A Handelsblatt több, az ügyet ismerő forrása szerint az autógyártó szándéknyilatkozatot írt alá a Szász Szabadállammal és a Drezdai Műszaki Egyetemmel (TU Dresden) a Drezdai Üveg Gyár 2026-tól tervezett új hasznosításáról.
A koncepció szerint egy hét évre tervezett innovációs központ jönne létre, amely csúcstechnológiai területeken egyesíti a kutatást és a tudástranszfert.
Ebben a modellben a VW a TU kutatási partnere lenne, és megbízásokat adna az egyetemnek.
A dokumentum nem kötelező erejű, szerződést még nem írtak alá. Sem a VW Sachsen, sem a Szászországi Államkancellária nem erősítette meg az aláírást. A tárgyalásokhoz közel álló források szerint sok kérdésben megszületett a megállapodás, de nem mindegyikben.
Csütörtökre üzemi gyűlést hívtak össze az Üveg Gyárban. A helyi vezetés mellett Thomas Schäfer, a VW márkafőnöke és Daniela Cavallo, a csoport üzemi tanácsának elnöke is várhatóan jelen lesz. Két kulcskérdés azonban nagy valószínűséggel ezt követően is nyitott marad.
Az első nyitott kérdés egy néhány tucatnyi munkavállalót érintő körre vonatkozik: számukra januártól továbbra sem világos, pontosan milyen feladatok várnak rájuk. A vita hónapok óta húzódik. A VW vezetése szeptember végén, a Szászországi Államkancellária levelére válaszolva, először nevezett meg konkrét számot a drezdai üzemre: a levél szerint "135 dolgozónak tudnánk foglalkoztatási értelemben jövőt kínálni".
Jelenleg valamivel kevesebb mint 250 ember dolgozik Drezdában; 2024 elején még 300 felett volt a létszám. Az új év kezdetére várhatóan ismét jelentősen csökken az állomány. Vállalati források szerint sok drezdai munkatárs elfogadta a végkielégítéses vagy korai nyugdíjas ajánlatot, ám így is mintegy 60 ember maradhat, akinek a szerepe nincs kijelölve.
Ha nem találnak számukra megfelelő munkát, a dolgozóknak otthon kellene maradniuk, miközben továbbra is kapják a bérüket. A drezdai munkatársaknak – a VW teljes németországi állományához hasonlóan – 2030-ig szóló foglalkoztatási garanciájuk van. Értesülések szerint Wolfsburgban már folynak az egyeztetések a szász munkavállalók átirányításáról, például a központi üzembe vagy más VW-gyárakba. Az ilyen, úgynevezett "szerződésmódosítással" történő áthelyezések ugyanakkor jogilag problémásak: üzemi szükségességből történő eljárásnak számítanak, miközben a vállalat költségcsökkentési csomagja épp az ilyen lépéseket zárta ki.
A második nyitott kérdés az átalakítás üzleti-koncepcionális hátterére és annak finanszírozására vonatkozik. A TU Dresden a terület mintegy felét bérelné, és nemzetközi innovációs negyedet hozna létre olyan fókuszterületekkel, mint a mesterséges intelligencia, a robotika, a mikroelektronika, a mobilitás és a körforgásos gazdaság. Startupok betelepülésével is számolnak. A VW cserébe kutatási megbízásokat adna, és közvetlenül profitálna a tudástranszferből.
Az átalakítás ugyanakkor költséges lenne: még óvatos becslések szerint is körülbelül 50 millió eurós egyszeri ráfordítással járna.
Továbbra sem világos, ki állná ezt – az állam vagy a VW –, és egyik fél sem kommentálta a finanszírozást. Összevetésképp: az üzem fenntartása az utóbbi időben évente mintegy 60 millió euróba került a VW-nek.
Az irányváltás a 2024-es úgynevezett "karácsonyi kompromisszum" közvetlen következménye, amelyben a VW és az IG Metall nagyszabású költségcsökkentési programról állapodott meg. A megállapodás szerint 2030-ig:
- 35 ezer németországi munkahelyet számolnak fel,
- az éves költségek akár 15 milliárd euróval csökkennek,
- minden németországi gyár jelentősen mérsékli kapacitásait, ideértve a drezdai járműgyártás befejezését is.
Michael Kretschmer szász miniszterelnök már szeptemberben mindhárom szászországi VW-üzemre garanciákat követelt – sikertelenül. Drezda esetében tíz év alatt 100 millió eurót kért egy nagy kutatóközpont létrehozásához. A DNN szerint a VW csak évi 1,5 millió eurót ajánlott fel, és az autógyártótól várnák négy új tanszék finanszírozását is. A tárgyalásokra rálátó források úgy tudják, a finanszírozás részleteit "hamarosan" véglegesíthetik.
