
A tradicionális segélynyújtók úgy érzik, hogy az általuk jelentősnek tartott összegek nem hozzák azt az eredményt, amelyet reméltek, különösen a szegénységcsökkentés, a demokráciaépítés és a gazdasági fejlődés terén. Ráadásul olyan nem kívánatos hatásokkal is szembesülnek, mint a korrupció, a pénzek kisíbolása és elherdálása vagy az alacsony segélyhatékonyság.
A kedvezményezettek pedig elégtelennek találják a segélyek összegét, nincsenek megelégedve az elért gazdasági és társadalmi hatással.
- Ténylegesen egy segélycsapdában (aid trap) érzik magukat: a gazdasági növekedés finanszírozása nagyban függ a segélyek folyamatos beáramlásától, ami azonban növekvő eladósodottsághoz vezet, mivel a segélyeknek csak egy része vissza nem térítendő támogatás, és még a kedvezményes feltételű hiteleket is törleszteni kell.
- Ráadásul a költségvetési deficit növekedésével is meg kell küzdeniük, hiszen az „ingyen” pénz túlzó és pazarló költésekre csábít, míg a segélyek fogadása a költségvetési kiadásokat növeli.
- És akkor még nem is szóltunk az „erkölcsi kockázatról” (moral hazard), amikor is a beérkező pénzeszközök tudatában/birtokában a kormányok elhalasztják azokat a gazdasági és társadalmi reformokat, intézkedéseket, amelyek a hosszú távú és fenntartható fejlődéshez szükségesek lennének.
Mindezek ellenére tovább folyik a segélyezés. Tagadhatatlan, hogy bizonyos segélyfajták, mindenekelőtt a humanitárius és az élelmiszersegély életeket ment és veszélyhelyzeteket old meg. Ténylegesen az oktatás és az egészségügy támogatására, az infrastruktúra kiépítésére is szükség van, még ha annak mikéntje és hatása vitatható.
A segélyezés fennmaradásának záloga azonban az, hogy az egy jövedelmező üzletág a benne résztvevők számára.
A donorok természeti és ásványkincsekhez, nyersanyagokhoz, piacokhoz, befektetési lehetőséghez és stratégiai pozíciókhoz jutnak. A kötött segély alkalmazásakor a segély kedvezményezettje a segélynyújtó ország termékeit, szolgáltatásait, projektjeit vásárolja meg a segélyként kapott pénzből, míg a kötött segélyhitelezés esetén a beszállítók általában a donor ország vállalatai. Magyarország esetében például a magyar segélyprojektek beszállítói közel száz százalékban magyar cégek, kormányzati vagy nem kormányzati szereplők.
Az USAID-programok 90%-át szüntették meg
Az amerikai külügyminisztérium február végén jelentette be, hogy az Egyesült Államok Nemzetközi Fejlesztési Ügynökségének (USAID) korábban odaítélt 6200 többéves támogatásából 5800-at 54 milliárd dollár értékben megszüntet, ami 92 százalékos csökkentést jelent.
A kedvezményezetti oldal érdekeltséget pedig az adja, hogy a recipiens kormányok és az uralkodó elit a segélypénzek jelentős részét a hatalom fenntartására és/vagy saját javára használja. Így kerülnek a szegénységcsökkentésre szánt pénzek külföldi bankszámlákra, finanszíroznak belőle külföldi utazásokat, ház-, autó- és jacht-vásárlásokat, politikai befolyást. A közvetítőcsatornák pedig a korrupció és az illegális pénzügyi transzferek. Becslések szerint a korrupció nagysága Afrikában évi 148 milliárd dollár, vagyis a beáramló segélyek kétszerese.

