4 év kellett a 7-ből: az összes EU-pénzt elosztotta a kormány
Elosztották a teljes keretet
A februári példátlan eset után (amikor visszaesett a megítélt támogatások teljes volumene) márciusban mintegy 18 milliárd forintnyi új támogatási döntést hozott a kormány, 199 nyertes örülhetett a hónap során. Az alábbi ábra alapján azonban jól látszik, hogy ez nem nevezhető túl nagy pezsgésnek. Áprilisban azonban talán megindult ismét a támogatási döntéshozatal, a hónap elején ugyanis több fontos gazdaságfejlesztési pályázatban is nagy számban hirdettek eredményt.

A fent említett összes megítélt támogatási számnál (9196 milliárd forint) érdemes megállni egy pillanatra: ez ugyanis lényegében megegyezik azzal az összeggel, amely az aktuális helyzet alapján 7 év alatt összesen elosztható Magyarországon.
Ezt pedig onnan tudjuk, hogy - amint megírtuk - március közepén megjelent egy kormányhatározat, ami a megadott EUR/HUF árfolyamokkal újraszámolva jelezte, hogy mennyi az elosztható keretek indikatív keretösszege az egyes Operatív Programokban. Ez pedig 9184 milliárd forint, tehát az április eleji állapot szerint ezt már teljes egészében lekötötte nyertes projektekkel a kormány.Ezeket az adatokat mutatja be az alábbi táblázat első, negyedik és ötödik oszlopa, de a második és harmadik oszlopban azt is feltüntettük, hogy az aktuális (hivatalos) Éves Fejlesztési Keretek alapján mennyi most a meghirdetett EU-pályázatok teljes keretösszege és ez hogyan aránylik a meghirdethető (indikatív) keretösszegekhez. Amint látható: a két kis összegű Operatív Programot leszámítva mindenhol 100% feletti a pályázati meghirdetés aránya az elosztható keretekhez képest.

Miből lesz a további pénzosztás?
Mivel a 2014-2020-as ciklusra járó összes EU-pénzt elosztotta mostanra a kormány, adódna a következtetés, hogy a hátralévő időszakban már nem várhatók pályázatok, de ez mégsem így lesz. Három forrásból azonosíthatók ugyanis a további pályázati pénzosztások forrásai:- ha a következő időszakban az EUR/HUF a kormányhatározatban felhasznált árfolyamoknál (318,87, illetve 320,97) magasabb lesz, azaz ha tartós lesz a forint gyengülése, akkor ez további elosztható keretek előtt nyitja meg az utat (a pénz Brüsszelből euróban érkezik, ami gyengébb forint mellett több pénzt jelent itthon)
- a magyar költségvetés (az adófizetők) terhére a 7 évre járó keret 100%-ánál is több pénzt lehet elosztani pályázatok formájában. Ez túlvállalást jelent, amelyet már régebben engedélyezett a kormány. Az egyes Operatív Programoknál ez jellemzően 10%, így tehát a 9200 milliárd forintnyi indikatív kerethez képest valahol 10000 milliárd forint körül lehet a ténylegesen elosztható keret
- a már kiosztott keret egy részét várhatóan nem valósítják meg a projektgazdák (változtak az üzleti elképzelések, a technológia, menedzsment keretek, stb.), illetve nem tudják megvalósítani (pl. a két évvel ezelőtt kiosztott 100 forintnyi támogatás már nem elegendő, mert durva ár- és béremelkedés ment végbe a gazdaságban, így a projektet 30-50%-kal több pénzből lehetne megvalósítani, de az elnyert támogatás nem növelhető, a projektgazdának pedig nincs többletforrása, ezért visszaadja a lehetőséget.).
Amint a minap megírtuk: több vonzó gazdaságfejlesztési pályázat is várható tízmilliárdos nagyságrendben és ezek forrása éppen a fenti harmadik okkal függ össze. Amint a fenti táblázatban jeleztük, az így visszahulló források volumene akár 750 milliárd forintot is kitehet, mert a GINOP-ban és a VP-ben a különböző szakértői becslések szerint akár a kiosztott pénzek 20%-a is "visszahullhat" és újra ki lehet osztani.
Nem pörögnek a kifizetések
A megítélt támogatások tehát márciusban csak kissé nőttek, és a kifizetett támogatások volumenénél sem láttunk nagy pezsgést. Adataink szerint a harmadik hónap során mindössze 105 milliárd forintnyi új (nettó) kifizetés történt meg a nyertesek felé, ami átlagos körüli hónapnak mondható. Brüsszelből nem jött márciusban pénz és az év eleje óta adataink szerint csak mintegy 175 milliárd forintos az átutalt volumen, ami kevesebb, mint az első háromhavi államháztartási adatokról szóló jelentésben szerepelt (284 milliárd forint, igaz abban más adat is lehet).
Érdemes egyébként egy ábrába rendezve megnézni azt is, hogy hogyan áll a 2014-2020-as ciklus négy kiemelten figyelt mutatója jelenleg. Amint látható: a meghirdetett pályázatok teljes keretösszege már huzamosabb ideje a kerek 10 ezer milliárd forintos keret felett mozog, a nyertes pályázatok keretösszege pedig 9000 milliárd forint felett jár. Ez a most aktualizált indikatív keretösszegek tükrében azt is jelenti, hogy már tavaly év vége óta lényegében 100% körül volt a 7 évre járó keretösszeg nyertesekkel való lefedése (az év végi hajrával tehát már elosztotta a kormány a teljes keretet). Az itthoni kifizetések közelítik a 6000 milliárd forintot, azaz a 7 évre járó indikatív keretnek közel a kétharmada van már kifizetve, míg Brüsszelből a várható pénzek egyharmada érkezett meg egyelőre az államkasszába. Ez jól láthatóan továbbra is jócskán elmarad az itthon a nyerteseknek kifizetett (előlegként kiutalt, részben felhasznált) összegtől.