A megállapodás egy korszak lezárását is jelenti a VW-nél, amely még a vállalati patriarcha, Ferdinand Piëch idején kezdődött. Piëch eredetileg a luxus Phaeton modell kirakataként álmodta meg az Üveg Gyárat. Később kisebb szériák követték, legutóbb a VW ID.3 elektromos autó. Az üzem azonban sosem volt igazán gazdaságos: két évtized alatt nagyjából 170 ezer jármű készült itt – kevesebb, mint amennyit a nagyobb VW-gyárak egy év alatt legyártanak.
Címlapkép forrása: Krisztian Bocsi/Bloomberg via Getty Images
Robbanásra kész lázadás fortyog Donald Trump pártjában: hamarabb összeomolhat a hatalma, mint gondolták?
Meggyengült az össztűz alá került vezetőség.
Veszélyes e-mailek özönlik el a magyarokat: egy kattintás, és elveszítheted a pénzed
Új csalási módszer terjed.
Néhány nap múlva véget ér az autógyártás a Volkswagen németországi gyárában
December közepén gördül le az utolsó ID.3.
Példátlan erőfitogtatás: több tucat hadihajót sorakoztatott fel a keleti nagyhatalom, mindenki feszülten figyel
Ekkora felvonulás még nem volt.
A háború árnyékában: ilyen az ukrán demográfiai katasztrófa
Rettentő rosszak a kilátások, 25 millió főre eshet az ukrán népesség száma.
Drasztikus döntés a memóriapiacon: a tech óriás felszámolja fogyasztói üzletágát, hogy az AI-ra koncentráljon
Miközben globális chiphiány van.
Itt a nagy bejelentés a 2026-os minimálbérről!
Aláírták a jövő évre szóló bérmegállapodást.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Nem attól lesz valaki jó befektető, hogy régóta gyakorolja
Az, hogy valaki régóta befektető, még nem feltétlenül jelenti azt, hogy szakértővé is vált. Amikor az ember gördeszkázik vagy szabadrúgást gyakorol, egyből érkezik a visszacsatolás,... The
Véget ér a KIVA (sokk): megszűnik a KIVA-sok neobankoknál vezetett pénzforgalmi számláinak adóterhelése
2024 év végén a KIVA-s adózókat meglepetésként érhette, hogy a neobankoknál vezetett pénzforgalmi számlák egyenlegnövekedése bizonyos esetekben plusz adóterhet jelentett számukra, amennyibe
Otthon Start - mi lesz a befektetési célú lakásvásárlásokkal?
A 3 százalékos Otthon Start hitel átrendezi a lakáspiacot: rövid távon az első lakást keresők aktivitása nő, miközben a befektetői kereslet csökken. Saját, 1000 háztartásos felmérésünk
Átütő siker a megújulók fejlesztése Texasban
Texas néhány év alatt bizonyította, hogy a nagyléptékű napenergia- és akkumulátoros beruházások képesek gyökeresen átalakítani egy teljes villamosenergia-rendszer működését.
Otthon Start: Újabb bank a 3% alatti kamatversenyben
Az MBH Duna Bank 2025. december 1-jétől bevezette kamatkedvezményes Otthon Start lakáshitel konstrukcióját, amellyel a bank is belépett a 3 százalék alatti kamatversenybe. Ez különösen figyelem
DIMOP Plusz: hol tartunk 2025 végén?
A Magyarországnak jutó 2021-2027 közötti pályázati források 9800 milliárd forintot tesznek ki. Ebből a DIMOP Plusz (Digitális Megújulás Operatív Program Plusz) esetén 764 milliárd forinttal
Mesterséges intelligencia és molekuláris tervezés
A hagyományos kutatásban 800 évet igénylő munkát az MI-nek sikerült néhány hónap alatt elvégeznie, 2,2 millió új kristályszerkezet felfedezésével.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Ezért nem tudnak labdába rúgni a magyar élelmiszeripari cégek a nemzetközi piacokon
Az Agrárszektor 2025 konferenciáról jelentkezik a Checklist .
Kiderült, hogy miért nem nőtt (már megint) a magyar gazdaság
A szárnyalás még várat magára.
Ízekre szedték a kormány gazdaságpolitikáját, Nagy Márton védelmébe vette
Meghallgatása volt a miniszternek.