A fentiek vezettek ahhoz, hogy immáron több évtizede egy csendes forradalom zajlik a nemzetközi segélyrendszerben. Ennek legfőbb összetevői az alábbiak:
- a fokozatosan növekvő segélyösszegek és a donorok proliferációja;
- a donor közösség struktúrájának átalakulása, a tradicionális DAC-donorok mellett új segélyezők (India, Kína, Törökország, gazdag arab országok, az EU új tagállamai) megjelenése;
- a Dél-Dél együttműködés erősödése a tradicionális Észak-Dél együttműködés ellenében;
- a segélyek gazdasági és politikai feltételességének lazulása;
- új, innovatív segélyfajták elterjedése, mint például a blended finance, amikor is a hivatalos segélyek katalizálják a magánforrások fejlesztési célra való felhasználását;
- a humanitárius és veszélyhelyzeti segélyek növekedése a fejlesztési segélyek rovására a folyamatos válsághelyzetekre való reagálás következtében;
- a civil társadalom és szervezetek, valamint a lokalizáció növekvő jelentősége az állami szereplőkkel szemben részben a fennálló segélyrendszerrel való elégedetlenség, részben pedig a post-development theory térnyerése következtében.
A fenti változásokkal ellentétben a segélyek nyújtásának motivációja egy jottányit sem változott, mivel az irodalom által egoistának nevezett donorokat alapvetően saját önös, gazdasági és politikai érdekeik vezérlik. Ráadásul a segélyhatékonyság kérdése is megoldatlan a csökkenő transzparencia és a kedvezményezettek gazdasági és politikai helyzete következtében, ami nem mindig kedvez a segélyek célorientált felhasználásának.
A fentieket figyelembe véve nem csoda, hogy
a segélyezésről szóló szakirodalomban már több évtizede gyökeret vert az aid exit koncepció, vagyis a segélyezés fokozatos kivezetése a humanitárius és sürgősségi segélyek kivételével.
Ez lehetőséget adna a segélyfüggőség csökkentésére, a segélycsapdából való menekülésre és arra, hogy a segélyezett országok képesek legyenek saját lábukra állni. Ugyanakkor a koncepció megvalósíthatósága erősen kétséges. Afrikában például jelenleg minden lakos szimbolikusan évi 50 dollárt kap segélyként, és a begging bowl mentalitás elég erős mind a társadalomban, mind pedig a kormányzatok szintjén. Egyszerűbb segélyért kilincselni, mint erőfeszítést tenni a segélytől való függés felszámolására. Sok ország a segélyre nem úgy tekint, mint az utolsó mentsvárra, hanem mint a legelsőre és legkézenfekvőbbre.
Ráadásul az aid exit koncepció a donorok szintjén sem volt eddig realitás. Amikor 2024 októberében Addisz Abebában közel 10 multilaterális és bilaterális donorral készítettem mélyinterjúkat, az aid exit kifejezés el sem hangzott. Továbbá a donorok között volt a USAID is a maga gyönyörűen kialakított, több emeletes, körbekerített, több száz főt foglalkoztató központjával, aminek ma már a honlapja sem elérhető. Azt pedig egyik fél sem gondolta, hogy a kezdeményezés nem a kedvezményezettek oldaláról fog jönni. Sokat elárul a felek közötti erőviszonyról és a sűrűn hangoztatott partnerség mibenlétéről az egyoldalúan és hatalmi erőből meghozott intézkedés.
Kiss Judit a HUN-REN Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Világgazdasági Intézetének külső munkatársa, kutatóprofesszor.
A cikk a szerző véleményét tükrözi, amely nem feltétlenül esik egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Napokon belül összeül a NATO - Kiderül, mit reagálnak az orosz fenyegetésre
Kedden jöhet a kulcsfontosságú ülés.
Kihúzta a gyufát a magyar kormány, kemény válaszra készül Brüsszel
Donald Trump támogatásával.
Két hétre a hatalmas választási győzelemtől Orbán Viktor szövetségese
Toronymagasan vezetik a versenyt.
Váratlan lépésre készülnek Londonban, ez kiverheti a biztosítékot Jeruzsálemben
Állítólag már vasárnap jöhet a hivatalos bejelentés.
Kibertámadás az európai repterek ellen: még mindig tömeges késések vannak
Nem állt helyre a forgalom.
A világ „szuperkonnektora” vagy Kína trójai falova?
Többféleképpen láthatjuk Hongkong szerepét.
Végre egy komoly grafikon
Máris hiányoznak a habkönnyű témák. Nyáron a klímagyilkos Buksiról, a pisztáciáról, a metánt pöfögő marhákról szóltak a hírleveleink - kis cuki témákról, amik nem kavarják... The po

Közép-Európát az összevisszasága teszi alkalmazkodóképessé
Közép-Európa túlélését pont az a töredezettség, autonómiavágy és sokértelműség biztosítja, amit szeretünk benne és amit sokszor fejlődése korlátának tekintünk. Közép-Európa sajá
A társasági adó egy érdekes állatfaj
Az elmúlt héten élénk párbeszéd és találgatás indult az esetleges TAO-emelésről, ezért megkérdeztük Regős Gábort, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászát - lentebb a válaszai. The po
Rekordroham: 152 ezer háztartás rohanhat az Otthon Start hitelért a következő fél évben
A GKI friss felmérése szerint a lakosság 8,2%-a készül igénybe venni az új támogatott hitelt. De kik tervezik igényelni a kedvező lakáshitel programot? Milyen rekordok dőltek már meg az első
És a tengeralattjárókat ki fogja szabályozni?
E heti adásunkban mi úszunk, a tengeralattjárók viszont elsüllyednek. Szabó Dávid meg szakért. Valamelyest. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók..

Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Zöld szállodák: így formálja át a technológia a jövő utazásait
Képzeljünk el egy hotelt, ahol a zuhany pontosan jelzi, mennyi vizet használunk, az esővíz rögtön a medencébe kerül, a reggelinél pedig pontosan annyit főznek, amennyit val
Mennyit fogsz keresni?
Nemrég láttam Redditen egy kérdést, hogy mennyit keresnek az emberek a multin kívüli életben. Az internet nem egy jó merítés, mert általában a jobb helyzetben lévők használják, illetve bizo


Semmi sem állítja meg a forint dicsőséges menetelését?
Lehet még erősebb a hazai fizetőeszköz?
Szinte naponta hagyják abba a tejtermelést a kis tehenészetek
2800-3000 gazdaság maradt a tízezres nagyságrendből.
Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod