cseles szörp
Üzlet

Ez lehet a sör nagy vetélytársa 2022 nyarán

Pénzcentrum
Jól fogytak az alkoholos italok a koronavírus-járvány első hullámaiban, a statisztikák szerint 2020-ban 10 százalékkal többet adtak el, mint 2019-ben. A kereslet azóta is töretlen, ráadásul a szezonális hatás most még nagyobbat lökhet a piacon, mint korábban. A fogyasztói igények viszont folyamatosan változnak, a gyártók újabb és újabb termékekkel igyekeznek meghódítani a szomjas magyarokat, mert a sör már nem trendi. De hova tart ez a piac, és mi lehet az idei nyár slágere?

Érkezik a jó idő, már a 30 fok sem meglepő, nyitnak a teraszok és persze előkerülnek a frissítő, hideg alkoholos italok is. Bár a karantén alatt is fogytak az alkoholos italok, a sörgyártók igazi szezonja a nyár, hiszen a teraszokon és fesztiválokon ilyenkor több sör fogy, mint év közben.

A sör, ízesített sör, radler, cider vonal mellett pedig egyre nagyobb a kereslet a különlegesebb, enyhén alkoholos és ízesített italok után is.

Szezonálisan változik az, hogy mennyi alkoholt fogyasztanak a magyarok. Korábbi adatok alapján, 2019-ben mintegy 79 liter sört fogyasztott el egy átlagos személy, borból 28 liter fogyott személyenként. A NAV jövedéki termékekre vonatkozó statisztikái szerint pedig a karantén ideje alatt, 2020-ban 10 százalékkal többet ittunk, mint az azt megelőző évben. 2020 februárjában 75, márciusában 50 százalékkal több alkohol fogyott, majd a korlátozások enyhítésével, és a vendéglátóhelyek újranyitásával nyáron újabb kiugrás következett, júniusban 12, júliusban 28 százalékkal több alkoholt fogyasztottunk. Ennek ellenére hiába nőtt  a magyarországi söripari cégek termelése és forgalma 2021-ben az előző évhez képest, ez továbbra is elmaradt a 2019. évitől. A Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója korábban arról beszélt, hogy a forgalmi adatokban a 2020. évről áthúzódó és a 2021. évi új járványügyi intézkedések hatása érhető tetten.

"A vendéglátás nyitva tartásának korlátozásait, majd munkaerőgondját, a külföldi turisták elmaradását és a nagy rendezvények hiányát jól mutatják a hordós és a visszaváltható üveges kiszerelések alacsony forgalmi adatai. A hordós sör tavalyi 319 ezer hektoliteres értékesítése csupán 57 százaléka volt a 2019-ben mértnek, ahogyan a vendéglátásra jellemző újratölthető üveges sör 894 ezer hektoliteres eladott mennyisége is csupán a pandémia előtti év 69 százalékát tette ki" - emelte ki Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetsége igazgatója, aki hozzátette, hogy a teljes forgalom több mint felét (56 százalékát) adó középkategóriás sörök eladása 2021-ben stagnált, 3,3 millió hektoliter volt, 9 százalékkal kevesebb, mint 2019-ben. Megjegyezte azonban, hogy a többi termékkategóriában nagyobb volt a mozgás: az úgynevezett gazdaságos termékek forgalma tovább esett, miközben a prémium és szuperprémium sörök, valamint az ízesített és ízesítetlen alkoholmentes termékek eladása folytatta évek óta tartó növekedését.

A sörfogyasztásra igaz a szezonalitás, amelyet egy korábbi GFK-Háztartáspanel adatsor is igazol. A felmérés alapján ugyanis sörből a téli hónapokban sokkal kevesebb fogy, mint nyáron, míg a nyári hónapokban  a hagyományos sör mellett a gyümölcsízesítésű változatok is jobban fogytak 2014-ben. Ezt a trendet erősítette meg nemrég a Dreher is.

"A trendek és a fogyasztói igények figyelembe vétele mellett folyamatosan fejlesztjük a termékportfóliónkat, hogy mind kategória- és ízválasztékban ki tudjuk elégíteni a fogyasztói igényeket. Ennek mentén folyamatosan jelennek meg az új termékeink, például a Viper Hard Seltzer, a Peroni 0.0%, a Dreher Bitter Lager, a Dreher 24 új ízei, stb. és arra is figyelni kell, hogy a boltok polcain/a hűtőkben is csak adott számú termék fér el" - emelte ki a sörgyár, hozzátéve, hogy a magyarok továbbra is szívesen fogyasztják az ízesített alkoholos italokat, persze a fogyasztói szokások ebben a szegmensben is folyamatosan alakulnak, amelyekre mindig reagálni kell. Ezt igazolja, hogy a sörgyár például mostanában vezette ki a piacról a népszerű Kingswood alma cider márkáját.

A kézműves sörök is nagyot mennek

Magyarországon a kisüzemi sörfőzdék piaci részesedése 2 százalék, a kereskedelmi törvény módosításának köszönhetően pedig arra törekszenek ezek a sörfőzdék, hogy ez az arány a következő években érje el a 10 százalékot - mondta Gyenge Zsolt, a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének (KSE) elnöke nemrég az Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállítás és Vásáron (OMÉK) sajtótájékoztatóján.

Az Országgyűlés tavaly decemberben fogadta el a kereskedelemről szóló törvény módosítását, amelynek célja, hogy az italpiacon segítse a kisebb gyártókat a piacra lépésben, illetve hogy megakadályozza, hogy a nagy gyártók adminisztratív jogi eszközökkel kiszorítsák a versenytársakat.

