
Az Eurocitiest jelenleg elnöklő lipcsei polgármester, Ghent, Braga és Strasbourg vezetőivel véleménycikkben kérik az EU döntéshozóit, hogy közvetlenül vehessenek részt a 2028-ban induló újabb hétéves költségvetési ciklus (MMF) tervezésében, amelynek első tervezetét júliusban mutathatja be az Európai Bizottság.
A polgármesterek szerint a városoknak nagyobb szerepet kellene kapniuk a költségvetési döntésekben, hogy hatékonyan tudják megvalósítani a digitális és zöld átállást, valamint a fenntartható városfejlesztést.
Jelenleg a városok elsősorban a kohéziós alapok esetében számítanak partnernek, ami a jelenlegi ciklus teljes költségvetésének nagyjából egyharmadát jelenti, azonban a 2028-2034-es időszakra vonatkozó terveknél felmerült az is, hogy 27 nemzeti tervezetet kérnének be, amit a helyreállítási alap (RRF) mintájára, sokkal rugalmasabban oszthatnának be a tagállamok kormányai.
Ez alapvetően a források kiosztását egyszerűsítené a finanszírozási területek közötti korlátok lazításával, ezzel hozzájárulva a versenyképességhez, és ahhoz, hogy az EU-ban minél egyszerűbb lehessen mind gazdasági, mind védelmi értelemben vett stratégiai függetlenséget kiépíteni.
Mindez papíron jól hangzik és a nemzeti kormányoknak is kívánatos elképzelés lehet, azonban EU-s oldalról több szereplő is úgy érzi ezzel kiüresítenék azt az alapelvet, amelyet a költségvetés-tervezésért felelős biztos, Piotr Serafin is többször hivatkozott, miszerint
a forrásoknak elsősorban a kontinens polgáraihoz kell eljutnia, és ezt a legjobban a helyi szinten, az emberek közvetlen közelében lehet érvényesíteni.
Egy a cikkben hivatkozott 2022-es felmérés szerint Európában mindenhol jobban megbíznak az önkormányzati vezetésben, mint az államban, és bár a háború hatására ez elmozdulhatott, a helyi politika mindig is nagymértékben felelős volt a programok végrehajtásáért.
Bár a polgármesterek elismerik a védelmi fejlesztések fontosságát, ugyanilyen fontos számukra az is, hogy helyben jól tudják kezelni a lakhatási válságot, a klímaváltozással kapcsolatos jelenségeket (például árvizek), és hogy a külső hatások ne tudjanak társadalmi feszültségeket kelteni az ezek kezelésének elmaradása miatti frusztrációval.
Ezen felül az innovációs ambíciókra is jó hatással lehetne a városok közvetlenebb bevonása, ahol tipikusan egy ország GDP-termelésének legnagyobb része összpontosul, ami természetes gazdasági-, illetve tudásközpontokká teszi őket.
Sőt, akár ezen a szinten is megvalósítható lenne a katonai kiadásoknak kulcsfontosságú költségcsökkentő erővel bíró közös beszerzések valamilyen formája, ami ez esetben például elektromos buszflottákkal kapcsolatos közös stratégia kidolgozásával spórolhatna sokat a résztvevő városoknak.
Mindezek megvalósulásához a városvezetők három javaslatot fogalmaztak meg:
- a városokat szorosan be kell vonni a 27 nemzeti költségvetési terv kialakításába és a tagállamok által végrehajtandó reformok meghatározásába;
- továbbra is közvetlenül a városok számára kell elkülöníteni forrásokat, hogy fenntartható módon tudjanak beruházni a legégetőbb szükségletekbe;
- az EU-nak erősítenie kell azt a törekvését, hogy segítse a városvezetőket az innováció előmozdításában, beleértve a közvetlen hozzáférést további finanszírozási forrásokhoz.
Mindennek persze akkor van jelentősége Magyarországon, ha nem a kormánytól függ az EU-s források felhasználására vonatkozó pályázatok kiírása, hanem például a főváros közvetlenül is igényelhetné azokat az összegeket, amiket a nagyobb átláthatóságot igénylő jogállamisági kritériumok címén tartanak vissza az országtól.
Erre májusban az Európai Parlament MFF-re vonatkozó javaslatában is kitérnek, amiben egyrészről arra kérik a Bizottságot, hogy konkretizálják a kondícionalitási elveket, másrészről pedig olyan utak kidolgozását is szeretnék, amik
a feltételek nem teljesülésének esetén, más módon juttatnák el a forrásokat, hogy azok mindenképpen el tudjanak jutni az európai polgárokhoz.
Bár a kohéziós politikából származó források eddig nem igazán kedvezett a nagyvárosoknak, mivel azok kisebb települések felzárkóztatását részesítik előnyben, egy eredményközpontú megközelítés - amelynek kialakításába a legnagyobb gazdasági központok is részt vehetnek - olyan költségvetést is eredményezhet, ahol ezen kívül eső források (például amit kutatás-fejlesztésre szánnának) könnyebben elérhetővé válnának a helyi közigazgatás számára.
Címlapkép forrása: Portfolio
Boom vagy buborék az AI? Erős vagy gyenge a forint? Profi befektetők beszéltek erről
A Budapest Economic Forum konferencián.
Megszólalt a legendás befektető: olyan, mintha az 1970-es évek elején lennénk
És ezért érdemes sok aranyat tartani.
Jobbról-balról rángatják Ursula von der Leyent, de a valódi csatát saját pártjával kell megvívnia
Manfred Weber a színjátékok végét szeretné.
Dzsabarov: ha ez tényleg megtörténik, észre sem vesszük, és már ki is robbant a világháború
Az orosz szenátor a Tomahawk rakétáról osztotta meg gondolatait.
Mélyül a válság: ez így nem mehet tovább Európa erős országában - Már az elnök emberei szerint is ideje félreállni
Már Emmanuel Macron szövetségesei szerint is új választások kellenek.
Ezt a jelentési szezont nem teszik ki az ablakba az európai vállalatok
Most kiderül, hogy hatott a vámháború.
Történelmi rekord: ennyit költenek el a magyar gazdaság felpörgetésére
A Magyar Fejlesztési Bank főszereplő lesz a konjunktúra támogatásában.
Bárki bármit mond, a fizetés a legfontosabb
A Budapest Economic Forum konferencián beszéltek erről a szakértők.
Személyi kölcsön: Hol kaphatod meg a legjobb feltételekkel 2025 őszén?
A bérek egyre magasabbak, ami egyre biztonságosabb hitelfelvételt tesz lehetővé. Milyen a személyi kölcsönök piaca ma? Hol és hogyan kaphatsz a legkedvezőbb feltételekkel szabadon felhasználha
Tudomány turbófokozatban: 26 milliárd a kutatás jövőjére
Megjelent a GINOP Plusz-2.2.1-25, ami esélyt ad arra, hogy a hazai kutatás ne a mezőnyt kergesse, hanem az élmezőnybe ugorjon.

Cser Tamás a Bloombergnek: A forint extra hátszelet kapott
A cikkből megtudhatod: Magyar Péter, az ellenzék vezetője a következő választások után újra kívánja építeni a befektetőkkel és az Európai Unióval való kapcsolatot, és ezzel... The post

Jelentős EPR díjemelés októbertől!
2025 októberétől számottevően emelkednek a kiterjesztett gyártói felelősségi (EPR) díjak, amelyet a MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. állít ki a kötelezett vállalatok számára. Az emelé

A csúcs az új mélypont
Örülhet a fejének az egyszeri tőzsdei kereskedő: hiába Trump, a kereskedelmi bizonytalanságok és a háborúk, ömlik a pénz a részvénypiacokra. Az elmúlt egy évben világszerte... The post A c

Burgonyaválság a láthatáron: így hat a globális felmelegedés az élelmiszer-ellátásra
A klímaváltozás már nem a jövő problémája a mezőgazdaság területén sem. Kína kutatólaboratóriumaiban már most kísérletekkel mutatják ki, hogy milyen következmén
Vidéken még maradt valaki?
E heti vendégünk Móricz Dani és Cser Tamás. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podcast, Google Podcas

Minden jónak vége lesz egyszer?
A világ egyik kellemetlensége, hogy folyamatosan változik. Ugyan sokan örülhetnek is ennek, hiszen kevesen tudják ugyanazt a játékot játszani 40-70-100 éven keresztül, azonban megvan ennek a kom


Eljött a pragmatikus fejlesztések kora a logisztikai ingatlanpiacon
A sikerképlet egyre bonyolultabb.
Hónapokig tartó bizonytalanságot hozhat az elsöprő választási győzelem Csehországban
Csehország választott.
Mit várhat egy vállalkozás a bankjától 2025-ben? Hogy lehetnek sokkal egyszerűbbek a pénzügyei?
Kovásznai Ádámot, az MBH Csoporthoz tartozó BUPA vezetőjét kérdeztük.
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!