Magasabb fokozatra kapcsol a BNPL-őrület Magyarországon: nyakunkon a fizetési forradalom?
Üzlet

Magasabb fokozatra kapcsol a BNPL-őrület Magyarországon: nyakunkon a fizetési forradalom?

Új piaci szereplővel gazdagodott októberben a hazai "Buy Now, Pay Later" (Vásárolj most, fizess később) piac, ugyanis a Klarna nevű svéd fintech bejelentette, hogy Magyarországon is elindítja a részletfizetési szolgáltatását. Ennek apropóján megnéztük, hogy áll a hazai BNPL piac, mire lehet számítani a jövőben, és hogy egyáltalán megéri-e BNPL szolgáltatásokat használni egy-egy termék vásárlásakor. A piac mind a négy szereplőjét megszólaltattuk.

Vásárlás fizetés nélkül?!

Bizonyára mindenkivel előfordult már, hogy egy termék árát egyszerre túl soknak érezte, vagy csak nem akarta előre kifizetni, amikor a webshopból rendelt valamit. Kézenfekvő megoldás lehet az áruhitel is, sokaknak azonban túl nagy elköteleződés lehet a plusz költségek, a hosszú igénylési folyamat és futamidő miatt. Erre nyújtanak megoldást a fizetési piac legújabb innovátorai, a "Buy Now, Pay Later" (vásárolj most, fizess később), vagyis a BNPL-piac éllovasai. A szolgáltatás használatával a vásárlók nem azonnal, hanem később, egy összegben vagy részleteiben egyenlíthetik ki a vételárat, ami legtöbbször ingyenes, így jól jöhet például egy nagyobb vagy váratlan kiadásnál, vagy egyszerűen akkor, ha a webshopból való rendelés után fizetés előtt inkább kipróbálnánk a kiszemelt árucikket.

A Buy Now Pay Later (vásárolj most, fizess később) egy olyan innovatív fizetési és hitelezési megoldás, amely megkönnyíti egy adott árucikk vagy szolgáltatás kifizetését. Bár e tevékenységnek nincsen pontos definíciója,

nagyjából mindegyik egy logika mentén működik: a vásárló nem azonnal, hanem később, meghatározott időszakokban, részletekben vagy egy összegben fizet a termékért.

Hasonló megoldások már eleve is léteztek Magyarországon, hiszen eddig áruhitelre és részletre is lehetett árucikkeket vásárolni, előbbinél a bank, utóbbinál a kereskedő futja a fizetési kockázatot. Magyarországon jelenleg 3 BNPL-szolgáltató működik, hamarosan azonban egy negyedik is megvetheti a lábát a piacon:

  • a „white label” (azaz saját brand nélküli, weboldalba beágyazható plug-in) cégként működő InstaCash,
  • a lakossági faktoring tevékenységet folytató IzzyPay,
  • a harmadikként említett, de elsőként elindult BNPL-szolgáltató szintén faktoring jellegű PastPay,
  • majd októberben jött a hír, hogy negyedikként a világ több országát is megjárt svéd startup, a bankként működő Klarna is csapatot épít Magyarországon.

A négy piaci szereplő működését a cikk végén mutatjuk be részletesebben.

Ezek a fizetési megoldások leginkább a 20-25 éves korosztályban népszerűek, a teljes BNPL-vásárlások 46,5%-át a Z generáció tagjai teszik ki. A kelet-közép-európai régió egyébként viszonylag le van maradva a BNPL-szolgáltatások kihasználtsága terén, e téren talán csak Lengyelország a kivétel, ahol a BNPL fizetések értéke folyamatosan, átlagosan 12,6%-kal nő. A régiónkban a vásárlások mindössze 2%-át bonyolítják le BNPL-en keresztül, míg Skandináviában ez az arány már meghaladta a 20%-ot - olvasható az InstaCash tanulmányában.

Mi okozza a sikert?

A BNPL sikere szinte megkérdőjelezhetetlen: abban az országban, ahol megjelenik a piacon, a fizetési megoldások közötti aránya dinamikusan növekedik. Az Egyesült Államok fogyasztói egy kutatásban elmondták, hogy többek között az átláthatóság, a költések nyomonkövethetősége, a vásárlási folyamat egyszerűsége és a bizalom miatt választották a BNPL-t a termékek megrendelésekor. Az InstaCash kutatása szerint a magyarok kicsit eltérő okokból veszik igénybe az ilyesfajta szolgáltatásokat, a legfontosabb érvekként ugyanis az alábbiakat jelölték meg:

  • nagyobb összegű és nem várt kiadások esetén jelentős pénzügyi segítség,
  • 0%-os vagy kedvező kamatok esetén racionális döntés a BNPL-vásárlás,
  • a BNPL segítségével akár nagyobb kiszerelés irányába is terelhető a vásárlás, hiszen így kedvezményes lehet a vételár.

