
Az Eurocitiest jelenleg elnöklő lipcsei polgármester, Ghent, Braga és Strasbourg vezetőivel véleménycikkben kérik az EU döntéshozóit, hogy közvetlenül vehessenek részt a 2028-ban induló újabb hétéves költségvetési ciklus (MMF) tervezésében, amelynek első tervezetét júliusban mutathatja be az Európai Bizottság.
A polgármesterek szerint a városoknak nagyobb szerepet kellene kapniuk a költségvetési döntésekben, hogy hatékonyan tudják megvalósítani a digitális és zöld átállást, valamint a fenntartható városfejlesztést.
Jelenleg a városok elsősorban a kohéziós alapok esetében számítanak partnernek, ami a jelenlegi ciklus teljes költségvetésének nagyjából egyharmadát jelenti, azonban a 2028-2034-es időszakra vonatkozó terveknél felmerült az is, hogy 27 nemzeti tervezetet kérnének be, amit a helyreállítási alap (RRF) mintájára, sokkal rugalmasabban oszthatnának be a tagállamok kormányai.
Ez alapvetően a források kiosztását egyszerűsítené a finanszírozási területek közötti korlátok lazításával, ezzel hozzájárulva a versenyképességhez, és ahhoz, hogy az EU-ban minél egyszerűbb lehessen mind gazdasági, mind védelmi értelemben vett stratégiai függetlenséget kiépíteni.
Mindez papíron jól hangzik és a nemzeti kormányoknak is kívánatos elképzelés lehet, azonban EU-s oldalról több szereplő is úgy érzi ezzel kiüresítenék azt az alapelvet, amelyet a költségvetés-tervezésért felelős biztos, Piotr Serafin is többször hivatkozott, miszerint
a forrásoknak elsősorban a kontinens polgáraihoz kell eljutnia, és ezt a legjobban a helyi szinten, az emberek közvetlen közelében lehet érvényesíteni.
Egy a cikkben hivatkozott 2022-es felmérés szerint Európában mindenhol jobban megbíznak az önkormányzati vezetésben, mint az államban, és bár a háború hatására ez elmozdulhatott, a helyi politika mindig is nagymértékben felelős volt a programok végrehajtásáért.
Bár a polgármesterek elismerik a védelmi fejlesztések fontosságát, ugyanilyen fontos számukra az is, hogy helyben jól tudják kezelni a lakhatási válságot, a klímaváltozással kapcsolatos jelenségeket (például árvizek), és hogy a külső hatások ne tudjanak társadalmi feszültségeket kelteni az ezek kezelésének elmaradása miatti frusztrációval.
Ezen felül az innovációs ambíciókra is jó hatással lehetne a városok közvetlenebb bevonása, ahol tipikusan egy ország GDP-termelésének legnagyobb része összpontosul, ami természetes gazdasági-, illetve tudásközpontokká teszi őket.
Sőt, akár ezen a szinten is megvalósítható lenne a katonai kiadásoknak kulcsfontosságú költségcsökkentő erővel bíró közös beszerzések valamilyen formája, ami ez esetben például elektromos buszflottákkal kapcsolatos közös stratégia kidolgozásával spórolhatna sokat a résztvevő városoknak.
Mindezek megvalósulásához a városvezetők három javaslatot fogalmaztak meg:
- a városokat szorosan be kell vonni a 27 nemzeti költségvetési terv kialakításába és a tagállamok által végrehajtandó reformok meghatározásába;
- továbbra is közvetlenül a városok számára kell elkülöníteni forrásokat, hogy fenntartható módon tudjanak beruházni a legégetőbb szükségletekbe;
- az EU-nak erősítenie kell azt a törekvését, hogy segítse a városvezetőket az innováció előmozdításában, beleértve a közvetlen hozzáférést további finanszírozási forrásokhoz.
Mindennek persze akkor van jelentősége Magyarországon, ha nem a kormánytól függ az EU-s források felhasználására vonatkozó pályázatok kiírása, hanem például a főváros közvetlenül is igényelhetné azokat az összegeket, amiket a nagyobb átláthatóságot igénylő jogállamisági kritériumok címén tartanak vissza az országtól.
Erre májusban az Európai Parlament MFF-re vonatkozó javaslatában is kitérnek, amiben egyrészről arra kérik a Bizottságot, hogy konkretizálják a kondícionalitási elveket, másrészről pedig olyan utak kidolgozását is szeretnék, amik
a feltételek nem teljesülésének esetén, más módon juttatnák el a forrásokat, hogy azok mindenképpen el tudjanak jutni az európai polgárokhoz.
Bár a kohéziós politikából származó források eddig nem igazán kedvezett a nagyvárosoknak, mivel azok kisebb települések felzárkóztatását részesítik előnyben, egy eredményközpontú megközelítés - amelynek kialakításába a legnagyobb gazdasági központok is részt vehetnek - olyan költségvetést is eredményezhet, ahol ezen kívül eső források (például amit kutatás-fejlesztésre szánnának) könnyebben elérhetővé válnának a helyi közigazgatás számára.
Címlapkép forrása: Portfolio
Hírszerzési jelentés: egyetlen lépéssel állítaná maga mellé Trump elnököt Putyin
Már nagyon készül a találkozóra az orosz elnök.
Hernádi Zsolt, Surányi György, Mátrai Károly: alakul az őszi gazdasági csúcskonferencia előadóinak listája
Közeleg az október 7-ei időpont.
Csődből a milliárdos árbevételig: így fejlődik a legendás magyar ital márka
Sokaknak ismerősen cseng a név.
Hiába temették már el, még mindig él az orosz gazdaság
Az inflációs válság ellenére is van növekedés.
Itt lehet Európa válasza a kínai akkumulátorok előrenyomulására
Két céglegenda egyesül, hogy az elektromos autózás egy új modelljét hozzák el az EU-ba.
Gyerektelenségi adó helyett gyermekességi adó? Meglepő, mi a valós helyzet
Valójában nem a gyerektelenek támogatják a gyereknevelőket, hanem fordítva.
Verdiktet mondott az Európai Bizottság a magyarországi akkumulátorgyárról
Eldőlt a kelet-magyarországi államilag támogatott projekt sorsa
Lecsapott a Kalóriakirályra a NAV és a fogyasztóvédelem - Videón a foglalás
Lefoglalták a termékeit.
Így bukhatod el a támogatást: a projekt jelenléti ív rejtélyei
A támogatott kutatás-fejlesztési projektek egyik legfontosabb, mégis gyakran alábecsült dokumentuma a projekt jelenléti ív, pedig ezen is múlhat a sikeres elszámolás.

A külföldi beruházások és a klímacélok kapcsolata
A zöld-FDI-t vizsgálva már több kutatás megállapította a korrelációt a megújuló energiahordozókba történő befektetések és a klímaváltozás elleni hatékony fellépés között.
Tényleg a mohóság és lobbi miatt ilyen drága egy-egy gyógyszer?
Nehéz megdönteni azt a vélekedést, hogy a gyógyszergyártók mohósága miatt nagyon drága egy-egy gyógyszer ára. A valóság ennél bonyolultabb: a gyártók ugyanis még így kisebb... The post T

Az AI a kor vasútja, csak arányosan kevesebbet költenek rá
A 19. század amerikai vasútépítési láza a busás megtérülésekről és a kor technológiai fejlettségének kiaknázásáról szólt: a tengerentúlon a GDP nagyjából 6 százalékát beletolták

Transzferár-adatszolgáltatás: mit lát valójában a NAV az ATP lapokon?
A transzferár-adatszolgáltatás (ATP lapok) bevezetése gyökeresen átalakította a kapcsolt vállalkozások ellenőrzési logikáját. Az eddigi transzferár dokumentációs kötelezettség mellett mos

Egyszerre két csapatnak - tisztességtelen játék a világ legnagyobb opciós piacán
A Jane Street kezdetben a hihetetlen magas, havi majdnem 8 millió forintos gyakornoki fizetéseiről híresült el. Az összeget egyedi stratégiák kidolgozására kapták a gyakornokok -... The post Egy

Égető kérdések Franciaország jövőjéről
A helyi infrastruktúrák és közszolgáltatások sebezhetőségének rendszerszintű felmérése nélkülözhetetlen a hatékony alkalmazkodáshoz.
Hozamot, de másképp? Certifikátok a portfólióban
2025 augusztusában a nemzetközi pénzpiacokat továbbra is fokozott volatilitás, a geopolitikai feszültségek és az inflációs várakozások körüli bizonytalanság jellemzi. Az európai és amerik

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.
Döbbenetes új csúcsokon a világ tőzsdéi – Mi jöhet most?
Meddig tarthat a lendület?
Nagyra nőtt a fontos eszköz - Újabb robbanás vagy összeomlás jön?
A bitcoinon túl is lehet élet?
Így befolyásolják a profik az élelmiszerárakat: kiderült, mi zajlik a háttérben
Az árupiac a nagy játékosok terepe.
