várhatóan több hónapig) teljes felfüggesztést szabhat ki Brüsszel csaknem az összes Operatív Program esetében.
Ezt nyilván mindenáron el szeretnék kerülni a magyar hatóságok, illetve macerás lenne egyesével minden közbeszerzés minden számláját újra végigellenőrizni és éppen ezért lehetséges az az együttes kimenetel, hogy- a magyar hatóságok az elmúlt hetekben belementek egy összességében jelentős volumenű pénzügyi korrekciós alkuba (és az éves pénzügyi zárás keretében június 30-ig kiküldik/beteszik az éves elszámolásba a különböző fejlesztési számlákat, hogy ne nyíljon tovább a költségvetési olló az itthoni támogatás-kifizetések és a brüsszeli folyósítások között)
- ezen felül bevállalták, hogy az intézményrendszerben hol milyen pontokon (exit pontok az egyes auditokban) tesznek változtatásokat.
A fenti második pontra utalnak a péntek délután kiadott miniszterelnökségi figyelmeztetések, amelyek hivatkoznak az Európai Bizottság álláspontjára, illetve számos uniós rendeletre, esetjogra és összességében azt üzenik, hogy az eddig lazábban kezelt közbeszerzési gyakorlatoktól (pl. társadalmi/szociális, illetve környezetvédelmi szempontok), eljárási mintáktól, esetleges trükközésektől tartózkodjanak a továbbiakban az érintettek, illetve nem lehet az ajánlatkérőknek "korlátlan választási szabadsága" a benyújtott ajánlatokban való válogatás során.
Az értékelési szempontokat rögzítő anyag úgy fogalmaz:
Annak érdekében, hogy a hazai közbeszerzések minél inkább megfeleljenek az uniós források felhasználásának előfeltételét jelentő, a közbeszerzések jogszerű megvalósítására vonatkozó követelményeknek,
most kiadták azokat a szempontokat, hogy mihez tartsák magukat az érintettek egyrészt az ajánlatok értékelése során, másrészt az intézményrendszer milyen szempontok szerint fog eljárni az ellenőrzés során.Az első anyag utolsó bekezdése is beszédes, miszerint az utólagos pénzügyi korrekciók elkerülése érdekében:
Kérem a Tisztelt Kedvezményezetteket, illetve a Támogatást Igénylőket, valamint az egyéb Ajánlatkérőket, hogy az eredményes forrásfelhasználás és az utólagos pénzügyi korrekciók elkerülése érdekében a fentiek gondos figyelembe vételével szíveskedjenek eljárni. A Miniszterelnökség a közbeszerzések dokumentumainak (előzetes) ellenőrzése során szintén a fentiekben foglaltakra figyelemmel fog eljárni.
Mivel a 2014-2020-as uniós ciklus 7 évre szóló keretének 100%-a felett jár a forráselosztás, így az erős figyelmeztetést jelentő közbeszerzési anyagok már csak korlátozott számú projektre, illetve ahhoz kapcsolódó pénzköltésre gyakorolnak tényleges hatást. Ezzel együtt is fontos a fejlemény ezek kiadása, hiszen azért a mostani ciklusban egészen 2023 végéig lehet pénzt költeni.
A másik anyag a közbeszerzések során a verseny tisztaságának sérelmét eredményező egyes helyzetek elkerülésével kapcsolatos ellenőrzési gyakorlatról szól és határozottan körbejárja azokat a jogszabályi kereteket és ellenőrzési gyakorlatban érvényesített szempontokat, amelyekre figyelni kell (az uniós forrásból megvalósuló) közbeszerzések terén:- A verseny tisztaságának biztosításával kapcsolatos általános előírások
- Az összeférhetetlenség nevesített esetei
- Az ajánlattevői (részvételre jelentkezői) minőséggel össze nem férő magatartások
- Versenyjogi jogsértések
- Gazdasági szereplők jogsértő kiválasztása
- Gazdasági szereplők összehangolt magatartása.
A fentiekből is jól érzékelhető, hogy a közbeszerzési rendszer működése és ellenőrzése során a Bizottság által tapasztalt problémákat egy erős figyelmeztető anyaggal is igyekszik enyhíteni a Miniszterelnökség, ami szintén utal a közeli (vagy már meg is született) brüsszeli megegyezésre.
Címlapkép forrása: MTI/Kovács Attila