A BNPL-szolgáltatásoknak azonban árnyoldala is van: a túlzott eladósodás, a felesleges vásárlások itt is negatívan befolyásolhatják egy-egy vásárló pénzügyi helyzetét. A BNPL-megoldások ugyanis növelhetik az indokolatlan, nem megfontolt vásárlások számát, hiszen a részletfizetéssel olcsóbbnak is tűnhet egy olyan termék, amely teljes áron egyébként nem biztos, hogy megérné.

Egy kutatás szerint a vásárlók 57%-a bánt már meg BNPL-szolgáltatással történt nagy összegű vásárlást.

Ily módon – és az egyszerűsített hitelbírálat miatt is – könnyen előfordulhat, hogy egy vásárló később képtelen lesz megfizetni a törlesztőrészletet. Bár Magyarországon még nincs erre vonatkozó tapasztalat, de egy külföldi elemzés szerint a vásárlók egynegyedével már előfordult, hogy egy részletet nem fizettek meg határidőre.

Érdekes tény, hogy a várakozásokkal ellentétben a nyugati vásárlók nem a nagy összegű vagy nem várt kiadások finanszírozására használják a BNPL-megoldásokat: sokkal inkább napi kiadásokhoz egyfajta fizetési megoldásként. A magyarok viszont leginkább nagy összegű kiadásokra, például lakáskorszerűsítésre használnák fel az innovatív módszereket, az ágazatban a GKID kutatása szerint az ügyfelek 57%-a igénybe venne BNPL-t.

A kutatásból emellett az is kiderült, hogy a magyarok 90%-a szerint 100 ezer forint feletti vásárlásoknál hasznos a BNPL, 50% szerint fontos, hogy olcsóbb legyen, mint a banki áruhitel, 40%-uk pedig azt mondta, hogy a legfontosabb az egyszerűség, gyorsaság és a transzparencia.

BNPL vagy áruhitel?

Az InstaCash gyűjtése alapján a 4500 vizsgált webshop 12,5%-ában lehetett áruhitelre terméket vásárolni, míg BNPL csak a 0,5%-nál volt elérhető. A BNPL-szolgáltatók szempontkából viszont relatíve jó hír, hogy az áruhitelezők a webshopoknak szintén egy viszonylag kis hányadát tudták partnerként megszerezni:

  • a Cetelemnél a partnerek száma 200-300 között mozog,
  • a Cofidisszel szintén 2-300 webshopban találkozhatunk,
  • az MBH áruhitel 100-200 kereskedőnél érhető el,
  • míg a Pastpay 25-50, az InstaCash és az IzzyPay pedig 10-25 partnerrel rendelkezik.

Új belépőként azonban a Klarna is betör a piacra: a cég weboldala alapján eddig 5 üzletben érhető el a szolgáltatásuk (vélhetően nemzetközi szerződéseknek köszönhetően), azonban itt is hamar bővülhet a repertoárjuk hazai kereskedőkkel.

A BNPL áruhitellel szembeni nagy előnyét a gyorsaság adja: előbbivel sokkal rövidebb idő alatt lehet lebonyolítani a vásárlási folyamatot. Bár már utóbbit is lehet online kötni, a BNPL-ek mindegyikére igaz, hogy a

  • vásárlás folyamata megszakítás nélküli,
  • a bírálat azonnali és automatikus,
  • nem kell dokumentum az igényléshez,
  • nem kell személyes azonosítás.

Az áruhitelt nyújtó vállalatoknál a fentiek egyike sem áll fenn.

Jól mutatja a BNPL sikerét az elemzésben megjelenő esettanulmány is, hiszen abból látszik, hogy nemcsak a vásárlók, hanem a kereskedők is jól járnak azzal, ha elérhetővé teszik a BNPL-t a weboldalukon. A konverziós ráta ugyanis egy vizsgált webshop esetében 2023 első 3 negyedévében az áruhitelekkel történt vásárlásoknak csupán 27%-a zárult sikeresen, a BNPL-megoldás esetén a bevezetést követő első három hónap átlaga 63% volt.

Egy másik vizsgált webshopnál két időszakot mértek: az egyikben csak bankkártyás és előre utalás volt fizetési módként megjelenítve, a másik időszakban viszont már BNPL-el is rendelhettek az ügyfelek. A számok az alábbiak szerint alakultak:

  • 10%-kal lett magasabb a hirdetésekre rákattintók aránya,
  • 2,2-szer többször rakták a megvenni kívánt terméket a kosárba,
  • és 6,5-ször többen vásárolták meg végül a termékeket.

Azaz a számok alapján is elmondható: a BNPL-szolgáltatások felkínálása pozitív javulásokat hoz egy webshop értékesítésében is.

Néhány kattintás, sikeres megrendelés

Ahogy az már ebben a cikkben is szerepelt, a piacon jelen lévő 3 (és negyedikként belépő) szolgáltató működésében és a kínált fizetési megoldásában is eltérő módszereket alkalmaz. Szinte pont egy évvel ezelőtt készítettünk egy részletesebb elemzést a három cégről, érdemes megnézni, mi változott azóta:

Pastpay

A PastPay lényegében egy faktoring alapú fizetési megoldás: lehetőséget ad a vállalkozásoknak arra, hogy ténylegesen csak 30 napos késéssel kelljen kifizetniük a megrendelt árucikkeket, amiket azonnal kézhez is kapnak. A PastPay használatával a vevő díjmentesen javíthatja a pénzforgalmát, a webshop pedig - aki többek között bizonyíthatóan növelni tudja az átlagos kosárértéket és a konverziós rátát, valamint csökkentheti a lemorzsolódást - a számlaérték egy bizonyos hányadában fizet a PastPaynek. Ha a vevő nem fizet, azért a PastPaynek kell vállalnia a felelősséget, a cégnek ugyanis jellemzően nincsen visszkereseti joga.

A PastPay különlegessége, hogy azok a kereskedők is használhatják egy egyedi portálon keresztül félmanuálisan, akik offline értékesítenek.

A vásárlás folyamata nagyon egyszerű: vásárlásnál a vevő kiválasztja a PastPay-t mint fizetési módot, ebben a pillanatban a háttérben valós időben és teljesen automatizáltan lefut a scoring és elfogadásra kerül a tranzakció. A terméket pedig később, jellemzően 30 nap múlva kell kifizetnie a vevőnek.

Réti Bálint, a PastPay operatív igazgatója és társalapítója kérdésünkre elmondta, hogy a szolgáltatást vállalkozások között, azaz B2B BNPL-ként indították el tavaly ősszel, azóta pedig 7 környező országban is megjelentek a szolgáltatással. Voltak számadataik arra, hogy a PastPay mennyivel növeli a webshopokban a konverziós rátát és a kosárértéket, a tapasztalatok azonban azt mutatták, hogy ez minden felületen más. Érdekes, hogy a vásárlók hány százaléka használja ezt a fizetési módot, és ez nem is feltétlen függ össze azzal, hogy az adott webshop mennyire hirdeti (volt olyan webshop, melynél bevezetést követően szinte azonnal meghaladta a havi forgalmának 50%-át a PastPayes tranzakció, de van, ahol csak a 10%-a történik halasztott fizetéssel). A szakember úgy látja, hogy alapvetően jól hangzik az, hogy valamiért csak 30 nappal később kell fizetni, mégis vannak olyan szektorok, ahol a vevők viszonylag alacsony százaléka él a lehetőséggel (melynek alapvető oka az információ hiány), igaz, némelyik szektorban ez az arány jóval magasabb.

A szakember elmondta, hogy az elmúlt egy évben PastPay-jel lebonyolított tranzakciók száma már többezres nagyságrend, partnereik pedig százas nagyságrendben vannak – utóbbiak között viszont vannak olyan webshopok is, amelyek több kereskedővel működnek együtt, így a tényleges partnerek száma ennél több is lehet. A Klarna piacra lépésével kapcsolatban Réti Bálint elárulta, hogy üdvözlik a döntést, hiszen egy ilyen súlyú szereplő megjelenése népszerűsítheti a lakossági BNPL szolgáltatásokat, amely így a cégek közötti fizetésekre is átterjedhet majd.

IzzyPay

Az IzzyPay Zrt. szintén faktoring tevékenységet folytat: a szolgáltatás 14 napos egyösszegű halasztott fizetést tesz lehetővé a webshopoknál vásárló magánszemélyek számára. A vásárlók banki átutalással vagy online fizetéssel egyenlíthetik ki a vételárat, valamint egy alkalommal kérhetnek további 14 napos határidő módosítást. Az IzzyPay-jel való fizetés rugalmas és díjmentes, így a szolgáltatást bevezető webshopok az átlagos vásárlói kosárméret növekedését, valamint az utánvét arányának jelentős csökkenését érhetik el.

