
Volt is, lesz is, ez itt a praxis
A fizetős egészségügy nem gyíkemberek chemtrailen keresztül terjesztett kórsága, hanem a ma is létező valóság. Tény, hogy a pénzmozgások leggusztustalanabb formájától, a hálapénztől a szigorú törvényi tiltás hatására nagyjából megszabadultunk, de az állami rendszert adóinkból és járulékainkból tartjuk fenn, és viszonylag sokat fizetünk saját zsebből a csak részben támogatott gyógyszerekért is. A kórházakban legálisan lehet felárért VIP-szobát kapni, de például az ápolási osztályon az alapszintű ellátás is 800 forintos napidíjért vehető igénybe. Teljesen megszokott, hogy listát kap a hozzátartozó, hogy milyen krémet, eszközt vegyen meg a szakszerű betegellátáshoz, mert sajnos arra a kórháznak nincs pénze. És akkor a magánrendelőkről még nem is beszéltünk, ahová az emberek többnyire nem jószántukból, hanem azért fordulnak, mert az államiban nem győzik kivárni az akár féléves sorukat, vagy nem lévén mazochisták visszafogottan lelkesednek a rutinszerűen alkalmazott csicskáztató, kioktató hangnemért (tisztelet a számos szolgáltatói kivételnek). A fizetős ellátási elemek terén – ahogy az egészségügy egészében – a teljes kuszaság jellemző: esetleges, hogy a parkolás, az internet, az egyágyas szoba az adott intézményben elérhető-e, kell-e érte fizetni, és ha igen, mekkora összeget.
Mondd, mennyit ér az ember?
De miért van szükség egyáltalán arra, hogy az egészségügyben bármiért fizetni kelljen? "Hagyjanak engem békén, fizetem a járulékot, gyógyítsanak meg" – hangzik a kocsmai bölcsességekben és internetes kommentekben testet öltő kollektív egészségpolitikai szakvélemény.
Rendszerfüggő, de sok helyen úgy működik az egészségügy, mint a CASCO-biztosítás: van egy önrész, amit a biztosított fizet, mondjuk (amerikai egyesült államokbeli nagyságrendeket alapul véve) minden évben 1000 dollár, a biztosító pedig csak efelett fedezi a költségeket, és még itt sem feltétlenül teljes egészében – például minden orvosi vizsgálathoz 30 dollár vizitdíjjal kell hozzájárulni. Számszaki értelemben egyszerű belátni, hogy a rendszer szintjén teljesen mindegy, hogy saját zsebből fizetett önrészekkel és vizitdíjakkal kalkulálunk, vagy mindent a biztosító fizet, viszont akkor ugyanennyivel megemeljük a biztosítási díjat. A 2007-es háromszáz forintnyi vizitdíj magyarországi kísérletekor évente néhány tízmilliárdos bevétellel számoltak, ami a teljes egészségügyi kiadási összeg körülbelül 2 százalékát jelentette volna – látható, hogy ez még az akkor bevezetett tételeknél reálértékben kétszer-háromszor magasabb fizetési kötelezettség esetén sem alkalmas arra, hogy az egészségügyből hiányzó forrásokat pótolja. Mégis sok helyen ezt a népszerűtlenebbnek tűnő utat választják, és nem azért, hogy az embereket sanyargassák, hanem hogy visszatartsák őket a rendszer felesleges igénybevételétől. A dolog természeténél fogva ugyanakkor ez azzal a veszéllyel járhat, hogy a beteg a rendszer szükséges, hasznos igénybevételétől is tartózkodni fog, vagyis aki nem akarja vagy nem tudja megfinanszírozni a szükséges részköltségeket, akkor sem megy orvoshoz, amikor kellene. Ezért közösségi felelősségvállalás mellett csak akkor lehet ilyen díjakat alkalmazni, ha hathatós védelmet (például közgyógyellátás-szerű mentességet) kapnak a rászorulók.
Ráncba kell szedni, hogy beérje Europapát
Egy másik értelme a fizetős szolgáltatásoknak abból fakad, hogy nem egységes az ellátások kényelmi szintje: vannak a már említett VIP-szolgáltatások, és még a szakmai tartalomban is hatalmasak lehetnek a különbségek, például a beültetett protézisek, műlencsék minőségében, vagy akár az alkalmazott műtéti technika korszerűségében. Alapkövetelmény, hogy az ellátásnak alkalmasnak kell lennie a betegség hatásos, biztonságos kezelésére, de mi a helyzet, ha több megfelelő megoldás is rendelkezésre áll, csak van, amelyik kényelmesebb, tartósabb, jobb életminőséget eredményez – és ezzel együtt általában drágább is? Ilyenkor vagy mindenkinek kizárólag az alacsonyabb vagy a magasabb szintet biztosítja a rendszer (ez látszólag nagyon igazságos, ugyanakkor véleményem szerint ésszerűtlen megoldás), vagy megférnek egymás mellett a különböző fokozatok. Nálunk az utóbbi a helyzet, viszont ha nincs szakmai indoka a választásnak, akkor protekció vagy szerencse alapján dől el, hogy éppen milyen típust, modellt kapunk. Olyan, mint régen a Merkurnál, amikor az évek óta várt Wartburg színét az átvétel napján tudtuk meg – vagy még olyanabb: mintha még arra se lenne ráhatásunk, hogy Skodánk vagy Zaporozsecünk lesz.
