Beszéltek a technológiáról, amelyet magyar cég szállíthat a legnagyobb autógyártóknak
A hőre lágyuló kompozitanyagoknak több előnye is lehet
A kompozitok két vagy több anyagnak a kombinációjából felépülő anyagok, ahol az anyagok speciális tulajdonságait kombinálják úgy, hogy azoknak a lehető legelőnyösebb tulajdonságait hozzák ki
- emelte ki rögtön előadása elején Molnár Péter.Ezt követően felhívta a figyelmet arra, hogy az autóipar számára kiemelten fontos, hogy csökkenteni tudja járműveinek károsanyag-kibocsátási értékeit annak érdekében, hogy képes legyen megfelelni az egyre szigorodó törvényi előírásoknak. Abban az esetben ugyanis, ha nem sikerül az egyes szereplőknek az előirányzott célértékek teljesítése flottaszinten, jelentős büntetési tételekre számíthatnak.
Molnár Péter szerint az autógyártóknak három lehetőségük van arra, hogy a szigorú szabályoknak meg tudjanak felelni a jövőben:
- Flottaszinten egyre nagyobb hangsúlyt kell fektetniük az alternatív meghajtású járművek gyártására, értékesítésére
- Csökkentik a légellenállást, a gördülési ellenállásokat
- A harmadik lehetőség pedig az, hogy csökkentik a járművek tömegét
Utóbbi lehetőséggel kapcsolatban Molnár Péter ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy hatalmas eltérések vannak az egyes iparágak között abban, hogy mennyit áldozhatnak egy adott jármű tömegének csökkentésére. Az űripar például megengedheti magának azt, hogy egy űrhajó tömegének 1 kilogrammos csökkentéséért 17 600 dollárt áldozzon, míg a repülőgyártásban ezért 1500-2000 dollárt tudnak kifizetni a szereplők. Ehhez képest az autógyártók, elsősorban természetesen itt a volumengyártókra kell gondolni, lehetőségei nagyon korlátozottak. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy autó tömegének 1 kilogrammos csökkentésére maximum 3-20 eurót tudnak áldozni.

Beszélt még a HP-RTM technológiáról is, amelynek lényege, hogy egy szerszámba zárt textilcsomagon átnyomják a gyantát, így készülnek például a BMW i8-as, i3-as karosszéria elemei, jellemzően epoxigyantával és szénszállal. Ennek a folyamatnak a ciklusideje egyébként durván 8-10 perc.
Ennél vannak gyorsabb és hatékonyabb eljárások is, amelyekre szükség is van, hiszen az autóiparban jelenleg néhány tízmásodperces ciklusidővel készülnek el karosszéria elemek, majd vándorolnak tovább mondjuk egy préselő szerszámsoron. Éppen ezért ahhoz, hogy különböző kompozit alkatrészeket tudjanak beintegrálni egy ilyen gyártósorba, le kell csökkenteni a kompozitgyártás ciklusidejét.
Ezen a ponton Molnár Péter kiemelte, hogy a kompozitok elterjedésének két fő akadálya van: hosszúak a gyártásciklusok és drágák az alapanyagok.
A fentiekhez kapcsolódóan az előadó kiemelte, az autóipar számára nagyon fontos a felhasznált elemek újrahasznosíthatóság is. Míg az acél és alumínium alkatrészek jelentős mértékben újrahasznosíthatóak, addig jellemzően egy i3-as BMW-nek az úgynevezett "thermoset", hőre keményedő, gyanta alapú szénszálas karosszériája kevésbé hasznosítható újra.Utóbbi kihívásra jelenthet megoldást a termoplasztok, vagyis a hőre lágyuló műanyagok használata, hiszen ezeket a műanyagokat be lehet újra darálni az életciklusuk végén. Újra lehet őket olvasztani, újra lehet granulálni és mondjuk egy olyan alkatrész is, amely eredetileg folytonos textilerősítésű volt, a bedarálás után újra felhasználható lesz másodlagos alapanyagként.
Molnár Péter ehhez kapcsolódóan egy vele késíztett interjúnkban elmondta korábban,
Eljárásunknál a technológia azon alapszik, hogy egyrészt a hőre keményedő, gyanta mátrixú kompozitok helyett mi hőre lágyuló kompozitanyagokat fejlesztünk és gyártunk, olyan mátrix anyagra alapozva, mint a Poliamid 6-os, ami az autóiparban már széles körben használt, elterjedt műanyag. Ez biztosítja az alkatrészek újrahasznosíthatóságát.
Kitért arra is, hogy a kompozitok akkor dolgoznak tökéletesen és akkor beszélünk kompozitról, ha elemi szinten tökéletesen együtt dolgozik a befoglaló polimer és benne erősítő funkciót betöltő szálerősítés. Ezt a gyakorlatban megvalósítani ugyanakkor nem egyszerű. Az evopro systems engineeringnél viszont a gyantaalapú injektálásos eljárást és a termoplasztok, vagyis a hőre lágyuló műanyagok képességét kombinálják. Ennek eredményeként pedig létrejön egy technológia, amely sokkal nagyobb szabadságfokot ad a gyártás során.Egyedülálló, komplex alkatrészek gyártására képes az automatizált gyártórendszer
Beszélt arról is, hogy vállalata olyan komplex alkatrészek gyártására képes, amelyek újrahasznosíthatóak, teherviselőek és képesek felvenni a mechanikai terheléseket. Ezzel egyidejűleg pedig olyan funkciókkal rendelkeznek, amelyekre eddig nem volt lehetőség. Megjegyezte, ezekre a komplex alkatrészekre van kiemelt szüksége az autóiparnak, de ahhoz, hogy szállítani tudják, szükség van egy olyan gyártórendszerre, amely ezeket automatizáltan képes előállítani.Ez a gyártórendszer, az alábbi ábrán szerepel, amelynek a jobb felső sarkában az látható, ahogy bejönnek a felhasználásra kerülő szén- és üvegszálas textíliák. Ezt követően egy automata vágógép különböző szimulációs szoftverek segítségével képes arra, hogy kiterítse a textíliákat, így a textíliából különböző terítéktervet lehet készíteni. Ekkor készül el gyakorlatilag a kétdimenziós vágási terve egy kompozitnak.
Ezt a kétdimenziós kivágást végzi az első berendezés, majd a középen látható robotok elvégzik egy előformázó présben a textíliák formázását. Ezt úgy kell elképzelni, mint a vasalást, csak ez két dimenzióban vasalja a textíliákat, itt jön létre az "origámi". Következő lépésben, amikor már megkapták a formát és különböző alkatrészeket és a robotok képesek bepakolni magába a formaadó szerszámba, akkor megtörténik maga az injektálás, majd megtörténik a fröccsöntése a terméknek. Tulajdonképpen ezáltal létrejöhet egy olyan komplex termék, amelyről fentebb már szó volt.

Hatalmas segélycsomagtól eshet el Ukrajna, pótolhatatlan vadászgépet vesztett Kijev – Ukrajnai háborús híreink kedden
Cikkünk folyamatosan frissül.
Peszkov lehűtötte a kedélyeket: még nincs esély a hosszú tűzszünetre Ukrajnában, sok a megválaszolatlan kérdés
Az illegitimitás is gondot okoz.
Zöld utat adott a parlament: hozzáférhetők lesznek az EESZT adatai
Stratégiai jelentőségű orvostudományi okokból lépnek.
Itt vannak az új mérések: kiderült, mekkora károkat okozott a csernobili katasztrófa Magyarországon
Újraszámolták a hatásokat.
Drasztikus változásról döntött a parlament az ügyvédek munkájában
Számos, a jogászokra vonatkozó szabályozást írtak át.
Nyaralás: készpénz vagy kártya?
Jön a nyaralási szezon, sokan mennek külföldre és ott idegen devizában kell fizetniük. Két lehetőségük van,...
Kína is tud ám, ha akar...
Kedves Olvasó, nem untatlak az elmúlt néhány hétben lezajlott tőzsdei mozgásokkal egy sokadig cikkben, sőt még napi...
Zöld energiával meleg otthonokat: új lehetőség a távhőtermelőknek
A 2025/MA/TÁVHŐ/02 kódszámú, társadalmi egyeztetésre bocsátott pályázati felhívás új lendületet adhat a hazai...
Kína AI-ban is leversenyez mindenkit
Peking legutóbbi karácsonyi ajándéka a Nyugatnak a DeepSeek nevű AI-bomba volt, amely komoly felfordulást okozott...
Egy despota harca a piaccal
Egy fékeket vesztett rezsim épp visszaél egy fékevesztett helyzettel. Amióta Erdoğan az elnök, a török líra folyamatosan...
Új ERP rendszer bevezetése: adózási és számviteli buktatók, amikre figyelni kell
Egy új ERP rendszer bevezetése nemcsak informatikai projekt, hanem a vállalat szinte minden működési területét érintő...
Lassan, de zöldül a globális villamosenergia-termelés
Kedvező folyamatok látszanak a villamos energia terén is, hiszen a tavalyi termelésnövekedés nyolcvan százalékát...
Háromszor annyiból enni tízmilliókba kerül!
Amikor online feljön a kérdés, hogy mennyit költenek az emberek ételre, legtöbbször már nem is válaszolok. Ennek...
Zöld hidrogén és ipari kereslet: segíti-e a tagállamok kibocsátáscsökkentését az EU hidrogénstratégiája?
A zöld hidrogén uniós bevezetését a tagállami eltérések, a növekvő költségek és a szabályozási bizonytalanságok...

Óriási siker az új Duna-parti negyed, itt tart az építkezés (x)
A budapesti átlagot is felülmúlja a Marina City iránti kereslet

- Elképesztő fordulat az autóiparban, az EU a saját fegyverével lő vissza Kínára
- Utódlás: Csányi Péter az OTP új vezérigazgatója
- Mérgező borokkal árasztották el Európát, Magyarországon is súlyos a helyzet
- Karnyújtásnyira volt az ukrajnai háború lezárása – Tényleg egyetlen dolog miatt borul most minden?
- Mától kaphatók az új lakossági állampapírok – melyikbe érdemes most befektetni?
Oszkó: jobb idők jöhetnek az európai tőzsdéken, csökken az USA elszívó hatása
Az OXO Technologies vezére a Business podcast vendége volt.
Évtizedek óta nem látott változás az OTP-nél – Mi jöhet most?
Csányi Péter veszi át édesapjától a vezérigazgatói pozíciót.
Megállíthatatlan a földek drágulása, de nem mindenki profitálhat belőle
Drámai áremelkedés tapasztalható: 2010 óta közel négyszeresére emelkedtek a termőföldárak Magyarországon.
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.