Gyenge Zsolt közölte, már jó néhány vendéglátóhely tulajdonosa érdeklődött az egyesületnél, mert szeretné, ha lenne nála az üzletben kisüzemi sör, egyelőre pedig a vendéglátóhelyek 1-3 százalékában jelentek meg a biológiai erjesztéssel készült kisüzemi sörök.

Korábban is már téma volt a kézműves sörök berobbanása az országban, a Nielsen adatai azt mutatták, hogy bejöttek a gyártóknak az kézműves és különleges sörök.

Értékben 25 százalékkal, mennyiségben 20 százalékkal nőtt forgalmuk, és a teljes piacból hat százalékot hasítottak ki. A sörmixek piacán pedig különösen az alkoholmentes szegmens népszerűsége szembeötlő: minden száz értékesített, ízesített sörből 48 alkolholmentes, ez 10 százalékkal haladja meg a 2015-ös adatokat. Az ízesített, alkoholmentes sörök között a legnépszerűbb ízek a citrom, lime-menta, grapefruit, bodza-citrom és bodza, melyek ily módon a többi üdítőital kategóriával veszik fel a versenyt.

Legdinamikusabban fejlődő szegmens az ízesített, alkoholmentes sörmixeké, és ez összességében hosszú távon hatással lehet a teljes üdítőital-piacra is - mondta Séra Kata, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. Jóllehet, a sörfogyasztásnál továbbra is az alacsony árfekvésű sörök továbbra is viszik a prímet, figyelemreméltó a sörkülönlegességek és kézműves sörök iránti megnövekedett kereslet, ez utóbbiak piaci részesedése 3 százalékra nőtt.

A felnőtt szörp

Aki viszont nem szereti a sör semmilyen formáját, gyümölcsösen sem, annak még mindig ott vannak a ciderek, a hard seltzerek és most már az alkoholos szörpök is. Amerikában a hard seltzer kapcsán eddig is népszerűek voltak az alkoholos limonádék, ebbe a sorba pedig már egy magyar termék is kapcsolódik, az alkoholos szörppel, amelyet csak úgy, mint a hagyományos szörpöt, vízzel, szódával higítva fogyaszthatunk. A magyar termékre a Brancson bukkantunk rá, a Cseles szörp ötletgazdái alternatívaként kínálják az alkoholos, higítható, gyümölcsös szörpöt. Az alapszörp könnyed, alkoholos, gyümölcsös frissítő fűszerekkel, amelyet tetszés szerint higíthatunk szódával.

Nagyon sokan szívesen fogyasztanak különféle long drinkeket, ha a hasonló kategóriájú italokat nézzük, valamint az is megfigyelhető, hogy egyre inkább teret hódítanak a különféle gyümölcsös ízesítésű sörök és ciderek. Jelenleg az átlag budapesti vendéglátóhelyeken választhatunk, hogy megveszünk egy sört, vagy fröccsöt 700-900 Ft-ért, vagy iszunk egy komolyabb cidert vagy long drinket 1600-2500 Ft-ért (ha a fél literhez arányosítunk). Tehát úgy látjuk, hogy egyik oldalról a fogyasztókban megszületett az igény, hogy valami különlegesebbet, finomabbat igyanak, a kínálat oldalról azonban eddig még nem volt válasz erre. Mi azoknak kínálunk egy alternatívát, akikben megszületett az igény a finomabb italok iránt, viszont nem akarnak annyira a zsebükbe nyúlni, mint egy long drink esetében - mondta a Pénzcentrumnak a Cseles szörpök egyik megalkotója, Varga Dávid, aki azt is elárulta, hogy termékük, a Cseles gyakorlatilag egy likőr, tehát hidegkeveréssel készül, elsőosztályú finomszeszt, és 24% V/V alkoholt tartalmaz.

Az alap receptúra szerint 4 cl Cselest, jeget és citromot tesznek egy 3dl-es pohárba majd felhúzzuk szódával. Így egy kb 5 százalékos V/V alkoholtartalmú (jég mennyiségétől függően) italt kapunk, amit felnőtt szörpnek hívunk - tette hozzá az ötletgazda. Bár jelenleg a termék még nem érhető el kiskereskedelemben a Cseles csapata ezen dolgozik, hiszen 3 kereskedelmi lábat építenének, hogy ne csak a budapesti vendéglátóegységekben élvezhessük az alkoholos szörpöt.

"Azt, hogy mekkora piaca van mivel egy teljesen új elképzelésről és koncepcióról van szó, csak becsülni tudjuk. Partnereink véleménye alapján nagyjából évi 30-40 ezer literre tesszük jelen ismereteink szerint" - emelte ki Varga Dávid, aki hozzátette, hogy 2021. szeptemberében kezdték el az értékesítést, azóta 1700 litert adtak el a sűrítményből, főleg vendéglátóegységek számára. Az a tapasztalatuk, hogy aki kipróbálja a Cselest, azoknak ízlik, és várhatóan újra fogyasztani fogja.

Címlapkép: Cseles Facebook

naperomu farm napelem park
vekeri-tó debrecen
pál utcai fiúk
2022. október 18.
Portfolio Future of Finance 2022
2022. szeptember 6.
Sustainable World 2022
2022. szeptember 7.
Private Health Forum 2022
2022. szeptember 15.
Property Investment Forum 2022
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu
Díjmentes online előadás
Legális adóelkerülés, TBSZ, NYESZ számlák.
Online előadás
Hol érdemes beszállási pontok után kutatni?
naperomu farm napelem park