Sokkal célszerűbb volna meghatározni, hogy mi az az alapszint, ami – a biztosítás keretében – ingyen jár, és ha valaki szebbet, jobbat, kényelmesebbet vagy egyszerűen csak mást akar, azt árlista szerint kaphatja meg. Hogy a többletlehetőség pontosan mire terjedjen ki (például lehessen-e pénzért orvost választani), az már további vita tárgya lehet – a magam részéről azt például határozottan ellenezném, ha a díjfizetők a repülőtéri elsőbbségi beszálláshoz hasonlóan (ugyanazon a rendelésen) gyorsabban juthatnának ellátáshoz.
Amit kérünk, megadjátok!
Valószínűsíthető, hogy körültekintően bevezetett további díjfizetési kötelezettségek/lehetőségek a szükségletek és igények kínálattal való jobb összehangolásával javítanák a magyar egészségügy eredményességét, hatékonyságát. Azt viszont határozottan jelenthetjük ki, hogy átláthatóbb, ügyfélbarátabb volna az alapszint feletti ellátási minőség véletlenszerű vagy a főorvos belátása szerinti osztogatása helyett korrekt díjszabást alkalmazni – ráadásul még többletbevételt is jelentene az ágazat számára.
A vizitdíj diabolizálása 2007-ben sikerrel megtörtént - sok fáradságot nem igényelt: úgy rezzen össze az államszocializmusban kézhez szoktatott átlagpolgár bármilyen konkrét pénzfizetési ötlettől, mintha nem tudná, hogy egyébként is az ő pénzéből tartjuk fenn a rendszert. Abban persze igazuk van az "az a jó, ami ingyen van" alapelv híveinek, hogy a betegek idomítása helyett inkább a rendszert kellene úgy átalakítani (például a leginkább költséghatékony alapellátás hosszú évekig halogatott fejlesztésével), hogy ne pazaroljon. Ezzel párhuzamosan valóban több erkölcsi alapja volna az államnak a rendszert igénybe vevő biztosítottak oldalán is olyan motivációs eszközöket alkalmazni, amelyek a szolgáltatások ésszerű igénybevételére sarkallnak. Érdemes ugyanakkor arról is szólni, hogy ezek az ösztönzők nemcsak fizetendő díjak lehetnek, hanem például az egészséges életmód, szűrővizsgálatokon való részvétel honorálható kedvezményekkel – ami a pozitív egészségi hatásokon túl anyagilag is megéri; ezt az bizonyítja, hogy profitorientált magánbiztosítók is alkalmaznak ilyen bónuszokat Kanadától Dél-Afrikáig világszerte.
Oly távol vagy tőlem, és mégis közel
A fizetős állami egészségügyről rendelkezésre álló (nem alternatív) tényeket és saját véleményemet tehát a következőképpen lehet összegezni:
- Alapkérdése az egészségügynek az ingyenes vagy fizetős jelleg? Alapkérdésnek nem nevezném, főleg az ágazati költségvetéshez mérten. Ennél sokkal fontosabb a hatékony, betegbarát és átlátható működés, viszont ennek megvalósításához érdemben hozzájárulhat, ha az ellátás különböző elemeit nem véletlenszerűen, hanem az alapszintet tartalmazó katalógus és nyilvános árlisták alapján vehetjük igénybe.
- Ma fizetős az egészségügy? Igen.
- Indokolt lenne további fizetős elemeket alkalmazni? Igen, ez javíthatná a rendszer hatékonyságát és átláthatóságát; az ellenőrizhetetlen és esetleges minőség helyett célszerű volna garantált alap- és szabott árú emelt szintet biztosítani.
Nem árt a higgadt helyzetelemzés és véleményalkotás, ha támadnak a gyíkemberek. Jó egészségügyet kívánok mindannyiunknak!
A cikk a szerző véleményét tükrözi, amely nem feltétlenül esik egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával.
Ha hozzászólna a témához, küldje el meglátásait a velemeny@portfolio.hu címre. A Portfolio Vélemény rovata az On The Other Hand. A rovatról itt írtunk, a megjelent cikkek pedig itt olvashatók.
