
Volt is, lesz is, ez itt a praxis
A fizetős egészségügy nem gyíkemberek chemtrailen keresztül terjesztett kórsága, hanem a ma is létező valóság. Tény, hogy a pénzmozgások leggusztustalanabb formájától, a hálapénztől a szigorú törvényi tiltás hatására nagyjából megszabadultunk, de az állami rendszert adóinkból és járulékainkból tartjuk fenn, és viszonylag sokat fizetünk saját zsebből a csak részben támogatott gyógyszerekért is. A kórházakban legálisan lehet felárért VIP-szobát kapni, de például az ápolási osztályon az alapszintű ellátás is 800 forintos napidíjért vehető igénybe. Teljesen megszokott, hogy listát kap a hozzátartozó, hogy milyen krémet, eszközt vegyen meg a szakszerű betegellátáshoz, mert sajnos arra a kórháznak nincs pénze. És akkor a magánrendelőkről még nem is beszéltünk, ahová az emberek többnyire nem jószántukból, hanem azért fordulnak, mert az államiban nem győzik kivárni az akár féléves sorukat, vagy nem lévén mazochisták visszafogottan lelkesednek a rutinszerűen alkalmazott csicskáztató, kioktató hangnemért (tisztelet a számos szolgáltatói kivételnek). A fizetős ellátási elemek terén – ahogy az egészségügy egészében – a teljes kuszaság jellemző: esetleges, hogy a parkolás, az internet, az egyágyas szoba az adott intézményben elérhető-e, kell-e érte fizetni, és ha igen, mekkora összeget.
Mondd, mennyit ér az ember?
De miért van szükség egyáltalán arra, hogy az egészségügyben bármiért fizetni kelljen? "Hagyjanak engem békén, fizetem a járulékot, gyógyítsanak meg" – hangzik a kocsmai bölcsességekben és internetes kommentekben testet öltő kollektív egészségpolitikai szakvélemény.
Rendszerfüggő, de sok helyen úgy működik az egészségügy, mint a CASCO-biztosítás: van egy önrész, amit a biztosított fizet, mondjuk (amerikai egyesült államokbeli nagyságrendeket alapul véve) minden évben 1000 dollár, a biztosító pedig csak efelett fedezi a költségeket, és még itt sem feltétlenül teljes egészében – például minden orvosi vizsgálathoz 30 dollár vizitdíjjal kell hozzájárulni. Számszaki értelemben egyszerű belátni, hogy a rendszer szintjén teljesen mindegy, hogy saját zsebből fizetett önrészekkel és vizitdíjakkal kalkulálunk, vagy mindent a biztosító fizet, viszont akkor ugyanennyivel megemeljük a biztosítási díjat. A 2007-es háromszáz forintnyi vizitdíj magyarországi kísérletekor évente néhány tízmilliárdos bevétellel számoltak, ami a teljes egészségügyi kiadási összeg körülbelül 2 százalékát jelentette volna – látható, hogy ez még az akkor bevezetett tételeknél reálértékben kétszer-háromszor magasabb fizetési kötelezettség esetén sem alkalmas arra, hogy az egészségügyből hiányzó forrásokat pótolja. Mégis sok helyen ezt a népszerűtlenebbnek tűnő utat választják, és nem azért, hogy az embereket sanyargassák, hanem hogy visszatartsák őket a rendszer felesleges igénybevételétől. A dolog természeténél fogva ugyanakkor ez azzal a veszéllyel járhat, hogy a beteg a rendszer szükséges, hasznos igénybevételétől is tartózkodni fog, vagyis aki nem akarja vagy nem tudja megfinanszírozni a szükséges részköltségeket, akkor sem megy orvoshoz, amikor kellene. Ezért közösségi felelősségvállalás mellett csak akkor lehet ilyen díjakat alkalmazni, ha hathatós védelmet (például közgyógyellátás-szerű mentességet) kapnak a rászorulók.
