Hegedüs Éva: vonzó beszállási pont lehet a Gránit Bank mostani árfolyama
Bank

Hegedüs Éva: vonzó beszállási pont lehet a Gránit Bank mostani árfolyama

Még nem láttam olyan lakástámogatási megoldást, amely minden tekintetben egyidejűleg optimális - mondja az Otthon Start Program indulásával kapcsolatban a Gránit Bank elnök-vezérigazgatója, aki szerint a fejlesztők felgyorsították az asztalfiókjukban lévő projektek megvalósítását, így a lakáskínálat mielőbb követheti a megnövekedett keresletet. Hegedüs Évával a társaság első évközi tőzsdei gyorsjelentése apropóján beszélgettünk, a szakmai közönség pedig a Portfolio szeptember 18-ai Future of Finance 2025 konferenciáján hallgathatja meg elődását.

Nyolc hónapja lehet kereskedni a tőzsdén a Gránit Bank részvényeivel, azóta a részvény árfolyama több mint 15%-ot csökkent a kedvező általános tőzsdei hangulat ellenére, és jelenleg 12 300 forinton áll. Mi lehet az oka ennek?

A nemzetközi és a hazai tapasztalatok alapján a banki IPO-k után rövid távon az árfolyamok gyakran a kibocsátási ár alatt mozognak, így aztán helyén tudom kezelni, ha az árfolyam lassabban korrigál felfelé, noha a Gránit Bank jelenleg P/BV és P/E alapon is a magas értékeltségű bankok kategóriájába tartozik. Megjegyzem, az árfolyam jelenlegi szintje akár vonzó beszállási pont is lehet mindazok számára, akik velünk együtt hisznek a digitális bankolás hosszú távú értékteremtő képességében.

A Gránit Bank a régió egyik leggyorsabban növekvő digitális bankja, amely 2024 végén az elmúlt 25 év legsikeresebb tőkeemeléssel egybekötött elsődleges részvénypiaci tőkekibocsátását hajtotta végre Magyarországon, és 2025 áprilisában a Gránit részvényei bekerültek a BUX indexbe, a 20 legnagyobb forgalmú és kapitalizációjú papír közé.

A jelenlegi helyzetet jól jellemzi a világhírű nagybefektető, Warren Buffett gyakran hangoztatott mondása, miszerint a tőzsdei árfolyamok rövid távon kiszámíthatatlanok és a hangulat mozgatja őket, hosszú távon viszont a fundamentumok a meghatározóak, a nyereség, az üzleti modell, és az értékteremtés. A most publikált, első féléves adatok visszaigazolják a Gránit Bank fundamentumainak erősségét:

stabil és szektorátlag feletti, fenntartható növekedésről, költséghatékonysági előnyről, kiváló minőségű portfólióról, élenjáró innovációkról tudok beszámolni.

Nézzük a részletesebb számokat! A korábbi évekhez hasonlóan az idei első féléves eredmény is felülmúlja a terveiket?

Ez már hagyomány, a bank rendre meghaladja a stratégiai pályában szereplő mutatókat és ez most is így történt. A bank egyedi adózás előtti 11,6 milliárd forintos és korrigált adózási utáni 10,6 milliárd forintos eredménye egyaránt minden idők legmagasabb féléves nyereségét jelenti. Az éves viszonylatban is jelentős 20%-os illetve 26%-os növekedési ütemet az elmúlt fél évben a bank még tovább növelte, ami adózás előtt 40%-ot, adózás után 50,5%-ot tett ki.

A 10 éves stratégiai pályához képest is 19%-kal magasabb volt az adózás utáni eredményünk.

A bank hitelállománya 56%-kal nőtt egy év alatt a bankszektor 4%-os átlagával szemben, a betétállomány 12%-os üteme pedig kétszerese a piac 6%-os ütemének. A betétállomány dinamikáját jelentős mértékben a lakossági betétek növekedési üteme határozta meg, amelyek volumene az elmúlt egy évben 28,3%-al bővült, ami háromszorosa a bankszektor 9,3%-os mértékének.

