
A lap több helyen hangsúlyozza, hogy a birtokába jutott kormányzati előterjesztés nem egyezik meg a végleges keretekkel, hiszen nincs még kormánydöntés, még zajlanak az egyeztetések, a koncepciók kidolgozása. A cikk főbb információi saját értelmezési keretünkben:
- A decemberi dátumozású ITM-anyag azzal számol, hogy 6890 milliárd forintnyi uniós forrást lehetne elosztani 2021-2027 között, amiben a lap megjegyzése szerint benne van a 15%-os magyar állami önrész is. Az Európai Bizottság eredeti, és a finn elnökség tavaly decemberi tervei azonban arról szóltak, hogy duplázódnia kellene a magyar állami önrésznek is, így ez az információ zavaró a cikkben és így még nehezebbé teszi az összehasonlítást a 2014-2020-as ciklus keretével.
- A mostani ciklus 310-es euróárfolyam mellett eredetileg 8920 milliárd forint volt, ehhez képest a 6890 milliárd 23%-os esést jelentene, de nem tudni, hogy milyen euróárfolyam mellett és azt sem tudni, hogy a két szám melyik éves árszintek mellett értendő. Emiatt a pontos százalékos változás sem tudható. (Mindenesetre a Bizottság 24%-os, és a finn elnökség 27%-os reál értelemben vett forráscsökkentési javaslataival durván összhangban lévőnek tűnik a két számból adódó százalékos változás.)
- Az előterjesztésben rögzítik: a fenti 6890 milliárdos keret zömét a kormány korábbi döntésének megfelelően vállalkozás-, illetve infrastruktúrafejlesztésre szánták, e két cél vinné el a pénz 33, illetve 43 százalékát, a többi 24 százalék pedig „humán beavatkozásokra” jutna. Egy január elején kiszivárgott másik ITM-anyagban még 26%-os volt a súlya a vállalkozásfejlesztésnek, illetve 22+20%-os volt a súlya az átfogóan nézett infrastruktúra fejlesztésnek.
- Különösen érdekes, hogy a 6890 milliárd forintra tervezett 7 éves kereten belül a mozgásteret erősen szűkíti, hogy különféle kormánydöntésekkel korábban már több mint 1200 milliárd forintot elígért a kormány (például a Modern Városok Program fejlesztéseire), másrészt az Európai Unió is előír kötelező minimumokat (összhangban a különféle szakpolitikai célkitűzésekkel). Emellett a szabad mozgásteret az is szűkíti, hogy az ITM jelzése szerint a Rogán Antal vezette tárca a 200 milliárdos turisztikai kerettel kapcsolatban különjavaslatot tesz majd.
- A január elején kiszivárgott másik ITM-anyag alapesetben 3 új Operatív Programot javasolt és opcióként sorolt fel három további OP-t (családtámogatás, digitalizáció, területfejlesztés), a 24.hu pedig úgy tudja, hogy „a mindössze három operatív programos javaslathoz képest nagyobb a támogatottsága annak, hogy hat operatív programmal kopogjanak Brüsszelben partnerségi megállapodást kötni.”
- Ez tehát azt is jelentené, hogy lenne folytatása a mostani ciklus Terület- és Településfejlesztési Operatív Programjának (TOP), ami szembe menne a cikk által megírt kormányzati stratégia fő célkitűzéseivel. Utóbbi ugyanis azt jelenti: minél kevesebb Operatív Program legyen, azok minél integráltabb pénzköltést tegyenek lehetővé („nemzeti eljárási eszköz” lenne erre), hogy minél kevesebbet kelljen egyeztetni az Európai Bizottsággal is, és közben minél inkább a hátrányos helyzetű régiók valódi igényeire tudjanak koncentrálni a TOP folytatásával és így tudják csökkenteni a regionális különbségeket, segíteni a felzárkózást.
- A célrendszer és a megvalósítás között feszülő ellenmondás lényege az, hogy a TOP mostani forrásallokációja felülről vezérelt volt (mennyit kapnak a megyei jogú városok és mennyit a megye többi területe), így az alulról jövő kezdeményezéseket, a valódi fejlesztési igényeket is csak korlátozottan tudta figyelembe venni a TOP. Most viszont a kormány új terve (összhangban a Bizottság elvárásaival) a szegényebb régiók valódi fejlesztését igyekszik elérni.
- Az ellentmondást talán az a ténylegesen kimondott ITM-terv oldhatja fel, hogy a leginkább lemaradt térségekre kell koncentrálni a támogatásokat. E kijelölt térségekben a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa mintájára térségi tanácsokat állítanának fel, amiben viszont garantált lenne a kormányzati többség.
- Az előterjesztés szerint a kormány politikájának hangsúlyossá tétele érdekében vetődött fel a javaslat, hogy külön programba gyúrják össze a családhoz kapcsolódó, eddig széttagolt beavatkozásokat. Ez a pénzosztási terv akkor lenne kevésbé kockázatos az előterjesztés szerint, ha a központosított családügyi fejlesztéseket kormányzati programként, nemzeti eljárásrendben futtatnák, mert akkor az előterjesztők szerint nem tehetne keresztbe Brüsszel, nem kellene az intézkedésekhez az Európai Bizottság hozzájárulása. Emellett ezeknek a kormányzati programoknak „politikai kommunikációs haszna is van” a szöveg szerint.
- Az anyagban összesen 634 milliárd forintnyi beruházás szerepel Budapest területén, igaz, ennek zömét, 550 milliárdot környezetvédelmi és közlekedési projektek (HÉV-rekonstrukcióra, illetve a Soroksári Duna-ág rehabilitációja) vinnének el, városfejlesztésre a következő 7 évben 59 milliárd, humán célokra 25 milliárd forint jutna. Ez tehát azt jelentené, amit mi is levezettünk a minap, miszerint teljesen alaptalanok az az értesülés, hogy semmiféle forrást nem kapna Budapest 2021-2027 között, miközben friss összesítésünk szerint csupán a 10 milliárd forint feletti projektekre legalább 700 milliárdot kap a mostani ciklusban a főváros.
- A friss ITM-javaslat egyébként elismeri, hogy ez a 634 milliárd forint „a felmerülő megalapozott igényekhez képest jelentősen alulfinanszírozza a fővárost”, és ennek az lesz a következménye, hogy később teljes egészében a nemzeti költségvetésből kell finanszírozni az elengedhetetlenül szükséges beruházásokat. A javaslat ezek miatt végül azt javasolja, hogy a Budapesten zajló fejlesztésekbe minél több EU-forrást vonjanak be.
Címlapkép forrása: MTI/Balogh Zoltán