Hamarosan Skyranger 35-ösökkel vadászhatnak orosz drónokra: ezzel nagyot erősödik Ukrajna
Percenként 1000 lövés leadására képesek.
Vitézy Dávid szerint súlyos problémák vannak az Újpest újonnan épülő stadionjával
Várostervezési hibákról beszél a szakember.
Kritikus helyzetben érkezik a döntés Magyarország hitelminősítéséről
Este érkezik az S&P Rating döntése.
Kihirdették a béke-Nobel-díj idei győztesét – Nem ezt a döntést várta Donald Trump
Nem az amerikai elnök kapta meg.
Lesújtó jelentés érkezett: minden harmadik orvos és ápoló depressziós Európában
Ez ötszöröse a lakossági aránynak.
Halálos közúti balesetek: az összesített társadalmi kár az évi 1000 milliárd forintot közelítheti
„VEDD ÉSZRE” címmel indított országos kampányt a Magyar Közút.
Fókuszban a finanszírozás, bemutatkozik a Demján Sándor Tőkeprogram - Szekszárdra érkezik az őszi kkv-rendezvénysorozat
Október 16. Helyszín: Szekszárd Tudásközpont
Innováció a rajtvonalnál
Van egy fejlesztésed, ami már nem ötlet, de még nem piackész? Ez a felhívás arra való, hogy prototípusból termék legyen.

A műanyag nem vész el, csak átalakul, és ez óriási veszélyt jelent környezetünkre
Mikroműanyagokat találtak már magzatok placentájában, a Mariana-árok mélyén, az Everest csúcsán, sőt még az antarktiszi pingvinek szerveiben is. A műanyag ugyanis nem b
Fókuszban a KKV-k
A mikro-, kis- és középvállalkozások (KKV-k) gazdasági szerepe kiemelten fontos, ezért nem véletlen, hogy a társasági adó rendszerében is számos adóalap- és adókedvezmény érhető el kimon

A bújtatott szerencsejáték, mint üzleti modell
A "blind box", a "loot box" és a hasonló modellek ugyanarra az ösztönre építenek, mint a rulett vagy a sorsjegy: a bizonytalanság izgalmára. Az iparág... The post A bújtatott szerencsejáték

Egy tanuló akár saját jövedelem nélkül is felveheti az Otthon Start hitelt
Természetesen szülői segítség kell ebben az extrém helyzetben, hiszen valakinek el kell bírnia a kölcsön törlesztőrészletét. De a szokásos eljárással ellentétben az Otthon Start hitelnél
Még mindig hasítanak a 3 betűs "tanácsadók"
A napokban megtalálta a szüleimet az egyik hárombetűs pénzügyi közvetítő alvállalkozója. (Ugye a "pénzügyi tanácsadók" legfőképpen ebben a formában működnek, hiszen így nem kell mini
Az európai óceánügyi paktum
Az EU új óceánügyi paktuma a tengerek védelmét és a fenntartható kékgazdaságot erősíti, miközben globális együttműködést is előmozdít.
Zsiday Viktor a Tisza Párt vagyonadóról szóló terveiről
A Tisza Párt behozta a közbeszédbe a vagyonadót, ezért érdemes lehet végiggondolni, hogy kell-e ilyen típusú adó nekünk? A többihez hasonlóan ez az adó is... The post Zsiday Viktor a Tisza P



Megszólalt az Erste-vezér: kiderült, mekkora növekedést hoz az Otthon Start
Megjelent a Portfolio Checklist csütörtöki adása.
Az Otthon Start sem állítja meg a magyar falvak kiürülését
Sokak számára vonzó az olcsó vidéki ingatlan, de lehetnek váratlan buktatói az ottani életnek.
Fontos adat érkezett: ezért veszélyes Magyarországon kamatot csökkenteni
Ismét felélénkült a kamatvita.
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!