STA_2290

Megmaradt a bank költséghatékonysági előnye: 0,93%-os mérlegfőösszeg-arányos költségszinttel zártuk az első félévet a bankszektor 1,82%-ával szemben, a korrigált költség/bevétel ráta pedig mindössze 31% volt a szektor 36%-ához képest. A portfólió továbbra is kiváló minőségű 0,11%-os nemteljesítő hitelarány mellett, a tőkemegfelelési ráta megközelítette a 21%-ot. A befektetési szolgáltatási üzletág már 245 milliárd forintnyi vagyont és közel 9000 értékpapírszámlát kezel és 75%-os hitel/betét arány lényegesen konzervatívabb a bankszektor átlagánál.

A vállalati és intézményi ügyfeleknek nyújtott hitelállomány a szektor átlagának a 40-szeresével nőtt az elmúlt egy évben.

Júniusban bevezették a hitelkártya-szolgáltatást, milyenek az első tapasztalataik ezen a piaci szegmensben , és milyen további újdonságokról tud beszámolni?

A digitális üzleti modellel konzisztens módon end-to-end digitális folyamatokkal, kedvező árazással és pénzvisszatérítéssel vezettük be az új terméket. Első körben azok számára tettük elérhetővé a magas presztízsű Gránit Gold hitelkártyát, akiknek a bankhoz érkezik a jövedelmük. Az első visszajelzések nagyon pozitívak, és további meglepetésekkel is készülünk a kártya üzletágban. A hitelkártyával való megjelenés a fedezetlen hitelezés felé való elmozdulásunkat is jelzi, ami magasabb marzs tartalmat jelent. Ebben a szegmensben rövidesen újabb funkciókkal/szolgáltatásokkal kívánunk jelentkezni.

Szerintem a jövőben azok a bankok fognak teret nyerni, akik a leggyorsabban képesek a generatív és agentikus AI megoldások széles körű implementálására. A Gránit Guru sikere kiváló példa erre,

amely az elmúlt év vége óta üzemel, a nap 24 órájában az ügyfelek rendelkezésére áll valamennyi lakossági termékkel, hitelekkel és elektronikus csatornákkal kapcsolatban. Új dimenziója a mesterséges intelligencia banki alkalmazásának a jelzáloghitel-kérelem dokumentumfeldolgozó agent-jének bevezetése, ami gyorsítja és hatékonyabbá teszi a hitelek ügyintézését.  

STA_2502

Az ügyfelek részéről kedvező fogadtatása volt annak is, hogy egyetlen mobilapplikáción belül tettük elérhetővé a napi bankolást a részvénykereskedéssel, az állampapír tranzakciókkal, illetve a Gránit Alapkezelő befektetési jegyeinek forgalmazásával. Részben edukációs céllal az applikációból néhány kattintással elérhető kombinált termékeket is kínálunk, valamint biztosítjuk a rendszeres értékpapír-befektetés lehetőségét is.

Emellett a Gránit Bank sub-aggregátorrá vált, amely lehetővé teszi számlakibocsátók, kereskedők számára, hogy az ügyfeleik az azonnali fizetésen alapuló qvik megoldással teljesíthessék a tranzakcióikat, és a hazai bankszektorban egyedüliként tudja a Gránit Bank biztosítani a tömeges számlát kibocsátó társaságok számára a tömeges QR-kód generálást is.

A vállalati divízióban elindítottuk a kkv-szegmens sztenderdizált kiszolgálását. Az első fázis a teljeskörű online számlanyitás VideóBankon keresztüli általánossá tétele, amelynek egyedisége a versenytársak megoldásaihoz képest abban rejlik, hogy a Gránit VideóBankban lehetséges a számlanyitás, a számlamódosítás, illetve a bankszámla feletti rendelkezés módosítása, akkor is, ha a cégnél együttes cégjegyzési képviselet van. 

