Miért ment neki az EU a Google-nek és a Facebooknak? - Íme a válasz
Az online platformok rendkívül gyorsan megváltoztatták azt a módot, amiként a vállalkozások a fogyasztókkal kapcsolatba léphetnek. Manapság a vállalkozások termékeiket és szolgáltatásaikat csupán néhány kattintással elérhetővé tehetik a fogyasztók számára, akik pedig olyan innovatív megoldások előnyeit élvezhetik, amelyek révén nemcsak gyorsan és olcsón foglalhatnak le például egy nyaralást vagy bérelhetnek autót, de mindennek a szervezése is könnyebbé válik.
De vajon minden érintett képes ezzel zökkenőmentesen lépést tartani?
A válasz sok vállalkozás esetében az, hogy nem. Néhányan közülük egyre inkább olyan hatalmas online platformok viszonylag kis csoportjától függenek, amelyek nagy földrajzi területekre kiterjedően szervezik és ellenőrzik több millió fogyasztóhoz való hozzáférésüket. Ilyen kiegyensúlyozatlan erőviszonyok között nem meglepő, ha problémák merülnek fel, és természetes, hogy a vállalatok kiszolgáltatottnak érzik magukat. Ez a közeg többüket eltántorítja attól, hogy megragadják az online platformok által kínált azon lehetőséget, hogy belföldön és külföldön is egyaránt értékesítsenek.
Első lépésként az EU most bevezette a világon a legelső, a platformok és az üzleti felhasználók közötti kereskedelmi gyakorlatokról szóló rendeletet ennek az egyensúlyhiánynak a kezelésére. Ez azt jelenti, hogy bárki, aki ezeken a platformokon vásárol vagy értékesít, egyértelmű iránymutatásokra támaszkodhat, és tudja, hogy hova fordulhat az esetleges viták megoldása érdekében. Ezek a szabályok nagyobb kiszámíthatóságot biztosítanak a vállalkozások számára, és arra ösztönzik őket, hogy a szélesebb fogyasztói közönség elérése érdekében használják az online platformokat. Az előírások segíteni fognak a vállalkozásoknak abban, hogy jobban megértsék, hogy az általuk használt online platformokkal való kapcsolatukra pontosan mik érvényesek: milyen az adatpolitikájuk, hogyan kezelik termékeiket összehasonlítva a saját márkás termékeikkel, szabadon kínálhatják-e szolgáltatásaikat saját internetes oldalaikon keresztül. A szabályok azt is biztosítani fogják, hogy az online platformok ügyfeleik panaszainak kezelésére bevezessék a megfelelő ügyfélkapcsolati rendszereket. A keresőprogramoknak is egyértelművé kell továbbá tenniük, hogy hogyan határozzák meg a keresési eredményeket feltüntető rangsort.
Miért döntött az EU úgy, hogy a világon elsőként szabályokat vezet be a Google, az Apple, a Facebook és az Amazon lájkjai tekintetében? Az online gazdaság gyorsan változik, és a politikai döntéshozók sem maradhatnak le. Azok az eddig ismeretlen helyzetek, amelyekkel a vállalkozások az online platformok használatakor szembesülhetnek, arra sürgették az EU-t, hogy mielőbb cselekedjen; a kiszámíthatóbb online gazdaság nemcsak a vállalkozások, hanem az online platformok és a fogyasztók számára is biztosabb körülményeket fog teremteni, és egyúttal növelni fogja a világhálóba vetett bizalmat.
A tájékozottabb vállalkozások képesek lesznek jobb döntéseket hozni, az online platformokra pedig egy olyan egységes, uniós szintű jogi szabályozás fog vonatkozni, amely nem akadályozza meg őket új ötleteik megvalósításában. Ezenkívül a nagyobb átláthatóság és a tisztességes verseny lényegében az európai fogyasztók javát szolgálja azáltal, hogy bővíti a választékot és remélhetőleg jobb árakat eredményez.
Ezek az új szabályok egyenlő versenyfeltételeket fognak biztosítani az európai és a nem európai online platformok számára. Amikor egy uniós fogyasztó vásárolhat valamit egy akár az EU-ban, akár valahol másutt székhellyel rendelkező online platformon, az új szabályok egyaránt alkalmazandók, és ezáltal európai vállalkozásaink nem kerülnek hátrányos helyzetbe a külföldi, például a kínai vagy az egyesült államokbeli versenytársakkal szemben vívott kiélezett versenyben.
A Bizottság emellett létrehozott egy onlineplatform-gazdasági megfigyelőközpontot, amely már most is aktívan dolgozik, nyomon követi és elemzi a fejleményeket az online gazdaság jobb megértése, valamint a tájékozott és rugalmas uniós szintű döntéshozatal lehetővé tétele érdekében. A megfigyelőközpont szakértői csoportja az első technikai dokumentumokon dolgozik, amelyeket szeptemberben tesznek közzé, és megvitatnak az érdekelt felekkel.
