Második nekifutás: új intézményt vezet be a versenyjogba a magyar jogalkotó
Ingatlan

Második nekifutás: új intézményt vezet be a versenyjogba a magyar jogalkotó

Dr. Kovács Márk Attila, Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda
A 2024 áprilisában visszavont javaslat után a Kormány ismét kezdeményezte a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (Tpvt.) módosítását, és az előterjesztést követő 2 napon belül az Országgyűlés meg is szavazta azt. A törvénymódosítás bevezeti a „piacokon átívelő jelentőséggel rendelkező vállalkozás” fogalmát, amely új, jelentős beavatkozási lehetőségeket teremt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) számára a piaci folyamatokba.

Mi az új jogintézmény lényege?

Az új törvénymódosítás szerint, ha a GVH gyorsított ágazati vizsgálat során megállapítja, hogy a szilárd ásványi nyersanyagok bányászata vagy az építőipar területén egy vállalkozás vagy vállalkozáscsoport piacokon átívelő jelentőséggel bír, és ennek következtében a verseny jelentős mértékben és folyamatosan torzulhat vagy korlátozódhat, akkor a GVH versenyfelügyeleti eljárást indít.

Ebben a versenyfelügyeleti eljárásban a GVH Versenytanácsa dönthet arról, hogy az érintett vállalkozás „piacokon átívelő jelentőséggel rendelkező vállalkozásnak” minősül-e. Ha a GVH ezt megállapítja, a vállalkozás különféle magatartási vagy akár szerkezeti jellegű kötelezések elé nézhet akkor is, ha semmilyen versenyjogi jogsértést nem követett el.

A jogalkotó már 2024 áprilisában is próbálkozott a reform bevezetésével, de az akkori javaslatot az érintettek széles körű kritikája miatt visszavonták; a mostani a második, immár sikeres kísérlet.

Milyen körülmények alapján állapítható meg a „piacokon átívelő jelentőség”?

A Tpvt. új 43/F. § (4) bekezdése részletes – de nem taxatív – szempontokat határoz meg, amelyeket a GVH-nak vizsgálnia kell, így különösen:

  • piaci részesedés,
  • pénzügyi erő vagy más erőforrásokhoz való hozzáférés,
  • vertikális integráltság vagy egymással egyéb módon összefüggő piacokon kifejtett tevékenységek,
  • versenyben releváns adatokhoz való hozzáférés.

További kiemelt szempont a vállalkozás áruinak alapvető jelentősége a fogyasztók vagy a gazdaság egésze szempontjából, illetve a vállalkozás tevékenységének jelentősége a fogyasztók vagy harmadik felek beszerzési és értékesítési lehetőségei szempontjából.

A GVH az eljárásban köteles kikérni a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának állásfoglalását is a fenti szempontok értékelése kapcsán.

A verseny jelentős mértékű és folyamatos torzulásának fennállása (mint további előfeltétel) akkor valószínűsíthető, ha az legalább két éve folyamatosan fennáll, vagy három éven belül visszatérően előfordult.

Mit tehet a GVH a kijelölés után? – Magatartási és szerkezeti korrekciós intézkedések

A Tpvt. új 76/A. §-a részletesen felsorolja azokat az eszközöket, amelyeket a GVH az érintett vállalkozással szemben – jogsértés megállapítása nélkül – alkalmazhat. Ezek közül a legfontosabbak:

Magatartási jellegű kötelezettségek:

  • megtilthatja, hogy a vállalkozás saját ajánlatát üzletfelei ajánlatánál kedvezőbben kezelje;
  • tájékoztatási kötelezettséget írhat elő az üzletfelek számára nyújtott szolgáltatások teljesítményéről és minőségéről;
  • előírhatja a saját ajánlat hozzáférhetővé tételét más vállalkozások számára.

A GVH utóvizsgálat keretében akár bírsággal is kikényszerítheti a kötelezettségek végrehajtását.

Szerkezeti jellegű kötelezettségek:

Ha a magatartási kötelezettségek nem hatékonyak, nem lehetségesek, vagy aránytalan terhet jelentenek, akkor a GVH előírhatja:

  • a vállalkozás tulajdonosainak társasági részesedésük részbeni vagy teljes értékesítését, vagy
  • a vállalkozás számára vagyonának részleges vagy teljes elidegenítését.

Bár az érintett vállalkozások a GVH döntését bíróság előtt megtámadhatják, a keresetindításnak nincs automatikus halasztó hatálya – azaz a GVH döntése alapesetben a jogorvoslat kezdeményezésére tekintet nélkül végrehajtható lesz.

Miben különbözik ez a 2024-es tervezettől?

A benyújtott törvényjavaslat a 2024-es verzióhoz képest jóval szűkebb alkalmazási kört határoz meg:

csak a szilárd ásványi nyersanyagok bányászatára vagy építőiparra vonatkozó gyorsított ágazati vizsgálatokra terjed ki,

illetve a korábbi javaslathoz képest kimaradtak az olyan rendelkezések, amelyek például az ellátásbiztonság fenntartására hivatkozva tettek volna lehetővé szerkezeti beavatkozásokat.

Ugyanakkor a törvényjavaslat még mindig nem tartalmaz számos olyan garanciális részletszabályt, amelyeket például a német versenyjog kifejezetten rendez (pl. értékesítésre kötelezés esetén visszavásárlási lehetőség, az értékesítés minimális ára, stb.).

Mikor lép hatályba?

A törvényjavaslatot 2025. december 8-án nyújtották be, és kivételes (gyorsított) eljárásban fogadták el december 10-én. Az új rendelkezések a kihirdetést követő harmadik napon lépnek majd hatályba.

Dr. Turi Anna és dr. Kovács Márk Attila, a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda versenyjogi szakjogászai

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Holdblog

Hajtunk a bónuszért

Rendhagyó adásunkban Radnai Károllyal rakjuk rendbe az adózást, meg a filmipart. Előtte meg ketten a kommentelőket.  Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours... The post Hajtun

Property Warm Up 2026

Property Warm Up 2026

2026. február 19.

Portfolio Investment Day 2026

2026. február 24.

Portfolio Digital Compliance 2026

2026. március 3.

Retail Day 2026

2026. március 4.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet