
Jakov Milatović, Montenegró elnöke nem titkolja, hogy országát 2028-ra az Európai Unió 28. tagállamává tenné. Mint a febuárban, az Euronewsban megjelent véleménycikkében kifejtette, az ország már most is több szempontból megfelel az elvárt kritériumoknak:
NATO-tag, külpolitikájában teljes mértékben igazodik az EU közös álláspontjaihoz, valutája az euró (igaz, egyoldalúan vezették be), civil társadalma aktív, médiája szabad és pluralista.
Bár Montenegró sem mentes a politikai turbulenciáktól, az elnök szerint ezek a demokratikus fejlődés velejárói, nem pedig a kudarc jelei.
Milatović négy lehetséges forgatókönyvet vázol az EU-bővítés jövőjéről, amelyek közül csak az egyik lehet valódi siker: ha a tagjelölt országok érdemi reformokat hajtanak végre, miközben az EU is teljesíti saját részét, és befogadja a felkészült tagjelölteket. Ez szerinte nemcsak Montenegró, hanem az egész bővítési politika hitelessége szempontjából kulcsfontosságú lenne.
Brüsszeli biztatás: 2026-ig minden fejezet lezárható
A brüsszeli és tagállamokon belüli hangulat egyértelműen kedvezőbb a bővítés szempontjából, mint a 2010-es években volt. A bővítésért felelős új uniós biztos, Marta Kos – aki a nyugat-balkáni szlovén kormány támogatásával került pozícióba – világosan jelezte:
Albánia és Montenegró akár már 2026-ra lezárhatják a csatlakozási tárgyalások minden fejezetét.
Ez a lehetőség konkrét menetrendet ad a montenegrói kormánynak: ha az elkövetkező két évben sikerül politikai stabilitást teremteni és megvalósítani a kulcsfontosságú reformokat, akkor reális lehetőség nyílik arra, hogy az ország 2028-ban az unió teljes jogú tagjává váljon.
A bővítési biztos ugyanakkor arra is figyelmeztetett, hogy a jelenlegi geopolitikai környezet, az orosz befolyási törekvések és a nyugat-balkáni térségben tapasztalható feszültségek új típusú bővítési stratégiát követelnek. A hagyományos forgatókönyv – miszerint a tagjelöltek teljesítik a feltételeket, és automatikusan felvételt nyernek – ma már nem elegendő. Külső erők aktívan igyekeznek akadályozni bizonyos országok csatlakozását, így az EU-nak is rugalmasabbnak és proaktívabbnak kell lennie.
A Montenegró és az Európai Unió közös konzultatív testületének 2024. novemberi ülésén mindkét fél elismerte az ország eddigi előrehaladását. A felek által közösen elfogadott nyilatkozat szerint az ország jó eséllyel 2026-ig lezárhatja a még nyitva álló tárgyalási fejezeteket – feltéve, hogy politikai érettség, konszenzus és társadalmi párbeszéd kíséri a folyamatot. Kiemelték: elengedhetetlen a 23-as (igazságszolgáltatás és alapjogok) és 24-es (igazságszolgáltatás, szabadság és biztonság) fejezetek reformjainak folytatása, valamint a közszolgálat depolitizálása és az intézmények függetlenségének erősítése.
Ebben az ügyben pedig már egy idén márciusi reformcsomag elfogadásával komoly lépéseket tett az apró balkáni ország.
Az euróövezet is kvázi egy új taggal bővül
Montenegró egyik legnagyobb előnye, hogy egyes gazdasági és politikai területeken már most úgy működik, mintha EU-tag lenne. Igazságszolgáltatását az uniós alapelvekhez hangolta, valamint a kereskedelmi ügyekben, piacszabályozói kérdésekben is nagyrészt már átvette a brüsszeli szabályokat.
A legérdekesebb kérdés, hogy Montenegró 2002-ben egyoldalúan bevezette az eurót hivatalos fizetőeszközként, anélkül hogy hivatalos megállapodást kötött volna az Európai Unióval vagy az Európai Központi Bankkal (EKB). Ez a lépés a korábbi hiperinfláció és gazdasági instabilitás következményeként történt, amikor a német márka már széles körben használt valuta volt az országban.
Az EU és az EKB hivatalosan nem támogatta Montenegró egyoldalú euróhasználatát, és hangsúlyozták, hogy az euró bevezetésének feltétele az EU-tagság és a konvergenciakritériumok teljesítése.
Ezek a kritériumok többek között az árstabilitást, a fenntartható államháztartást, az árfolyam-stabilitást és a hosszú távú kamatlábak megfelelő szintjét foglalják magukban. Egyelőre egyedül az adósságelvárásoknak nem felelnek meg, de az uniós tagállamok közel felénél jobb volt a 2024-es mutatójuk:
tavaly év végén a GDP 61,3 százalékát tette ki az államadósság.
Mivel Montenegrónak nincs saját valutája, nem tud részt venni az árfolyam-mechanizmusban (ERM II), ami az euróövezethez való csatlakozás egyik előfeltétele. Az EU azonban elismerte, hogy Montenegró rendkívüli körülmények között vezette be az eurót, és jelenleg nem követeli meg tőle a saját valuta visszaállítását, azonban kérdés, hogy a 2028-as EU-csatlakozáskor hogyan kezelik a helyzetet.
A legvalószínűbb, hogy beengedik őket a valutaövezetbe is, de egy egyedi korrekciós pályát írnak elő a balkáni országnak.
Új módszerek, új szemlélet az EU-ban?
Marta Kos – aki inkább az „Európa újraegyesítéséről”, mint „bővítésről” beszél – felvetette, hogy az unió jelenlegi döntéshozatali mechanizmusai is gátolják a bővítési folyamatot. Azt javasolja, hogy a tagállamok egyhangú döntése helyett egyes szakaszokban elegendő legyen a minősített többség. Ez különösen fontos lenne a bővítési köztes lépéseknél, például akkor, amikor egy ország már majdnem teljesítette a feltételeket, de egyetlen tagállam politikai vétója megakasztja a folyamatot.
Mindez Montenegró számára is fontos lökést adhat, mert a telekommunikációs szabályok harmonizációjában egyelőre lassan haladnak.
Ugyancsak újítás lehetne, ha a tagjelöltek bizonyos területeken – például zöld átmenet, fejlesztéspolitika vagy biztonságpolitika – már csatlakozás előtt bekapcsolódnának az uniós politikákba. Ez a „fokozatos integráció” lehetőséget adna arra, hogy a bővítés ne csupán egy távoli cél, hanem már a folyamat során kézzelfogható realitás legyen.
Montenegró története sorsfordító lehet az EU számára is. Ha a kis balkáni ország 2028-ra valóban taggá válik, az nemcsak saját reformfolyamatainak sikere lesz, hanem az egész bővítési politika legitimitását is visszaállíthatja. Ha azonban a politikai polarizáció, a reformok megtorpanása vagy az unió belső döntéshozatali akadályai miatt elmarad a csatlakozás, az a többi nyugat-balkáni ország számára is elkeserítő jelzés lehet.
Ahogy Milatović fogalmaz: Montenegró EU-csatlakozása
több, mint önmagán túlmutató politikai mérföldkő – a bizonyítéka lehet annak, hogy az uniós reformoknak van értelme, hogy az új politikai kultúra megtérül, és hogy az EU valóban nyitott a felkészült a tagjelöltek előtt.
Címlapkép: Montenegrói szerb klerikális-nacionalisták keresztet festettek a szerb ortodox egyház jelével az Európai Unió zászlajára 2023. március 29-én a montenegrói Beranéban. A fotó forrása: Pierre Crom/Getty Images.
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?– díjmentes online előadás
Gyakorlati, hasznos, érthető
Számos kihívással néz szembe a csomagolóipar - A fenntarthatóság kiemelt ügy
Videóinterjú a DS Smith képviselőjével.
Jöhet még idén kamatcsökkentés? Az EKB döntéshozói elárulták
Nincs teljes egyetértés az őszi stratégiát illetően.
Bajban a Sentinel: Amerikában még évtizedekig maradhatnak a félelmetes Minuteman III interkontinentális ballisztikus rakéták
Az átalakításukat is fontolóra vették.
A felvásárlások titkai és a változások művészete: interjú egy pénzügyi ezermesterrel
Csütörtökön kiderül, ki lesz idén az év CFO-ja.
Az energetikai dekarbonizációban is szerepet kaphat a hidrogén
Miközben a hidrogénmeghajtás fontos eszköze lehet a közlekedés kizöldítésének, arról lényegesen kevesebb szó esik, hogy a hidrogén az ipar dekarbonizációjában is sz
Ezek a befektetések aranybányák - szó szerint!
Közel két évvel ezelőtt, az árfolyam kitörése előtt pár hónappal azt írtam elemzésemben, hogy az aranyárfolyam radikális emelkedése szinte garantált, akár háromszorozhat is a sárga... Th