Sosem lesz vége - Megint elakadtak a gázai béketárgyalások
Most Jeruzsálemnél pattog a labda.
Szomorú rekord: az erdőtüzek elképesztő pusztítást vittek véghez az Európai Unióban
Egyre súlyosabb a probléma.
Ezt nem így tervezték: NATO-tagállam területén csapódott be az ukrán drón, ez áll az eset hátterében
Egy nagyváros közelében zuhant le.
Nagyot menetelt az izgalmas befektetés, de most már jobb lesz vigyázni
Közel 30 százalék fél év alatt.
Most mindenki megmondhatja a tutit az Otthon Startról: áldás vagy átok a kormány új hitele?
Itt a lehetőség a kendőzetlen véleménynyilvánításra.
Ingatlanpiaci elemzőt keres a Portfolio, jelentkezz hozzánk!
Rengeteg tanulási és fejlődési lehetőséggel várunk.
Olaszország is megsarcolhatja a bankokat, esnek a részvényárfolyamok
Zuhan az Intesa és az UniCredit.
Gyermekáldás és lakásvásárlás előtt álltok? A Babaváró és az Otthon Start brutál erős kombó lehet
Gyermeket váró, vagy tervező házaspárok számára valóságos áldás lehet a Babaváró hitel és az Otthon Start program kombinálása. A két támogatás együttes igénybevételével akár 61 mill
Transzferár-adatszolgáltatás: mit lát valójában a NAV az ATP lapokon?
A transzferár-adatszolgáltatás (ATP lapok) bevezetése gyökeresen átalakította a kapcsolt vállalkozások ellenőrzési logikáját. Az eddigi transzferár dokumentációs kötelezettség mellett mos

Tartozik-e nekünk az állam, ha van pénzünk?
Egy modern bankjegy tulajdonosa nem követelhet semmi "értékesebbet" az államtól a pénzéért cserébe. Miért sorolják a készpénzt mégis az államadóssághoz a statisztikák? És számít-e ez
Trump Signs Stablecoin Law - But Can We Stabilize the Stablecoin?
In a landmark move, the United States has passed a long-awaited law regulating stablecoins, signalling a turning point for digital assets pegged to the U.S. dollar. What if making stablecoins more stable o
Zsugorodó világ, táguló tudomány - együttműködés és rivalizálás a fejlődés motorjaként
Verseny vagy együttműködés? A tudomány és technológia fejlődését évszázadokon át ez a kettősség hajtotta előre. Ma a világ zsugorodóban, az elmúlt évtizedekben egyre több a közös kut
A születés időzítése: amikor a focista apa a naptárhoz nyúl
A sportban és az oktatásban is régóta ismert jelenség, hogy az év elején született gyerekek előnyben vannak az év végén születettekkel szemben. Miért ne időzítenénk gyerekeink születésé
Indul a verseny a jövő energiájáért - Megnyílt az EKFI 2025 pályázat!
Olyan energetikai problémáról tudsz, amit csak te vagy képes megoldani? Ha igen, akkor most itt az idő, hogy megmutasd.

Az AI új jelentése: All-In
Trump kirúgta a statisztikai hivatal vezetőjét, miután neki nem tetsző munkaerőpiaci számok érkeztek a szakemberektől. Pedig a munkaerőpiac már régóta nem a növekedés motorja, a... The post



Az európai sikerország is lecsap a bankokra, mégis mi folyik itt?
Mi történik a pénzzel Lengyelországban?
Kellemetlen meglepetés érheti az otthon startos hitel igénylőit
Biztos a 10 százalékos önerő?
Szemünk előtt tűnik el a magyar gyümölcs, külföldi áru veszi át a helyét a boltokban
Mit tud kezdeni az ágazat az erős importnyomás miatti polcvesztéssel?
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.