4 év kellett a 7-ből: az összes EU-pénzt elosztotta a kormány
Elosztották a teljes keretet
A februári példátlan eset után (amikor visszaesett a megítélt támogatások teljes volumene) márciusban mintegy 18 milliárd forintnyi új támogatási döntést hozott a kormány, 199 nyertes örülhetett a hónap során. Az alábbi ábra alapján azonban jól látszik, hogy ez nem nevezhető túl nagy pezsgésnek. Áprilisban azonban talán megindult ismét a támogatási döntéshozatal, a hónap elején ugyanis több fontos gazdaságfejlesztési pályázatban is nagy számban hirdettek eredményt.

A fent említett összes megítélt támogatási számnál (9196 milliárd forint) érdemes megállni egy pillanatra: ez ugyanis lényegében megegyezik azzal az összeggel, amely az aktuális helyzet alapján 7 év alatt összesen elosztható Magyarországon.
Ezt pedig onnan tudjuk, hogy - amint megírtuk - március közepén megjelent egy kormányhatározat, ami a megadott EUR/HUF árfolyamokkal újraszámolva jelezte, hogy mennyi az elosztható keretek indikatív keretösszege az egyes Operatív Programokban. Ez pedig 9184 milliárd forint, tehát az április eleji állapot szerint ezt már teljes egészében lekötötte nyertes projektekkel a kormány.Ezeket az adatokat mutatja be az alábbi táblázat első, negyedik és ötödik oszlopa, de a második és harmadik oszlopban azt is feltüntettük, hogy az aktuális (hivatalos) Éves Fejlesztési Keretek alapján mennyi most a meghirdetett EU-pályázatok teljes keretösszege és ez hogyan aránylik a meghirdethető (indikatív) keretösszegekhez. Amint látható: a két kis összegű Operatív Programot leszámítva mindenhol 100% feletti a pályázati meghirdetés aránya az elosztható keretekhez képest.

Miből lesz a további pénzosztás?
Mivel a 2014-2020-as ciklusra járó összes EU-pénzt elosztotta mostanra a kormány, adódna a következtetés, hogy a hátralévő időszakban már nem várhatók pályázatok, de ez mégsem így lesz. Három forrásból azonosíthatók ugyanis a további pályázati pénzosztások forrásai:- ha a következő időszakban az EUR/HUF a kormányhatározatban felhasznált árfolyamoknál (318,87, illetve 320,97) magasabb lesz, azaz ha tartós lesz a forint gyengülése, akkor ez további elosztható keretek előtt nyitja meg az utat (a pénz Brüsszelből euróban érkezik, ami gyengébb forint mellett több pénzt jelent itthon)
- a magyar költségvetés (az adófizetők) terhére a 7 évre járó keret 100%-ánál is több pénzt lehet elosztani pályázatok formájában. Ez túlvállalást jelent, amelyet már régebben engedélyezett a kormány. Az egyes Operatív Programoknál ez jellemzően 10%, így tehát a 9200 milliárd forintnyi indikatív kerethez képest valahol 10000 milliárd forint körül lehet a ténylegesen elosztható keret
- a már kiosztott keret egy részét várhatóan nem valósítják meg a projektgazdák (változtak az üzleti elképzelések, a technológia, menedzsment keretek, stb.), illetve nem tudják megvalósítani (pl. a két évvel ezelőtt kiosztott 100 forintnyi támogatás már nem elegendő, mert durva ár- és béremelkedés ment végbe a gazdaságban, így a projektet 30-50%-kal több pénzből lehetne megvalósítani, de az elnyert támogatás nem növelhető, a projektgazdának pedig nincs többletforrása, ezért visszaadja a lehetőséget.).
Amint a minap megírtuk: több vonzó gazdaságfejlesztési pályázat is várható tízmilliárdos nagyságrendben és ezek forrása éppen a fenti harmadik okkal függ össze. Amint a fenti táblázatban jeleztük, az így visszahulló források volumene akár 750 milliárd forintot is kitehet, mert a GINOP-ban és a VP-ben a különböző szakértői becslések szerint akár a kiosztott pénzek 20%-a is "visszahullhat" és újra ki lehet osztani.
Nem pörögnek a kifizetések
A megítélt támogatások tehát márciusban csak kissé nőttek, és a kifizetett támogatások volumenénél sem láttunk nagy pezsgést. Adataink szerint a harmadik hónap során mindössze 105 milliárd forintnyi új (nettó) kifizetés történt meg a nyertesek felé, ami átlagos körüli hónapnak mondható. Brüsszelből nem jött márciusban pénz és az év eleje óta adataink szerint csak mintegy 175 milliárd forintos az átutalt volumen, ami kevesebb, mint az első háromhavi államháztartási adatokról szóló jelentésben szerepelt (284 milliárd forint, igaz abban más adat is lehet).
Érdemes egyébként egy ábrába rendezve megnézni azt is, hogy hogyan áll a 2014-2020-as ciklus négy kiemelten figyelt mutatója jelenleg. Amint látható: a meghirdetett pályázatok teljes keretösszege már huzamosabb ideje a kerek 10 ezer milliárd forintos keret felett mozog, a nyertes pályázatok keretösszege pedig 9000 milliárd forint felett jár. Ez a most aktualizált indikatív keretösszegek tükrében azt is jelenti, hogy már tavaly év vége óta lényegében 100% körül volt a 7 évre járó keretösszeg nyertesekkel való lefedése (az év végi hajrával tehát már elosztotta a kormány a teljes keretet). Az itthoni kifizetések közelítik a 6000 milliárd forintot, azaz a 7 évre járó indikatív keretnek közel a kétharmada van már kifizetve, míg Brüsszelből a várható pénzek egyharmada érkezett meg egyelőre az államkasszába. Ez jól láthatóan továbbra is jócskán elmarad az itthon a nyerteseknek kifizetett (előlegként kiutalt, részben felhasznált) összegtől.