Az IzzyPay vezérigazgatója, Farkas Róbert a Társaság működésével kapcsolatban elmondta, hogy a 2023-as feladatuk a piacra lépés és az új innovatív fizetési megoldás bevezetése volt. Az IzzyPay internetes plug-inja május elejétől biztonságosan működik, a nyári szezon során ugyan csak néhány kereskedőnél volt elérhető a fizetési megoldás, ezt követően azonban egyre több webshop vezette be a szolgáltatást. Eddig több tucat partnerrel szerződtek le, ezek között megtalálhatók például a ruházati, lakásdekorációs és kertészeti termékeket forgalmazó webshopok, illetve a legnagyobb webshopmotorok– például a Shoprenter vagy az Unas – kínálatában is elérhetővé vált az IzzyPay fizetési megoldása.

Az igazi áttörés azonban a következő hetekben jöhet el:

A Black Friday közeledésével ugyanis hatalmas kampányt indít a szolgáltató, ennek kapcsán jelentős felívelésre számítanak a tranzakciók terén is.

Tárgyalnak új webshopokkal, illetve üzemeltetőkkel is, a partner webshopok száma jelenleg a százhoz közelít. Érdekes tény, hogy az IzzyPayt minden korosztályban szinte egyenlő arányban használják, valamint az is, hogy egyelőre több női vásárló veszi igénybe a szolgáltatást.

Farkas Róbert elmondta, hogy a cég üdvözli a Klarna piacra lépését, hiszen a verseny és a vásárlók edukációja a saját forgalmukat is növelni fogja, ezzel tovább segítve a BNPL fizetési forradalmat.

Instacash

Az InstaCash eleinte hitelközvetítőként és személyi kölcsönök online platform szolgáltatójaként működött, tavaly azonban elindították a white label (vagyis saját brand nélküli, a kereskedőhöz igazítható) BNPL-platformjukat is. Ez a szolgáltatás az áruhitel felvételét vagy a részletfizetés beállítását egy mindössze néhány perces digitális folyamattá alakítja – a szolgáltatás típusát (azaz, hogy mondjuk 30 napra vagy 9 hónapra csúsztatja el a fizetést) már a hitelnyújtó döntheti el saját belátása szerint, a plug-in ugyanis további fejlesztés nélkül paraméterezhető.

A vásárlási folyamat az InstaCashnél egy kicsit hosszabb: itt a fizetési mód kiválasztása után egy 2FA (kétfaktoros) hitelesítésen kell átesni, majd az adatkezelési nyilatkozat elfogadása után a számlatörténetet ellenőrzik. Ezután szelfit és okmányfotót kell feltölteni, majd elektronikusan alá is írhatjuk a szerződést, ezt követően az első részlet befizetésével meg is tudjuk rendelni a terméket. A folyamat ugyan hosszasnak tűnik, mégis jó hír, hogy így is megszakítás nélkül, rövid idő alatt lehet megrendelni a terméket.

Bruzsa Géza, az InstaCash vezérigazgatója elmondta, hogy körülbelül 6 hónapja vitték el az új terméküket a kereskedői és szolgáltatói szektor irányába, ezen időszak alatt mintegy 30 partner csatlakozott hozzájuk, és több mint 500 vásárlást bonyolítottak le a rendszer segítségével. A bankmentes BNPL sikerét a kereskedőknél a szakember szerint az okozza, hogy a hitelezők által nyújtott megoldásoknál akár 8-15% éves jutalékot is elkérnek a pénzintézetek, az InstaCash esetében a halasztott fizetés esetén sokkal olcsóbban is meg lehet úszni. A legjelentősebb szektor az InstaCashnél a magánegészségügy, a prémium szolgáltatások és azok a kereskedők, akiknél a vásárlások, kosarak értéke több száz ezer forintot is elérhet.

A webshopok esetén a megoldásuk tökéletes eleme tud lenni egy kereskedői hűségprogramnak, törzsvásárlói klubnak, ezzel szignifikánsan javítva ezen programok értékét és növelve a visszatérő vásárlók számát.

A kereskedő legjobb ügyfelei pár perc alatt teljesen online tudnak létrehozni egy BNPL vásárlási limitet, ami azt jelenti, hogy a törzsvásárló ekkora értékben tud részletekben fizetni az adott kereskedőnél a következő 90 napban, így maximalizálva a webshop és vásárlója közötti ügyfélkapcsolat erősségét

- mondta Bruzsa.

