
A magán- és közellátás együttélésének nemzetközi példáit mutatta be előadásában Végh Attila, az Eurohealth vezérigazgatója. Először a hazai helyzet tisztázásával kezdte: az egészségügyi finanszírozás teljes hazai költségvetése több mint 5000 milliárd forintot tesz ki, és ebből körülbelül 4000 milliárd, amit az állami egészségügyi biztosító szed be. Körülbelül 300 milliárdot az emberek zsebükből kifizetnek, az egészségpénztáraknál pedig 120 milliárd mutatható ki, míg foglalkozás-egészségügyre a vállalatok 60 milliárdot költenek, és a magán-egészségbiztosítási iparág 25 milliárd forintra tehető.
A hazai helyzet, miszerint egyetlen szolgáltató szedi be a járulékokat, nagyon kevés helyen van másutt, általában több biztosítós rendszereket látunk - mondta kitekintve a nemzetközi példákra.
Érdekes nemzetközi példaként említette a svédországi modellt, ahol a szektorsemleges finanszírozás jegyében az elektív műtéteket kiszerveznek olyan egyszakmás magánszolgáltatóknak, akik mondjuk csak csípőre specializálódnak. A gyógyulási rátájuk messze jobb a komplex kórházakhoz képest, ahol sokfajta feladatot kell végezni.

Megemlítette azt a modellt is, amikor városi kórházakat adnak magánkézbe, ez például Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban figyelhető meg. A modell lényege, hogy egy adott cégcsoport több kórházat összefogva működtet, mert így lehet a méretgazdaságossági szinergiákat kihasználni.
Nagy-Britannia kapcsán pedig a PPP modellt említette meg, amit állami kórházak infrastruktúrafejlesztésére alkalmaztak. Ennek nagy divatja volt az elmúlt tíz évben, most már sokkal kevésbé népszerű. Ezeknek a szerződéseknek az a lényege, hogy olyan esetben, amikor egy állami kórháznak nincsen arra kerete, hogy egy új szárnyat, egy új épületet építsen föl, akkor jelentkezhetnek tender alapján olyan magáncégek, akik ezt megfinanszírozzák egy hosszú távú szerződés keretében. Ennek nyilván nagy előnye volt, hogy így olyan kórházak épültek fel, amire egyébként nem lett volna lehetőség a központi finanszírozás elégtelensége miatt.
Kihangsúlyozta:
ha a magánszolgáltatók állami finanszírozást kapnak, akkor nagyon erős szakmai és biztosítói felügyeletre van szükség.
Az állami és magán szolgáltatók közötti együttműködés jövőjéről szóló panelbeszélgetésen Karai Gábor, a Teladoc ügyvezető igazgatója elmondta: leszögezhető, hogy semmilyen szándék nem jelentkezik az állam részéről abban a tekintetben, hogy nagyobb központi elvonással több pénzt akarjon az adófizetőktől vagy éppen a vállalatoktól beszedni, és így nőjön az egészségügyre fordított hazai források összege. Ehhez a vállalatok és a magánszemélyek önkéntes döntései szükségesek, amit valamilyen adókedvezménnyel lehetne elősegíteni.
Jelen pillanatban a biztosítási szektor az, ami arányaiban a legkisebb finanszírozással járul az egészségügyi kiadásokhoz. Arra számítok, hogy itt pozitív változás fog beindulni.

Fendler Judit, a Szegedi Tudományegyetem kancellárja szerint fontos lenne meghatározni, hogy mi az az ellátás, ami jár egy-egy lakosnak és mi az, amit pluszban megvásárolhat.
Kiemelte: a magánellátásnak az a nagy problémája, hogy óriási beruházási igénye van. A beruházáshoz szükséges összeget valahogy ki kell termelni.
Ez viszont semmilyen szinten nincs benne a rendszerben, így aztán ezt valahol az árakban érvényesíteni kell.

Ficzere Andrea, az Uzsoki Kórház főigazgatója úgy vélte, fontos lenne tisztázni az állami és a magán ellátók közötti viszonyokat abban a tekintetben, hogy ne érintse hátrányosan az állami egészségügyet az, hogy azokat az ellátási formákat végzi, amelyet nem tud, vagy nem szeretne végezni a magánellátó. "Valamikor ez felelősségteljesen, korrekt módon történik, tehát a magánellátó látja, hogy valamire nem képes, és akkor elküldi a beteget az államiba. Ez a korrekt része. A nem annyira korrekt eset az, amikor úgy érkezik be hozzánk a beteg, hogy fölöslegesen indikált vizsgálatok vagy beavatkozások megtörténtek, és aztán kiderült, hogy már akár korábban is lehetett volna tudni, hogy nem biztos, hogy a magánellátás a járható út."

Kóka János, a Doktor24 Csoport elnöke megemlítette, hogy már régóta érvelnek a szektorsemleges finanszírozás mellet, amit taj-kártya hordozhatóságnak hívnak co-paymenttel kiegészítve. Azt is hozzátette, hogy
a szektorsemleges finanszírozás kérdése mellett azzal is foglalkozni kell, hogy a finanszírozási oldalt kellene először is rendbe tenni és nem annyira a szolgáltatói oldalt kell bántani.
Ha ugyanis alapnak tekintjük, hogy a költségvetés nem tud többet fordítani a szektorra, akkor törvényszerűen az fog történni, hogy pénzt szivattyúzunk ki az állami rendszerből, és csatornázzunk át a magánba. Mi pontosan ezért vagyunk a vállalati egészségügyi programok mellett és akár egy kötelező kiegészítő egészségbiztosítás mellett.
Ebben az esetben az aktívaknak egészen más típusú igények kiszolgálására alkalmas egészségügyi szolgáltatását a munkaadók és áttételesen a munkavállalók is finanszírozzák valamiféle adókedvezménnyel. Ezzel több forrás maradna maradna az inaktívak ellátására, hiszen tehermentesítenénk az állami egészségügyet - tette hozzá.

Kőrösi Zoltán, CIG Pannónia és a CIG EMABIT értékesítési vezérigazgató-helyettese elmondta: tapasztalataik szerint egyre többen használják a vállalatok által kínált biztosításokat, vagyis alkalmazottként részt vesznek különböző vizsgálatokon. Itt egyfajta kényes egyensúlyozásra van szükség, hiszen ha minél több vizsgálatra mennek az alkalmazottak, akkor nyilván ezt a biztosítónak a vállalatok díjfizetésénél kezelnie kell.
Fenn kell tartani a vállalatok elkötelezettségét a biztosítás felé, ezért a díjakat nem lehet folyamatosan évről évre, elriasztó mértékben növelni.

Újlaki Ákos, a Boston Consulting Group ügyvezető igazgatója és partnere kihangsúlyozta:
Magyarország nem költ eleget az egészségügyre, és azt is rossz szerkezetben.
A szektorra a hazai GDP 6,5%-át fordítja az ország (beleértve az állami és magán forrásokat is), ez a ráta 2-3 százalékponttal marad el például Csehország mutatójától. Egyben felhívta a figyelmet arra, hogy a szektorsemleges finanszírozási modell kérdésénél tisztázni kell azt is, hogy mit jelent majd a csőd egy magán ellátó esetében, amelynek ellátási kötelezettsége van.

Címlapkép forrása: Stiller Ákos/Portfolio
Történelmi siker Donald Trumptól: lehet, hogy tényleg sikerült lezárni egy nagyon régóta húzódó háborút
Az elnök személyesen is ott lesz az aláíráson.
Nagy dobás a brit pénzügyi óriástól, teljesen bekebelezte a 17 milliárdos bizniszt
Régóta fente rá a fogát.
Meghozta a döntést az EU-s tagjelölt: pénzt küld Oroszországnak, Moszkva nagyon hálás
Az Ukrajna által elfoglalt Kurszk régió helyreállítására fordítják majd az adományt.
Nyugdíjbomba robbanhat a francia gazdaságban, ha ezt az egyet meglépik
A francia pénzügyminiszter megszólalt a nyugdíjreformról.
Leleplező jelentés: van egy terület, ahol nagyon le van maradva Amerika - Oroszország és Kína sokkal jobban áll
Ráadásul egy kifejezetten high-tech szektorról van szó.
Megszólalt a Fed erős embere az újabb kamatcsökkentésről
Szerinte még mindig veszélyt jelent az infláció.
Egy egész ország retteg Donald Trump haragjától: NATO-tagállammal fordulhat szembe az elnök, súlyos büntetés jöhet
"Nem vagyok biztos benne, hogy Trump tudja, hogy a Nobel-bizottság független testület."
Az európai óceánügyi paktum
Az EU új óceánügyi paktuma a tengerek védelmét és a fenntartható kékgazdaságot erősíti, miközben globális együttműködést is előmozdít.
Fókuszban a KKV-k
A mikro-, kis- és középvállalkozások (KKV-k) gazdasági szerepe kiemelten fontos, ezért nem véletlen, hogy a társasági adó rendszerében is számos adóalap- és adókedvezmény érhető el kimon

Milliók múlhatnak rajta, hogy melyik nyugdíjmegtakarítást választod
Már jó ideje halogatod a nyugdíjmegtakarítást? Mindig nekikezdesz aztán összezavarodsz a sok infótól? Ennek súlyos költségei vannak, de van egy jó hírünk. Itt kiderítheted, hogy mennyi á
Zsiday Viktor a Tisza Párt vagyonadóról szóló terveiről
A Tisza Párt behozta a közbeszédbe a vagyonadót, ezért érdemes lehet végiggondolni, hogy kell-e ilyen típusú adó nekünk? A többihez hasonlóan ez az adó is... The post Zsiday Viktor a Tisza P

Babra megy a játék - nagyhatalmi játszmák az árupiacon
Sok áldozata van az Amerika és Kína közti kereskedelmi háborúnak, az egyik legnagyobb a szójapiac. A geopolitikai játszmák nemcsak a megszokott kereskedelmi vonalakat rúgták fel,... The post Bab

Tudomány turbófokozatban: 26 milliárd a kutatás jövőjére
Megjelent a GINOP Plusz-2.2.1-25, ami esélyt ad arra, hogy a hazai kutatás ne a mezőnyt kergesse, hanem az élmezőnybe ugorjon.

Cser Tamás a Bloombergnek: A forint extra hátszelet kapott
A cikkből megtudhatod: Magyar Péter, az ellenzék vezetője a következő választások után újra kívánja építeni a befektetőkkel és az Európai Unióval való kapcsolatot, és ezzel... The post

A csúcs az új mélypont
Örülhet a fejének az egyszeri tőzsdei kereskedő: hiába Trump, a kereskedelmi bizonytalanságok és a háborúk, ömlik a pénz a részvénypiacokra. Az elmúlt egy évben világszerte... The post A c



Megszólalt az Erste-vezér: kiderült, mekkora növekedést hoz az Otthon Start
Megjelent a Portfolio Checklist csütörtöki adása.
Az Otthon Start sem állítja meg a magyar falvak kiürülését
Sokak számára vonzó az olcsó vidéki ingatlan, de lehetnek váratlan buktatói az ottani életnek.
Fontos adat érkezett: ezért veszélyes Magyarországon kamatot csökkenteni
Ismét felélénkült a kamatvita.
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!