
Az Eurocitiest jelenleg elnöklő lipcsei polgármester, Ghent, Braga és Strasbourg vezetőivel véleménycikkben kérik az EU döntéshozóit, hogy közvetlenül vehessenek részt a 2028-ban induló újabb hétéves költségvetési ciklus (MMF) tervezésében, amelynek első tervezetét júliusban mutathatja be az Európai Bizottság.
A polgármesterek szerint a városoknak nagyobb szerepet kellene kapniuk a költségvetési döntésekben, hogy hatékonyan tudják megvalósítani a digitális és zöld átállást, valamint a fenntartható városfejlesztést.
Jelenleg a városok elsősorban a kohéziós alapok esetében számítanak partnernek, ami a jelenlegi ciklus teljes költségvetésének nagyjából egyharmadát jelenti, azonban a 2028-2034-es időszakra vonatkozó terveknél felmerült az is, hogy 27 nemzeti tervezetet kérnének be, amit a helyreállítási alap (RRF) mintájára, sokkal rugalmasabban oszthatnának be a tagállamok kormányai.
Ez alapvetően a források kiosztását egyszerűsítené a finanszírozási területek közötti korlátok lazításával, ezzel hozzájárulva a versenyképességhez, és ahhoz, hogy az EU-ban minél egyszerűbb lehessen mind gazdasági, mind védelmi értelemben vett stratégiai függetlenséget kiépíteni.
Mindez papíron jól hangzik és a nemzeti kormányoknak is kívánatos elképzelés lehet, azonban EU-s oldalról több szereplő is úgy érzi ezzel kiüresítenék azt az alapelvet, amelyet a költségvetés-tervezésért felelős biztos, Piotr Serafin is többször hivatkozott, miszerint
a forrásoknak elsősorban a kontinens polgáraihoz kell eljutnia, és ezt a legjobban a helyi szinten, az emberek közvetlen közelében lehet érvényesíteni.
Egy a cikkben hivatkozott 2022-es felmérés szerint Európában mindenhol jobban megbíznak az önkormányzati vezetésben, mint az államban, és bár a háború hatására ez elmozdulhatott, a helyi politika mindig is nagymértékben felelős volt a programok végrehajtásáért.
Bár a polgármesterek elismerik a védelmi fejlesztések fontosságát, ugyanilyen fontos számukra az is, hogy helyben jól tudják kezelni a lakhatási válságot, a klímaváltozással kapcsolatos jelenségeket (például árvizek), és hogy a külső hatások ne tudjanak társadalmi feszültségeket kelteni az ezek kezelésének elmaradása miatti frusztrációval.
Ezen felül az innovációs ambíciókra is jó hatással lehetne a városok közvetlenebb bevonása, ahol tipikusan egy ország GDP-termelésének legnagyobb része összpontosul, ami természetes gazdasági-, illetve tudásközpontokká teszi őket.
Sőt, akár ezen a szinten is megvalósítható lenne a katonai kiadásoknak kulcsfontosságú költségcsökkentő erővel bíró közös beszerzések valamilyen formája, ami ez esetben például elektromos buszflottákkal kapcsolatos közös stratégia kidolgozásával spórolhatna sokat a résztvevő városoknak.
Mindezek megvalósulásához a városvezetők három javaslatot fogalmaztak meg:
- a városokat szorosan be kell vonni a 27 nemzeti költségvetési terv kialakításába és a tagállamok által végrehajtandó reformok meghatározásába;
- továbbra is közvetlenül a városok számára kell elkülöníteni forrásokat, hogy fenntartható módon tudjanak beruházni a legégetőbb szükségletekbe;
- az EU-nak erősítenie kell azt a törekvését, hogy segítse a városvezetőket az innováció előmozdításában, beleértve a közvetlen hozzáférést további finanszírozási forrásokhoz.
Mindennek persze akkor van jelentősége Magyarországon, ha nem a kormánytól függ az EU-s források felhasználására vonatkozó pályázatok kiírása, hanem például a főváros közvetlenül is igényelhetné azokat az összegeket, amiket a nagyobb átláthatóságot igénylő jogállamisági kritériumok címén tartanak vissza az országtól.
Erre májusban az Európai Parlament MFF-re vonatkozó javaslatában is kitérnek, amiben egyrészről arra kérik a Bizottságot, hogy konkretizálják a kondícionalitási elveket, másrészről pedig olyan utak kidolgozását is szeretnék, amik
a feltételek nem teljesülésének esetén, más módon juttatnák el a forrásokat, hogy azok mindenképpen el tudjanak jutni az európai polgárokhoz.
Bár a kohéziós politikából származó források eddig nem igazán kedvezett a nagyvárosoknak, mivel azok kisebb települések felzárkóztatását részesítik előnyben, egy eredményközpontú megközelítés - amelynek kialakításába a legnagyobb gazdasági központok is részt vehetnek - olyan költségvetést is eredményezhet, ahol ezen kívül eső források (például amit kutatás-fejlesztésre szánnának) könnyebben elérhetővé válnának a helyi közigazgatás számára.
Címlapkép forrása: Portfolio
Atomháborús repülőgépet tesztel Amerika
Ez akkor is működne, ha a szárazföldön minden megsemmisült.
Otthon Start: egyetlen ábra arról, mekkora lakásdrágulásra számítanak az ingatlanszakértők
A vidéki használt lakásoknál lehet a legnagyobb, 15% körüli az áremelkedés.
Méghogy megharagudott Trump Putyinra - Éppen most döntenék be a NATO keleti szárnyának védelmét
Európában most nem túl fényes a hangulat.
Sosem látott pénzt költött el a leggazdagabb liga, de megfizetik az árát
Több, mint 1.360 milliárd forint - ennyit költöttek el az angol első osztály, a Premier League focicsapatai játékosokra a nyáron. Bődületes rekord, amit egy másik... The post Sosem látott pén

HR trendek 2025-2026
A magyar munkaerőpiac 2025-ben fordulóponthoz érkezett. A gazdasági bizonytalanság, a technológiai fejlődés és a társadalmi elvárások együtt formálják át a vállalatok működését. Az elk

Jóléti társadalom megoldja a problémáidat?
Talán senki számára nem kérdés, hogy a világ gazdagodásával nem szabadultunk meg a gondjainktól. Sőt, sokszor a "gazdagabb" országokban "rosszabbul" élnek az emberek, mint a "szegényebbek
Kik vehetnek fel 10% önerő mellett Otthon Startot és kikre nem érvényes a könnyítés?
Szeptember másodikától módosította az MNB az adósságfék szabályokat. Így szélesebb réteg vehet fel minimális 10% önerő mellett lakáshitelt. Mindenképpen érdemes leszögezni, hogy a válto
5,871 milliárd euróból újítanák meg Görögország vízrendszerét
A görög kormány új stratégiát hirdetett a vízügyi problémák kezelésére, válaszul a klímaváltozás súlyos kihívásaira.
A pályázati támogatás ára: fenntartási kötelezettségek
Siker! Lezártad a projektedet, átmentél a záró elszámoláson, és úgy érzed most végre hátradőlhetsz. De vigyázz! A történet itt még nem ért véget. A fenntartási időszak a pályázatok f

Új malac a karámban? - Francia kockázatok Európában
Franciaországban ismét nő a politikai kockázat: a kormányfő bizalmi szavazást kért maga ellen, miközben 43,8 milliárd eurós megszorító csomag készül. A francia-német kötvényhozam-spread 8
Kell-e új nevet adni az évszakoknak a klímaváltozás miatt?
Az évszakok rendjét, amelyet a modernitás és a globalizáció uniformizált, az antropocén éghajlati változásai fokozatosan felülírják.

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
A Labubu babák a tőzsdén is tarolnak
Amikor az eredetit gyártja Kína, a másolatot a világ.
Pickup tuning a határban: ezek az extrák most a gazdák és vadászok kedvencei
A pickupok ütőképességét az extrák adják.
Összefognak az új világrend erős emberei − Mi lesz ebből, ki állitja meg őket?
Erősödőben Kína bűvköre.