Ráncba kell szedni, hogy beérje Europapát
Egy másik értelme a fizetős szolgáltatásoknak abból fakad, hogy nem egységes az ellátások kényelmi szintje: vannak a már említett VIP-szolgáltatások, és még a szakmai tartalomban is hatalmasak lehetnek a különbségek, például a beültetett protézisek, műlencsék minőségében, vagy akár az alkalmazott műtéti technika korszerűségében. Alapkövetelmény, hogy az ellátásnak alkalmasnak kell lennie a betegség hatásos, biztonságos kezelésére, de mi a helyzet, ha több megfelelő megoldás is rendelkezésre áll, csak van, amelyik kényelmesebb, tartósabb, jobb életminőséget eredményez – és ezzel együtt általában drágább is? Ilyenkor vagy mindenkinek kizárólag az alacsonyabb vagy a magasabb szintet biztosítja a rendszer (ez látszólag nagyon igazságos, ugyanakkor véleményem szerint ésszerűtlen megoldás), vagy megférnek egymás mellett a különböző fokozatok. Nálunk az utóbbi a helyzet, viszont ha nincs szakmai indoka a választásnak, akkor protekció vagy szerencse alapján dől el, hogy éppen milyen típust, modellt kapunk. Olyan, mint régen a Merkurnál, amikor az évek óta várt Wartburg színét az átvétel napján tudtuk meg – vagy még olyanabb: mintha még arra se lenne ráhatásunk, hogy Skodánk vagy Zaporozsecünk lesz.
Sokkal célszerűbb volna meghatározni, hogy mi az az alapszint, ami – a biztosítás keretében – ingyen jár, és ha valaki szebbet, jobbat, kényelmesebbet vagy egyszerűen csak mást akar, azt árlista szerint kaphatja meg. Hogy a többletlehetőség pontosan mire terjedjen ki (például lehessen-e pénzért orvost választani), az már további vita tárgya lehet – a magam részéről azt például határozottan ellenezném, ha a díjfizetők a repülőtéri elsőbbségi beszálláshoz hasonlóan (ugyanazon a rendelésen) gyorsabban juthatnának ellátáshoz.
Amit kérünk, megadjátok!
Valószínűsíthető, hogy körültekintően bevezetett további díjfizetési kötelezettségek/lehetőségek a szükségletek és igények kínálattal való jobb összehangolásával javítanák a magyar egészségügy eredményességét, hatékonyságát. Azt viszont határozottan jelenthetjük ki, hogy átláthatóbb, ügyfélbarátabb volna az alapszint feletti ellátási minőség véletlenszerű vagy a főorvos belátása szerinti osztogatása helyett korrekt díjszabást alkalmazni – ráadásul még többletbevételt is jelentene az ágazat számára.
A vizitdíj diabolizálása 2007-ben sikerrel megtörtént - sok fáradságot nem igényelt: úgy rezzen össze az államszocializmusban kézhez szoktatott átlagpolgár bármilyen konkrét pénzfizetési ötlettől, mintha nem tudná, hogy egyébként is az ő pénzéből tartjuk fenn a rendszert. Abban persze igazuk van az "az a jó, ami ingyen van" alapelv híveinek, hogy a betegek idomítása helyett inkább a rendszert kellene úgy átalakítani (például a leginkább költséghatékony alapellátás hosszú évekig halogatott fejlesztésével), hogy ne pazaroljon. Ezzel párhuzamosan valóban több erkölcsi alapja volna az államnak a rendszert igénybe vevő biztosítottak oldalán is olyan motivációs eszközöket alkalmazni, amelyek a szolgáltatások ésszerű igénybevételére sarkallnak. Érdemes ugyanakkor arról is szólni, hogy ezek az ösztönzők nemcsak fizetendő díjak lehetnek, hanem például az egészséges életmód, szűrővizsgálatokon való részvétel honorálható kedvezményekkel – ami a pozitív egészségi hatásokon túl anyagilag is megéri; ezt az bizonyítja, hogy profitorientált magánbiztosítók is alkalmaznak ilyen bónuszokat Kanadától Dél-Afrikáig világszerte.
Oly távol vagy tőlem, és mégis közel
A fizetős állami egészségügyről rendelkezésre álló (nem alternatív) tényeket és saját véleményemet tehát a következőképpen lehet összegezni:
- Alapkérdése az egészségügynek az ingyenes vagy fizetős jelleg? Alapkérdésnek nem nevezném, főleg az ágazati költségvetéshez mérten. Ennél sokkal fontosabb a hatékony, betegbarát és átlátható működés, viszont ennek megvalósításához érdemben hozzájárulhat, ha az ellátás különböző elemeit nem véletlenszerűen, hanem az alapszintet tartalmazó katalógus és nyilvános árlisták alapján vehetjük igénybe.
- Ma fizetős az egészségügy? Igen.
- Indokolt lenne további fizetős elemeket alkalmazni? Igen, ez javíthatná a rendszer hatékonyságát és átláthatóságát; az ellenőrizhetetlen és esetleges minőség helyett célszerű volna garantált alap- és szabott árú emelt szintet biztosítani.
Nem árt a higgadt helyzetelemzés és véleményalkotás, ha támadnak a gyíkemberek. Jó egészségügyet kívánok mindannyiunknak!
