Gazdaság

Külföldi vagy? Takarodj!

Elég egyszerű üzenete van az utóbbi hetek kormányzati akcióinak. Azok a külföldi cégek, amelyek multinacionális leánycégként nem az újraiparosítás álmát szolgálják, Magyarországon nem szívesen látott gazdasági szereplők. Nem is az üzenet a meglepő, hanem ennek intenzitása. Ahelyett, hogy a választások után finomodott volna a retorika, új szintre lépett a "gonosz" elleni küzdelem. Ma már leplezetlenül szab törvényeket és vet ki új adót úgy a kormány, hogy egyes szereplők gyakorlatilag ellehetetlenüljenek, mások pedig monopolhelyzetbe kerüljenek.
Néhány hete a politikai és gazdasági szakértők azt várták, hogy az önkormányzati választások után kiteríti a kártyáit a kormány. Akkor alapvetően a jövő évi költségvetési terveire és néhány gazdaságpolitikai finomításra gondoltak (mondjuk a közoktatás területén). Valószínűleg nem csak a kitiltási botrány járult hozzá, hogy ennél sokkal karakteresebb üzenetek születtek.

Tulajdonképpen nincsen semmi csodálkozni való. Amikor a parlamenti választások másnapján az alábbi sorokat írtuk, nagyjából a konszenzusos nézőpontot fogalmaztuk meg: "...nem lesz olyan esemény a politikában, amit mostanában sokan piacbarát fordulatnak hívnak. Az elmúlt négy év többé-kevésbé világosan kirajzolta, hogy a kormány milyen növekedési modellben hisz... az etatista kapitalizmus nem a válságban, nem is az EU és az IMF követelésére kezdett el kialakulni Magyarországon, hanem a kormány önszántából, konfliktusokat is felvállalva lépett erre az útra. Most, amikor a növekedési számok is láthatóan optimistává tették a gazdaságpolitikát, aligha érzi úgy, hogy le kell térnie. Éppen ezért arra számíthatunk, hogy továbbra is az lesz a jellemző, hogy a gazdaság bizonyos területein a piaci verseny kiiktatása zajlik majd (trafiktól nyelvoktatásig, tankönyvkiadástól taxiig, felnőttképzéstől plázastopig, sportfinanszírozástól nonprofit forma erőltetéséig stb.). A (vélt vagy valós) piaci kudarcokkal szembeni türelmetlenség továbbra is jellemző lesz, a megoldás pedig a direkt állami eszközökkel való beavatkozás - nem egyszer az érdekcsoportok logikájának megfelelően."

Ennek fényében a reklámadó személyre szabása, a nagy kereskedelmi láncokkal szembeni diszkrimináció, vagy éppen a trafikrendszer "továbbgondolása" finoman szólva sem számít új iránynak. Ahol a piac rosszul működik, ott az a külföldi tulajdonlás hibája, a haverok sokkal jobban csinálnák. De ha nem is, legalább tudjuk, hová megy az "extraprofit".

A kormány intézkedéseiben az előzetes várakozásokhoz képest mégis van meglepetés. A modell ugyanis nem tudja magát függetleníteni a közvetlen működőtőke és a vállalati külső finanszírozási források elapadásától, a gazdaság alacsony hatékonyságú szegmenseinek teljesítményét valahol legalább részben korrigálni kell. (Lásd például a külgazdaság kiemelését, és a befektetők intenzív keresését.) Éppen ezért arra lehetett számítani, hogy a kormány a multiellenes retorikából visszavesz. Nagyon kockázatos ugyanis azt a pontos üzenetet átvinni a befektetők felé, hogy aki a feldolgozóiparban van, az biztonságban érezheti magát (sőt, akár agyon is dotáljuk), aki viszont szolgáltatást nyújt, az ne számítson profitra, inkább menjen el.

Ehhez képest a kormány gyakorlatilag már formálisan sem leplezi, hogy csak azért vet ki új adókat, hogy egyes területek szereplőit ellehetetlenítse (dohány-nagykereskedelem kisajátítása, az RTL Klub-adó, hipermarketek versenytorzító szabályozása, annak üzengetése, hogy hány banknak van helye az országban - és akkor a netadós bénázást ne vegyük ide). Az üzenet egyértelmű: "Magyarországi szolgáltató vagy? Jobb, ha távozol!" Csakhogy ezt az eleve nehezen szegmentálható üzenetet nehéz átvinni úgy, hogy közben azért van például népegészségügyi termékadó, vagy éppen most a dohánytermelőket is külön adó terheli - vagyis a feldolgozóipar sem marad érintetlen.

Ez a magatartás legfeljebb azért kényelmes, mert politikai költségei rejtve maradnak. Senki nem látja ugyanis, hogy egy régiós terepet kereső befektető már a hosszabb listáról is egyből lehúzza Magyarországot. Márpedig nem feltétlenül jut el majd minden vállalathoz az üzenet, hogy az újraiparosítás jegyében védettséget élvezne az unortodoxiával szemben. Vagy ha igen, akkor sem ad neki hitelt, ha eközben egy olyan országot lát, ahol a vállalatokkal való megállapodásait naponta szegi meg a kormány, vagy éppen a tárgyalásokra már eleve a korrupció árnyéka vetül.

Ily módon a homályos közhellyé alakult "romló üzleti környezet" valóban hosszú távú növekedési kilátásokat veszélyeztet, miközben lelkesen mutogatjuk az adót nem, vagy alig fizető járműgyártó befektetőinket.
Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Két éve erre a pillanatra vár Oroszország, most úgy érhet célt, hogy a Nyugat csak nézi

Senior web fejlesztő

Senior web fejlesztő
Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Díjmentes előadás

Ami még az állampapírnál is jobb befektetés

Az állampapírok mellett számos más befektetési lehetőség érhető el a piacon azoknak, akik szélesebb portfóliót szeretnének építeni és hosszú távon növekedést elérni.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Vállalati Energiamenedzsment 2024
2024. április 11.
Sustainable Tech 2024
2024. április 24.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
GEN Z Fest 2024
2024. május 9.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
vallalati energiamenedzsment naperomu szeleromu