Sokkoló áremelkedés jöhet: ennyivel drágulhat a benzin és a fűtés hamarosan
Uniós források

Sokkoló áremelkedés jöhet: ennyivel drágulhat a benzin és a fűtés hamarosan

Portfolio
Az Európai Bizottság új szén-dioxid-kibocsátási rendszer (ETS2) bevezetésére készül, amely a közúti közlekedés és az épületfűtés szektoraiban szabályozná az emissziót, de az intézkedés várható hatásai komoly társadalmi vitákat válthatnak ki. Az ETS2 célja az emisszió csökkentése, ám az üzemanyag- és fűtési árak emelkedése jelentős kihívás elé állíthatja a kormányokat – számolt be az Euronews.
Az uniós források, a közös költségvetés és felzárkóztatáspolitika reformjára készülnek Brüsszelben. Most klubeseményünkön mindent megtudhat a kohéziós politika helyzetéről, a határon átnyúló EU-s együttműködésekről is.

Az ETS2 a 2027-es bevezetést követően évente csökkentett kibocsátási kvótákkal szabályozza a fosszilis tüzelőanyagokból származó szén-dioxid kibocsátását. Az első évben több mint egymilliárd tonnányi kibocsátási egységet bocsátanak árverésre, ezzel a rendszer ösztönzi a vállalatokat az emisszió csökkentésére.

A szigorúbb szabályozás célja, hogy az épületek és a közlekedés kibocsátása 2030-ra 42%-kal alacsonyabb legyen a 2005-ös szinthez képest.

Az EU-ban az épületek és a közlekedés kibocsátása évek óta magas, szemben más szektorokkal, ahol az emisszió jelentősen csökkent. Az Épületenergetikai Teljesítmény Intézet adatai szerint a háztartások kibocsátása mindössze 12%-kal csökkent 2015 és 2022 között, míg a közlekedésé alig mutat javulást. A rendszer mellett működő társadalmi klíma alap (SCF) 86,7 milliárd eurós támogatással segíti a leginkább érintett háztartásokat, de a rendszer költségvetésének nagyobb része – akár 200 milliárd euró – a helyes elosztás és az elfogadottság szempontjából kulcsfontosságú lesz.

A szabályozás ugyanakkor jelentős áremelkedéseket hozhat az üzemanyag- és fűtési költségekben.

Egy tonna szén-dioxid kibocsátása után 45 eurós ár esetén egy liter benzin ára 10 eurócenttel nőhet. Ha az energiahatékonysági beruházások és az elektromos mobilitásra való átállás nem tart lépést a kibocsátási egységek szűkülő kínálatával, az árak még magasabbra szökhetnek, ami komoly társadalmi elégedetlenséghez vezethet.

A szakértők és az Európai Bizottság egyaránt arra figyelmeztetnek, hogy a tagállamoknak már most el kell kezdeniük az ETS2-vel kapcsolatos előkészületeket. Eleanor Scott, a Carbon Market Watch szakértője szerint az ETS2 nem csodaszer:

csak megfelelő kiegészítő intézkedésekkel lehet biztosítani az emisszió csökkenését és a rendszer elfogadottságát. Úgy látja, az ETS2 sikerét nagyban meghatározza, hogy a tagállamok milyen mértékben hajlandók aktívan részt venni a szociális és klímapolitikai célkitűzések megvalósításában.

Címlapkép forrása: Shutterstock

Az Európai Unió finanszírozásával. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Bizottság hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az Európai Bizottság nem vonható felelősségre miattuk.
RSM Blog

Fókuszban a KKV-k

A mikro-, kis- és középvállalkozások (KKV-k) gazdasági szerepe kiemelten fontos, ezért nem véletlen, hogy a társasági adó rendszerében is számos adóalap- és adókedvezmény érhető el kimon

SZOMBATHELY - Finanszírozás a gyakorlatban

SZOMBATHELY - Finanszírozás a gyakorlatban

2025. október 13.

Portfolio Nyugat-magyarországi Gazdasági Fórum 2025

2025. október 14.

EGER - Finanszírozás a gyakorlatban

2025. október 15.

SZEKSZÁRD - Finanszírozás a gyakorlatban

2025. október 16.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet