Kínai tőke, elektromobilitás és magasabb üresedés formálja a magyar ipariingatlan piacot
Ingatlan

Kínai tőke, elektromobilitás és magasabb üresedés formálja a magyar ipariingatlan piacot

Portfolio
A panelbeszélgetés a közép-kelet-európai (különösen a magyar) ipari-logisztikai piac aktuális állapotát és kilátásait járta körül. A résztvevők rövid távon kihívásokat látnak – megugró üresedéssel és nyomás alá kerülő bérleti díjakkal –, ugyanakkor a fundamentumokat erősnek tartják: a nearshoring, az elektromobilitás és a kínai tőke beáramlása tartós keresletet jelenthet.

A panelbeszélgetés moderátora Székely Ádám, az Innovinia ügyvezető igazgatója volt. Napirendre került a régió versenyképessége, a geopolitikai kockázatok (ukrajnai háború, NATO–Oroszország feszültség), a budapesti üresedés hirtelen megugrása (kb. 8-ról 13% fölé fél év alatt), valamint az, hogy ez miként hat a bérleti díjakra és a fejlesztési döntésekre.

Székely Ádám, az Innovinia ügyvezető igazgatója
Székely Ádám, az Innovinia ügyvezető igazgatója

Korda Zsófia, WING Chief Sales Officer, WING Industrial General Deputy, ötéves távon továbbra is stabil piacot lát, noha a jelenlegi – kb. 13% körüli – üresedés nem alacsony. Szerinte az autóipari és elektronikai értékláncokban van potenciál, amit az EU 2035-ös, új személyautók CO2-kibocsátását nullára célzó szabályozási iránya és az elektromos infrastruktúra fejlődése is támogat. A gazdaság motorja továbbra is a külföldi nagyvállalatok (főleg autó- és akkumulátorgyártás és öt éves távlatban az energiaigényes gyártások tovább dominálhatják majd a keresleti oldalt.

A gyárak Európába történő telepítése a jelenlegi vámproblémákra is megoldást jelenthet.

A bérbeadásban most „küzdelmes” év után csőben lévő ügyletek stabilizálhatják az üresedést. Példákat hozott arra is, hogy régebbi csarnokok felújítással, energiahatékonysági beruházásokkal és versenyképes árazással ismét vonzóak lehetnek hazai KKV-knak. Hozzátette, hogy a befektetők számára is egy egészséges keresleti és kínálati mutatókkal bíró piac a vonzó, jellemzően ott fektetnek be, ahol látják a keresletet, mert az garantálni tudja a bérleti díj növekedést.

Korda Zsófia, Wing Industrial Chief Sales Officere
Korda Zsófia, WING Chief Sales Officer, WING Industrial General Deputy

Nemes Rudolf, a HelloParks vezérigazgatója a régió mellett tette le a voksát: a nearshoring igény tartós, a munkabér- és infrastruktúraelőny továbbra is versenyképes. Felidézte a 2020 utáni ciklikusságot: a COVID-időszak e-kereskedelmi hype-ja után visszarendeződés jött, de a digitális kultúra erős maradt. Szerinte a túl alacsony (2–4%) üresedés sem egészséges egy kis piacon; ideálisabb a 6–8%. Most a 13% fölötti szint már magyarázatra szorul a befektetők felé, ezért a fejlesztők visszafogják a volumeneket. A bérlők modern, hatékony layoutra váltanak, a régi épületek pedig árazással és célzott felújítással találhatnak új közönséget.

Az ügyfélélmény kulcs: a stabil, bővíteni kész blue chip bérlők értéke felértékelődik.

Nemes Rudolf, a HelloParks vezérigazgatója
Nemes Rudolf, a HelloParks vezérigazgatója

Kemenes László MRICS, a Panattoni Hungary Managing Directora kockázatként a magyar piac autóipari kitettségét emelte ki, amely kevésbé kiegyensúlyozott, mint Lengyelországban vagy Csehországban. A TIER2–TIER3 beszállítók a nyugati OEM-ektől részben az ázsiaiak felé fordulnak – ez egyszerre kihívás és lehetőség, üzleti kultúrában is alkalmazkodást kíván. A befektetési oldalon nő a hazai privát tőke szerepe: egyre több befektető nyit az ipari termék iránt, akár fejlesztési fázisban is, magasabb hozam reményében. A nyugati intézményi tőke kivár, de a szegmens pozíciója a portfóliókban erős.

Kemenes László MRICS, a Panattoni Hungary Managing Directora
Kemenes László MRICS, a Panattoni Hungary Managing Directora

Dr. Gondi Ferenc MBA, a CTP Hungary ügyvezető igazgatója az elektromobilitást megkerülhetetlen trendnek tartja: a kínai gyártók (pl. CATL, BYD) tömegtermelési és költséghatékonysági előnye, illetve az LFP-kémia elterjedése középtávon felgyorsíthatja a régiós beruházásokat. Regionális képet adva kiemelte: Debrecenben a telekár- és elvárásspirál miatt több fejlesztő az M3-as mentén keres alternatívát; a kereslet önszabályozó. A kormányzati ösztönzők a megyeszékhelyeket és déli térségeket favorizálják, ami a vidéki piacokon (Debrecen, Kecskemét, Szeged, Mosonmagyaróvár, Pécs) is lehetőségeket nyit. Úgy látja, a magasabb üresedés rövid távon bérletidíj-nyomást okozhat, miközben a kivitelezési költségek 2022–2023-hoz képest mérséklődtek, ami új egyensúlyt teremthet az új és a „B” állomány között.

Dr. Gondi Ferenc MBA, a CTP Hungary ügyvezető igazgatója
Dr. Gondi Ferenc MBA, a CTP Hungary ügyvezető igazgatója

A panel szerint a kínálat rövid távon túlfutott, de a fundamentumok (nearshoring, elektromobilitás, ázsiai tőke) kedvezőek. A budapesti üresedés emelkedése átmeneti lehet, ha a csőben lévő kereslet felszívja a kínálatot, miközben a fejlesztők óvatosabbá válnak. A régi állomány újrapozicionálása, a minőségi igények kiszolgálása és a hazai tőke aktivizálódása lehet a híd a következő növekedési szakaszig.

Címlapkép és fotók forrása: Portfolio

A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ

Ricardo

A dolgok adminisztrációjáról

Friedrich Engels 1878-ban megjelent Anti-Dühring című könyvében azt írja, amikor a kapitalizmus által kifejlesztett roppant termelőerők szétfeszítik a polgári termelés kereteit, a proletariát

Holdblog

Mindent letarol a kamu tartalom

Szintet lépett a minőségi hamisítványok kora: a Google algoritmusa, a Nano Banana olyan AI-képeket gyárt, amiről a szakavatott szem sem nagyon tudja megmondani, hogy kamu.... The post Mindent letar

Ez is érdekelhet