az idei évben a GDP 5-5%-át teheti ki mindkét mutató, majd a következő években meredek lassulás következik be, ahogy a kifizethető, illetve felhasználható pénzek kezdenek elfogyni, és mindez a gazdasági növekedést jócskán lehúzhatja majd.
Az n+3-as szabály miatt a kohéziós és vidékfejlesztési pénzek kifizetése és felhasználása Magyarországon valójában 2023-ig elhúzódik majd a 2014-2020-as ciklus kapcsán, és addigra a magyar hatóságok abban reménykednek, hogy az új, 2021-2027-es ciklus pénzosztása is fel tud majd pörögni még akkor is, ha a legfrissebb hírek szerint csak 2020 második felében, a német EU-elnökség ideje alatt születne majd meg a végső alku a költségvetés kereteiről. 2021-2022-ben feltehetően csak a Közös Agrárpolitika első pilléréből a közvetlen földalapú támogatásokat lehet majd EU-pénzként elosztani idehaza, így az EU-s források kis volumenét feltehetően jelentős összegű magyar állami fejlesztési forrásokkal igyekszik majd "kompenzálni" a kormány.


Történelmi ajánlat érkezett: olyan haditechnológiát kínál fel Moszkva a feltörekvő nagyhatalomnak, amilyet még soha senki
Ötödik generációs vadászgépek is vannak benne.
Szijjártó Péter bejelentette: megkapta Magyarország az amerikai olajszankciós mentességet
Mától érvényesek a szankciók, és a mentesség is.
Háborognak az oroszok a béketerv miatt: most már ukrán inváziótól rettegnek – „Ekkora sereggel simán megtámadnak minket!”
Egyre inkább úgy tűnik, ebből nem lesz megállapodás.
Brüsszel újabb csapást mért a magyar kormányra: négy fronton is eljárás indult
Betámadták a magyar kormány koncessziós rendszerét is többek között.
Ukrajnai béketerv: befutott a Kreml reakciója – Mégsem amerikai-orosz projektről van szó?
Megszólalt Vlagyimir Putyin szóvivője.
Történelmi kivonulást hajtana végre az Egyesült Államok Európából - Már az is megvan, kinek a kezébe dobnák a gyeplőt
Ilyenre sosem volt példa a NATO történelmében.
Az EU Bíróság ítélete a minimálbér irányelvről: korrekció vagy megerősítés?
Az Európai Unió Bírósága 2025. november 11-én hozott ítéletével pont került a Dán Királyság által megtámadott, a megfelelő minimálbérek biztosításáról szóló (EU) 2022/2041 irányelv
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Olcsó energiát akarunk? Tekintetünk a Napra vessük!
A nyári napokon a napenergia annyira olcsó, hogy egy egységnyi energia előállítása kevesebbe kerül, mint bármilyen más forrásból - derül ki egy most publikált tanulmány
Nem is drága a digitális nomád élet?
Valamivel több, mint egy éve két ismerősöm, Tóni és Jucus úgy döntöttek, hogy másfél évig digitális nomádkodnak. Digitális nomádság alatt azt értjük, ha valaki ugyanazt a pénzkereső t
Bordeaux, a "napelemváros"
2026-ra a város áramigényének 41%-át szeretné megújuló energiából fedezni, napelemekkel borítva középületeit, köztereit és még a kerékpárutakat is.
GINOP Plusz a ciklus végén: lesz még mire pályázni a választások után?
Sok pályázó fejében ott motoszkál a kérdés: "Ha most lemaradok, majd a választások után úgyis nyílik egy újabb nagy GINOP-csomag... igaz?"
Uptrading: válságban váltunk drágább FMCG-re?
A kis luxus paradoxona azt a jelenséget írja le, amikor válság idején bizonyos prémium termékek kereslete nem csökken, hanem növekszik. Ez különösen hangsúlyos az FMCG-szektorban, ahol a minde
Örömhír az autóvásárlás előtt állóknak: Olcsóbbak az autóhitelek, ideje a gázra lépni!
2025-ben ugyan az autóárak tovább drágulnak, ebben semmi meglepő nincsen. Viszont ami remek hír az autóhiteleseknek: a kamatok folyamatosan csökkenő pályán vannak. Mutatjuk, mik a piac legfontos
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Példátlan beruházási hullám indult: ezermilliárdokat tolnak a magyar agráriumba
Most van itt a fejlesztések ideje.
Kiderült, mennyivel nőhetne valójában a rezsi, ha leválnánk az orosz gázról
A szerdai Checklistben a láthatatlan árrobbanás titkai.
Nem igazán látszik, ki vagy mi tudná megállítani a forintot
A befektetőket a magas kamatokon kívül semmi nem hatja meg.


