
Az Európai Bizottság 2025 májusi értékelése szerint Magyarország tartós lemaradásban van az uniós ajánlások végrehajtásában, miközben több tízmilliárd eurónyi EU-támogatás sorsa forog kockán.
A 2019 és 2024 között Magyarországnak címzett brüsszeli országspecifikus ajánlások (CSR-ek) mindössze 2 százaléka teljesült maradéktalanul, további 2 százaléka „jelentős előrelépés” mellett. A fennmaradó 96 százalék döntő többsége vagy csak „korlátozott előrelépést” mutat, vagy egyáltalán nem történt benne haladás. Ez a gyenge teljesítmény komolyan veszélyezteti a 2021–2027-es uniós ciklustámogatási keretének lehívását és hasznosítását – állítja az Európai Bizottság országspecifikus ajánlásaihoz mellékelt különelemzés.
Ebben a helyzetben különösen érdekes, hogy a magyar kormány kedden társadalmi egyeztetésre bocsátott két olyan rendeletmódosítást is, amelyek alapjaiban változtathatják meg az uniós pénzek hazai elosztásának szabályrendszerét.
A Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium (KTM) által készített javaslatok szerint a jövőben felfüggeszthetővé válna a Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz (RRF) pályázatainak értékelése és szerződéskötése, amennyiben az adott projektre nem küldhető kifizetési kérelem az Európai Bizottsághoz.
KÉSŐBB RÉSZLETESEN RÁTÉRÜNK, DE EZ GYAKORLATILAG A TELJES RRF-PORTFÓLIÓT ÉRINTI, MIVEL A MAGYAR KORMÁNY MÉG EGYETLEN SZUPERMÉRFÖLDKÖVET SEM TELJESÍTETT – A BIZOTTSÁG HIVATALOS JELENTÉSE SZERINT – 2025 MÁJUSÁIG 0 DARAB MÉRFÖLDKŐ VALÓSULT MEG.
Nem mondanak le róla, de kemény a helyzet
Az ügyben a Telex kérdésére küldött válaszában a kormány hangsúlyozta, hogy a módosítás nem jelent forrásokról való lemondást, és nem is érinti a már megkötött szerződéseket, az EU-s szabályozás alapján a Bizottság csak akkor fizet, ha a tagállam hitelesen igazolni tudja a kapcsolódó mérföldkövek teljesítését. Ezért – jogi értelemben – a mostani rendelettervezet elfogadása technikailag azt is jelentheti, hogy a kormány több RRF-pályázati felhívást törölhet, vagy el sem indítja azokat. Az intézkedés célja a kormányzati kommunikáció szerint az, hogy a blokkolt fejlesztések ne bénítsák le a még megvalósítható programokat.
A Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium és a Nemzeti Fejlesztési Központ a lap megkeresésére azt válaszolta:
„A javaslat elfogadása nem jelenti sem a helyreállítási terv, sem bármely intézkedés, így egyetlen felhívás vagy projekt automatikus törlését vagy lemondását. A már megkötött támogatói okiratok és szerződések teljesíthetősége nem kerül veszélybe. A kormány célja továbbra is az, hogy minden – a helyreállítási tervben szereplő – intézkedés megvalósuljon, és ehhez biztosítja is az előfinanszírozást.”
A kormányzati álláspont tehát azt hangsúlyozza, hogy nem egy teljes RRF-felfüggesztés történik, hanem egy olyan eljárásrend jönne létre, amely lehetővé teszi a szelektív halasztást vagy leállítást a jelenlegi bizonytalan uniós környezetben.
A gyakorlatban azonban, mivel a Bizottság jelentése szerint egyetlen mérföldkő sem teljesült, emiatt hivatalos kifizetési kérelem sem adhatott be a kormány.
Így bár technikailag valóban csak az eljárásrend módosult, nehéz helyzetben van a kormány, ha az RRF 2026 augusztusi projektzárásig ki akarja pörgetni a helyreállítási alap terveit.