Amikor a rosszabb befektetés is megéri
Korábban már írtam arról, hogy mennyire nem szeretem a béren kívüli juttatásokat. Teljesen feleslegesek, elvesznek egy csomó időt, és végeredményben csak azért léteznek, mert adókedvezmény
Milton Friedman és az MMT
Milton Friedman: From Modern Monetary Theory to Monetarism címmel ma cikkem olvasható a Naked Capitalism oldalon. Innen is köszönöm Yves Smith szerkesztőnek a közlést, aki egy rövid felvezetést i
Két éves a bejelentővédelmi törvény
2023 nyarán lépett hatályba a 2023. évi XXV. törvény, - a panasztörvény - amely a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentéséről szól. A bejelentővéd

Otthon Start kamatok, kedvezmények: meglepő különbségek a bankok között!
Az Otthon Start program elrajtolt, a bankok pedig - szinte versenyt futva - igyekeznek rálicitálni egymásra nem csak kamatokban, de kedvezményekben és extra jóváírásokban is. Mutatjuk, mit kínál
Elérhetőek-e az EU-s zöldítési célok?
Az IRENA 2025 júniusi jelentése átfogó képet ad az EU energiaátállási kilátásairól, szektoronkénti bontásban, valamint ismerteti a dekarbonizáció várható társadalmi és gazdasági hatása
100 milliárd forint a magyar vállalkozásoknál
Elértük a 100 milliárdot! - hangzik a hír, de mit takar ez a szám a valóságban? Csak egy újabb számadat, vagy tényleg változást hoz a mindennapokban?



Erre kevesen számítottak: ő most a világ leggazdagabb embere
Újra hasít az AI-sztori.
Mi lesz veled, magyar búza? Drasztikus váltás kell
Aduász lehet a búza itthon, a fajtaválasztáson és a technológián azonban nagyon sok múlik.
Állami tulajdonból a 4iG-hoz kerül a Rába
Bővül a cég védelmi portfóliója.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.