Címlapkép forrása: Getty Images
Megszólaltak a szirénák Kijevben, orosz bombaeső hullott a fővárosra – Háborús híreink vasárnap
Három halálos áldozatról szólnak a hírek.
„A békéről nem elég beszélni” – Kemény üzenetet küldött az USA Kijevnek és Moszkvának
Megszólalt az amerikai NATO-nagykövet.
Ítéletet mondott a magyar bankszakma: 12 ábra arról, milyen jövő várhat ránk
Bemutatjuk a Hitelezés 2025 konferencia közönségszavazásának az eredményeit.
Pokoli hőség söpört végig a Közel-Keleten: hajszálon múlt a történelmi csúcs
Nagyon közel volt a rekorddöntés.
Macron ázsiai körútja: Franciaország újra szuperhatalomként pozícionálná magát
Szövetségeseket keres a francia elnök.
Véres hétvége Kijevben: már Németország is újabb szankciókat követel
Egyre nagyobb a nyomás a döntéshozókon.
Megdöbbentő időjárás-előrejelzés érkezett: még nem kell szögre akasztani a kabátokat
Érdemes melegebben öltözni.
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?- díjmentes, interaktív előadás
Hasznos, gyakorlati, érthető.
Make Europe Stock Great Again
A legtöbben azt hitték - jogosan -, hogy Trump visszatérése új aranykort jelent majd az amúgy is felülteljesítő amerikai piac számára. Hát, ebből eddig nem...
The post Make Europe Stock Great
Hogyan legyél anyagilag sikeres a húszas éveidben?
Folytatva a szombati sorozatot, most egy tízéves cikket teszek ki. Mostanra már minden végzős diák túl lehet a vizsgáin és jó eséllyel kézhez kapta a diplomáját (illetve az arról szóló iga
Lakásom van, vagyonom nincs?
Prominens magyar politikus: úgy látom, a migrációval - mindegy, hogy országhatárokon át, vagy belül - csak a baj van. Prominens közgazdász bárhol a világon: a...
The post Lakásom van, vagyonom
Lassan bezöldül a világ egyik legnagyobb tava
Afrika szívében, Kenya, Uganda és Tanzánia határain húzódik meg a kontinens legnagyobb édesvízi tava, a Viktória-tó. Ez a hatalmas víztömeg nemcsak Afrika, de a világ eg
Munkaszüneti napok, áthelyezett munkanapok 2026 - így tervezzen!
Megjelent a Magyar Közlönyben a 2026-ban esedékes ünnepnapok, pihenőnapok és plusz munkanapok végleges listája. A rendelet azt is meghatározza, hogy mely hétvégén kell majd dolgozni, és mely h
Donald Trump vámháborúja: napi érdekek avagy letisztult stratégia?
A napi híreket, bejelentéseket, majd visszavonásokat követve nehéz értékelni, hogy milyen stratégia húzódik meg az amerikai elnök vámokkal kapcsolatos bejelentései mögött. Trump főközgazd
Devizahiteles ügyintézés: mit tehetsz most a banknál?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Devizahiteles ügyintézés: mit tehetsz most a banknál? Megosztó, de aktuális téma A devizaalapú hitelezés hosszú ideje érzékeny és sokakat érintő
Három ábra arról, hogy a kínai ipar lehagyja Európát
Sokáig nehezen nyelte le az átlagos európai kormány, még nehezebben hitte el az utca embere, hogy Kína már nem másol, hanem leversenyzi Európát. Nemcsak többet...
The post Három ábra arról, h


- Drámai időjárás-előrejelzés érkezett: ekkor robbanhat be a pokolian forró nyár Magyarországon
- Közeleg az újabb pusztító háború? – Kiadta a figyelmeztetést a hírszerzés
- Szép csendben építik le az embereket Magyarországon, most omlik össze a nagy béralku
- Megjelent a 100 leggazdagabb magyarról szóló lista, mutatjuk a százmilliárdos vagyonokat
- Extraprofitadók: megjöttek a kormány legújabb tervei
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?
Száj és körömfájás: már látni a fényt az alagút végén
Fellélegezhetnek az állattenyésztők?
Fűnyírás mindenáron? Kényszeres kertrendezés helyett megéri kicsit lustának lenni
A gyepek és méhlegelők körül mindig forró a hangulat, de a tét sokkal nagyobb a lakók igazánál.
Megérkeztek a számok: meglepő helyen kötöttek ki az állampapírkamatok
Körvonalazódik, mihez kezdtek a magyarok a felszabaduló megtakarításaikkal.
Ügyvédek
A legjobb ügyvédek egy helyen