Főként úgy, hogy már látszódnak jelek arra, hogy az RRF és a RePowerEU pályázati kiírásainak legalább egy részét át is mozgatták már az elérhető kohéziós pénzekhez: az Otthonfelújítási Program például eredetileg teljes egészében a helyreállítási alap pénzeiből finanszírozták volna, viszont 2025. január 17-től felfüggesztették az itteni pályázatokat, majd január 20-án a KEHOP Pluszban indult el egy majdnem azonos tartalmú, lakossági energiahatékonysági pályázat.
A hivatalos indoklás szerint ezt azért lépték meg, mert „a kedvezményezetti kör megegyezik az RRF-es és a KEHOP Pluszos felhívások esetében, ezért a kettős finanszírozás elkerülése érdekében kerül sor az "Otthonfelújítási Program Lakossági energiahatékonysági beruházások megvalósításához” című (RRF-REP-10.13.1-24 azonosító jelű) felhívás felfüggesztésére.”
A példa nem azt jelenti, hogy az RRF-ről lemondott a kormány, de azt mutatja, hogy a kabinet a párhuzamosság felszámolás mellett – logikusan – egyes esetekben már a könnyebben elérhető, feloldott ERFA-alap forrásaiból valósítja meg a Brüsszel felé vállalt energetikai célok elérését, közben segítve a lakosságot is az egyszerűbb pályázással. Ez alapján a mostani rendelettervezetek ugyanabba a gondolatmenetbe illeszthetők: a forráselosztást úgy optimalizalják, hogy az elérhető uniós forrásokkal számolnak csak.
A kohéziós forrásoknál egészen érdekes a kép
A szerdán meg másik rendeletmódosítás-tervezet a KTM-től lehetőséget adna arra, hogy a hatóságok bizonyos projekteket – különösen az uniós átlag fejlettségi szintnél jobban teljesítő, fejlettebb régiókban, például Budapesten – hivatalosan „ellehetetlenültnek” nyilvánítsanak, és így kizárják őket a támogatási körből. Az intézkedés érintené az állami, önkormányzati vagy közalapítványi beruházásokat is, ha azok blokkolt uniós forrásból valósultak volna meg.
A módosítás nemcsak jogtechnikai újítás így, hanem politikai üzenet is: a kormány egyre nyíltabban differenciál a projektek között az alapján, hogy mennyire esélyes azok tényleges uniós megtérítése.
A Telexnek küldött válaszban a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium hangsúlyozza, hogy a 2021 és 2027 közötti kohéziós források terhére már 145 felhívást hirdettek meg, 6630 milliárd forintos keretösszeggel. Ezekhez több mint 10 600 támogatási szerződés kapcsolódik, 4150 milliárd forint értékben, és 2450 milliárdot már ki is fizettek. Az RRF keretében 52 pályázat született, amelyekhez 1206 milliárd forintnyi kifizetés tartozik – ezek döntő része azonban nem uniós forrásból történt, hanem előfinanszírozásként a magyar költségvetés terhére.
A Bizottság jelentése viszont hangsúlyozza, hogy az RRF mellett a kohéziós források felhasználása is problémás.
A 2021–2027-es ciklusra 21,7 milliárd eurót különítettek el Magyarország számára, amelyhez nemzeti társfinanszírozással együtt összesen 26,1 milliárd eurónyi fejlesztési forrás érhető el. Az uniós végrehajtó testület azonban egy árulkodó táblázatot is elhelyezett a jelentésben, mely szerint a kohéziós politika keretében eddig 11,3 milliárd eurónyi kifizetés történt. Mindez azt mutathatná, hogy az elérhető, feloldott 12,2 milliárd forintos keretből már rengeteg támogatást le tudott hívni a kabinet, ennek egy jelentős része még a 2014–2020-as időszakból áthúzódó projektekre vonatkozik.
A vizsgált időszakra Magyarország számára a következő uniós alapokból történt forráslehívás: | |||
Alap / Program | 2021–2027 allokáció (millió EUR) | Kifizetve 2021 óta (millió EUR) | Kifizetési arány (%) |
Kohéziós politika összesen | 21 730,1 | 11 293,7 | 51,97% |
- ERDF (Regionális fejlesztési alap) | 13 568,2 | 5 443,0 | 40,11% |
- Kohéziós Alap (CF) | 2 602,2 | 2 710,3 | 104,15% (több, mint az új keret, az előző ciklusról áthúzódó kifizetések miatt) |
- ESF, ESF+ (Szociális alap) | 5 298,7 | 3 059,3 | 57,77% |
- JTF (Igazságos Átmenet Alap) | 261,1 | 81,0 | 31,03% |
RRF támogatások | 6 511,7 | 140,1 | 2,15% |
RRF hitelek | 3 918,3 | 779,5 | 19,89% |
EMFAF, EMFF (halászati alapok) | 37,7 | 23,1 | 61,27% |
AMIF, BMVI, ISF (Migráció, határvédelem, biztonság) | 224,8 | 70,4 | 31,32% |
KAP stratégiai terv (összesen) | 8 454,9 | 2 773,1 | 32,79% |
- EAGF (közvetlen kifizetések) | 6 819,8 | 2 418,5 | 35,45% |
- EAFRD (vidékfejlesztés) | 1 635,1 | 354,6 | 21,69% |
Forrás: Európai Bizottság, Portfolio |
A mostani országspecifikus ajánlások esetében nem szálazzák szét, hogy az összegeket, melyik hétéves keret terhére fizettek ki 2021 óta, de az uniós kohéziós adatbázis szerint
a mostani 2021-2027-es pályázati költségvetésből összesen 2,01 milliárd forintot utaltak el a magyar büdzsének júniusig.
Ez alapján megállapítható, hogy a látszólag előrehaladott kifizetések valójában nem a 2021–2027-es időszak új beruházásaihoz kötődhettek. Azt már az országspecifikus ajánlások mellékletében kiadott értékelésben meg is fogalmazta az Európai Bizottság, az új ciklus projektjeinek többsége még nem indult el, vagy adminisztratív akadályok – például az úgynevezett „feltételrendszeri” blokkok – miatt nem jutott el a megvalósításig.
Ahogy a cikk elején jeleztük, az országspecifikus ajánlások legnagyobb részénél nem sikerült teljes mértékben hozni a Bizottság által megkövetelt intézkedéseket, többségüknél az összesítő táblázat csak „korlátozott előrehaladást” állapított meg.
Szinte minden érdemi reformterület – így az igazságügyi függetlenség, a korrupcióellenes keret, a közbeszerzések, a szociális juttatások, az oktatás, az egészségügy vagy az energiastruktúra átalakítása – esetében hiányzik a valódi áttörés az értékelés alapján.
Több, 2023–2024-es ajánlás kifejezetten sürgeti a kormányt, hogy „azonnal teljesítse” a szupermérföldköveket, és gyorsítsa fel a helyreállítási terv és a kohéziós projektek végrehajtását.
Az említett, kedden megjelent tervezetek szerint a kormány a forrásblokkolás okait nem a reformok hiányában, hanem politikai megfontolásokban látja. A hivatalos közlés szerint a Bizottság félreértelmezi a magyar szuverenitásvédelmi intézkedéseket, és emiatt indokolatlanul tart vissza forrásokat. Ezzel párhuzamosan a kabinet az új rendeletek révén lehetőséget kapna arra, hogy szelektíven válogasson a projektek között: melyek kaphatnak még uniós (vagy hazai) támogatást, és melyek kerülnek le a napirendről.
Főként az állami, önkormányzati, vagy az államhoz kötödő szervezeteit érinthetik az „ellehetetlenült” címkével a jövőben kilőhető pályázatok.
A magyar források ráadásul fogynak is: eredetileg Magyarországnak 21,7 milliárd euró kohéziós forrás és 10,4 milliárd euró RRF-juttatás járna, de ezek egy részét már befagyasztották a jogállamisági eljárás keretében. A kohéziós keretből 1,04 milliárd eurót végleg elveszített Magyarország az ún. n+2 szabály miatt tavaly év végén, így már összesen csak 20,7 milliárd euró áll elvileg rendelkezésre.