Az elmúlt hat hónapban több nagyobb piaci szereplővel is leszerződtek, a november-decemberi főszezonban pedig további felívelést remélnek a piacon. Mivel az InstaCash white label terméket biztosít, a kereskedők a saját igényeikre szabhatják a részletfizetést nyújtó platformot, így akár más BNPL szolgáltatókkal együtt is megjelenhetnek egy-egy webshopban.

Az InstaCash vezérigazgatója azt is elárulta, hogy ugyan bankokat is megkerestek a szolgáltatásukkal, az látszik, hogy a pénzintézetek alapvetően még zártabbak ebben a kérdéskörben, de a külföldi szereplők hazai térnyerése több bank kedvét is meg fogja hozni. A cég ezért az elmúlt időszakban szinte teljesen a kereskedőknek nyújtott white label szolgáltatás irányába mozdult el, a növekedési potenciált is ebben látják.

A Klarna piacra lépésével kapcsolatban a szakember elmondta, hogy nem volt számukra meglepetés, hiszen régóta elemzik a svéd fintech közép-kelet-európai tevékenységét. Azt gondolja, hogy a termékük versenyképes a Klarna szolgáltatásaival, hiszen más szektorokra fókuszálnak (míg a Klarna a fashion, a magyar techcég inkább nagyobb összegű vásárlások mellé kíván asszisztálni).

Klarna

A negyedikként belépő Klarna a legújabb belépő a piacon. A bankként működő vállalatnál jelenleg egy konstrukció érhető el, a „vedd meg most, fizess 3 részletben” – ezzel a termék árát a vásárló három részre oszthatja, amelyet 0%-os kamaton, 30 napos időközönként fizethet vissza.

A Klarna kérdésünkre elmondta: a vásárlási folyamat nem különbözik a szokásos folyamattól, ameddig a vásárló ki nem választja a fizetési módot. Magyarországon jelenleg a 3 részletben történő fizetés érhető el, ami azt jelenti, hogy a vásárló 3 kamatmentes részletre oszthatja fel a kifizetést. Az első részletet a vásárlásnál kell kifizetni, a másodikat 30, a harmadikat 60 nappal később – de minden fizetési napon a vásárlót a Klarna automatikusan értesíti. A vásárlás előtt a Klarna szigorú ellenőrzéseket végez, ezek minden alkalommal megismétlődnek, amikor a vevő új terméket rendel meg. A vásárló minősítéséhez számos információt használnak fel, a folyamat viszont így is rövid, szinte azonnal megtörténik.

A svéd fintech azt is elárulta, hogy a kiskereskedőknek számított díjból szerzik a bevételeket – ahogy egyébként a más fizetési megoldásokat kínáló cégek is tranzakciós díjakat szednek be. A Klarna akadálymentes és kamatmentes BNPL terméke emellett viszont a kockázatokat is csökkenti, mindezeken kívül pedig személyre szabott marketing támogatást is ad a terméke mellé.

A Klarna október 17-én indult el a magyar piacon, jelenleg az Orsay, a Puma, a Footshop és a Zoot webáruházaiban találkozhatunk velük, hamarosan azonban új kereskedőknél is megjelenhetnek.

Címlapkép forrása: Getty Images

Kiszámoló

Temetés: készülj fel előre

Apósom nemrég meghalt, ezért csapott arcul a tény, mennyi pénzt lehúznak az emberekről temetés címszó alatt. Az embereket igazán három eseménnyel lehet nagyon megkopasztani, amikor nem tudnak

Via Credit

A projekt megkezdése és igazolása

A projekt megkezdéséről a pályázati felhívásokban, valamint a Miniszterelnökség által kiadott általános útmutatóban találhatunk információkat. Most a Miniszterelnökség által, a 2021-202

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Évtizedek óta nem látott összeomlás a sikerágazatban

Senior web fejlesztő

Senior web fejlesztő
Property Warm Up 2024
2024. március 7.
Vállalati Energiamenedzsment 2024
2024. április 11.
EU Források 2024
2024. március 6.
Retail Day 2024
2024. április 11.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Interaktív online előadás

Vételi és eladási zónák - Részvénypiaci panoráma

Mire számíthatunk a következő napokban a részvénypiacokon? Milyen fontos szintekre kell figyelni a főbb indexek esetén? Melyek lesznek a jól és rosszul teljesítő régiók, országok, szektorok és ágazatok?

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?