Tudósításunk a konferenciáról itt érhető el:
Mi ma a banki IT fő feladata?
A 2008-as válság után előtérbe került hatékonyságnövelés továbbra is fontos, de kiegészül a versenyképesség javítására tett erőfeszítésekkel Vinnai Balázs (MBH Bank) szerint, amiben kulcselem szerinte a sebesség is. Kaliszky András (Erste Bank) elmondta: az Erste Banknál kiemelt cél, hogy minél inkább emberi erőforrás igénybevétele nélkül vigyék a folyamatokat, és visszaszorítsák a humán jellegű költségeket, az elsődleges cél viszont az ügyfélélmény javítása. Nyíri József (Finshape) szerint a hatékonyságnövelés és a költségcsökkentés továbbra is fontos cél, erre azonban költeni kell. A banki IT-büdzsék nőnek, az AI a digitalizációs büdzséknek új értelmet és minőséget ad. Lóska Gergely (K&H) szerint az ügyfelek egyszerű, gyors és könnyű folyamatokra vágynak, ezt kell elsődlegesen szem előtt tartani.
Az AI-ra jelenleg úgy tekintünk, mint a Liverpool Szoboszlai Dominikra, mintha minden funkcióra megfelelő lenne,
innen azonban tovább kell lépni a fókuszáltabb felhasználás felé.

Kaszás Zoltán (OTP Bank) szerint a versenyképesség a kulcsa mindennek. Felhívta a figyelmet arra, hogy
a betervezett IT-összegeket gyakran nem sikerül elkölteni,
ebből kifolyólag nem a pénz, hanem a hiányzó tudás gyakran a probléma. Sokkal inkább partnereket keresnek és nem egyszerű beszállítókat, mert a változások sebességét közös gondolkodással lehet csak lekövetni. Az OTP néhány évvel ezelőtt elkezdte felépíteni a saját nyelvi modelljét, a mából visszatekintve viszont nem maga a nyelvi modell, hanem a közben elsajátított tudás (pl. mit érdemes venni, mit építeni) a projekt legnagyobb eredménye. Az AI legalább akkora változást fog hozni a bankszektorban, mint az elektromos áram bevezetése – idézte Jamie Dimont, a JP Morgan vezérét Jendrolovics Péter (Gránit Bank). Az ügyfélszolgálatnál és a hitelezési dokumentumfeldolgozásban hasznosítja már az AI-ügynököt a Gránit. Az ügyfelek 50%-ban már a Gránit Gurut kérdezik, és csak 50%-ban a munkatársakat, másrészt idén élesítette a bank a dokumentumfeldolgozó agentet a jelzáloghitelezés terén, ez a hitelezési munkatársak helyett, illetve mellett ellenőrzi a benyújtott dokumentumokat. dokumentumfeldolgozó agent segítségével jelentősen, mintegy 70 százalékkal le tudják rövidíteni a dokumentum-feldolgozás munkaidejét.

Lépéstartás a fintechekkel, kulturális alkalmazkodás a bankoknál
Az üzleti oldal gyakran a use case-ek mentén haladna előre, de közben az IT-fundamentumokra is figyelni kell, az Erste Banknál ezzel kapcsolatban egy ésszerű kompromisszumos egyensúly alakult ki. Kezdeti AI-eredményeik inkább még csak pilotnak tekinthetők, valójában hosszú távú futásról beszélünk – mondta Kaliszky András. Kaszás Zoltán szerint nemcsak a perszonalizációban és a hatékonyságnövelésben, hanem az operatív változások kikényszerítésében is nagy az AI szerepe. Lóska Gergely elmondta: a K&H három éve vezette be digitális AI-assisztensét, a Kate-et, amely már 10-15 ezer munkaórát spórolt meg kollégáiknak, és már több mint 360 use case-t tud kezelni, autonómiája 70% felett van. Nyíri József szerint nemcsak a kollégákat, hanem a rendszereket is képessé kell tenni az AI használatára, az AI pedig nem a központi, hanem a személyes AI-asszisztensek felé fog elmozdulni, ezt ma még kevesen nyújtják.

Nagyon sokat fejlődött a bankszektor az ügyfélkiszolgálásban és a digitális élményben is, a digitális működésben és mindsetben viszont a fintechek még bőven előtte járnak. A Revolut számára a legfontosabb az, hogy a tárcákban az első helyen legyen a kártyája, a bankok számára ez sokkal kevésbé eredményességi mutató – mondta Vinnai Balázs. Ami az MBH Banknál zajlik, az egyszerre kulturális, leadership és technológiai transzformáció, és masszívan szükséges hozzá az üzleti és technológiai szövet összenövése – fogalmazott a szakember.
A Revolut felépít egy autópályát úgy, hogy senki nem használja még, a bankok viszont úgy újítanak fel egy autópályát, hogy közben napi szinten egymillióan közlekednek rajta
– tette hozzá. A perszonalizációs képességében szerinte még nagy lemaradásban vannak a bankok.

Kaliszky András szerint nehezen áthidalható kulturális különbség van a bankok és a fintech szereplők között. Nagyon fontos a bankoknál is
az IT demokratizálása, az üzleti eredményekért felelős kollégák ezáltal fognak tudni ígéretes technológiai megoldásokban is gondolkodni.
Kaszás Zoltán pedig felhívta a figyelmet, hogy a bankok üzletére nemcsak a fintechek, hanem a bigtechek is fenyegetést jelentenek. A hatékony és drága eszközöket hatékonyan és jól kell tudni használni, ellenkező esetben csak a pénzt fogják vinni, ezért az IT-kompetenciákat jelentős mértékben demokratizálni kell – vélte a szakember.

Lóska Gergely szerint nem félni kell a fintechektől, hanem hálás lenni nekik, hiszen olyan versenyt generáltak, amivel mindenki nyer. Felhívta a figyelmet arra, hogy a bankok teljeskörű megoldásokat nyújtanak, a fintechek nem. Úgy vélte, nemcsak az üzletet kell képezni IT-ból, hanem az IT-szakemberek üzleti kompetencáit is erősíteni kell. Jendrolovics Péter szerint az ügyfelekért versenyeznek, akiknek folyamatosan változnak az elvárásaik, és egyre kevésbé lojálisak a bankokhoz. Erre egy válasz a bank nemrég bevezetett egyszer használatos virtuális kártyája, amely esetében több tízezer sikeres digitalizáció történt már. Nyíri József szerint fel kell tenni a kérdést, milyen típusú szakemberekre van szükség a következő tíz évben. Mindenki AI-engineer akar lenni, a Finshape-nél jól promptoló elemzőket, technikai szakembereket keresnek, ez esetben már
nehéz megmondani, hogy üzleti vagy technológiai területről beszélünk, a kettő szorosan összefonódik.

A panelbeszélgetés egyik végső tanulságaként - leginkább az AI-jal kapcsolatban - elhangzott:
a demókból már elég: a bankok olyan partnereket keresnek, akik meg is tudják valósítani az üzletileg ígéretes ötleteket.
Címlapkép forrása: Portfolio
Amerika ősellensége megvillantotta a világ egyik legnagyobb hadihajóját: van mitől félnie Washingtonnak
Csúcsmodern fegyverek kaptak rajta helyet.
47 gyermek került kórházba ételmérgezés miatt, kiemelt ellenőrzés következik
A XIII. kerületben történt, több nevelési és oktatási intézményben.
Javában zajlik a MAGA örökösödési háborúja – Kiszivárgott, mit szól a Trump lehetséges utódjának vélt nagyágyú
Pedig Trump ciklusából még több mint három év hátra van.
15 éve van a tőzsdén a CIG Pannónia: új stratégiai célokkal megy tovább a biztosító
Osztalékpapírként tekintenek saját részvényükre.
Komoly kifizetéseket jelentett be Brüsszel, Magyarország is örülhet
Egy fontos zöld projektre érkezik a pénz.
Mi az a Tisza-bet? Tényleg ez a forint titokzatos támasza?
Mi és hogyan hat a forint árfolyamára?
Megjött a jelentés: illegális cselt használtak az oroszok a fronton - Az ukránok fordulatról beszélnek
Öldöklő harcok zajlanak Pokrovszknál.
Sorra bénulnak le az európai repülőterek, katonai válaszra készül Európa vezető hatalma
Németország szakértőket is küld Belgiumba, ahol pénteken ismét leállt egy reptér.
Jövőre a bankunk megmondja, hogy melyik számlával tudnánk spórolni. De mennyi lehet ez a megtakarítás?
Az MNB elvárásai alapján a bankok jövő év elején (az éves díjkimutatással együtt) tájékoztatni fogják ügyfeleiket arról, hogy van-e számukra kedvezőbb számlacsomag az adott pénzintézet
Indul a Demján Sándor 1+1 Program 2. üteme
A hazai kkv-k beruházásait célzó Demján Sándor 1+1 Program új szakasza elindult. A 2. ütem kifejezetten vidéki vállalkozások eszközfejlesztéseit támogatja vissza nem térítendő forrással,
Brazília ellentmondásos zöldátmenete
Brazília zöldátmenetét számos paradoxon jellemzi. Villamosenergia-termelésének 90%-a megújuló erőforrásokból származik, ez pedig jelentős előnyt biztosít számára a jelenlegi dekarbonizác
A bizalom kultúrája - miért stratégiai eszköz ma a bejelentővédelmi rendszer?
A 2023. évi XXV. törvény, közismertebb nevén a panasztörvény, a visszaélés-bejelentési rendszert a vállalati megfelelés kötelező elemévé tette. A tudatos vállalatok számára azonban
Túlhalászat: veszélyben az óceánok
Sokáig élt az a mítosz, hogy a tengerek kimeríthetetlen forrást jelentenek, de ma már tudjuk, hogy a túlhalászattal óriási kárt okozunk ennek a sérülékeny ökoszisztém
Hárommillióért 19-et visszafizetni?
A pénzügyekhez nem értő embereket nagyon könnyű hergelni, pici csúsztatásokkal nagy érzelmeket kiváltani. Nemrég írtam egy hasonló esetről, ahol ráadásul elméletileg pénzügyileg képzett
Alapjövedelem a mesterséges intelligencia korában: szociális forradalom vagy veszélyes illúzió?
Az MI által termelt vagyon újraosztása alapjaiban formálhatná át a társadalmi-gazdasági rendszert.
Dupla elismerés a HOLD-nál
A Portfolio idén először díjazta a hazai vagyonkezelési, alapkezelői és privátbanki piac legkiemelkedőbb szereplőit: objektív teljesítményadatok, szakmai szavazatok és független zsűri dönt
Préda: Ellopták tőlem, ami nem is az enyém
Egy adathalász támadás áldozata meséli el élete egyik legrosszabb döntését.
Újabb autóipari válság közelít: visszatérhet a rettegett chiphiány?
Sötét felhők gyülekeznek Németország fölött.
Meddig nőhet még a magyar termékek aránya a boltokban?
Mennyire fontos ez a hazai vásárlóknak?
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!