az idei évben a GDP 5-5%-át teheti ki mindkét mutató, majd a következő években meredek lassulás következik be, ahogy a kifizethető, illetve felhasználható pénzek kezdenek elfogyni, és mindez a gazdasági növekedést jócskán lehúzhatja majd.
Az n+3-as szabály miatt a kohéziós és vidékfejlesztési pénzek kifizetése és felhasználása Magyarországon valójában 2023-ig elhúzódik majd a 2014-2020-as ciklus kapcsán, és addigra a magyar hatóságok abban reménykednek, hogy az új, 2021-2027-es ciklus pénzosztása is fel tud majd pörögni még akkor is, ha a legfrissebb hírek szerint csak 2020 második felében, a német EU-elnökség ideje alatt születne majd meg a végső alku a költségvetés kereteiről. 2021-2022-ben feltehetően csak a Közös Agrárpolitika első pilléréből a közvetlen földalapú támogatásokat lehet majd EU-pénzként elosztani idehaza, így az EU-s források kis volumenét feltehetően jelentős összegű magyar állami fejlesztési forrásokkal igyekszik majd "kompenzálni" a kormány.


Rekordot döntött az amerikai gazdaság októberben, miközben a vállalatok készletei elszálltak
Bika erősen indulhatott a negyedév, de van miért aggódni.
„A gazdasági következmények pusztítóak lehetnek” – Vészjósló üzenetet küldött a Fehér Ház
Az októberi inflációs adatot már nem fogják tudni közölni.
Feszült pillanatok a Japán-tengernél: vadászgépeket küldtek az orosz nukleáris bombázókra
Moszkva szerint csak rutinjárőrözés zajlott.
Megjött az a hír az Egyesült Államokból, amire mindenki aggódva várt
A kormány egyáltalán nem működik, de ezt az adatot így is kiszámolták.
Tömegesen fordulnak el a kijelzőktől a fiatalok, mutatunk hat részvényt, amivel megjátszhatjuk
Persze kérdéses, mennyire lesz tartós a trend.
Nem tett fel rózsaszín szemüveget az orosz jegybank: rontottak a gazdaság kilátásain
Jó, ha meglesz az 1 százalékos növekedés.
Összeveszés után nagy összeborulás? – Több jel is utal arra, hogy Putyin visszaszerezheti régi szövetségese barátságát
Oroszország és Azerbajdzsán viszonya tavaly év végén romlott meg.
Hegymenet frissítőpont nélkül − A terepfutó versenyszervezés rögös ösvényein
A hazai szereplők egymással és a külfölddel is versenyt futnak.
Ezüstpénz rézből? - Római sztori a fiat valutákkal
Aurelianus császár nem értette jól a fiat valuták rendszerét: növelni akarta a pénz vásárlóerejét, ehelyett hiperinflációt okozott. Tanulságos közgazdasági sztori a Krisztus utáni III. sz
Falatnyi területről jön a globális GDP fele
Itt van ez a térkép, ami első ránézésre talán túlzó állításnak tűnik: a világ GDP-jének fele mindössze a Föld felszínének 3,6 százalékán termelődik. A pontos... The post Falatnyi ter
Személyes pénzügyek válságos helyzetben
A jelenlegi gazdasági berendezkedés gyakran kerül komolyabb válságba, amit az emberek is megéreznek. Ez nem újdonság, a világtörténelemben sokszor volt olyan körülmény, ami nehezebbé tette a
A vizes élőhelyek pusztulása több billió dolláros kárt okozhat
A halászatot, mezőgazdaságot és árvízvédelmet támogató vizes élőhelyek pusztulása súlyos gazdasági károkat okozhat világszerte, derül ki a Vizes élőhelyek egyezmén
Belefulladunk az ingyen puncsos tálba, pedig egyszer le kell jönni róla
Rossz ómen a pénzügyeidre nézve, ha pénzügyminisztered szemében könnyek gyűlnek. Nagyon nehéz ugyanis leszokni a költségvetési alkoholizmusról: kényelmetlen és politikailag öngyilkosság i
KIVA 2025 - Mi változott?
A többi adónemhez hasonlóan a kisvállalati adó (KIVA) szabályok is változtak az elmúlt évek során. A KIVA mértéke 2025-ben is 10 százalék, de van egy fontos KIVA-változás is, amit a 2025 ta
Az Otthon Start mellett a CSOK Plusz feltételeibe is belenyúlna a kormány
Egy éjszaka társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabálytervezet alapján a CSOK Plusz két fontos részletébe is belenyúlna a kormány. Nem kell megijedni a változás inkább kedvező a támogatá
Lesotho - az afrikai ország, amely elesett a vámháborúban
Lesotho súlyos gazdasági és humanitárius válságba került az aszály és a textilipar visszaesése miatt.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Tűzeset Százhalombattán: mit fogunk ebből érezni?
A Mol dolgozik a kapacitások helyreállításán.
Nem az a kérdés, hogy lufi-e az AI-boom, hanem, hogy mikor lesz vége
Milyen jövő vár a mesterséges intelligenciára?
Budapestre jön Trump és Putyin: ennél nagyobb realitása még nem volt a békének
Bár maradtak még kérdőjelek.

