Bűvös határon túl az Orbán-kormány pénzosztása
Uniós források

Bűvös határon túl az Orbán-kormány pénzosztása

Januárban kétéves csúcsra, csaknem 290 milliárd forintra ugrott az EU-támogatások havi kifizetése Magyarországon, így az összesen kiutalt támogatás átlépte a kerek 7000 milliárdos határt – derül ki a Portfolio szokásos hónap eleji vizsgálatából. Közben a gazdaságfejlesztési pályázatoknál tömegesen mondott vissza szerződéseket a hatóság, így havi szinten szokatlan módon csökkent a megítélt összes támogatás darabszáma. A felpörgő itthoni támogatás-kifizetéssel párhuzamosan Brüsszelből csak 45 milliárd forintnyi átutalás érkezett, így az év első hónapjában újra nagyobb terhet jelentett a magyar államháztartásnak az EU-s programok finanszírozása.

Kezdjük legérdekesebb változásokkal!

Az EU-támogatások havi kifizetése 2020 januárjában 287 milliárd forintot tett ki adataink szerint, ami jelentős gyorsulás a megelőző időszakhoz képest és egyúttal kétéves csúcsot jelent. Amint látjuk: a legnagyobb volumenben gazdaságfejlesztési (GINOP), illetve közlekedési (IKOP) projekteknél ugrott meg a kifizetések volumene.

A kifizetések programonkénti bontását foglaljuk össze az alábbi táblázatban és amint látható: 1 év alatt 1365 milliárd forinttal nőtt a támogatások kifizetett volumene. Ebből a két legnagyobb tétel a GINOP és az IKOP volt, amelyeknél a januári bőven 100 milliárd forint feletti tempó azt jelenti: az ezekben a programokban 1 év alatt kifizetett tétel harmada idén januárban történt meg.

A januári 287 milliárd forintos értékkel immár a kerek 7000 milliárd forintos határ fölé, 7005 milliárd forintra bővült az összes támogatás kifizetése idehaza, ami azt jelenti, hogy az eredetileg kalkulált 7 éves támogatási keretösszeg több mint háromnegyedét már kifizették (az alábbi ábrán a kis keretösszegű halászati és szociális programok nincsenek benne, azokkal együtt lépte át a kerek szintet a kifizetés).

Példátlan fejlemény és a háttere

A támogatás kifizetések mellett azt is érdemes nézni, hogy mennyi új EU-támogatásról határoznak a hatóságok egy-egy hónapban, itt viszont szokatlan dolog történt: a Vidékfejlesztési Programon (VP-n) kívül a többi 9 programban összességében 242-vel csökkent az összesen megítélt támogatás darabszáma. Ilyenre (ilyen jelentős változásra egyik hónapról a másikra) még nem volt példa az idősorunk alapján.

Ha mélyebben megnézzük, hogy mi lehet ennek a csökkenésnek az oka, azt látjuk, hogy a GINOP-ban csaknem 700-zal 19064 darabra esett a megítélt támogatások darabszáma és 31 milliárddal 2547 milliárdra a megítélt támogatások volumene. Ez húzta tehát le a VP-n kívüli többi 9 program együttes támogatási adatszámát 242 darabbal. Amint látjuk: a területfejlesztési programban (TOP) közel 400-zal, a VP-ben pedig több mint 750-nel nőtt a megítélt támogatások darabszáma.

A GINOP-ban valószínűleg az történt, hogy bedőlt/akadozó projekteknél felmondták a támogatási szerződéseket, illetve lassan haladó pályázatoktól elvettek forrásokat és más pályázatok keretéhez adták hozzá.

A GINOP Éves Fejlesztési Keretének tavaly év végi jelentős módosításai már előrevetítették ezeket a módosításokat.

megitelttamhavi nagytabla200204

A GINOP-ban történt támogatás visszamondás hatására az összesen megítélt EU-támogatások volumene is csökkent 11 milliárddal 9529 milliárd forintra. Ez a csökkenés is szokatlan, igaz nem példátlan az elmúlt évek idősorát nézve.

Megint jött egy „kis" pénz Brüsszelből

A Portfolio adatai szerint január elejétől február elejéig 133 millió euróval, kb. 45 milliárd forinttal, 10,955 milliárd euróra ugrott a Brüsszelből átutalt felzárkóztatási és vidékfejlesztési támogatások együttes volumene, ami a 7 évre szóló összes támogatási keret csaknem 44%-át jelenti.

Közben amint fentebb jeleztük: idehaza januárban 287 milliárd forintot tett ki az EU-támogatások kifizetése, így tehát

a két pénzáramlás közötti különbség újra tágult, ami növelte az államháztartás finanszírozási terheit.

Ezeket mutatja fenti és alábbi ábra, miszerint az összesen jóváhagyott támogatás már 9530 milliárd forintnál jár (a 7 éves eredeti keret 104%-a), a kifizetett támogatásoké átlépte a 7000 milliárdot (76% felett), a befolyt támogatásoké pedig 3500 milliárdnál jár (44% közelében).

Mindez tehát azt is jelenti, hogy idáig az itthoni kifizetések 50%-a érkezett meg a magyar államháztartás számláira Brüsszelből az elméletileg lehetséges 75%-kal szemben. (Az itthoni kifizetések 15%-át eleve meg sem kapja a magyar állam, hiszen az a társfinanszírozási ráta, ezen túl a Bizottság rendre 10%-ot visszatart az aktuális kifizetésekből az esetleges szabálytalanságok finanszírozására).

Hogy állunk a nemzetközi mezőnyben?

Amennyiben a Brüsszelből történő forráslehívást (abszorpciót) az összes tagállam körében vizsgáljuk, azt látjuk, hogy a 44%-os magyar ráta kicsit jobb, mint az EU átlaga, de még így is a középmezőnynek felel meg.

Az egyes uniós alapokbeli folyósítást nézve az látszik, hogy a Kohéziós Alapnál (CF), az Európai Regionális Fejlesztési Alapnál (ERDF) és az Európai Szociális Alapnál (ESF) az EU-s átlagnál jobban állunk, az Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alapnál (EAFRD)  és az Európai Halászati Alapnál (EMFF) elmaradunk attól. Kiugró a teljesítménye az EU-s átlaghoz képest az Ifjúsági Garancia Programban (YEI), amelynek 86%-át már lehívta a magyar kormány, miközben az EU-s átlag még csak 56%-nál jár.

A kiugró teljesítmény másik oldala

A 7 évre szóló teljes pályázati keret nyertes projektekkel való itthoni lekötésénél a 110%-os aránnyal Magyarország messze minden tagállamnál jobban áll. Ez már huzamosabb ideje így van, mert itthon nagyon gyorsan felpörgette a pénzosztást a kormány a 2014-2020-as ciklus első felében. Sőt már 2017-ben megengedte azt, hogy a 7 évre szóló keretet legalább 10%-kal túlvállalják az egyes programok irányító hatósági vezetői. Ez vezetett a 110%-os mostani teljesítményhez, amit részben az óvatosság is indokolt, miszerint a gyors pénzköltés sok esetben nem volt szabályos, és így minél hamarabb meg akarta képezni a magyar fejlesztéspolitikai intézményrendszer azt a többlet számlaállományt, amelyet majd a brüsszeli vizsgálatokon fennakadó számlák helyébe ki tud küldeni, hogy ne veszítsen forrásokat az ország.

Ez az óvatos stratégia nem volt alaptalan, hiszen a minap már az Európai Bizottság is nyilvánosan elismerte, hogy tényleg hatalmas, több mint 1 milliárd eurós pénzügyi büntetést vállalt be a kormány egyes programok szabálytalan pénzfelhasználása után.

Ez a 7 éves keret kb. 5%-a és azért, hogy erre a részre biztosan legyenek problémamentes számlák, amiket ki lehet küldeni Brüsszelbe kifizetés céljából, a 10%-os túlvállalás engedélyezésével készült fel úgy, hogy minden programban az elérhető keretnél több nyertes projektet hirdetett ki.

Ilyen értelemben tehát ennek a 110%-os magyar teljesítménynek kettős a megítélése.

Egyrészt azt mutatja, hogy a magyar hatóságok tényleg minden tagállamnál gyorsabbak voltak a források lekötésével, másrészt a többi tagállamban nem kellett a szabálytalanságtól való félelem miatt eleve a 7 éves keretnél jóval többet költeni az államháztartás, azaz az adófizetők zsebének terhére.

Címlapkép forrása: nif.hu, az M70 autópálya Letenye-Tornyiszentmiklós közötti szakaszának átadója 2019. december 13-án

Ez a cikk "Az EU kohéziós politikájának hatásai Magyarországon - jelen és jövő" című, 2019. április 1-től 2020. március 31-ig tartó munkaprogram része, amelyet a Portfolio.hu-t kiadó Net Média Zrt. valósít meg az Európai Unió finanszírozásával. Jelen tartalom kizárólag a cikk szerzőjének álláspontját tükrözi. A munkaprogramot finanszírozó Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal a cikkben szereplő információk felhasználását illetően.
KonyhaKontrolling

A javadat akarják?

A CBC Marketplace nemrég kiadott egy videót, amiben rejtett kamerával megvizsgálták néhány kanadai bank ügyintézőit. Nem meglepő módon azt találták, hogy a kapott tanács nem az ügyfelek é

MNB Intézet

A kerékpározás árnyoldala

Ha valaki lopásra adja a fejét, akkor közgazdaságilag racionális döntés biciklikre specializálódni. A kerékpárok használata, terjesztése kevéssé szabályozott, illetve az iparág sem mozdul

RSM Blog

A válóperes ügyvéd válaszol - a válás

A családjogi, azon belül a válóperes ügyvédek praxisában legtöbbször előforduló kérdéskör a házasság megromlása, a válás, a válóper, a gyermekelhelyezés kérdésköre, illetve a vál

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Hiába mennek megint a fegyverek, megoldhatatlan problémától szenved az ukrán hadsereg
Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Automotive Business in CEE Region Conference 2024
2024. június 5.
Digital Compliance by Design & Legaltech 2024
2024. május 8.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Tőzsdetanfolyam

Tőzsdei hullámok, vagyonépítés és részvénykiválasztás

22+1 órás komplex tanfolyam ahol a tőzsdei kereskedés és a hosszú távú befektetés alapjait sajátíthatod el. Megismered a tőzsdei ármozgások törvényszerűségeit, megismered a piaci trendeket, megtanulod felismerni a trendfordulókat.

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Ez is érdekelhet
hadipar uniós fegyvergyártás védelmi ipar