A cikk a szerző véleményét tükrözi, amely nem feltétlenül esik egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával.
Ha hozzászólna a témához, küldje el meglátásait a velemeny@portfolio.hu címre. A Portfolio Vélemény rovata az On The Other Hand. A rovatról itt írtunk, a megjelent cikkek pedig itt olvashatók.
Címlapkép forrása: Getty Images
EU-s hátszélt kaphat az 2036-os olimpiai páláyzat
Több ország is versenyben van a legközelebbi időpontért.
Újabb dráma a Dunaferrnél: kínai érdeklődők bukkantak fel a bebukott cégnél
Összesen két érvényes ajánlat érkezett a dunaújvárosi vasműre.
Így kezdj bele a tőzsdei grafikonelemzésbe! – díjmentes online előadás
Kezdő lépések és alaptechnikák
Hatalmas segélycsomagtól eshet el Ukrajna, pótolhatatlan vadászgépet vesztett Kijev – Ukrajnai háborús híreink kedden
Cikkünk folyamatosan frissül.
Hatalmas mértékben ugrott meg az üres ipari területek aránya Budapesten
Tíz éve nem volt erre példa.
Nyaralás: készpénz vagy kártya?
Jön a nyaralási szezon, sokan mennek külföldre és ott idegen devizában kell fizetniük. Két lehetőségük van, vagy a bankkártyájukat használják vagy készpénzt használnak. A legtöbb emberne
Kína is tud ám, ha akar...
Kedves Olvasó, nem untatlak az elmúlt néhány hétben lezajlott tőzsdei mozgásokkal egy sokadig cikkben, sőt még napi rekordokkal és \"milyen világot élünk\" szlogennel sem fárasztalak....
The
Új ERP rendszer bevezetése: adózási és számviteli buktatók, amikre figyelni kell
Egy új ERP rendszer bevezetése nemcsak informatikai projekt, hanem a vállalat szinte minden működési területét érintő, komplex átalakulás. Különösen igaz ez akkor, ha az ERP rendszer külfö
Kína AI-ban is leversenyez mindenkit
Peking legutóbbi karácsonyi ajándéka a Nyugatnak a DeepSeek nevű AI-bomba volt, amely komoly felfordulást okozott a Wall Streeten, legalábbis annak techorientált részén. A nyugati féltekén...
T
Egy despota harca a piaccal
Egy fékeket vesztett rezsim épp visszaél egy fékevesztett helyzettel. Amióta Erdoğan az elnök, a török líra folyamatosan gyengül. Ez a folyamat az elmúlt négy évben...
The post Egy despota ha
Lassan, de zöldül a globális villamosenergia-termelés
Kedvező folyamatok látszanak a villamos energia terén is, hiszen a tavalyi termelésnövekedés nyolcvan százalékát már a megújuló energiaforrások és a nukleáris energ
Háromszor annyiból enni tízmilliókba kerül!
Amikor online feljön a kérdés, hogy mennyit költenek az emberek ételre, legtöbbször már nem is válaszolok. Ennek fő oka, hogy a mi családunk költései annyival le vannak maradva a tipikustól (
Zöld hidrogén és ipari kereslet: segíti-e a tagállamok kibocsátáscsökkentését az EU hidrogénstratégiája?
A zöld hidrogén uniós bevezetését a tagállami eltérések, a növekvő költségek és a szabályozási bizonytalanságok lassítják.

Óriási siker az új Duna-parti negyed, itt tart az építkezés (x)
A budapesti átlagot is felülmúlja a Marina City iránti kereslet

- Elképesztő fordulat az autóiparban, az EU a saját fegyverével lő vissza Kínára
- Utódlás: Csányi Péter az OTP új vezérigazgatója
- Mérgező borokkal árasztották el Európát, Magyarországon is súlyos a helyzet
- Karnyújtásnyira volt az ukrajnai háború lezárása – Tényleg egyetlen dolog miatt borul most minden?
- Mától kaphatók az új lakossági állampapírok – melyikbe érdemes most befektetni?
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.
Sikeres befektető online tanfolyam
Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.
Oszkó: jobb idők jöhetnek az európai tőzsdéken, csökken az USA elszívó hatása
Az OXO Technologies vezére a Business podcast vendége volt.
Évtizedek óta nem látott változás az OTP-nél – Mi jöhet most?
Csányi Péter veszi át édesapjától a vezérigazgatói pozíciót.
Megállíthatatlan a földek drágulása, de nem mindenki profitálhat belőle
Drámai áremelkedés tapasztalható: 2010 óta közel négyszeresére emelkedtek a termőföldárak Magyarországon.
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.