Kapóra jöhet lakossági oldalon, hogy szeptember 1-jén fog elindulni az Otthon Start Program. Miként fogja megkülönböztetni magát az Otthon Start Programban a többi hitelintézettől a Gránit Bank, és hogyan tudja ügyfélszerzésre, a piaci részesedés növelésére használni ezt a programot?

Nem változtatunk a bevált recepten: a digitalizált működésre és az innovációra támaszkodunk, gyors és kényelmes ügyintézést kínálunk. Jelentős érdeklődést tapasztalunk, és arra számítunk, ez a jövőben is erőteljes marad. A Gránit Gurut felvérteztük az Otthon Starttal kapcsolatos tudással, hogy személyre szabott kalkulációval és válaszokkal álljon az ügyfelek rendelkezésére, de természetesen az ügyintézőink is elérhetőek.

Szeptember 1-jétől válik elérhetővé a kalkulátorunk (Hitelmix) azon felokosított verziója, amely komplex módon az Otthon Start hitellel kibővítve a piacon egyedülállóan kombinálja az összes korábbi állami kedvezményt (beleértve a babaváró hitelt, CSOK Pluszt) a piaci jelzáloghitellel együtt, személyre szabottan kalkulálja a törlesztőrészletet, és ezt követően az ügyfél a digitális ügyfélfiókon keresztül be is adhatja a kérelmét.

A piaci lakáshitelek esetében az alacsony kamatot használta fel eddig versenyelőnyként a bank, és a CSOK Plusz esetében is a kötelezően előírt felső 3%-os korlát alá vitték a kamatot. Így tesznek az Otthon Start Programban is?

Tapasztalatom szerint az ügyfelek sok mindent mérlegelnek a hiteligénylési döntést megelőzően. Nyilván fontosak a díjak, kamatok, de legalább ilyen fontos az ügyintézés egyszerűsége, kiszámíthatósága és gyorsasága. Aki nem szeret fiókba járni, közvetítővel egyeztetni, azok számára a Gránit Bank digitális ügyfélfiókja, az elektronikus ügyintézés, a videóbankos, telefonos vagy akár személyes segítségnyújtás, illetve a Gránit Guru 24 órás rendelkezésre állása önmagában is előnyt jelent, nincs szükség az egyébként is rendkívül alacsony kamatokat tovább mérsékelni, persze folyamatosan figyeljük a versenytársaink magatartását.

A kormány azt állítja, nem okoz lakásdrágulást a program. Egyetért?

Nagyon sokféle hazai és külföldi lakástámogatási rendszert ismerek, de még nem láttam olyan megoldást, amely minden tekintetben egyidejűleg optimális.

Az Otthon Start Programmal a kormány célja az, hogy segítse a fiatalok első lakáshoz jutását, amely szerintem egy régóta megoldásra váró feladat. Ha csak statikusan elemezzük a helyzetet, akkor a megnövekedett kereslet addig keletkeztethet áremelkedést, ameddig a kínálat nem igazodik hozzá. Azt látom azonban, hogy a fejlesztők felgyorsították az asztalfiókjukban lévő projektek megvalósítását, és abban bízom, hogy a lakáskínálat mielőbb követni fogja a megnövekedett keresletet. Természetes, hogy a fejlesztők és eladók maximalizálni kívánják a hasznukat, ennek viszont a kormány által bevezetett lakásár- és négyzetméter-maximumok korlátot szabnak. Persze mindezek pusztán előzetes várakozások, majd pár hónapon belül meglátjuk, mi történik, de addig is nekem az a dolgom, hogy a Gránit Bank értékajánlata lehetőség szerint a legvonzóbb legyen a leendő ügyfeleink számára.

Legutóbbi beszélgetésünk óta kiderült, hogy 13 faluba kell ATM-et telepíteniük 2026 végéig, holott nem volt jellemző eddig, hogy saját automatákat üzemeltetnének. Hogy oldják meg a feladatot?