Azonban ez még nem minden. Ezek az intézkedések csupán az első lépések annak biztosítása érdekében, hogy mind az európai fogyasztók, mind pedig a vállalkozások kiaknázhassák az online platformok lehetőségeit. Tekintettel arra, hogy az EU-ban székhellyel rendelkező platformok világszinten az online platformok 2%-át teszik ki, az EU-nak több digitális éllovasra van szüksége, és ehhez egy merész üzletpolitikával kell megteremtenünk a megfelelő környezetet. Továbbra is szorosan figyelemmel kell kísérnünk a helyzetet annak biztosítása érdekében, hogy az online platformok üzleti modellje mindannyiunk javát szolgálja, és ne ássa alá értékeinket, társadalmainkat és biztonságunkat. Ezek azok a következő kihívások, amelyekre a közeljövőben megoldásokat kell találnunk.
Mariya Gabriel, digitális gazdaságért és társadalomért felelős uniós biztos
Címlapkép forrása: Dursun Aydemir/Anadolu Agency/Getty Images

Elszólta magát az ukrán parancsnok: mégis igaz, amit az oroszok mondanak a hadseregről?
Konkrét számok jöttek.
Hihetetlen összeg: ennyivel gazdagodtak a magyar szupergazdagok fél év alatt, itt a részletes lista
Íme a Portfolio friss, Privátbanki Felmérése.
Megszólalt a CATL a beruházás felfüggesztéséről és az elbocsátásokról
A vállalat ügyvezetője interjút adott.
Szertefoszlottak a növekedési álmok, idén sem indul be a magyar gazdaság
1% alatt lehet a GDP-növekedés.
A pisztácia királyai
Lamentáltunk az irodában egy ideig, hogy a pisztácia vajon "örökzöld" téma-e. Mindenesetre, ha nem is, örömhírrel jövünk: a Bloomberg ágazati körképe szerint az amerikai gazdák... The pos
Így hangolná össze a kormány a különböző lakástámogatásokat
Társadalmi egyeztetése bocsátották azt a jogszabálytervezetet, amelynek elsődleges célja az Otthon Start Program, a CSOK Plusz, a Falusi CSOK és a Babaváró hitel összehangolása annak érdekébe
Az osztalék portfólióm - 2025. július
A Pepsi csomagomat megdupláztam, szerintem jó áron és éppen időben, mielőtt kijött volna a jó negyedéves jelentésével. És kaptam egy csomó osztalékot is, jó hónap volt.VáltozásokPepsiCo
Áfabevallás 2025: új oszlopok az áfabevallásban
2025. július 30-tól módosult a 2565-ös áfabevallás (2565M-02, 2565M-02-K lapok) szerkezete: négy új mezővel egészült ki az összesítő jelentés, amelyek az adómértékek (5%, 18%, 27%) szerin
Top Indexek Expressz certifikát éves 9% fix hozammal
A világpiacok jelenlegi turbulens időszaka kiváló alkalmat kínál a kedvező beszállási pontok kihasználására. Az új Top Indexek certifikátunkkal most a Swiss Market Index, a Nasdaq 100 és
Mi a legerősebb érv a demokrácia ellen?
Járom a TV stúdiókat ebben a három éve tartó, kis magyar kvázi-recesszióban. Mi a baj a magyar gazdasággal? - szól a kérdés. Hol a növekedés?... The post Mi a legerősebb érv a demokrácia e
Afrika technológiai innovációkkal tenne a fenntarthatóságért
Az Európai Bizottság Közös Kutatóközpontja (JRC) kidolgozott egy tudományos, technológiai és innovációs (STI) befektetési ütemtervet, hogy az afrikai országok ezek seg
Biztos nem csak szerencsejátékozol befektetés helyett?
A pénzügyi tudatossági körökben köztudott, hogy a szerencsejáték alapvetően a vesztesek játéka. Ennek oka teljesen érthető, még ha a játék szervezője profitmotiváció nélkül is dolgozna

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?
Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.
Hihetetlen, de igaz: a teljes törlesztőrészletedet kifizethetik helyetted
Nem mindennapi lehetőségek nyílnak meg a kormány új támogatásával.
Meglepő kulisszatitkok derültek ki: így kerül a magyar hús a zsidó és muszlim vevőkhöz
Jó üzlet a vallási igények kiszolgálása.
Megúsztuk a legrosszabb forgatókönyvet, de mikor jön a növekedési fordulat?
Friss adatok érkeztek.