Emellett rengeteg uniós támogatást vonnak le az Európai Unió Bíróságának tavaly júniusi ítélete miatt: mivel a kormány nem hajtotta végre az ítélőtestület által korábban megkövetelt reformokat a magyar menekültügyi rendszer esetében, naponta 1 millió eurónyi bírságot vonnak le büntetőkamatokkal együtt. Emellett pedig egy egyszeri 200 millió eurós bírságot is kiszabtak, amelyet szintén késedelmi terhekkel együtt levontak a Magyarországnak indított kohéziós kifizetésekből.
A kamatok miatt már mintegy 600 millió eurót veszített el a magyar költségvetés.
A következő másfél év kulcsfontosságú lesz: ha a feltételek nem teljesülnek, és a rendeletmódosítások nyomán projektek törlésére kerül sor, az érdemben átalakíthatja az EU-pénzek hazai elosztását – különösen a fejlettebb régiók és az állami beruházások rovására.
Címlapkép forrása: Akos Stiller/Bloomberg via Getty Images
Megjött a figyelmeztetés: 1,3 millió magyar mobilhasználót érint
Nem lesz régebbi technológia "védőhálóként".
Itt vajon mi történik? – Csúnyán beesett az EU támogatottsága az egyik legnépesebb tagállamában
Eközben a NATO-ba és a hadseregbe vetett bizalom folyamatosan nő.
Hajmeresztő összeesküvés-elmélet terjed Charlie Kirk haláláról – Rendkívüli videót tett közzé Izrael vezetője
Benjamin Netanjahu rendkívüli videóban reflektált a futótűzként terjedő vádakra.
Befektet az Nvidia az Intelbe: több mint 30 százalékot ugrott az árfolyam!
Megmenekül a bajba került chipgyártó.
Heves indulatokat okoz a medvék felbukkanása itthon: mi lesz ennek a vége?
Egyre több a medve Magyarországon.
Nem Magyar Péterre erősödik a forint!
Csak egy kicsit.* Idén (kis túlzással) a világ összes fejlődő piaci devizája erősödött, mert a dollár gyengülésnek ilyesmi hatása szokott lenni. Áramlik ki a pénz... The post Nem Magyar P

Árfolyamcsapda a pályázatokban - mi történik a devizás számlákkal?
A pályázatok világában nem ritka, hogy a forint mellett euróban vagy dollárban kiállított számlákkal találkozunk. Elsőre talán csak egy adminisztratív részletnek tűnik, de valójában sorsf

Otthon Start: 10 új brutális kérdés a 3%-os csodahitelről (videó)
Első hallásra verhetetlen ajánlatnak tűnik: maximum 3%-os kamattal felvehető lakáshitel, ráadásul akár 25 évre. De vajon tényleg ilyen egyszerű? A videóban Argyelán József és Molnár Péter
Javításhoz való jog a tervezett elavulás ellen
Hogy lehet az, hogy míg dédanyáink ifjúkorában egy nejlonharisnya élethosszig kitartott, ma már néhány használat után elszakad? A válasz nem hibás mérnöki vagy üzleti döntésekben... The p

Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Why prices hike, but inflation stays the same
Popular opinion says that inflation is much higher than official figures. Some say the numbers are fixed, but there could be other explanations. The post Why prices hike, but inflation stays the same appea
Követett részvények - 2025. szeptember
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
A projektzárás négy arca, és miért fájhat nagyon, ha összekevered
Mikor tekinthető befejezettnek egy támogatott projekt? Amikor az utolsó gépet beüzemelték? Amikor az utolsó számlát kiegyenlítették? Vagy amikor az Irányító Hatóság végre rábólinthat a z


Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Heves indulatokat okoz a medvék felbukkanása itthon: mi lesz ennek a vége?
Egyre több a medve Magyarországon.
Mégis mi történik most a magyar tejiparban?
Milyen problémákkal néz szembe az ágazat?
Újabb kínai gyár jöhet Magyarországra - Szemfényvesztés vagy óriási biznisz?
Mit hoz a Wisdom Motor?