Amikor 15 évvel ezelőtt a digitális üzleti modell mellett döntöttünk, abban nem szerepelt az önálló ATM telepítés kérdése. Már csak azért sem, mert 2010-ben, amikor kezdtük a működésünket, már kialakult egy stabil piac, a legjobb, legforgalmasabb helyek, hogy úgy mondjam elkeltek és az automaták működtetése egy scale business. Próbáltam is érvelni a jelenleg bevezetett megoldás ellen, de nem voltam eredményes ebben a vitában. Az érvényes jogszabályi előírásokat természetesen a Gránit Bank teljesíti, már fel is vettük a kapcsolatot a vidéki települések polgármestereivel és a helyi vezetőkkel együttműködve most is az a célunk, hogy kiváló színvonalon elégítsük ki az ügyfelek igényeit.

Június 1-jéig kellett volna bevezetniük a bankoknak a Digitális Állampolgárság applikáció azonosítási funkcióját, ami viszont az ATM-telepítéssel szemben sokkal jobban illeszkedhet a Gránit Bank profiljába. Digitális bankként hogy áll e téren az Önök hitelintézete?

Az előírt DÁP-os fejlesztésekkel elkészültünk, bízom benne, hogy napokon belül élesíteni tudjuk az új szolgáltatásokat. Az első bank lehetünk ezzel a piacon, amely mobilapplikáción keresztül teszi elérhetővé a DÁP-os azonosítást szelfis számlanyitáskor valamint a mobilapplikáció regisztrációs folyamatban. A Gránit Bank digitális megoldásai alapból is magas ügyfélélményt biztosítanak, és az ügyfelek a jövőben eldönthetik, hogy igénybe veszik-e a DÁP által biztosított lehetőséget.

Sokat panaszkodnak arra a bankszektor szereplői, hogy a fintech szereplők felé lejt a szabályozói pálya. Hogy látja, történt bármilyen előrelépés e téren idén?

Július 20-án életbe lépett az a jogszabály, amely az e-money szolgáltatókra is kiterjesztette a tranzakciós illetéket, de

a fintech cégekre továbbra sem vonatkozik a bankadó, az extraprofitadó és az ATM-telepítési kötelezettség sem,

jóval kisebb költség terheli őket, más szóval a fintech szereplők számára továbbra is lejt a pálya.

STA_2205 (1)

A fintech cégek jellemzően egy-egy niche piacra fókuszálnak, nem nyújtanak teljes körű banki szolgáltatásokat, és az a korábbi előnyük, miszerint magas UX élményt biztosítanak, kedvező díjak mellett, kezd elveszni. Egy külső értékelés szerint például a Gránit Bank kedvezőbben vált devizát, mint bármelyik fintech szereplő, és az élő hangos, magyar nyelvű ügyfélszolgálat is a javunkra billenti a mérleget. A feltételek nem egyenlőek, de nekünk ilyen körülmények között is a legjobb teljesítményt kell nyújtani.  Ez számomra inspiráló.

Fotók: Stiller Ákos / Portfolio

A cikk elkészítésében a magyar nyelvre optimalizált Alrite online diktáló és videó feliratozó alkalmazás támogatta a munkánkat.

Kasza Elliott-tal

Top10 upgrade

A roic.ai pár hónapja kijött egy API fejlesztéssel (v2), kipróbáltam, mert az AAPL ticker minden adatához hozzá lehet férni az API-n keresztül, hogy tesztelhessük a dolgot, és előfizettem rá.

Portfolio Banking Technology 2025

Portfolio Banking Technology 2025

2025. november 4.

Portfolio Property Awards 2025

2025. november 5.

Portfolio Professional Investment Day 2025

2025. november 5.

Portfolio Future of Construction 2025

2025. november 11.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Díjmentes előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod

Ez is érdekelhet